Pagalba moterims, tapusioms
prostitucijos aukomis
,,Lietuvos Caritas iniciatyva
gegužės 17 dieną Vargdienių seserų vienuolijos namuose Kaune (Žeimenos
g. 6) surengtas seminaras ,,Pagalba prostitucijos ir prekybos
moterimis aukoms. Seminaro idėją palaikė ir jame dalyvavo Lietuvos
moterų vienuolijų vyresniosios, norėjusios išsamiau susipažinti
su sociopastoraciniais pagalbos išnaudojamoms moterims aspektais.
Daugelyje Vakarų šalių Katalikų Bažnyčios institucijos ir moterų
vienuolijos itin ryžtingai ir aktyviai teikia sielovadinę, socialinę,
teisinę bei kitokią pagalbą moterims - prostitucijos aukoms. Seminare
taip pat dalyvavo krizių centrų, teisėsaugos, įvairių pagalbą
teikiančių nevyriausybinių organizacijų darbuotojai, iš viso apie
40 dalyvių.
,,Lietuvos Caritas poziciją įžangos žodyje apibendrino šios organizacijos
generalinis direktorius kun. Robertas Grigas (įžangos žodį spausdiname
žemiau). Dingusių žmonių šeimų paramos centro vadovė Ona Gustienė
pasisakė tema ,,Prekyba moterimis Lietuvoje. Esama situacija ir
pagalbos būdai. Panevėžio ONNT komisaras Gytis Rudzinskas supažindino
su kriminaliniais prostitucijos ir prekybos žmonėmis aspektais.
Sielovados aspektus, dirbant su priverstinės prostitucijos aukomis,
aptarė kunigas salezietis Masimas Biankas (Massimo Bianco), o
,,Lietuvos Caritas projekto koordinatorė, socialinio darbo magistrė
Kristina Mišinienė pasidalijo patirtimi ir įžvalgomis, sukauptomis
teikiant pagalbą nuo prostitucijos nukentėjusioms moterims.
Seminaro dalyviai nagrinėjo žmogaus orumą žeminančio prostitucijos
reiškinio priežastis ir įveikimo būdus, ieškojo efektyviausių
religinių, nevyriausybinių ir valstybinių įstaigų bendradarbiavimo
formų stabdant prekybą moterimis.
,,Lietuvos Caritas, sociopastoracinės
katalikų veiklos įstaiga, taigi oficiali Katalikų Bažnyčios struktūra,
jau antrus metus vykdo projektą ,,Pagalba prostitucijos ir prekybos
moterimis aukoms. Noriu pabandyti apžvelgti keletą esminių klausimų
ir kontroversijų, kylančių visuomenei ir ypač tikinčiajai, krikščioniškajai
visuomenei, kalbant apie prostitucijos problemą: ar tikrai vadinamajam
,,seksualinių paslaugų verslui parduotos (ar parsiduodančios)
moterys yra aukos? Kokį vaidmenį šių moterų lemtyje vaidina savanoriškas
būtent tokio gyvenimo būdo pasirinkimas? Ar reikia ir ar įmanoma
padėti šioms moterims įveikti priklausomybę nuo prostitucijos?
Kokie galimi krikščionių ir apskritai humanistinių įsitikinimų
žmonių motyvai tokioje pagalbos veikloje?
Mūsų požiūris išsakytais klausimais yra toks: savo noru ar prievarta
(aiškių ribų čia dažniausiai nėra arba tos ribos paslankios ir
sumišusios) į prostitucijos tinklą įtrauktos moterys yra aukos.
Žmogiškojo intymumo sritis objektyviai yra skirta pastoviems,
abipusiams ir pagarbiems šeimos ryšiams. Paversta trumpalaike
komercine preke, intymi sueitis neišvengiamai griauna asmenybės
vientisumą, ją visų pirma psichiškai ir socialiai, o dažnai ir
fiziškai žaloja. Todėl, nepriklausomai nuo to, kiek tai suvokia,
moterys prostitucijoje yra aukos.
Egzistuoja pakankamai ciniškas tiek moterų, tiek vyrų, taip pat
ir dalies valdžios, žiniasklaidos, politikos sluoksnių požiūris,
kad prostitucijos kelias pasirenkamas savanoriškai dėl savanaudiškų
paskatų (dėl pinigų ir seksualinių malonumų ieškojimo).
