Ginkime negimusią žmogaus gyvybę!
Prof.habil.med.dr.Leonas Laimutis MAČIŪNAS,
Lietuvių katalikų mokslo akademijos Medicinos
skyriaus pirmininkas,
Pasaulinės gydytojų katalikų federacijos Europos asociacijų valdybos
narys
Sovietų Sąjungos okupacijos metu patirtos negandos
mūsų žmonėse paliko gilias ne tik fizines, bet ir dvasines žaizdas,
kurios, atkūrus nepriklausomybę, dar iki iol negyja. Išryškėjo
prievarta diegtos marksistinės-materialistinės-ateistinės ideologijos
pragaištingo poveikio dvasinėms vertybėms padariniai: tiesos, doros,
sąžiningumo, pagarbos žmogaus orumui netektis. Kiekvienais metais,
minėdami pasaulinę gyvybės dieną, atkreipiame ypatingą dėmesį į
žmogaus gyvybę, jos neįkainojamą vertę ir kartu igyvename dėl pasitaikančio
jos orumo negerbimo, niekinimo, nesiskaitymo su ja, net ir jos žudymo,
naikinimo jau pirmomis jos gyvavimo dienomis, savaitėmis ar mėnesiais.
Mus visus, padorius Lietuvos gyventojus, iurpina kasdieniai pranešimai
apie smurtą, žmonių žalojimus, autoavarijose nukentėjusius ar žuvusiuosius,
daromus nusikaltimus savo vaikams, tėvams ar artimiesiems, skelbiamos
žmogžudystės, savižudybės, vagystės, prievartavimai. Alkoholiu piktnaudžiauja
ir auktus postus užimantys pareigūnai (netgi kandidatas į prezidentus,
Seimo nariai, ambasadoriai, valdininkai, policininkai ir kt.), ir
paprasti žmonės, vaikai, paaugliai (manoma, kad tik 5 proc. 15-16
metų amžiaus jaunuolių nėra vartoję alkoholio). Prie viso to dar
reikia pridėti vis labiau plintančią narkomaniją ir narkomanų (jų
Lietuvoje yra apie 5000) atliekamus nusižengimus.
Apie tai kasdien skaitome spaudoje, regime televizorių
ekranuose. Tačiau retai kada teišgirstame pranešimų apie prasidėjusios
žmogaus gyvybės žudymus abortus, nes, reikia manyti, yra gėda
apie tai kalbėti ir moterims, galėjusioms tapti motinomis, ir gydytojams,
nutraukusiems pradėtos gyvybės egzistenciją (visa tai sužinome tik
i pateiktų statistikos duomenų). Negana to, dar atsiranda žmonių
(tarp jų Seimo narių ir valdžioje esančiųjų, net ir gydytojų), kurie
teisina žmogaus gyvybę žudančias moteris teigdami, kad tai moters
teisė į apsisprendimą, tik jos teisė (o kur vyro teisė sulaukti
įpėdinio?) suteikti galimybę prasidėjusiai gyvybei išvysti pasaulį,
kad tai tik jos teisė elgtis su savo kūnu kaip nori. Būtina neužmiršti,
kad penktasis Dievo įsakymas: Nežudyk! yra priesakas ir tikinčiam,
ir netikinčiam, užmirtama, kad žmogika būtybė vienu metu yra ir
kūniška, ir dvasiška: žudydami kūną, nesuteikiame galimybės žemėje
pasireikšti ir nemirtingai jo dvasiai.
Visi suvokiame, kokia neįkainojama yra kiekvieno
mūsų gyvybė, gauta dovana iš Kūrėjo bei savo tėvų vienintelį ir
nepakartojamą kartą. Pradėję savo egzistavimą tik tėvų noru ir būdami
jų meilės liudininkais, praėję savo vystymosi kelią nuo tėvų dviejų
ląstelių susijungimo momento iki gimimo, visą savo gyvenimą reiškiame
jiems pagarbą, dėkingumą ir meilę, kad jie, tėvai, leido mums gimti,
išvysti pasaulį, kad mūsų jie nesunaikino, o išsaugojo, puoselėjo
ir dar negimusius mylėjo, laukdami mūsų pasirodymo; jog jie suprato,
kad mes esame jau žmogiškos esybės nuo pat prasidėjimo momento.
