Gyvybės kultūra nelengvų išbandymų akivaizdoje
Mindaugas BUIKA
|
Būtų didelė klaida, jei teisėta
santuoka grindžiamos
šeimos vertę ir uždavinius
temdytų santuokos statuso
pripažinimas kitoms nepriimtinoms
sugyvenimo formoms, neturinčioms
realaus socialinio poreikio
|
Nuolat pabrėždamas gyvybės kultūros stiprinimo
svarbą, popiežius Benediktas XVI pastarojo meto susitikimuose tiek
su politikos pasaulio, tiek su Bažnyčios hierarchijos atstovais
akcentuoja būtinumą ginti prigimtinę santuoką ir šeimą bei pradėtą
žmogiškąją gyvybę nuo juridinio ir medicininio kėsinimosi. Štai
sausio 12 dieną naujametiniame susitikime su Romos savivaldybės
ir Lacijo regiono, kuriam priklauso Italijos sostinė, vadovais jis
pabrėžė, kad būtų didelė klaida suteikti teisinį statusą poroms,
kurios negyveno santuokoje, nes tai užtemdytų tikrąsias šeimos funkcijas.
Tuo pat metu Šventasis Tėvas paragino įvairaus lygio valstybinę
valdžią konkrečiai paremti jaunas šeimas, kad jos galėtų oriai gyventi
ir auginti savo atžalas.
Popiežius gina prigimtines šeimos teises
Šios Popiežiaus pastabos rado platų atgarsį, nes
Italijoje artėjančių balandžio mėnesį numatytų parlamento rinkimų
akivaizdoje kairiosios ir liberaliosios politinės grupės yra iškėlusios
vadinamojo Pilietinio solidarumo akto (PSA) iniciatyvą, pagal kurią
įstatyminį pripažinimą galėtų gauti be santuokos de facto kartu
gyvenančios poros, taip pat ir homoseksualai. Šią idėją palaiko
ir kairiųjų centro koalicijos vadovas buvęs Europos Komisijos pirmininkas
Romanas Prodis, kuris ateinančiuose rinkimuose bus pagrindinis premjero
Silvijo Berluskonio vadovaujamos dešiniųjų centro koalicijos varžovas.
Statistiniais duomenimis, šiuo metu Italijoje
yra daugiau kaip 500 tūkstančių tokių sugyventinių porų, vedančių
bendrą šeimos ūkį, tačiau negaunančių teisėtai santuokai priskiriamų
socialinių lengvatų, kaip yra kai kuriose kitose Europos valstybėse.
R.Prodžio iniciatyva legalizuoti sugyventinių poras sukėlė aštrią
Vatikano ir Italijos Katalikų Bažnyčios kritiką. Popiežius Benediktas
XVI minėtame susitikime su Romos ir Lacijo vadovais teigė, kad būtų
didelė klaida, jei teisėta santuoka grindžiamos šeimos vertę ir
uždavinius temdytų santuokos statuso pripažinimas kitoms nepriimtinoms
sugyvenimo formoms, kurios neturi realaus socialinio poreikio.
Šventasis Tėvas priminė, jog tradicinė santuoka
ir šeima nėra kokia nors sociologinė konstrukcija, taip pat nėra
ypatingas istorinio proceso ar finansinių aplinkybių produktas.
Iš esmės tas teisingas vyro ir moters ryšys yra įsišaknijęs pačioje
žmogaus prigimtyje ir tik remiantis tokiu supratimu galima rasti
atsakymus į visas šiuolaikinės šeimos problemas. Į tradicinę, prigimtimi
paremtą santuokos instituciją, negali kištis nei visuomenė, nei
valdžia, aiškino Popiežius. Bandymai išoriškai primesti naujas
formas privačiam gyvenimui prieštarautų santuokine meile grindžiamam
šeimos gyvenimui.
Šventasis Tėvas taip pat pabrėžė, kad toks mokymas
priklauso ne tik ypatingoms katalikų moralės normoms, bet elementariai
tiesai, kuri bendra pačiam žmoniškumui. Pagarba šiai tiesai yra
svarbi kiekvieno individo ir visos visuomenės gerovei, todėl jos
atžvilgiu yra atsakingos visų lygių administracinės struktūros.
