„XXI amžiaus“ priedas pagyvenusiems žmonėms, 2005 m. rugsėjo 16 d., Nr. 4 (14)

PRIEDAI









Lėlės tiesia ranką vaikams

Marytė GUSTAINIENĖ

Viktorija Cijūnelytė
ir jos megztos lėlės
Autorės nuotrauka

Sparčiai kintančiame pasaulyje vis aktualesnė tampa kūrybiškos asmenybės ugdymo problema. Visuomenė yra suinteresuota kūrybiškų asmenybių buvimu, nes nuo žmogaus kūrybiškumo priklauso kultūros kaita bei tęstinumas. Gera kultūrinė aplinka, kultūringi ugdytojai suteikia daug galimybių patiems vaikams patirti ir intuityviai suvokti aukščiausios kokybės meno apraiškas, kad įprastų jomis žavėtis ir išmoktų atskirti, kas yra gera ir gražu.

Kauno vaikų darželyje „Naminukas“ dirba daug puikių auklėtojų. Norėčiau papasakoti apie vieną iš jų – Viktoriją Cijūnelytę. Su ja susipažinau atsitiktinai, vaikščiodama parke su savo dukryte. Gražiomis vasaros dienomis ta moteris ant suolelio sėdėdama kažką megzdavo. Praeidamos pro šalį pamatėme tikrą stebuklą: virbalai tiesiog sukosi vikriose rankose, o ant suolelio jau puikavosi katinas su išraizgytais ūsais ir žaliomis didelėmis akimis. Mano dukrytė susidomėjo ir, aišku, užsinorėjo pačiupinėti. Tada ir pasikalbėjome. Noriu, kad dauguma auklėtojų atkreiptų dėmesį į tokius tautiškumo daigelius – megztos rankomis lėlės vėl kirbina mažųjų pasaulį ir nori prisiliesti prie jų širdelių lietuviškumo dvasia.

Vaikų darželyje „Naminukas“ Viktorija dirba jau šešerius metus. Šiemet skaičiuos septintąjį rugsėjį. Apskritai darželio vaikams ši moteris atidavė savo gyvenimo 35 metus. Dabar ji – vyresnioji auklėtoja. Darželio direktorė Laimutė Marušauskienė jau ne kartą pasidžiaugė santūrios darbuotojos menine išmone: jos pačios išpjaustyti medžio darbai atranda vietos grupės kampeliuose. Trafaretinė sienelė indams yra ne tik puošybos elementas, bet ir reikalinga priemonė vaikų siužetiniams žaidimams. Dvejų trejų metų vaikai susipažįsta su artimiausios aplinkos (virtuvės) įranga, indais, mokosi „šeimininkauti“.

Paklausta, kuo ji dar stebina savo mažuosius auklėtinius, Viktorija papasakojo, kaip ji iš lino pasiuvo savo „Kačiukų“ grupės mažyliams 15 kišenėlių piešiniams sudėti. Pats paskutinysis piešinys prikabinamas segtukais ant viršaus kišenėlės, kad vaikai ir jų tėveliai galėtų pasidžiaugti, o kiti sudedami į kišenėles. Toks vaikų meno turtas labai naudingas tėveliams. Mokslo metų pabaigoje jie gali pasiimti vaikų darbelius ir jais gėrėtis namuose, stebėti, analizuoti, kokias emocijas vaikai reiškė, kokios spalvos dominuoja, ką įdomaus jų mažylis pamatė dideliame pasaulyje.

Vaikų meninė veikla turi daiktišką ir daiktinį pavidalą. Menas vienija ir sukoncentruoja savyje įvairiausius prasmingus įspūdžius, gyvenimo patyrimą su kasdieniu, veikliu patyrimu. Vaikas mato pasaulį, supranta tai, ką regi jo akys. Aplink yra tiek daug grožio, spalvų, šviesos, o kartais to nepastebime, kartais liekame abejingi, bet toks skubėjimas pro tai, kas gražu ir tyra, tik nuskurdina žmogaus sielą, nuskriaudžia tuos, kurie skuba. Vaikams nebūdinga skubėjimas. Jie mėgsta įsižiūrėti, klausytis, tyrinėti, ieškoti, stebėti. Auklėtoja tą žino, supranta ir leidžia mažyliams laisvai reikšti savo emocijas, džiaugtis iki valios savo darbeliais, gėrėtis jais. Vaikams taip daug reiškia, kai jų darbai eksponuojami „parodoje“.

Darželyje „Naminukas“ siekiama sukurti jaukią, estetišką aplinką, skatinančią kūrybingumą ir saviraišką. Prisilietęs prie liaudies meno, vaikas darosi jautresnis aplinkai ir žmonėms. Žymi lietuvių rašytoja ir pedagogė Marija Pečkauskaitė-Šatrijos Ragana teigė, kad vaikų dvasią ypač ugdo glaudus ryšys su tautos dvasinės kultūros lobiais, su etnine kultūra. Todėl pamokėles verta sieti su tautos papročiais ir tradicijomis.