Ypatingą dėmesį ir pagarbą skiriame savo motinoms, nes nuo jų elgesio
priklausė kiekvieno mūsų (tarp jų ir tų asmenų, kurie dabar toleruoja
negimusios žmogaus gyvybės žudymą) likimas. Ne veltui Viešpats Mozei
ant Sinajaus kalno įteiktame Dekaloge pasakė: Gerbk savo tėvą ir
motiną, kad būtumei ilgaamžis žemėje, kurią Viešpats tavo Dievas
tau duos. Teigiama, kad pagarba yra dorinė vertybė, pasireiškianti
kartu su meile. Pagarba ir meilė vienija tėvus ir vaikus net dar
ir negimusius.
Kadangi šiuo metu pasaulyje vis labiau įsigali
konformizmas, malonumų ieškojimas, o įsigalint hedonistinei filosofijai,
atsisakoma krikščioniškųjų dvasinių vertybių, tai suprantama, kad
žmonės vis dažniau tampa egoistais, savanaudžiais, greičiau ir dažniau
nyksta šeimos institucijos prasmė ir reikalingumas, propaguojamos
partnerystės santuokos, homoseksualistų šeimos, remiamos nesantuokinės
sąjungos. Tai privedė prie seksualinės revoliucijos, kontraceptinių
priemonių industrializacijos ir reklamos, kurios bet kokia kaina
skverbėsi ir dabar skverbiasi į kiekvieno individo, ypač jauno,
sąmonę. Tačiau jau iandien yra žinoma, kad nė viena kontraceptinė
priemonė neapsaugo nuo nėštumo (jis būna iki 10 proc. atvejų), o
medikamentai moterims sukelia nemažai komplikacijų (net ir mirtį),
pastojus būna priešlaikinių gimdymų, o apie 10 proc. moterų tampa
nevaisingos. Tada jo gydyti imasi kita, pelno siekianti įstaiga
dirbtinio apvaisinimo klinika, kurios veiklos metu taip pat nusikalstama
žudomi embrionai. Su ia visame pasaulyje plintančia mirties kultūra
kovoja gyvybės kultūros šalininkai, kurių ypatingas vadovas buvo
popiežius Jonas Paulius II. ioje kovoje svarbų vaidmenį vaidina
daugelis katalikiškų organizacijų, tarp jų ir Pasaulinė gydytojų
katalikų federacija, kurios asociacijų yra visuose žemynuose ir
kiekvienoje jų valstybėje, tarp jų ir Lietuvoje.
Neseniai i spaudos sužinojome, kad mūsų Seimo
narys V.Tomaševskis užregistravo priėmimui negimusios žmogaus gyvybės
apsaugos įstatymo projektą (jį parėmė dar trisdešimt kolegų). Pasiūlytas
priimti įstatymas yra remtinas daugeliu požiūrių: medicininiu, psichologiniu,
socialiniu, moraliniu, juridiniu, pasaulėžiūriniu. Žinoma, kad abortas
vaisiaus žudymas yra ne tik nusikaltimas, bet jis ir žaloja moters
sveikatą, sukeldamas daug komplikacijų (net ir mirtinų), fizinių
ir psichologinių problemų (dalis moterų tampa nevaisingos, iki 50-80
proc. jų rizikuoja susirgti krūties vėžiu, pastojus įvyksta priešlaikiniai
gimdymai, dažnai isivysto poabortinis sindromas sutrinka emocinė
būklė, psichinė veikla ir kt.). Visi suvokiame, koks mūsų šaliai
būtų svarbus šis įstatymas. Juk dabar, kada daug jaunimo ivyksta
į užsienį uždarbiauti (jau išvyko apie 300-350 tūkstančių), kada
visokiais būdais (net įstatymais) niekinama šeimos institucija,
kada įteisinami ir remiami homoseksualistai, be to, kada dar remiamas
prasidėjusios žmogaus gyvybės žudymas, labai sumažėjo gimstamumas
ir dėl to demografiniai rodikliai Lietuvoje sparčiai blogėja tauta
žengia išnykimo link. Praneama, kad 1990 metais į mokyklų pirmą
klasę susirinko apie 35000 moksleivių, o 2005-aisiais jų buvo tik
apie 15000. Taigi kyla klausimas, kur mes einame, kokia mūsų valstybės
ateitis.