Kita vertus, tos pačios struktūros turi visomis priemonėmis skatinti
jaunų žmonių poras santuokos sudarymui ir padėti šeimoms sprendžiant
apsirūpinimo būstu, vaikų darželio, švietimo ar sveikatos apsaugos
problemas.
Popiežius Benediktas XVI savo kalboje politikams
aiškino, kad morali valdžia turi kreipti dėmesį prasidėjusios žmogiškosios
gyvybės apsaugai, konkrečiai padedant nėščioms moterims įveikti
iškylančius taip pat ir materialinius sunkumus. Tačiau šiame kelyje
neturi būti leidžiami vartoti vaistai, kurie savyje vienu ar kitu
būdu slepia aborto žiaurumą, kaip pasirinkimą prieš gyvybę. Taip
Šventasis Tėvas įsiterpė į Italijoje vykstančią diskusiją dėl cheminį
abortą sukeliančio vaisto Ru-486 vartojimo. Šiuos Popiežiaus komentarus
teigiamai sutiko Italijos dabartinės dešiniųjų vyriausybės sveikatos
apsaugos ministras Frančeskas Storačė, kuris praėjusiais metais
kelis kartus blokavo eksperimentus su Ru-486, kuris, kaip rodo
vis daugiau tarptautinių liudijimų, sukelia sunkias pasekmes ir
motinos sveikatai. Ministro nuomone, nėščioms moterims reikia siūlyti
ne abortatyvus, bet gyvybę ginančių grupių patarimus dėl negimusio
kūdikio išsaugojimo.
Tačiau Benedikto XVI siūlymai Romos ir Lacijo
vadovams, ypač dėl homoseksualų ir kitų be santuokos gyvenančių
porų legalizavimo klausimų, susilaukė ir aštrios kritikos. Italijos
komunistai perspėjo Šventąjį Tėvą nesikišti ir į suverenios valstybės
politinius reikalus. Vienas Romos komunistų vadovų Ivanas Peducis
pažymėjo, kad šeima iš tikrųjų turi vertę, bet sugyventinių porų
teisinis pripažinimas tik rodo pagarbą šeimai visose jos formose.
Būdingas atsakymas šiandieninio moralinio reliatyvizmo sąlygomis:
įvairios šeimos formos, įvairios tiesos formos ir kt., kada blogis
gali būti priimtas kaip gėris ir atvirkščiai.
Abortai yra agresija prieš visuomenę
Tokiomis radikalaus sekuliarizmo sąlygomis Bažnyčiai
yra iškilęs prioritetinis uždavinys nuolat priminti, jog vaikai
turi teisę gimti ir augti santuoka pagrįstoje šeimoje, kur tėvai
yra pirmieji vaikų auklėtojai tikėjime ir kur jie gali augti iki
visiškos žmogiškosios ir dvasinės brandos, kalbėjo popiežius Benediktas
XVI gruodžio mėnesį audiencijoje priėmęs Lotynų Amerikos šalių episkopatų
Šeimos ir gyvybės komisijų pirmininkus. Jis pabrėžė ganytojų pareigą
iškelti santuokos vertę visame jos turtingume kaip prigimtinę instituciją
ir brangų žmonijos paveldą. Šventasis Tėvas taip pat kvietė neužmiršti
santuokos, kaip sakramento didžiojo orumo, kuris turi būti priimtas
su padėka.
Sakramentinė vertė, kurią santuoka įgyja Kristuje,
reiškia, kad kūrimo dovana yra iškeliama iki atpirkimo malonės,
sakė Popiežius vyskupams. O juk Kristaus malonė nėra išorinė žmogaus
prigimčiai, ji jokiu būdu neturi jokių neigiamų bruožų, bet, priešingai,
taip išaukštindamas santuoką Išganytojas ypatingu būdu ją išlaisvina,
atstato jos tikrąją reikšmę. Visa Bažnyčia turi sutelkti pastangas
santuokos ir šeimos fundamentalios vertės išsaugojimui, kuriai
grasina dabartinis sekuliarizacijos reiškinys, bandantis užgniaužti
šeimos institucijos tikrojo identiteto ir misijos supratimą. Šeima
turi būti ginama nuo spaudimo neteisingų įstatymų, kurie nepripažįsta
jos teisių ir poreikių, arba aktų, kurie iškraipo ją neteisingu
santuokos supratimu, rodydami nepagarbą pirminiam Dievo planui.
