Keramikos magistrai renkasi
liturgines temas
|
Jolita Damašauskaitė
ir jos liturginiai indai |
|
Joana Tėvelytė sukūrė
krikštyklą |
|
Alos Červonikovos skulptūrine
plastika pasižymintis objektas ,,Šacherizada |
|
Ingrida Makriakova eksponavo ,,Akivarą
Ričardo ŠAKNIO nuotraukos
|
Kai pavasario orai vis labiau
ima panašėti į vasarą, studentams linksmintis nėra kada: jiems
prasideda pats darbymetis - reikia pasiruošti sesijai, peržiūroms,
o svarbiausia, suspėti užbaigti diplominį darbą. Laikas nepaliaujamai
senka, nepastebėtas ateina egzaminų metas, o kitą dieną, žiūrėk,
jau ir diplominio darbo gynimas.
Bene daugiausia visuomenės dėmesio susilaukia menininkų diplominių
darbų gynimai. Jų darbai eksponuojami prestižinių galerijų, parodų,
rūmų, muziejų salėse. Vilniaus dailės akademijos Kauno dailės
institutas Keramikos ir kitų katedrų studentams jau kelinti metai
ieško netradicinių erdvių. Šį kartą magistro laipsnį gynusioms
keturioms keramikėms savo darbus pagal jų charakteristiką buvo
pasiūlyta eksponuoti istorinius laikus menančioje Kauno pilyje
bei Perkūno name. O keramikių darbai šiais metais buvo tikrai
charakteringi.
Jolita Damašauskaitė, savo diplominį darbą eksponavusi Kauno pilyje,
išsiskyrė nauja, dar nematyta Lietuvoje koncepcija. Savo diplominiam
darbui ji pasirinko liturginius indus: taures, patenas, komunines,
o visą šį komplektą dar papildė žvakidėmis. Išstudijavusi literatūrą,
faktinę medžiagą bei naujausias religinio gyvenimo tendencijas,
siejamas su Katalikų Bažnyčios atsinaujinimu, autorė, derindama
nekintančios tradicijos klodus su šiuolaikinės dailės paveiktomis
tendencijomis, pasiryžo pateikti savitą meninį sprendimą. Pastarąjį
tūkstantmetį Bažnyčioje dominavo viduramžiais sukurtas ir prabangą
atspindintis liturginių indų stilius. Tačiau, J.Damašauskaitės
teigimu, ,,keramikos medžiagų panaudojimas liturginių indų gamyboje
nėra kažkas nauja. Pirmieji liturginiai indai taip pat buvo keraminiai,
todėl šis darbas greičiau yra prisiminimas pačios pradžios. Šiandien
liturgija grįžta prie kertinių tikėjimo dalykų. Mano tikslas buvo
parodyti, kad ir iš paprastų medžiagų galima sukurti menine ir
sakraline prasme vertingus objektus. Paklausus, kaip į jos sukurtus
liturginius indus reaguoja kunigai, Jolita atsakė: ,,Vyresnio
amžiaus kunigams yra sunkiau tai priimti, bet jaunesnės kartos
atstovai tai priima geranoriškai. Dar berašydama teorinį darbą
aš daug konsultavausi su dvasininkais, jie atskleidė man nemažai
paslapčių ir padėjo per daug nenukrypti nuo tradicijos.
J.Damašauskaitė, pristatydama savo darbą, pasakojo, kad taures
ir komunines ji kūrė dvejopas. Vienos yra pagamintos tik naudojant
akmens masę ir yra žalsvos spalvos, simbolizuojančios amžino gyvenimo
ir išganymo viltį. Kitos yra sukurtos derinant dvi skirtingas
medžiagas. ,,Viršutinė taurės dalis - kaušelis - yra iš porceliano,
kurio baltumas simbolizuoja dieviškos jėgos tyrumą, suteikia indui
lengvumo, trapumo, o vidaus paauksavimas atspindi ilgai tradicijoje
dominavusį prabangos pojūtį. Apatinė taurės dalis - kojelė - yra
pagaminta iš akmens masės ir suteikia indui stabilumo bei tvirtumo
pojūtį, - sakė autorė. Tam, kad per daug nenutoltų nuo tradicijų,
taurių ir komuninių kaušeliams ji pasirinko klasikinę formą, artimą
širdies ir kiaušinio simbolikai, o kojeles kūrė naudodama laisvą,
laiptus primenančią vertikalių briaunų interpretaciją. Panašiu
principu yra sukonstruota istorinius laikus menanti ir Valensijos
katedroje saugoma taurė.
Savo diplominiam darbui originalią temą pasirinko ir Joana Tėvelytė.
Perkūno name ji eksponavo taip pat Lietuvoje dar nematytą koncepciją
- krikštyklą, kurios komplektui dar priskiriami trys indeliai
aliejams ir žvakidė Velykų žvakei. Velykų žvakė yra neatskiriama
krikštyklos dalis, nes jau ankstyvaisiais krikščionybės amžiais
susiformavo tradicija, pagal kurią buvo krikštijama tik per Velykas.
