Ar apginsime teisę gimti?
Jonas Kazimieras BURDULIS
Abortai mirties kultūros dalis. 2005 m. lapkričio
23 d. sukako 50 metų nuo tos dienos, kai SSRS Sveikatos apsaugos
ministerijos įsakymu Lietuvoje buvo pradėti daryti abortai motinų
pageidavimu jų įsčiose pradėti žudyti negimę kūdikiai. Pagal SSRS
tuo metu galiojusią teisinę praktiką, šiam reikalui visiškai pakako
ministro įsakymo. To vadinamojo, sovietinio teisės akto veikimas
buvo pratęstas sveikatos apsaugos ministro J. Oleko įsakymu jau
Lietuvai atkūrus nepriklausomybę.
Nepriklausomoje Lietuvoje pagal ministro direktyvą
per 14 metų iš viso buvo sunaikinta 335844 negimusios gyvybės, tarp
jų 13639 teko nepilnametėms motinoms. Per tą patį laiką gimė 852269
kūdikiai, iš jų 20570 pagimdė nepilnametės. Per 50 metų, kai galioja
negimusios gyvybės žudymo įsakymas, buvo nužudyta apie trys milijonai
negimusių mūsų valstybės piliečių nauja lietuvių tauta. Per metus
buvo atliekama per 60 tūkstančių abortų!
Kodėl buvo pradėti žudyti negimę kūdikiai? Tikrųjų
priežasčių, kodėl buvo išleistas SSRS sveikatos apsaugos ministro
įsakymas, turbūt niekada nesužinosime. Tačiau mums svarbu žinoti,
jog daugelį metų buvo laikoma, jog negimusio kūdikio nužudymas tėra
viso labo paprasta moters kūno chirurginė operacija, kurios tikslas
jai pageidaujant (dėl gana subjektyvių jos argumentų) pašalinti
tam tikrą jos organizmo dalį, tarsi nepageidaujamą auglį ar naviką.
Į tų argumentų pagrįstumą niekas nesigilino, niekam tai nerūpėjo.
Medikai neslėpė, jog aborto pasekmės gali būti gana liūdnos 50
proc. nėščiųjų, pasiryžusių abortui pirmojo nėštumo metu, visam
gyvenimui lieka nevaisingos, poabortinio ir potrauminio sindromų
išdavoje pasekmė dvasinės kančios neretai moterį persekioja visą
gyvenimą. Kaltės jausmas moterį netgi pastūmėja savižudybėn. Esama
duomenų, jog moteris patekdavo narkotikų ar alkoholio priklausomybėn.
Dalis jų, tiesa, nedidelė, po aborto miršta.
Gydytojai pradėjo visu balsu kalbėti apie pragaištingą
abortų poveikį moters fizinei ir psichinei sveikatai, jos dvasiniam
gyvenimui. Pasaulinė gydytojų federacija (PSF) atlieka didelį visuomenės
šviečiamąjį darbą, o pastaruoju metu pradeda ieškoti įstatymų leidėjų
paramos, kuri dar toli gražu nepakankama. Sunku suprasti, ar įstatymų
leidėjai dar neįsigilino į demografinius procesus Lietuvoje, ar
jiems dar neaiškūs teisiniai dar negimusios gyvybės apsaugos aspektai,
tačiau Seimui pateiktas Gyvybės prenatalinėje fazėje apsaugos įstatymo
projektas neprasimušė pro pateikimo procedūrą, nes, teisės specialistų
nuomone, moters teisė į privatumą yra viršesnė už vaiko teisę gimti!
Kad ir kiek būtų išvedžiojama, vis dėlto žmogaus,
kaip gyvos būtybės, egzistencija prasideda nuo pat apvaisinimo momento
jau aštuonioliktą dieną pradeda plakti embriono širdis. Kūdikis
motinos įsčiose girdi, ką kalba tėvai, jis turi emocijas, juokiasi,
kai motinai linksma, verkia, kai ji kenčia, jis mėgsta ramią melodingą
muziką ir nemėgsta sunkaus roko, jis sugeba judėti. Kiekviena gyvybė
turi teisę gimti, vystytis ir gyventi.
Gruodžio 2 dieną Seime įvyko konferencija Galėję
gyventi. Ją surengė PSF Lietuvos asociacija, pirmininkavo jos narė
ir Seimo narė Irena Degutienė. Konferencijoje dalyvavo didelis būrys
įžymių medicinos pasaulio atstovų, būsimųjų medikų, keletas Seimo
narių. Deja, nors ir buvo kviesti, žiniasklaidos atstovai didesnio
susidomėjimo svarstomu klausimu neparodė, jų buvo vos vienas, kitas.