V.Cijūnelytės megztos lėlės yra vaikų žaidimų, pasivaikščiojimų, švenčių dalyvės, vaikų teatro artistės. Viktorija sugalvojusi net dekoracijas vaikų teatrui: megztas namelis (langeliai, durys, durų rankenos – megztos), grybų karalystė, gėlės, išskleidusios įvairiaspalvius žiedlapius, skarotos eglės ir dar daugybė nuostabių dalykų. Stebėjausi ir tos moters išmone, ir pačiu darbu. Virbalais sudėtinga išmegzti tokias konstrukcijas kaip eglė, gėlės žiedas. Aš pati megzdavau lėles vąšeliu, taip daug paprasčiau. O Viktorijos megztų daiktų nerasi nė siūlo galelio, tik jai žinomu būdu siūlo galas randa kur pasislėpti... Moteriškos rankos kuria stebuklus. Jos megztais drabužiais dėvi ir džiaugiasi artimieji, pažįstami. Viktorija sako, kad be virbalų ji neįsivaizduoja nė dienos: tai yra ir jos laisvalaikis, ir užsiėmimas, ir pomėgis. Su šiluma ir meile įmegztos mintys tiek drabužiuose, tiek žaisluose iškalbingai byloja apie žmogišką džiaugsmą, paprastą ir tyrą, kurio laukiama kiekvieną dieną, kiekvieną akimirką. Taip dažnai užmirštame pasidžiaugti žmogaus rankų kūriniu...

Vaikų ugdymo turinio pagrindas – tautinė kultūra, nes būtent ikimokykliniame amžiuje formuojasi individo ir kultūros integravimosi prielaidos. Ikimokyklinukai turi intuityviai susidaryti tautinės kultūros vientisą vaizdą, todėl ugdymo turinys turi apimti visas jiems prieinamas kultūros sritis ir vertybes. Ugdomuoju požiūriu, pasak O.Monkevičienės, ypač svarbi tautosaka, tautodailė, tautiniai žaidimai, tradicijos, papročiai. „Kad tautos kultūros vertybės taptų vaiko savastimi, jos turi atitikti amžiaus, individualių savybių, patirties sąlygojamas jo pažintines, jausmines ir veiklos galias“.

Vaikų pedagogai ir psichologai teigia, kad didelis vaidmuo ugdant vaiko asmenybę tenka auklėtojai. Ji privalo mylėti kiekvieną vaiką ir gerbti jį, skatinti jo savarankiškumą, kūrybiškumą. Ji turi įžvelgti, kam jis gabus, kurioje veikloje pasiekęs geresnių rezultatų, o kur jo galimybės nedidelės ir padeda jam lavėti. Auklėtoja turi tapti vaikų patarėja, pagalbininke, informacijos šaltiniu.

Pasaka turi taip pat ypatingą galią. Ji stovi prie kiekvieno žmogaus lopšio. Vaizdi ir išmoninga pasakos forma padeda vaikui pažinti supantį pasaulį, suprasti sudėtingus žmonių ir daiktų tarpusavio ryšius, formuoja bręstančiojo sąmonėje moralines elgesio normas. Pasaka reikalinga dvasiniam vaiko vystymuisi kaip motinos pienas jo fiziniam augimui. Viktorijos numegztas namelis, vėjo malūnas, giria gali būti puiki dekoracija ne vienai pasakai. Vaikai nejučia prisilies prie tautosakos šaltinio, pabus su rankomis numegztais veikėjais. Taip ir seniau mūsų mamos ir močiutės mezgė lėles, ir mes jomis daug labiau džiaugėmės negu tomis, kurios pagamintos daugybės žmonių rankomis fabrikuose. Tos lėlės numegztos auklėtojos rankomis, kurios kiekvieną dieną globia mažuosius, glosto jų galveles.

Pastebėjau, kad Viktorija labai santūri, ji nesididžiuoja savo kūryba, o tik šypsosi, paslapčia džiaugiasi, kad vaikai galės su tomis lėlėmis žaisti. Gražus lietuviškas kuklumas ir santūrumas. Susidomėjau, kaip apie jos megztas lėles atsiliepia darželio darbuotojos, administracija. Viktorija jaučiasi įvertinta, sako, jai malonu, kai darželio direktorė Laimutė Marušauskienė, direktorės pavaduotoja ugdymui Janina Cibulskienė, kolegės pasako gerų žodžių. „Nemėgstu, kad būčiau labai giriama, tai nėra malonu. Aš tiesiog dirbu savo darbą“,- sako Viktorija.

Pasidomėjau, kuo dar užsiima Viktorija, ką veikia. Ji mėgsta grybauti, uogauti, tiesiog pabūti miške, pasivaikščioti. Ji ir pati „vyturėlis“ – anksti keliasi ir... rankose ima kirbėti mezginys. Dar keletą minučių, dar valandėlę... ir tuoj kažkas džiaugsis nauju megztiniu, mažylis laikys rankose megztą pelę, katinėlį ar kitokį žaislelį. „Mezgimas – tai ir mano vienatvė, ir mano svajonės, ir mano gyvenimas“,- susimąsto Viktorija. Šeimos ji nesukūrė, bet reikalinga jaučiasi giminaičiams, su meile kalba apie krikštasūnį, jau keleri metai tapusį tėčiu, turinčiu savo šeimą.

Viktoriją kiekvieną sekmadienį gali pamatyti šv. Mišiose Kauno Pal. Jurgio Matulaičio koplyčioje. „Skubu į bažnytėlę paklausyti Dievo žodžio, jis teikia stiprybės ir palaimos“, - sako V.Cijūnelytė. Tokia ji, Viktorija, liūdna ir linksma, nuoširdi ir paprasta, moteriška ir miela. Jauki darželio aplinka, puikus kolektyvas jai teikia saugumo ir noro kiekvieną rytą skubėti pas mažuosius. Kas dieną su naujomis mintimis, kūrybiniu polėkiu, su džiaugsmu, kad esi laukiama ir reikalinga.

Kaunas

 

Atgal | Pirmasis puslapis | XXI amžius | Redakcija