Pasakodama, kodėl pasirinko tokią temą, Joana sakė: ,,Kartą Vytauto
bažnyčioje pamačiau krikštyklą. Ji man labai patiko. Nuo to karto
jų ėmiau dairytis ir kitose bažnyčiose. Įeidavau į vidų ir pirma
mintis būdavo - ieškoti krikštyklos. Tiesiog užsidegiau tokia
aistra. Ilgainiui pastebėjau, kad krikštyklų Lietuvos bažnyčiose
yra labai mažai. Taip ir gimė mintis pačiai ją sukurti. Rašiau
teorinį darbą, rinkau istorinę medžiagą, keliavau po Lietuvą,
fotografavau, o konsultuoti liturginiais klausimais man mielai
sutiko VDU Teologijos fakulteto dėstytojas kan. Algimantas Kajackas.
Krikštykla simbolizuoja upę, kurioje buvo pakrikštytas Jėzus Kristus
ir pirmieji krikščionys. Šiai idėjai įgyvendinti autorė pasirinko
minimaliai puoštą monumentalią taurės formą, o išorėje paliko
neglazūruotą šamotinį molį, kurio grubus paviršius išreiškia aliuziją
į pirmuosius krikščionybės amžius. ,,Krikštyklos taurės formą
pasirinkau neatsitiktinai - tai vienas svarbiausių Eucharistijos
simbolių, o tuo pačiu Išganytojo ir Jo aukos simbolis. Taurės
pagrindas masyvus, su didele išpjova, nes norėjau sudaryti ištrykštančios
versmės įspūdį. Kotas iš keturių sujungtų kolonų, kurios simbolizuoja
senuosius papirusus ir sudaro kryžiaus planą.
Vienintelė koto puošmena - tai matomos konstrukcijos jungtys.
Indą užbaigia dubuo, kurio vidinę erdvę suskaido į kryžių sueinančios
pertvaros. Paauksuotas kryžius yra pagrindinis šios krikštyklos
elementas, kuris pabrėžia sakralinę indo paskirtį, o kartu atlieka
ir praktinę funkciją - sukuria keturias mažas erdves, - savo
darbą pristatydama sakė J.Tėvelytė.
Įdomus autorės sprendimas yra krikštyklos ir žvakidės paviršių
puošiantis rašto reljefas, kuriame išrašyti šv.Pauliaus ,,Meilės
himno žodžiai. Keramikė sąmoningai pasirinko nedidelį rašto skaitomumą,
tuo norėdama monumentaliai formai suteikti bent šiek tiek paslaptingumo,
bet svarbiausia, kaip ji pati sakė: ,,Šie žodžiai man buvo svarbūs
visame darbo procese. Ir kaip savęs nuteikimas šventam kūrybos
vyksmui, ir kaip meditacija, malda, kaip pajutimas, kad darau
kažką nekasdienišką.
Visai kitokio pobūdžio, bet taip pat ne ką mažiau įdomus ir aukšto
komisijos narių įvertinimo susilaukęs yra Kauno pilyje eksponuotas
Alos Červonikovos skulptūrine plastika pasižymintis objektas ,,Šacherizada,
atspindintis abstrakčias šiuolaikinio meno tendencijas. Kiekvienas
kūrinys turi vienokią ar kitokią savo atsiradimo istoriją. Autorės
teigimu, jos magistro darbas prasidėjo nuo mažosios skulptūrinės
plastikos nagrinėjimo, kur pagrindiniu objektu ji pasirinko sagą.
Ne viename keramikės projekte saga jai tapo instaliacija, paminklu,
sagų teatru. Šį kartą A.Červonikova apsistojo prie tokios metafora
tapusios projekto formos, kuri, jos manymu, materialiame kontekste
išreiškia ne pačią sagą, bet prisisegimą.
Menininkė sukūrė baltų porcelianinių ir popierinių sėklų bokštą,
kuris, primindamas burbuolę ar šiaip kokį mitinį augalą, išreiškia
vidinio žmogaus pasaulio trapumą, skverbimąsi aukštyn, gėrio sėklų
nokimą, jų skleidimąsi prieš tamsą, baimę ir chaosą. ,,Mano darbas
- lyg ,,Tūkstančio ir vienos nakties pasakų istorija, galinti
paveikti prievartos ir menkavertiškumo kankinamą žmogų. Šiame
vartotojiškame pasaulyje, kur verslas, funkcionalumas, kompiuterizuota
žmonių elgsena išaukštinama iki absoliučių vertybių, mano darbas
yra lyg kūrybinis protestas prieš tai, - sakė A.Červonikova.
Ingrida Makriakova Perkūno name eksponavo savo diplominį darbą,
pavadintą ,,Akivaras. Jos darbas - tai paminklas gamtai. Autorės
žodžiais tariant, žmonija, civilizuota visuomenė vis labiau braunasi
į gamtą, melioruoja pelkes ir daro didžiulę žalą aplinkai. Šiai
idėjai išreikšti ji pasirinko negyvos, apmirusios pelkės įvaizdį.
Norėdama sustiprinti mirties grėsmę, menininkė savo darbe pavaizdavo
ir gyvybės elementą - žuvis, kurios, plaukiodamos tarp vertikalių,
sustingusių formų, mums yra kaip priekaištas visam tam, kas vyksta
aplinkui.
Šių keturių gabių keramikių darbai rodo, kad jauni menininkai
nestokoja idėjų, kad jiems nesvetimi tikėjimo dalykai, kad jiems
rūpi žmogus, jo ateitis ir viso pasaulio likimas. O kas, jei ne
menininkai tuo rūpinsis?
Lina KLUSAITĖ
Kaunas
© 2003 "XXI amžius"