Pranešimus skaitė Lietuvos Vyskupų Konferencijos sekretorius mons.
Gintaras Grušas (Aborto padariniai vidiniam ir visuomeniniam gyvenimui),
doc. dr. Alina Šaulauskienė (Galėję gyventi...) ir Lietuvos šeimos
centro narys, Vytauto Didžiojo universiteto doktorantas Danielius
Serapinas (Šeimos gyvybės teisinės apsaugos vardan).
Katalikų Bažnyčios pozicija
Mons. G.Grušas savo pranešime akcentavo moderniojo
pasaulio teikiamas virtualaus gyvenimo galimybes, kurios labai dažnai
žmogų nuveda į šunkelius. Žmogus, susiviliojęs reklamos jam patraukliai
pateiktais blizgučiais, patenka į nuodėmės vergovę ir kuo toliau,
tuo sunkiau jam būna iš jos ištrūkti, nes būna sunku, o dažniausiai
ir neįmanoma suvokti, jog naujasis virtualios realybės modelis,
jo priimtas kaip realus pasaulis, nieko bendra su tikrove neturi.
Kad ir kaip būtų gaila, tų virtualių pasaulių kasdienybėje susikuriama
ne vienas, neretai jų būna gana daug, jie susitelkia į vieningą
visumą, dėl ko tampa nebeįmanoma jų atmesti, nors pavojų žmogus
ir nujaučia. Tai akivaizdžiai demonstruoja naujos priklausomybės
rūšys, į kurias patenka jaunimas ir vaikai, pradėję žaisti žaidimus
kompiuteriais. (Tie žaidimai sudaryti taip, kad skatina siekti vis
naujų meistriškumo laipsnių, pelnyti vis daugiau taškų, kurie realybėje
nėra nieko neverti ir nieko negali duoti jaunuolio ar vaiko sielai
ar kūnui.)
Analitikai yra pastebėję, jog virtualybės iššūkiai
yra išorinio pasaulio išraiška, ji yra tapusi žmonijos problema
nuo jos atsiradimo. Pradžios knygoje mums duota to priežastis
žmogus nusisuko nuo Dievo ir pakliuvo į nuodėmės spąstus. Išeitis
yra atstatyti tai, kas tikra. Mes, kaip ir mūsų protėviai, siekiame
apriboti mus supantį pasaulį, susikurti savo tikrovę, tačiau mūsų
susikurtas tikrovės surogatas neretai pradeda veikti prieš mus.
Kelias, kuriuo eidami nepasimesime savo paklydimuose, per krikščionybės
laikotarpį, yra ištyrinėtas labai gerai. Tai kelias, kuriuo mus
kviečia eiti Dievas, kuriuo eidami nepadarome žalos savo sielai.
O mums pasirenkant virtualiosios realybės siūlomus kelius, mus ištinka
nuodėmės patologija kuo tolyn jais einame, tuo sunkiau iš jų ištrūkti.
Bažnyčia moko, jog abortas yra sunki nuodėmė, savo sunkumu tolygi
žmogžudystei, nes gyvybė yra ne žmogaus, bet Dievo kūrybos vaisius.
Nusižengimas įsakymui Nežudyk! yra nusigręžimas nuo Dievo, šis
įsakymas yra privalomas visiems ir tikintiesiems, ir netikintiesiems.
Bažnyčia motinoms, neleidusioms ateiti į Dievo
pasaulį savo kūdikiams, neatmeta galimybės sugrįžti į gyvenimą ir
prie Dievo, jos gali pasinaudoti Bažnyčios teikiamu Atgailos sakramentu.
Išplintant abortams, visuomenėje formuojasi nuodėmės
struktūra kai su ja apsiprantama, kai nebesuvokiama, jog ji daroma.
Kova su kyšininkavimu ir korupcija dabar labai madinga, o apie kovą
su negimusių kūdikių žudymu, deja, dar nemėgstama plačiau kalbėti,
tarsi tai ir ne problema. Tuo tarpu mirties kultūra ir jos elementai
abortai ir eutanazija yra įteisinami įstatymais. Liūdni pavyzdžiai
Olandija ir Ispanija. Žmogui, pasirinkusiam savo gyvenimo keliu
tiesą, šv. Jonas yra pasakęs: Jūs pažinsite tiesą, ir tiesa padarys
jus laisvus.
