„XXI amžiaus“ priedas apie gyvybės apsaugą Nr.12 (61)

2005-iųjų gruodžio 16 d.


PRIEDAI

Abipus Nemuno

Kristus ir pasaulis

žvilgsniai

pro vita

Sidabrinė gija

Horizontai

Atodangos


 

Gyvybės vertės samprata

Kalbėdami apie negimusios gyvybės gerbimą, jos puoselėjimą, meilę jai, jos išsaugojimą, turime žiūrėti į ją ne tik psichologijos, socialiniu, medicininiu, moraliniu, juridiniu požiūriais, bet ir pasaulėžiūros aspektu, kuris, vykstant disputui tarp gyvybės ir mirties kultūros šalininkų, yra svarbiausias. Gyvybės vertės samprata gražiai atsispindi tokiuose dokumentuose kaip „Evangelium vitae“, „Medicinos darbuotojų chartija“ ir kt.

Sprendžiant žmogaus gyvybės, žmogaus egzistencijos klausimą, visada susiduriame su filosofine šio klausimo dalimi: kas yra gyvybė, iš kur atsirado ir iš kur ateina žmogus, kokia jo gyvenimo prasmė, koks jo gyvenimo tikslas? To nepaaiškina nei darvinizmo, nei kita jokia teorija. Atsakymą pateikia Šventasis Raštas, kuriame nurodoma, kad pradžioje buvo ne materija, o Dvasia - Mintis, Žodis, kad Dievas buvo absoliutus Kūrėjas, sukūręs viską iš Meilės, laisvai savo noru, kad žmogus yra Viešpaties kūrinys. Čia ir išryškėja dvi pasaulėžiūros: materialistinė – pasaulietinė ir idealistinė – krikščioniškoji. Pirmoji pasisako už mirties, antroji – už gyvybės kultūrą. Taigi vyksta nuolatinė ideologinė kova tarp gyvybės kultūros (kurią pas mus puoselėja krikščionys, krikščioniškosios nevyriausybinės organizacijos, Katalikų Bažnyčia) ir mirties kultūros, kurią propaguoja biznio ir pelno siekiantieji. Vyksta kova tarp pasaulietiškos ir krikščioniškosios bioetikos, tarp netikinčiųjų – ateistų ir tikinčiųjų – krikščionių įsitikinimų, skirtingai suprantančių dorą, tiesą, moralę. Pasaulietiška bioetika (mirties kultūros šalininkai) grindžiama principais, kylančiais iš hedonistinės filosofijos: asmens autonomijos, jo liberalių teisių, egoizmo. Ji teigia, kad abortas – vaisiaus žudymas, kontracepcija ir abortoceptikų naudojimas, prenatalinė vaisiaus diagnostika siekiant abortuoti defektyvų vaisių, surogatinė motinystė, embrionų tyrimai, žmogaus klonavimas, eksperimentai su psichikos ir neįgaliais ligoniais, eutanazija, testamentu dokumentuota savižudybė padedant gydytojui yra etiškos, normalios priemonės, nes, jas taikant praktikoje, galima „padėti“ žmogui, o svarbiausia, kas nutylima, - uždirbti. Tuo tarpu gyvybės kultūros šalininkai visa tai laiko nesuderinama su krikščioniškąja morale ir idealistine pasaulėžiūra, Katalikų Bažnyčios mokymu, Dekalogu, atnaujinta krikščioniškąja Hipokrato priesaika, kuria vadovaujasi ir gydytojas katalikas, spręsdamas aborto klausimą. Kadangi šiuo metu pasaulyje vis labiau įsigali konformizmas, malonumų ieškojimas, o įsigalint hedonistinei filosofijai atsisakoma krikščioniškųjų dvasinių vertybių, tai suprantama, kad žmonės vis dažniau tampa egoistais, savanaudžiais, greičiau ir dažniau nyksta šeimos institucijos prasmė ir reikalingumas, propaguojamos „partnerystės santuokos“, „homoseksualistų šeimos“. Tai privedė prie seksualinės revoliucijos, kontraceptinių priemonių industrializacijos ir reklamos, kurios bet kokia kaina skverbėsi ir dabar skverbiasi į kiekvieno individo, ypač jauno, sąmonę. Dėl viso to pradėta gyvybė tampa nereikalinga, trukdanti tokio individo egoistiniams siekiams ir sumanymams, todėl siekiama ja atsikratyti bet kokiomis priemonėmis.

Visi suvokiame, kokia neįkainojama yra kiekvieno mūsų gyvybė, gauta dovana iš Kūrėjo, tarpininkaujant mūsų tėvams vienintelį ir nepakartojamą kartą. Pradėję savo egzistavimą tik tėvų noru ir būdami jų meilės liudininkais, praėję savo vystymosi kelią nuo tėvų dviejų ląstelių susijungimo momento iki gimimo, visą gyvenimą reiškiame jiems pagarbą, dėkingumą ir meilę, kad jie, tėvai, leido mums gimti, išvysti pasaulį, kad jie mūsų nesunaikino, o išsaugojo, puoselėjo ir dar negimusius mylėjo, laukdami mūsų pasirodymo, jog jie suprato, kad mes jau esame žmogiškos būtybės nuo pat prasidėjimo momento.

Todėl suprantama, kad kai kuriose valstybėse moteris, norėdama atlikti abortą, turi pristatyti kūdikio tėvo sutikimą! Kadangi abortas yra įteisintas teisiškai, suprantama, kad tai skatina daugelį žmonių nejausti jokios atsakomybės besivystančios gyvybės atžvilgiu. Už negimusią žmogaus gyvybę yra atsakingi ir valdžioje esantieji, nes jie, vedami komercinių išskaičiavimų, dažnai priima ir legalizuoja įstatymus, prieštaraujančius gyvybės pagarbai ir orumui, sudaro sąlygas ją žudyti.

Negimusios žmogaus gyvybės gerbimo atžvilgiu yra labai svarbi ir visuomenės nuostata: toleruoja ji abortą ar ne? O tai priklauso nuo to, kaip suvokiamas seksualumas: ar tai yra tik malonumų šaltinis be jokio kito tikslo, ar tai yra savęs dovana meilėje, vedanti į seksualumo praktikavimą tik tarp sutuoktinių. Pagaliau visa tai priklauso ir nuo kiekvieno mūsų pasaulėžiūros. Būtina neužmiršti, kad penktasis Dievo įsakymas: „Nežudyk!“ yra priesakas ir tikinčiajam, ir netikinčiajam, būtina neužmiršti, kad žmogiška būtybė vienu metu yra ir kūniška, ir dvasiška: žudydami kūną, nesuteikiame galimybės žemėje pasireikšti ir nemirtingai jos dvasiai. Jokia Konstitucija neprieštarauja minėtam Dekalogo priesakui ir tai rodo Airijos, Lenkijos, Maltos pavyzdžiai. Rėmimasis Konstitucijoje minima privatumo teise yra nepagrįstas, nes ja remiantis galima prieiti iki nesąmonių, pvz., vagystė, kontrabanda, sąvadavimas yra privatumai, tačiau kur jie veda?

Dar kartą noriu priminti filosofinį žmogaus egzistencijos klausimą: kas yra gyvybė, iš kur atsirado ir kur eina žmogus?

Prof.habil.med.dr.Leonas Laimutis MAČIŪNAS,
Lietuvių katalikų mokslo akademijos
medicinos skyriaus pirmininkas,
Pasaulinės gydytojų katalikų federacijos
Europos asociacijų valdybos narys

 

Atgal | Pirmasis puslapis | XXI amžius | Redakcija