Atgailos sakramentas ir jo gydanti galia
Daiva MORDUSIENĖ,
Birštono Versmės sanatorijos
bendrosios praktikos slaugytoja
Vienas gydančių sakramentų tai Atgailos sakramentas.
Jėzus, pasitelkęs kunigą, prisiliečia prie sergančio žmogaus ir
veiksmingai jį gydo. Būtų gera, kad kiekvienas krikščionis būtų
sudomintas tikėjimo tiesomis, o ypač sergantis. Tuomet pamažu atsivertų
jo akys ir jis pamatytų, kad pilkoje kasdienybėje, kaip vaisingoje
dirvoje, slypi dideli lobiai, galintys šio gyvenimo naštas palengvinti
ir su Amžinybe tvirtai surišti. Bažnyčios bei jos tarno kunigo tarpininkavimas
yra reikalingas ir būtinas. Tai nenustelbia Kristaus ir nenustumia
Jo šešėlin. Sakramentinė apeiga yra veiksminga tik todėl, kad joje
veikia Kristus. Krikščionių žvilgsnis nesustoja prie Bažnyčios įrankių
kunigų, kartais nevertų ir silpnų, bet sminga iki Kristaus, kuris
vienas tegali suteikti sieloms šventumo (S. Žilys).
Tarnyba ligoniams buvo dalis Kristaus atpirkimo
darbo. Jis atėjo gelbėti visą žmogų, jo kūną ir dvasią. Į medikus
besikreipiantys ligoniai nėra tik kūnai. Kiekvienas žmogus intuityviai
suvokia save kaip minčių bei troškimų, darbų bei žodžių, meilės
ir neapykantos, džiaugsmų bei skausmų centrą. Pagal krikščionišką
sampratą, žmogaus gyvybė yra Kūrėjo dovana. Žmogus nėra savo gyvybės
šeimininkas, jis tik gauna teisę ja laikinai naudotis. Dievas yra
gyvybės valdovas.
Fizinis skausmas priverčia žmogų kentėti. Susirgus
sunkia liga, jis būna didžiulis ir sukelia nepakeliamas kančias.
Šiais laikais skausmą galima numalšinti ar bent sumažinti medicininėmis
priemonėmis. O kančia dažnai lieka ir nuslopinus skausmą, nes ji
kyla iš žmogaus būties, trokštančios laimės, džiaugsmo, savęs suvokimo,
išsipildymo siekiančios pilnatvės, kurią gali suteikti tik Kūrėjas.
Šiandien ypač pastebima Atgailos sakramento krizė.
Nepakanka moralizuoti ir kaltinti žmogų, kad neina išpažinties.
Bažnyčiai reikia suvokti šiandieninį pasaulį ir kalbėti tokia kalba,
kuri būtų suprantama, reika pateikti moralinę atsakomybę taip, kad
ji būtų tinkama mūsų moderniame pasaulyje.
Anksčiau nuodėmė buvo matoma visur, šiuo metu
jos nebematom niekur, anksčiau labai akcentuota amžinosios bausmės
baimė, šiuo metu skelbiama Dievo meilė, kuri nepalieka vietos nepelnytai
bausmei už nuodėmę, anksčiau buvo stengiamasi taisyti klaidingas
sąžines, dabar taip gerbiama sąžinė, kad net slopinama pareiga sakyti
tiesą (Jonas Paulius II).
Po krikšto, padarytos nuodėmės atleidžiamos per
atsivertimo, išpažinties, atgailos ir susitaikinimo sakramentą.
Tai vieno sakramento keli pavadinimai. Apaštalas Jonas įspėja: Jei
sakytume, jog neturime nuodėmės, klaidintume patys save ir nebūtų
mumyse tiesos (1 Jn 1,8). Dieviškosios tiesos balsas kiekvieną
kviečia ištirti savo sąžinę ir išpažinti esant gimus kaltėje.
Bažnyčia mato ir gydantį Atgailos sakramento aspektą.
Jėzus Evangelijoje vaizduojamas ir kaip gydytojas. Noriu gydyti,
ne kaltinti,- sakė šv. Augustinas. Išpažintis neleidžia nuodėmės
patirčiai virsti neviltimi. Dabar tikintysis šiam aspektui yra dar
jautresnis, nes nuodėmę laiko ne vien klaida, bet ir savo silpnumu.
