Apie šeimos apibrėžimą ir tai, kas palanku jaunimui
Prieš pat Kalėdas, kai vyko didysis parduotuvių
šturmas, nepastebėti liko du svarbūs visuomenės ateičiai įvykiai.
Seimas po svarstymų pritarė Socialinių paslaugų įstatymo pataisai,
kurią parengė dvi parlamentarės Rima Baškienė ir Irena Degutienė.
Pataisų esmė šeimos apibrėžimo patikslinimas. Iki šiol šeima buvo
vadinami du bendrai gyvenantys asmenys, nepriklausomai nuo to, ar
jie susituokę. O dabar patvirtintas apibrėžimas šeimą sudaro vyras
ir moteris, kuriuos sieja santuoka. Taigi akcentuojami santuokiniai
ryšiai, taip pat ir heteroseksualus jos pobūdis.
Žinoma, galima sakyti, kad kova dėl sąvokų tėra
savotiškas žaidimas. Jis nesumažins atsainaus požiūrio į šeimą populiariojoje
kultūroje, nesumažins skyrybų. Kita vertus, mano įsitikinimu, labai
svarbu pasirinkti sąvokas, tai, kaip įvardijame problemas. Nes šiandien,
kalbant apie šeimą, sumaištis egzistuoja ne tik sutuoktinių tarpusavio
santykiuose, bet ir žodyne, kurį vartojame, kalbėdami apie šeimą,
žmogų apskritai.
Tai, mano galva, patvirtina ir kitas įvykis, į
kurį noriu atkreipti dėmesį. Gruodžio 19 dieną, per daug nereklamuodamos,
Jungtinių Tautų vystymo programa ir Sveikatos apsaugos ministerija
pasirašė naujo projekto, skirto stiprinti jaunimo sveikatą Lietuvoje,
sutartį. Bendrai jaunimo sveikatai ir raidai 2006 metais bus skirta
80 tūkstančių JAV dolerių.
Dar viena Kalėdų dovana? Atrodytų, reikėtų ploti
katučių. Tačiau yra vienas didelis bet... Lakoniškame sutarties
apraše matome paslaptingą sąvoką jaunimui palankios paslaugos.
Lygiai prieš porą metų katalikiški šeimos centrai ir kitos darnios
šeimos puoselėjimu besirūpinančios organizacijos garsiai protestavo
prieš Sveikatos apsaugos ministerijos užmojus įdiegti Lietuvoje
jaunimui palankių paslaugų programą. Kiek pamenu, ta pati Jungtinių
Tautų vystymo programa tada siūlė kur kas didesnę paramą. Protestų
kilo, pradėjus aiškintis, kaip programos vykdytojai supranta, kokios
paslaugos yra palankios jaunimui.
Pasirodė, kad šiandien jaunimui palankiausias
yra intensyvesnis lytinis švietimas. Tai, jog vaikus atneša ne gandras
ir jie randami ne kopūstuose, šiandien žino kiekvienas paauglys,
bet, pasirodo, blogai tai, jog ne kiekvienas žino, kaip nuo nepageidaujamo
vaikelio apsisaugoti. Be to, ir tėvai dažnai nesupranta vaikų. Pavyzdžiui,
ne kiekvienai mamai keturiolikmetė dukra gali prisipažinti, kad
norėtų pasidaryti abortą, nes bijo moralizavimo, priekaištų ar,
dar blogiau, jog bus verčiama gimdyti. Pagal Jungtinių Tautų vystymo
programą apmokyti specialistai daug jautresni ir tolerantiškesni.
Jie patars, kaip saugiausiai atlikti abortą, pasiūlys veiksmingų
kontraceptinių priemonių, kad kitą kartą tokia bėda nepasikartotų.
Prieš porą metų klausiau tokio projekto iniciatorių,
kaip jie nusprendžia, kas palanku yra Lietuvos jaunimui? Dėl to,
kad valstybė rūpintųsi jaunimui palankia programa, tikrai neprieštarauju.
Jauniems žmonėms šiame chaotiškame pasaulyje ypač reikia visokeriopos
paramos. Tačiau, pavyzdžiui, aš esu įsitikinęs, kad palankiausia
paslauga jaunimui šiandien išmintingas bendravimo sugebėjimų ugdymas,
rengimas santuokiniam gyvenimui, pagaliau - pagalba, atrandant savo
gyvenimo kelią. Man paaiškino, kad gyvename pasaulyje, kuriame išplito
ŽIV virusas, ir to nevalia ignoruoti. Be to, patriarchaliniai lietuviškų
šeimų įpročiai esą iki šiol slegia jauną žmogų, trukdo jam išsiskleisti.
Deja, neturėjau galimybės išsiaiškinti, kiek per
dvejus metus pasikeitė jaunimui palankių paslaugų programos turinys.
Šį kartą projekto vykdytojai nutarė viską daryti kuo tyliau, vengdami
ginčų su kritikais. Iš jų pateiktos medžiagos neatrodo, kad prieš
dvejus metus vykusios diskusijos nors kiek įtikino projekto iniciatorius.
Labai nesinorėtų, kad tikrai svarbus politikų
apsisprendimas pataisyti Socialinių paslaugų įstatymą, patikslinti
šeimos sampratą, liktų tik deklaracija. Jei dauguma Lietuvos politikų,
kaip jie tvirtina, labai vertina tradicinę šeimą, tai turėtų imtis
sudėtingos užduoties, nuosekliai rengti Lietuvos įstatymus, kurie
padėtų stiprinti šeimos institutą. Pirmasis konkretus žingsnis galėtų
būti patikslinimas, jog jaunimo švietimas ir pasirengimas šeimai
negali apsiriboti lytinių santykių prizme. Šeima pirmiausia yra
bendruomenė, santykių pilnatvės ugdymas, o ne vien teisėta seksualinio
poreikio tenkinimo erdvė. Taigi jaunam žmogui ne mažiau reikia bendravimo
psichologijos įgūdžių bei sugebėjimo spręsti problemas, o ne nuo
jų bėgti ugdymo.
Andrius Navickas
Bernardinai.lt
(2006 01 09)
© 2006 XXI amžius
|