Lietuvos gydytojai prieš abortus
Dr. A.Šaulauskienė savo pranešime nurodė, jog
antropologine prasme nuo pirmojo naujos gyvybės pradėjimo momento,
prasidėjus vaisiaus ląstelių dalijimuisi, jos jau yra žmogus. Jas
sunaikinant, yra nutraukiamas žmogaus vystymasis.
Kaip atsitiko, kad XX-XXI amžių sandūroje susilaukta
iššūkio žmogaus egzistencijai, kad buvo suteikta pirmenybė naujoms
technologijoms, atmetant esminius žmogaus dvasinės būtybės egzistavimo
principus? Kokiu būdu visuomenėje sveikas protas buvo atmestas,
o įsigalėjo abortinis mentalitetas?
Abortinio mentaliteto visuomenėse susiformuoja
tariamo dieviškumo kompleksas Tai aš sprendžiu, o ne Dievas,
kam gyventi, o kam ne! Tuo tarpu tikrasis pasirinkimas, kaip ir
jo motyvas, kartais yra anoniminis. (Kitas asmuo kartais nusprendžia
už nelaimingą moterį, jog ji pasirinks teisingai, jeigu pasidarys
abortą.) Kalbant apie abortą, naudojami abejotini argumentai ir
apibūdinimai, klaidinanti terminologija. Teigiama, jog ne atimama
gyvybė negimusiam kūdikiui, o atliekamas gimdos išvalymas, nėštumo
nutraukimas, vaisiaus pašalinimas ir kt. Kalbant apie abortą, svarstomas
jo ekonominis, socialinis, kartais moralinis aspektas. Dabartinėje
medicinos praktikoje gydytojas neturi jokios galimybės per per trumpą
(10-12 minučių) vizitą pacientei išvardyti visų neigiamų pasekmių,
kurios jos laukia. Kitaip tariant, moteris (dažnai jauna ir nesuprantanti
savo padėties) negauna visos tos būtinos informacijos, kuri jai
yra gyvybiškai svarbi, kad galėtų padaryti teisingą sprendimą.
Joks medicinos mokslo atstovas nėra įrodęs, kad
abortas yra saugi ir nekelianti nėščiosios sveikatai jokio pavojaus
procedūra. Tuo tarpu psichologai konstatuoja, jog abortas yra žiauri
eutanazijos forma, atliekama be jokio nuskausminimo. Žiauriai nužudant
žmogaus embrioną, jis išgyvena baisias kančias. Suprantama, jog
motina, glaudžiausiais ryšiais susijusi su savo negimusiu kūdikiu,
jo nužudymo momentu kenčia kartu su juo. Tai iš dalies ir paaiškina,
kodėl ją visą gyvenimą persekioja kaltės jausmas.
Dažnai moterys, savo įsčiose nužudžiusios pirmąjį
kūdikį ir negalėdamos pastoti, kaltina gydytoją už tai, kad jis
neva blogai atliko abortą. Ir jokie išaiškinimai, jokia logika negali
paveikti jų klaidingo įsitikinimo.
Vis dėlto padėtis nėra beviltiška. Jau steigiami
vaiko ir motinos namai. Labai svarbus trisdešimties Seimo narių
iniciatyva atsiradęs Embriono apsaugos įstatymo projektas, kuris
kol kas yra įstrigęs pateikimo fazėje. Labai svarbus pasiekimas
yra, kad daugelis jaunų žmonių jau žino ir supranta, jog abortas
yra gyvybės nutraukimas.
Dirbtiniam abortui būtina alternatyva dvasinė,
moralinė, psichologinė, materialinė pagalba nėščiosioms motinoms.
Visu rimtumu būtina pradėti tiesos sklaidą apie aborto žalą žiniasklaidoje,
vaistinėse (perkant nėštumo testus), skaitant paskaitas ir kt.