Išpažinti nuodėmes pirmiausia reikia tam, kad nusidėjusįjį pažintų
asmuo, atliekantis teisėjo vaidmenį, nes jam tenka įvertinti nuodėmių
sunkumą ir penitento gailėjimąsi. Kaip ir gydytojui reikia suprasti
ligonio būklę, kad galėtų jį gydyti. Todėl nuodėmių išpažinimo negalima
sumenkinti ligi bandymo psichologiškai išsivaduoti, kam nors atsiverti.
Išpažinimas yra liturginis gestas, iškilmingas savo dramatiškumu,
didingai nuolankus ir blaivus.
Išrišimas, kurį kunigas, atleidimo tarnautojas,
nors pats būdamas nusidėjėlis, suteikia penitentui, žymi Tėvo buvimą;
išrišime kaskart, kai teikiamas Atgailos sakramentas, atnaujinamas
prisikėlimas iš dvasinės mirties.
Liga iš esmės siejasi su pirmaprade žmogaus nuodėme.
Ji yra kūno nuodėmė. Nusidėjusi prigimtis negali būti sveika. Kiekvienas
žmogus yra ligonis, nes kiekvienas yra nusidėjėlis; galbūt nėra
asmeninės nuodėmės, bet yra gimtoji nuodėmė. Išganytojas visų pirma
pasilenkė prie ligonių, prie tų, kurie regimai buvo nuodėmės ištikti.
Kristus žmones nuo ligų ne gydė, bet nuo ligų atpirko.
Atgailos sakramento dalys yra gailestis, išpažinimas,
atsiteisimas ir išrišimas. Šis sakramentas yra trinitarinis: Tėvas
priglaudžia grįžusį atgailaujantį sūnų; Kristus užsideda ant pečių
paklydusią avelę ir parneša į avidę; Šv. Dvasia naujai pašventina
šventovę ir suintensyvina savo buvimą joje. Kada penitentas, tinkamai
pasirengęs, išpažįsta savo nuodėmes, jis įsitraukia į sakramento
šventimą, kuris baigiamas išrišimo žodžiais, kunigo ištartais Kristaus
vardu. Tikintysis patiria Dievo gailestingumą, kartu su kunigu skelbia
ir švenčia Bažnyčios liturgiją.
Dvasiniai atgailos vaisiai tai susitaikymas
su Dievu, kai atgaunama malonė; susitaikymas su Bažnyčia; už sunkias
nuodėmes gresiančios amžinosios bausmės atleidimas; bent dalies
nuodėmes lydinčių laikinųjų bausmių atleidimas; sąžinės ramybė ir
giedra bei dvasinė paguoda; sustiprėjusios dvasinės jėgos, reikalingos
krikščionio kovai. Kunigas turi viską daryti, kad žmonės atvertų
savo širdis Viešpačiui. Jis laiko susitaikymo pamaldas, sako homilijas
ir nuolat kovoja už žmones.
Kristus parodė ryšį tarp tikro išganymo, nuodėmių
atleidimo ir skatino žmones atleisti visa širdimi. Kristus nustebina,
kai sako paralitikui: Sūnau, tavo nuodėmės atleistos (Mk 2,5).
Jėzus paaiškina paslaptingą ryšį: Kas lengviau ar pasakyti paralyžuotajam:
Tau atleidžiamos nuodėmės, ar liepti: Kelkis, pasiimk neštuvus
ir vaikščiok? Bet, kad žinotumėte Žmogaus Sūnų turint galią atleisti
nuodėmes, - čia jis tarė paralyžuotajam, - sakau tau: Kelkis, imk
savo neštuvus ir eik namo (Mk 2,9-11). Jėzus sujungia gydymą ir
Gerosios Naujienos skelbimą, pasikeitimą ir susitaikymą. Toks yra
teologinių ir pastoracinių klausimų kompleksas apie Bažnyčios misiją
ir galią atleisti nuodėmes.
Savo darbe ne kartą esu kalbėjusi su ligoniais
apie Atgailos sakramentą. Kai kuriuos yra įžeidęs kunigų elgesys;
kartais tai buvo rimti atvejai, o kartais paskalos. Ir žmogus
sako: aš išpažįstu viską Dievui tiesiogiai, be tarpininko. 2000
metais Eucharistiniame kongrese tėvas Markas Ivanas Rupnikas teigė:
Eucharistinė duona yra iškepta nusidėjėlių, į bažnyčią ją atnešė
nusidėjėliai, konsekravo kunigai, kurie taip pat yra nusidėjėliai.
Kristaus Kūno Eucharistijoje niekas negali sutepti.
Šventosios Dvasios galia Bažnyčios liturginėje maldoje ši duona
yra Kristaus persmelkiama, ir mes, tvirtai tikėdami, skelbiame stebuklą:
tai Kristaus Kūnas!