Benediktas XVI sakė Lotynų Amerikos ganytojams,
kad ir gyvybės srityje nauji požiūriai pradeda ginčyti fundamentalią
jos teisę. Vis labiau tampa įprastas žmogaus embrionų naikinimas
naudojant juos vadinamajai mokslo pažangai, kuris, nepripažindamas
savo ribų ir nepriimdamas moralės principų, kelia pavojų pačiai
žmogaus egzistencijai. Bažnyčia taip pat turi padėti kiekvienam
suprasti vidinį blogį aborto, kuris, būdamas išpuoliu prieš gyvybę
pačioje jos užuomazgoje, taip pat yra agresija ir prieš visuomenę.
Ypač politikų ir įstatymų leidėjų, kaip socialinio gėrio tarnų,
pareiga ginti fundamentalią teisę gyventi, kuri yra Dievo meilės
vaisius, tvirtino Popiežius.
Bažnyčios susirūpinimas gyvybės apsauga Lotynų
Amerikoje yra visiškai suprantamas, nes vykdoma stipri tarptautinė
kampanija siekiant legalizuoti arba liberalizuoti abortus šio katalikiško
kontinento šalyse. Šia kryptimi sutartinai veikia įvairios nevyriausybinės
organizacijos, tokios kaip Tarptautinė planuotos tėvystės federacija
ir jos nacionaliniai skyriai, skatinantys abortus kaip gimstamumo
kontrolės priemonę, Jungtinių Tautų struktūros, besirūpinančios
moterų reprodukcijos teisėmis, taip pat Europos Sąjungos institucijos,
keleriopai padidinusios lėšų, skirtų reprodukcijos sveikatos programoms
ne tik Europoje, bet ir visame pasaulyje, dydį.
Štai gruodžio 1-10 dienomis grupė Europos Parlamento
narių iš vadinamojo Tarpeuropinio parlamentinio forumo demografijos
ir pažangos klausimais lankėsi Brazilijoje ir Peru, stengdamiesi
patarti vietos politikams, kaip lengviau būtų priimti įstatymus,
legalizuojančius negimusios gyvybės žudymą, kartu sumažinant religijos
poveikį šiems reikalams. Esminis šios strategijos tikslas yra stiprinti
išpuolį prieš Katalikų Bažnyčią, kurios didelė įtaka Lotynų Amerikoje
iki šiol tam užkirsdavo kelią.
Bandymai reguliuoti sąžinės laisvę
Tačiau, Briuselio režimo įsitikinimu, dar ir Europos
Sąjungoje ne viskas padaryta iki minimumo mažinant religijos įtaką
abortų ir kitais gyvybės (arba reprodukcijos teisių) klausimais,
ypač tai svarbu neseniai į ES priimtoms katalikiškoms šalims. Sausio
pradžioje viena Europos Sąjungos struktūrų, vadinamasis Nepriklausomų
ekspertų žmogaus teisėms tinklas, paskelbė savo ataskaitą su rekomendacijomis,
kad būtų įvestos normos, kurių pagrindu katalikų gydytojai ir katalikiškos
įstaigos būtų verčiamos atlikti abortus, taip realizuojant reprodukcines
teises. Tų ekspertų įsitikinimu, katalikiški sąžinės prieštaravimai
negali būti teisėti medikams, jeigu jie kliudo moterims atlikti
abortą šalyje, kur ši procedūra yra legalizuota įstatymu.
Paskelbtasis dokumentas yra atsakas į rengiamą
patikslintą Šventojo Sosto ir Slovakijos sutartį (konkordatą), kurioje,
be kita ko, patvirtinama, jog katalikiškos ligoninės ir katalikai
medikai negali būti juridiškai įpareigoti atlikti abortus, dirbtinį
apvaisinimą, eksperimentus su žmogaus organais, embrionais, kamieninėmis
ląstelėmis, eutanaziją, klonavimą, sterilizaciją ir veiksmus, susijusius
su kontracepcija, nes tai prieštarautų jų sąžinės nuostatoms. Tačiau,
minėtų Europos Sąjungos ekspertų nuomone, teisė į sąžinės laisvę
nėra neribota ir turi būti reguliuojama, kai iškyla konfliktas
dėl moters teisės į negimusio kūdikio žudymą.