Įdomus buvo gydytojos P.Rudalevičiūtės pasisakymas
diskusijose, jog dirbtinio aborto atveju moteris patiria dvejopą
neigiamą poveikį savo sveikatai potrauminį streso sutrikimą ir
poabortinį sindromą. Poabortinis stresas dirbtinio aborto atveju
savo neigiamu poveikiu prilygsta smurtui, išprievartavimui. Potrauminis
stresas ilgą laiką pasikartoja sapnuose, mintyse, įtampos prisiminimas
uždeda ilgalaikį antspaudą moters elgsenai, nuolatinis aborto sukeltas
sujaudinimas veikia moters psichiką net kelis dešimtmečius. Yra
žinomas atvejis, kai senelė nemylėjo savo anūkų, nes pati buvo nužudžiusi
savo negimusį kūdikį. Dirbtinis abortas neabejotinai yra nežmoniška
patirtis ji sukelia psichosomatinę simptomatiką. Neįmanoma išsikalbėti,
niekam neišsipasakosi, su tokiomis ligonėmis gydytojams nepaprastai
sunku dirbti. Ištirta, jog neigiamos dirbtinio aborto pasekmės (teologiškai,
juridiškai, mediciniškai, psichopatologiškai, finansiškai ir t.
t.) atsiremia į nacionalinį aspektą vadinamuosius dešimt aborto
ratų.
Žiniasklaidoje buvo aprašytas atvejis, kai 45
metų sulaukęs vyriškis, būdamas nepatenkintas savo intelekto rodikliu,
padavė į teismą gydytoją, kuris, jo nuomone, paskyrė jo besilaukusiai
motinai netinkamus vaistus. Teismas jo naudai priteisė didelę pinigų
sumą. (Mūsų akušeriai, besipraktikuojantys abortų srityje, galėtų
ir susimąstyti o juk ir Lietuvoje jie galėtų susilaukti pretenzijų,
pavyzdžiui, dėl praeityje nekokybiškai atlikto aborto, dėl kurio
vėlesni gimdymai įvyko su patologija!)
Konferencija bendru sutarimu priėmė programinį
pareiškimą, kurį nutarta perduoti žiniasklaidai, tačiau Sveikatos
apsaugos ministerijos Vaiko ir motinos sektoriaus vadovė gydytoja
A.Armanavičienė pareiškė, jog ji šio pareiškimo nepalaiko, nes ministras
kažkada yra padaręs kitą, šiam prieštaraujantį, pareiškimą.
Prieš negimusios gyvybės apsaugą
Pasidomėjau įstrigusio Lietuvos Respublikos Gyvybės
prenatalinėje fazėje apsaugos įstatymo projektu XP-432.
Įstatymo projektas numato tris sąlygas nėštumui
nutraukti: kai jis gresia nėščiosios gyvybei ar sveikatai, kai yra
didelė tikimybė, jog vaisius bus sunkiai ir nepagydomai pažeistas
ar sirgs nepagydoma, jo gyvybei gresiančia liga, ir jei yra pagrįstų
įtarimų, jog nėštumas yra atsiradęs dėl nusikalstamų veikų.
Įstatymo projektas nustato, jog visose mokyklose,
ypač bendrojo lavinimo ir profesinių mokyklų programose, būtų numatytas
švietimas apie žmogaus lytinį gyvenimą, sąmoningą ir atsakingą tėvystę,
šeimos vertybes, gyvybę prenatalinėje fazėje (nėštumo metu) bei
žmogaus gimimą.
Aiškinamajame šio įstatymo projekto rašte nurodyta,
jog dėl aiškaus apibrėžimo, kad žmogaus gyvybė prasideda prenatalinėje
fazėje, stokos susiklostė tokia padėtis, kai nėštumo, ypač iki dvyliktos
savaitės, nutraukimas neturi jokių teisinių ir moralinių pasekmių.
Tai šiandien yra vienas iš veiksnių, sąlygojančių žemą visuomenės
moralinį lygį ir kritišką demografinę situaciją. Analogiškas įstatymas
jau seniai priimtas kai kuriose ES šalyse (Airijoje, Lenkijoje).
Įgyvendinant įstatymą šiose šalyse nebuvo kokių nors nenumatytų
sunkumų, išskyrus liberaliųjų pažiūrų visuomenės dalies pasipriešinimą.
Iš įstatymo projekto ir aiškinamojo rašto matyti,
jog jo autoriai siekia sunorminti sovietinio mentaliteto Maskvos
valdininkų reglamentuotą ir iki šiol nusikalstamai netvarkytą nepaprastai
svarbią valstybės ir visuomenės gyvenimo sritį. Taip pat akivaizdžiai
matyti, jog jo priešininkai deramai nepagrindė savo pozicijos.