Atkurti teisingą nuodėmės pajautą yra svarbiausias
būdas kovoti su dvasine krize, slegiančia mūsų laikų žmogų. Dabar
religinio gyvenimo tragedija yra ne ta, kad mažėja dvasinių pašaukimų
ir kad žmonės dažniau praleidžia sekmadienio šv. Mišias. Tragedija
ta, kad katalikų sielose nublankęs pats Kristaus asmuo. Dažnai katalikybė
pateikiama kaip ideologija, kilnus dorovės mokslas. Būtina suprasti,
kad katalikybė yra pats Kristus, Dievas ir žmogus, praeities, dabarties
ir ateities valdovas, visos žmonijos ir viso pasaulio Atpirkėjas.
Tarp jūsų stovi tas, kurio jūs nepažįstate, sakė Jonas Krikštytojas,
ir šie jo žodžiai tebėra gyvi ir mūsų laikais. Šių laikų žmogui
reikia susitikti su Kristumi asmeniškai, panašiai kaip Jį susitiko
Emauso mokiniai Velykų vakarą. Mums reikia atrasti Kristaus buvimą
pasaulyje.
Atgailos sakramento šventimo disciplina tai
naujas ir svarbus žingsnis siekiant išvesti Atgailos sakramentą
iš krizės. Visi procesai vyksta pagal tam tikrą schemą. Atsiradusi
nauja išraiškos forma būna reakcija prieš jau esamą struktūrą, kuri
tuo metu patiria krizę. Iš pradžių bepradedanti reikštis forma entuziastingai
sutinkama, paskui į ją pradedama žiūrėti atsargiai, dar vėliau ją
kritikuoti, neigti, drausti ir galiausiai ji atmetama. Po kurio
laiko požiūris į naujovę sušvelnėja, tačiau kartu vėl bandoma ją
atmesti. Galiausiai ji pradeda egzistuoti kartu su senąja forma,
o dar po kurio laiko kaip pagrindinė įsigali nauja forma. Kai ši
forma pasensta, ji konfrontuoja su kita nauja forma, kuri ją galiausiai
išstumia. Šis dėsningumas galioja ir Atgailos sakramento šventimo
formai. Bažnyčios hierarchai turi numatyti šiuos procesus ir nuosekliai
bei organiškai parinkti ir įdiegti naują sakramento šventimo formą.
Šis atsinaujinimas turi atitikti laikus, jeigu norima respektuoti
malonės veikimą ir Atgailos sakramento prigimtį bei paskirtį. Svarbu
priminti, jog Bažnyčiai ir visam sakramentiniam gyvenimui vadovauja
Šv. Dvasia, kurios veikimas pasireiškia per istoriją ir per patirtį.
Atsiversk ir tikėk
Asmeninis liudijimas
Tėve, noriu prisiminti, kaip Tu prisilietei
prie mano širdies. Buvo žiema, visa gamta liūdėjo, numetusi savo
apdarą. Už lango vakarais ūžavo vėjas. Mano sieloje irgi buvo šalta
ir tamsu. Likau viena, apleista, rodės, visiškai niekam nereikalinga.
Iš vieno žmogaus išgirdau žodžius: Nežinau, kas tau dabar gali
padėti. Ir tikrai, Tėve, tuomet nieko nesuvokiau, aklai pritariau
šiems žemiškiems žodžiams. Dažnai iš sielos ištrūkdavo rauda, tokia
skaudi, kad širdį tartum peiliais varstė. Vakarai ilgūs, skaudi
vienatvė, visiška aklavietė. Atrodė, dar diena, ir mirsiu, neištversiu
tos tuštumos. Net nejutau, kad Tu savo gailesčio pilnomis akimis
žvelgi į šią juodą, tamsią audrą mano sieloje.
Ir vieną nykų žiemos vakarą Tu panorai, kad
aš suklupčiau prieš Tave, prieš Tavąjį kryžių, prie kurio savo nusikaltimais
Tave taip stipriai buvau pritvirtinusi. Nors tas Tavo atvaizdas,
Viešpatie, kurį pasidėjau priešais ir meldžiausi, buvo puoštas gintarėliais,
bet aš jaučiau, kad kelią pas Tave esu užmėčiusi akmenimis. Skaudžiausia,
kad nemažai tų akmenų sužeidė mano sielą, gyvąjį Tavo paveikslą.
Kankino baimė, nepasitikėjimas, gėda, kad nepamatytų manęs klūpant
mano žemiškoji motina. Dar pagalvos, kad išprotėjau. Tad iš pradžių
labai slėpiausi.