Nors įstatymai draudžia smurtauti prieš žmogaus
(ir bet kokią kitą) gyvybę, nors nusižengusieji jiems baudžiami,
tačiau keista, kad jie kuriami dar ir tam, kad, jais pasinaudojus,
būtų galima teisėtai žudyti tik pradėtą, beteisę, silpną, įstatymais
neginamą žmogaus gyvybę. Visa tai Lietuvoje atliekama prisidengiant
įstatymu, įteisintu dar sovietų okupacijos metu 1955-aisiais (prieš
60 metų). Taigi, oficialiai žiūrint, tai lyg ir teisėta, nebaudžiama,
tačiau čia pat užmirštama krikščioniška moralė, atsakomybė savo
sąžinei, naujai pažadintai gyvybei, eimai, visuomenei, valstybei,
Dievui. Yra žinoma, kad per visą okupaciją Lietuvoje buvo nužudyta
apie 3 mln. negimusių gyvybių (tai maždaug tiek, kiek pas mus dabar
yra gyventojų), o 2004 metais apie 11000; skelbiama, kad pasaulyje
kasmet nužudoma apie 50 milijonų! Yra šalių (Airija, Argentina,
Lenkija, Malta, Portugalija), kuriose įstatymai griežtai reglamentuoja
prasidėjusios žmogaus gyvybės egzistenciją, ją saugoja ir baudžia
tuos, kurie tų įstatymų nepaiso.
Sprendžiant žmogaus gyvybės, žmogaus egzistencijos
klausimą, visada susiduriame su filosofine šio klausimo dalimi:
kas yra gyvybė, i kur yra žmogus, kokia jo gyvenimo prasmė? Čia
ir išryškėja dvi pasaulėžiūros: materialistinė pasaulietinė ir
idealistinė krikščioniškoji. Pirmoji pasisako už mirties kultūrą,
antroji už gyvybės. Taigi vyksta nuolatinė ideologinė kova tarp
gyvybės kultūros, kurią pas mus puoselėja krikščionys, Katalikų
Bažnyčia, ir mirties kultūros, kurią propaguoja biznio ir pelno
siekiantieji. Vyksta kova tarp pasaulietikos ir krikščioniškosios
bioetikos, tarp netikinčiųjų ateistų ir tikinčiųjų krikščionių
įsitikinimų. Pasaulietika bioetika (mirties kultūros šalininkai)
teigia, kad abortas vaisiaus žudymas, kontracepcija ir abortoceptikų
vartojimas, prenatalinė vaisiaus diagnostika siekiant abortuoti
defektyvų vaisių, surogatinė motinystė, embrionų tyrimai, žmogaus
klonavimas, eksperimentai su psichikos ir neįgaliais ligoniais,
eutanazija, testamentu dokumentuota savižudybė padedant gydytojui,
yra etiškos priemonės. Tuo tarpu gyvybės kultūros šalininkai visa
tai laiko nesuderinama su krikščioniškąja morale ir idealistine
pasaulėžiūra, Katalikų Bažnyčios mokymu.
ios dvi etinės sistemos prieštarauja viena kitai
ir todėl, kad jų šalininkai skirtingai vertina etiką. Gyvybės kultūros
šalininkai medicininę etiką grindžia principais, kylančiais i moralės
įstatymo Dekalogo. Pasaulietika bioetika savo veiklą grindžia
principais, kylančiais iš hedonistinės filosofijos: asmens autonomijos,
jo liberalių teisių. Tačiau pradėta žmogaus gyvybė yra pernelyg
svarbi vertybė, kad su ja būtų galima elgtis liberaliai, ją būtų
galima žudyti abortu. Tai yra sunkus nusikaltimas moralei, turint
omenyje lengvabūdišką šios praktikos taikymą ir abejingumą, sąlygojamą
hedonistinės bei utilitarinės kultūros, kurią lėmė teorinis bei
praktinis materializmas ir kuri suformavo abortui palankią mąstyseną.
Kadangi abortas yra įteisintas įstatymo, tai suprantama, kad tai
pragaištingu būdu skatina daugelį žmonių nejausti jokios atsakomybės
gimsiančios gyvybės atžvilgiu. Be to, mirties kultūra priklauso
ir nuo visuomenės išrinktųjų valdžioje esančiųjų pasaulėžiūros,
jų dvasinių vertybių, moralinių principų stokos. Jie, vedami komercinių
interesų, priima ir legalizuoja įstatymus, prieštaraujančius gyvybės
pagarbai ir orumui. Tai liudija ne tik Lietuvoje dabar iuo klausimu
vykdoma politika, bet ir kitų šalių pavyzdys. tai eutanazija įteisinta
Olandijoje, Belgijoje, kur parlamentuose daugumą sudaro socialistai,
o Ispanijos socialistai įtvirtino homoseksualistų santuokas.