Seimo Teisės departamento išvadoje dėl projekto
XP-432 nurodyta, kad Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos
konvencijos 8 straipsnis įtvirtina kiekvieno asmens teisę į pagarbą
jo privačiam ir šeimos gyvenimui, o šios Konvencijos 2 straipsnis
gina kiekvieno asmens teisę į gyvybę, tačiau jame nekalbama apie
pradėtos gyvybės teisę į gyvenimą. Šio straipsnio taikymo praktika
(!) rodo, kad gyvybė yra ginama būtent nuo gimimo momento, nes šis
klausimas yra tiesiogiai susijęs su nėštumo nutraukimo teisėtumo
problema.
Todėl, anot Teisės departamento vyresniųjų patarėjų
Antano Jatkevičiaus bei Jurgitos Meškienės ir jų departamento direktoriaus
Kęstučio Virkečio, svarstytina, ar projekto nuostatos atitiktų Konvencijos
2 bei 8 straipsnių taikymo praktiką. Visų pirma kiltų klausimas
dėl šių nuostatų atitikimo asmens ir šeimos gyvenimo apsaugos reikalavimams
pagal Konvencijos 8 straipsnį.
Europos teisės departamento direktoriaus Deivido
Kriaučiūno išvadoje dėl projekto XP-432 nurodoma, jog Konvencijoje
nėra tiesiogiai apibrėžta, tačiau ligšiolinė Europos žmogaus teisių
teismo ir Komisijos praktika rodo, kad negimęs vaikas nelaikomas
asmeniu, tiesiogiai saugomu Konvencijos 2 straipsnio, ir kad negimusių
vaikų teisė gyventi yra apribota motinos teisėmis ir interesais.
Pagal Konvencijos 8 str. 1 dalį yra ginama moters teisė apsispręsti
dėl nėštumo nutraukimo, o pagal 8 str. 2 dalį įsikišimas į šią teisę
negalėtų būti pateisinamas. Pagal kitą aspektą pirmenybė turinti
būti suteikta moters gyvybei ir sveikatai, o ne valstybės at visuomenės
interesams. Tai buvę įrodyta Open Door and Dublin Well Woman prieš
Airiją sprendime. Taigi, vertinant pateiktą projektą Europos žmogaus
teisių konvencijos ir jos taikymo praktikos kontekstu, reikia pažymėti,
kad negimusio kūdikio teisės į gyvybę Konvencija negarantuoja. Esą
pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos Konstitucija, be teisės į gyvybę
(19 straipsnis), numato taip pat ir privataus gyvenimo neliečiamybę
(22 straipsnis).
Taigi įvairių straipsnių taikymo praktikos požiūriu,
Lietuvoje negimusius kūdikius žudyti galima kiek tik nori, o sveiko
proto požiūriu niekam nesvarbu, kaip Lenkijos ir Airijos parlamentai
sugebėjo savo nacionalinius įstatymus suderinti su baisiaisiais
Konvencijos 2 ir 8 straipsniais. Matyt, Lenkijos ir Airijos parlamentuose
tesisininkai vis dėlto ne tokie pragmatiški ir ne tokie kraugeriški.
Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto išvadoje
dėl projekto XP-432 atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai
šešiais (P.Baguška, V.S.Draugelis, Č.Juršėnas, J.Pinskus, A.Sereika,
N.Steiblienė) balsais prieš tris (V.Aleknaitė-Abramikienė, V.Žiemelis,
R. Šukys, kurie pareiškė taip pat ir savo atskirąją nuomonę) nuspręsta,
jog, nustačius neribojamą teisės į gyvybę apsaugą, nuo pradėjimo
momento, būtų pažeista Konstitucijos 22 straipsnyje įtvirtinta
moters teisė į privatų gyvenimą. Neabejotinai būtų vykdomi kriminaliniai
abortai, kas sukeltų pavojų motinos sveikatai ir gyvybei.
Reikia manyti, jog esmė ne tai, kad tarp dviejų
Konvencijos straipsnių ir tiek pat Lietuvos Konstitucijos straipsnių
galėtų pasiklysti sveikas protas. Iš visos straipsnių taikymo Lietuvos
jurisprudencijoje praktikos ir įvairovės matyti, jog žmoniškumo
iš jos nėra ko tikėtis. Taip pat nėra ko stebėtis juk abortai
yra labai pelninga mirties amato sritis. Todėl pačiai visuomenei
reikia ieškoti, kas apgins vaiko teisę gimti, kuri šiandien yra
paminta mirties amato meistrų, mirties kultūros šalininkų. Visų
mūsų pareiga iš visų jėgų ginti tą teisę.
© 2005 "XXI amžius"
|