Vakare, kai rūpesčiai pradėdavo nepakenčiamai
graužti, atsiklaupdavau prie lovos, pasidėdavau tą paveikslėlį,
gintarėliais spindintį, suspausdavau delnais galvą ir melsdavausi.
Žodžiai strigdavo, verkdavau. Ir kuo arčiau savęs Tu kvietei mane,
tuo labiau verkiau. Tu prausei mano sielą, visą pajuodusią, purvais
apskretusią. Praėjo žiema, atėjo pavasaris, atbudo gamta, grįžo
paukščiai. Tai buvo sugrįžimo pavasaris. Tu išbudinai mano sielą
iš gilaus miego. Ir tai buvo pirmosios Velykos mano gyvenime, kada
troškau gyventi dėl to, kad Tu gyveni manyje. Kilo nenusakomas noras
eiti pasisveikinti su Tavimi Prisikėlusiu, atsiprašyti Tavęs. Ir
vėl viena bijau eiti, buvo gėda. Paprašiau mamytės, kad kartu su
manim eitų pas Tave. Norėjau nors maža dalele padėkoti, kad, keldamasis
iš mirties, pasigailėjai ir manęs, pažadinai naujam gyvenimui. Mamytė
nesutiko palydėti, kaip visada likau viena.
Nedrąsiai pirmą kartą pravėriau Tavo namų duris.
Dėkoju Tau, Jėzau, nes Tu panorai, kad tapčiau Tavo Dvasios šventove,
kurios niekas negali sugriauti, nes tai Tavo namai. Šventoji Dvasia,
dėkoju už tikėjimą, už meilę, kurią išliejai mano širdyje. Dievas
atleidžia visada ir visam laikui. Pakanka Jo gailestingumo akivaizdoje
išpažinti nuodėmes, ir mums bus atleista. Bet daug žmonių nesupranta
šio nuostabaus sakramento reikšmės. Vengdami eiti išpažinties, randa
tūkstančius pasiteisinimų.
Netoli Šiaurės ašigalio gyveno vienas kunigas.
Kad pasiektų miestelį ir galėtų atlikti išpažintį kitam kunigui,
jam tekdavo samdytis seną malūnsparnį. Taigi jis bandė teisintis:
Negaliu eiti išpažinties; dėl kasdienių nuodėmių man per daug kainuotų
samdyti lėktuvą, o kai padarau mirtiną nuodėmę, bijau lipti į tą
seną aparatą. Bijantys eiti išpažinties nesupranta, kad tai Dievo
meilės sakramentas. Kai atsiprašome gerojo Tėvo, Jis visada atleidžia,
nepaisydamas nuodėmių dydžio ar skaičiaus. Nėra nuodėmės, kuri galėtų
šokiruoti Dievą. Tik vienos nuodėmės Dievas negali atleisti tos,
kurios nepripažįstame nuodėme ir bandome pridengti ar pateisinti.
Dievas mums duoda naują gyvenimą, pripildytą
tikėjimo, ir jį reikia nuolat atnaujinti. Gaila, bet daug tikinčiųjų
tik vadinasi krikščionimis. Reikia žiūrėti, kad mes būtume pilni
Jėzaus, pamesti tingulį. Reikia pabusti, atsikelti kartu su Kristumi
širdyje. Jis yra prabudęs, tik mūsų širdys miega. Atsinaujinimas
įvyksta tada, kai aš atnaujinu savo pasižadėjimus Jėzui. Savo gyvenime
mes turime norėti įtikti Dievui - tai patikėti Jo žodžiu. Tikėkite
manimi, kad aš esu Tėve ir Tėvas manyje. Tikėkite bent dėl pačių
darbų! (Jn 14,11). Mes esame išgelbėti malone per tikėjimą. Tikėjimas
į Kristų pagrįstas geriausiu liudijimu pasaulyje - Biblija. Mirtis,
laidotuvės ir Jėzaus Kristaus prisikėlimas Evangelijos esmė. Neįsivaizduoju
savo tikėjimo be maldos, be Bažnyčios, be išpažinties, bendravimo
su žmonėmis, šv. Mišių aukos. Šito viso neturėčiau be Meilės, o
Meilės be Dievo.
Žmogus negali prarasti skolos jausmo, tos skolos,
kurią tik jis vienas iš žemės būtybių geba atpažinti ir atsiduoti
kaip vienintelis padaras pagal Dievo paveikslą ir panašumą, sakė
Jonas Paulius II.
© 2005 "XXI amžius"
|