Asmenys, šeimos, Bažnyčia ir visuomenė, veikdamos
izoliuotai, aiku, negali ilgai palaikyti vertybių, kurios skiriasi
nuo įteisintų valstybės ir populiarinamų kultūroje. Reikia nepaprastai
daug valios bei intelekto pastangų nuspręsti, kad kažkas yra nemoralu,
ir vadovautis savo kitokiu įsitikinimu, kai įstatymas teigia, jog
tai yra teisėta, o kultūra jog tai yra priimtina. Dar daugiau
pastangų reikia tėvams, siekiant savo moralias nuostatas įdiegti
vaikams, nors mokyklos pareigūnai tas nuostatas pažeidžia ir pateisina
jas pažeidžiantį elgesį. Lytinis vietimas, liberalus požiūris į
vyro ir moters santykius, partnerių keitimas skatina moralinį palaidumą,
daugėja abortų ir nesantuokinių vaikų. 1920 metais JAV ne santuokoje
gimusių vaikų buvo 3 proc., o 1960 m. jau 6 proc., 1970 m. 11
proc., 1980 m. 18 proc., 1991 m. 30 proc.; Anglijoje iki 1960
m. 3 proc., 1970 m. 8 proc., 1980 m. 12 proc., o 1992 m.
32 proc. Dabartiniu metu šie procentai yra dar didesni ir minėtų
valstybių valdžia supranta, jog reikia keisti seksualinės revoliucijos
metu kilusį visuomenės požiūrį į šeimą ir mokyklose reikia įvesti
lytinio auklėjimo programas, nes socialinė parama ne santuokoje
gimusių vaikų išlaikymui sparčiai auga ir tai labai skaudžiai atsiliepia
valstybės biudžetui.
Sprendžiant prasidėjusios žmogaus gyvybės klausimus,
reikia žinoti ir įsisąmoninti, kad žmogus prasideda vyro ir moters
dviejų ląstelių susijungimo momentu, t. y. nuo apvaisinimo momento.
Jau senovėje buvo sakoma: Tas, kas bus žmogus, jau yra žmogus
(Tertulijonas). Ta gyvybė auga ir, esant normalioms sąlygoms, ji
išvysta pasaulį. Jos vystymosi metu niekas neturi teisės jos skriausti,
naikinti. Dabar, pagerėjus medicininei technikai, jos galimybėms,
jau teikiama ir medicininė pagalba embrionui. Todėl suprantama,
kokia svarbi yra šeimos institucija, nes tik joje prasidėjusi žmogaus
gyvybė randa palankiausias sąlygas plėtotis. Tik šeimoje užaugę
vaikai ir tapę suaugusiais gerai supranta šeimos vaidmenį jų augimui
ir brendimui, o tai suteikia galimybę savo patirtį vėliau perduoti
ateinančiai kartai.
Svarbus yra mokymas ir mokykloje, tačiau tai turi
būti ne lytinis švietimas, o lytinis auklėjimas, kurio metu vaikas
turi imokti suprasti savo atsakomybę ir pareigą, sulaukus brandos,
pratęsti gyvybės kultūrą. Dabar dauguma jaunų vyrų ir moterų yra
neparengti šeimai: neturi išugdyto pašaukimo motinystei ir tėvystei,
nesupranta ir nejaučia atsakomybės dėl pradėtos gyvybės isaugojimo
ir apsaugos iki jos natūralios mirties būtinybės. Svarbų vaidmenį,
diegiant natūralų šeimos planavimą jaunavedžiams, vaidina prie katalikų
bažnyčių vyskupijose įsteigti ir steigiami šeimos centrai. Žinoma,
kad lytinio vietimo programos mokyklose nepadėjo paaugliams ivengti
nepageidautino netumo. tai JAV tarp industrinių valstybių taip
pat pirmauja pagal paauglių, gimdžiusių ne santuokoje, skaičių.
Jis nuo 1960 iki 1991 metų patrigubėjo. 1990 metais viena paauglė
iš dešimties pastojo, pusė jų gimdė, o kita pusė darė abortus;
Lietuvoje ne santuokoje gimusių vaikų, palyginti su 1990 metais,
padaugėjo du kartus ir dabar jų yra iki 28 proc. visų gimusiųjų.