(Kol kas mes žinojome, kad buvusių KGB veikėjų
valdomoje pokomunistinėje Rusijoje demokratija yra reguliuojama,
o dabar, pasirodo, moralinio reliatyvizmo diktatūros sąlygomis Europos
Sąjungoje ir sąžinės laisvė turi būti reguliuojama.)
Nepriklausomų ekspertų rekomendacijose nurodoma,
jog valstybė užtikrintų efektyvias priemones, kurios būtų panaudotos
sąžinės prieštaravimo atveju katalikams medikams ar jų institucijoms
(katalikiškoms medicinos įstaigoms) atsisakius atlikti abortus.
Kokios tai turėtų būti priemonės, dokumente nėra detalizuojama,
tačiau nurodoma, jog būtina įvesti įpareigojimą sveikatos apsaugos
darbuotojams, kurie bando naudotis visuotinai pripažinta sąžinės
prieštaravimo teise, kad jie moteris nukreiptų į tas įstaigas, kur
joms galėtų būti atliktas abortas. Tačiau ir šiuo atveju būtų iš
esmės pažeista katalikiškos sąžinės nuostata, nes toks nukreipimas
reikštų bendradarbiavimą su blogiu.
Svarbu pastebėti, kad Europos Sąjungos ekspertai
absurdiškai kritikuoja suverenios valstybės Slovakijos rengiamą
minėtą sutartį su Vatikanu, jog neva šitaip ši šalis, suteikdama
ypatingą statusą katalikams, Katalikų Bažnyčiai ir jos institucijoms
bei katalikų mokymui, pažeidžia tarptautinės teisės nuostatas. Tačiau
gerai žinoma, kad Šventasis Sostas savo konkordatinėmis sutartimis
su Slovakija ir kitomis valstybėmis nesiekia jokių privilegijų Katalikų
Bažnyčiai ir nesikiša į šalių politinio valdymo klausimus.
Tomis sutartimis tik norima užtikrinti pagarbą
Bažnyčios ir jos narių bei institucijų teisėms praktikuoti savo
tikėjimą ir prisidėti prie šalies visuomenės gerovės kėlimo.
Beje, minėtas ES nepriklausomų ekspertų tinklas
savo ataskaitoje, be kita ko, nurodo, jog ne tik Slovakija, bet
ir Lenkija su Lietuva yra pernelyg katalikiškos šalys, todėl jose
moterims taip pat neretai sunku rasti gydytojus, kurie būtų pasirengę
sunaikinti negimusius kūdikius, atlikdami abortus. Taigi netolimoje
ateityje galima laukti Europos Sąjungos siūlymų dėl katalikiškų
medicinos įstaigų ir katalikų sveikatos apsaugos darbuotojų veiklos
suvaržymo ir Lietuvoje, mat jų sąžinė taip turi būti reguliuojama.
Beje, ne tik medikų sąžinė. Tie patys Europos
Sąjungos nepriklausomi ekspertai savo ataskaitoje rekomenduoja,
kad tose šalyse, kur homoseksualų santuokos yra įteisintos, vietos
dvasininkai neturėtų teisės atsisakyti sutuokti to pageidaujančias
gėjų arba lesbiečių poras. Tiesa, nors dokumente pabrėžiama, jog
šios rekomendacijos tiktų tiems atvejams, kai santuokos registravimui
nėra kitos alternatyvos, išskyrus bažnytinę, ir jeigu dvasininkai
turi leidimą iš savo vadovybės tai daryti. Tačiau tokios nuostatos
sukėlė nemažą susirūpinimą netgi Vakarų Europos šalių liberaliuose
protestantų ypač anglikonų sluoksniuose, nes iš esmės tai būtų
varžymas pačios religijos laisvės, kas vis dažniau pasitaiko laicistinėje
visuomenėje.
© 2006 XXI amžius
|