Tačiau atlikti tyrimai leidžia teigti, kad šie labiausiai matomi
prostitucijos reiškinio apribai tėra mažoji ledkalnio dalis, iškylanti
virš vandens. Dažniausiai prostitutėmis tampa moterys iš suirusių
ar disfunkcinių šeimų, jau vaikystėje ar paauglystėje patyrusios
brutalią seksualinę prievartą, augusios socialinėje atskirtyje,
menko išsilavinimo - tokios tikrovės kontekste vadinamasis ,,savanoriškumas
darosi labai abejotinas. Jis tarsi iš anksto nulemiamas sąlygų,
kurias popiežius Jonas Paulius II teisingai pavadino ,,blogio
struktūromis. Šitaip sąlygotas tariamai ,,savanoriškas įsitraukimas
į prostituciją tik dar labiau išryškina moters, kaip aukos, situaciją.
Neatsitiktinai pavartojau sąvoką ,,priklausomybė nuo prostitucijos.
Neminint tų žiauriausių atvejų, kai prekeiviai moterimis sulaiko
savo aukas vien tik išorine prievarta, kaip beteises kalines,
- daugeliu kitų atvejų galime kalbėti apie liguistą priklausomybę
nuo prostitucijos. Lygiai taip pat, kaip kalbame apie priklausomybę
nuo alkoholio, narkotikų, azartinių lošimų. Be jokios abejonės,
tai savęs naikinimo būsena, destruktyviai veikianti ir moterį,
ir ja besinaudojančius vyrus, ir tokį žmogaus nuvertinimą toleruojančią
visuomenę. Todėl, jei laikome save geros valios žmonėmis, turime
padėti. Turime padaryti viską, kas nuo mūsų priklauso, kad apgintume
prostitucijos aukų žmogiškąjį orumą, o visuomenei savo pastangomis
primintume dorovinės tvarkos svarbą. Nepaisydami visuomenės nesupratimo
ir amžino polinkio smerkti paslydusius, turime ryžtingai sekti
mūsų Mokytojo Kristaus pavyzdžiu. Jis juk nuolat piktino religinius
ir politinius veidmainius tuo, kad visada ištiesdavo gelbstinčią
ir atleidžiančią ranką nusidėjėliams ir atstumtiesiems. Mes esame
- turime būti - šio Kristaus mokiniai. Kalkutos vargšų Motina
Teresė, neseniai Bažnyčios paskelbta palaimintąja, paliko mums
įsimintinus žodžius:
Jeigu kartais koks vargšas miršta iš bado, taip atsitinka ne dėl
to, kad Dievas jo nepasigailėjo. Tai nutinka dėl to, kad nei tu,
nei aš nesuteikėme jam meilės ir užuojautos, tos duonos ir rūbo.
Dėl to, kad vienišame ir alkaname žmoguje ar benamyje vaikelyje,
ieškančiame prieglobsčio, neatpažinome mus aplankiusio Kristaus.
Dievas yra įsikūnijęs kiekviename ligotame, nuogame ir alkstančiame
žmoguje. Juk alkis nebūtinai turi būti duonai. Alkis gali būti
meilei, rūpinimuisi, poreikiui būti kažkam kažkuo.
Nuogas žmogus nebūtinai būna be rūbų. Nuogas jis gali būti ir
dėl to, kad jam trūksta supratimo, kuriuo tik nedaugelis žmonių
apdovanoja nepažįstamą.
Benamis yra benamiu ne vien todėl, kad neturi pastogės, o todėl,
kad šiame pasaulyje neturi nieko artimo.
Mūsų seserys, paženklintos ,,prostitutės žyme, moterys, kurių
sielos ir kūno šventovę šiurkščiai apiplėšė seksualinis išnaudojimas,
yra kaip tik tos, stokojančios Motinos Teresės minimų duonos,
rūbų, pastogės.
Ko Dievas tikisi iš mūsų šitų žmonių, šitų moterų atžvilgiu?
Kun. Robertas GRIGAS
,,Lietuvos Caritas generalinis direktorius
© 2003 "XXI amžius"