Per pastaruosius 15 metų 158 tūkst. vaikų liko gyventi nepilnose
eimose (dažniausiai be tėvo), nes išsiskyrusių šeimų labai padaugėjo:
nuo 2,7 proc. 1957 metais iki 66 proc. 2003 metais. Gimstamumo rodiklis
sumažėjo nuo 2,3 iki 1,2 (2004 m.), tai rodo, kad tauta imirta.
Tuo tarpu imtui gyvų gimusių vaikų tenka 36 abortai.
Sveikatos apsaugos darbuotojų chartijoje (išleista
popiežiškosios Sveikatos apsaugos darbuotojų Pastoracinės tarybos
1995 metais) raginama, kad sveikatos apsaugos darbuotojai laikytųsi
profesinės ištikimybės, kuri nepripažįsta jokio gyvybę žudančio
veiksmo: chirurginio ar farmacinio, siekiančio nutraukti nėštumą
bet kurios jo fazės metu. Dėl to kai kuriose šalyse ginekologai,
dėl savo religinių įsitikinimų atsisakę atlikti abortus, netenka
galimybės dirbti pagal specialybę. iuo metu Lietuvoje yra prisiekę
pagal atnaujintą krikščioniškąją Hipokrato priesaiką apie 2000 gydytojų,
tarp jų ir ginekologų, nors nežinoma, ar jie nėra priversti atlikti
abortų (žudyti gyvybę). Blogai, kad aborto siekiančios moterys yra
guldomos į visas moterų klinikas, nes taip stengiamasi įtraukti
visus gydytojus į gyvybės žudymą. Taigi yra labai opi problema
abortų vykdytojų gydytojų humanistų ir tikinčiųjų moralinių nuostatų
ignoravimas, iki šiol nėra jų teisinės apsaugos, nes, galiojant
legalaus aborto įstatymui, jie privalo vykdyti savo pareigas. Abortų
pagal moters norą priskyrimas medicinos pagalbai yra neteisėtas,
nes pradėtas vaikas yra ne liga, o abortas ne gydymas. Abortai
neturėtų būti atliekami ligoninėse ar ambulatorijose, kur gelbstima
žmogaus sveikata ar gyvybė. Pasaulyje yra abortų klinikos, išsilaikančios
iš gaunamų mokesčių už atliktas procedūras. Suprantama, kad valstybė,
remianti pradėtos žmogaus gyvybės orumo ir neliečiamumo pažeidimus,
yra be ateities!
Mes, Lietuvių katalikų mokslo akademijos Medicinos
skyriaus mokslininkai, matydami ir suvokdami neigiamas negimusios
žmogaus gyvybės žudymo pasekmes Lietuvai, vadovaudamiesi savo moralinėmis
dvasinėmis vertybėmis ir krikščioniškąja pasaulėžiūra, melsdami
Viepaties palaimos, visomis išgalėmis remiame negimusios žmogaus
gyvybės apsaugos įstatymo priėmimą. Raginame visus geros valios
žmones įsitraukti į ią veiklą. Kviečiame Lietuvos visuomenę ugdyti
šeimose ir už jos ribų pagarbą pradėtai žmogaus gyvybei, jos orumui
ir neliečiamumui. Jaunimą savo pavyzdžiu turime vesti doros, tiesos,
asmeninės atsakomybės už savo veiksmus ir moralinių vertybių keliu.
Tikime, kad ir Seimo nariai bei valstybės pareigūnai, suprasdami
siūlomo priimti įstatymo svarbą mūsų valstybei, parems ir priims
jį. Neseniai televizijos ekranuose stebėję valdančiosios koalicijos
ir Vyriausybės narius Arkikatedroje pagerbiant vieno aktyviausių
gyvybės kultūros šalininkų popiežiaus Jono Pauliaus II atminimą,
manome, kad aukšti pareigūnai ir dabar savo nuostatomis ir balsavimu
pratęs jam rodytą pagarbą ir taip padės mūsų valstybėje įgyvendinti
gyvybės kultūrą. Pagaliau visi supraskime, kad kiekvienas į pasaulį
ateinantis žmogus yra reikalingas ir svarbus ne tik eimai tėvams,
bet ir visuomenei, valstybei, žmonijai!
Vilnius
© 2005 "XXI amžius"
|