Lietuvos jaunimas įvertino
Europos Konvento darbo rezultatus
Lietuvos jaunimo organizacijų
taryba, bendradarbiaudama su Lietuvos Respublikos Seimo Europos
reikalų komitetu, birželio 29 - liepos 1 dienomis surengė jaunimo
susitikimą dėl ES ateities, kuriame jaunimo organizacijų atstovai
aptarė Konvento parengtą Konstitucinės sutarties projektą. Buvo
pripažintas Konstitucinės sutarties reikalingumas ir akcentuota,
kad objektyviai įvertinti jos rezultatus bus galima tik po ES
Tarpvyriausybinės konferencijos, kuri prasidės rudenį. Nuspręsta
skatinti, kad pastarojoje konferencijoje būtų laikomasi šio, po
ilgų diskusijų pasiektų kompromisų dėka Konvento parengto sutarties
projekto esmės, tačiau atkreipiamas dėmesys, jog kai kurie ES
institucinės sąrangos aspektai dar turėtų būti svarstomi papildomai.
Lietuvos jaunimo organizacijų atstovai aiškiai išsakė savo poziciją
Lietuvai itin aktualiais klausimais, kuriais, beje, jau ne kartą
spaudoje buvo diskutuota.
Taigi jaunimo atstovai pasisakė prieš nemažai kritikos visoje
Europoje ir ypač mažosiose ES šalyse susilaukusį sprendimą įsteigti
nuolatinio Europos Viršūnių Tarybos Pirmininko pareigybes. Baiminamasi,
kad, atsiradus šiai naujai, tolygiai prezidento institucijai,
nepavyks išlaikyti valstybių lygiateisiškumo principo (šį postą
užimsiantis asmuo greičiausiai bus labiau veikiamas didžiųjų ES
valstybių, tuo tarpu į mažųjų narių, kaip Lietuvos, interesus
ne visada bus atsižvelgiama). Įsteigus Europos Viršūnių Tarybos
Pirmininko pareigybes ir renkant jį pustrečių metų laikotarpiui,
gali būti sunku išvengti funkcijų dubliavimosi bei galios sutelkimo,
o tai iš esmės apsunkintų ES institucijų darbą bei demokratijos
puoselėjimą. Jaunimo atstovai priėjo išvadą, kad tęstinumas yra
užtikrinamas ir esant dabartinei rotacinio pirmininkavimo tvarkai.
Tad Lietuva, kaip maža valstybė, šiuo klausimu, matyt, turėtų
pasisakyti už senosios tvarkos išlaikymą.
Taip pat susitikime dėl ES ateities jaunimo atstovai pritarė Konvento
siūlymui reformuoti Europos Komisiją siekiant didesnio darbo efektyvumo,
tačiau pačiame Konstitucinės sutarties projekte pasigedo aiškaus
Komisijos sudėties ir jos funkcijų apibrėžimo. Dabartiniame Konstitucinės
sutarties variante pažymima, kad nuo 2009 metų Europos Komisijai
priklausys jau minėtas Europos Viršūnių Tarybos Pirmininkas, užsienio
reikalų ministras ir po vieną komisarą iš kiekvienos valstybės
narės, iš kurių pusė turės balso teisę, o likusieji bus komisarai
be portfelio - neturintys balso teisės. Galios komisarų rotacijos
principas, o kiekviena šalis turės po vieną komisarą. Lietuvai
toks Europos Komisijos pertvarkymas nėra labai palankus, nes gali
būti, kad mūsų šalies komisaras balsavimo teisę turės ne visada.
Kita vertus, tokios permainos Europos Komisijoje turėtų garantuoti
25 nares turėsiančios ES sprendimų priėmimo proceso lankstumą
ir efektyvumą tam tikrose srityse.
Akcentuojant ES Bendros užsienio ir saugumo politikos poreikį,
jaunimo susitikime vis dėlto buvo išreikšta abejonė, ar tikslingai
vartojama sąvoka užsienio reikalų ministras. Pastarasis klausimas
dar tebėra ir politinių diskusijų centre. Šiuo metu už ES užsienio
politiką Komisijoje yra atsakingas komisaras C. Pattenas. Jis
nuolat ginčijasi dėl kompetencijos su ES Bendros užsienio ir saugumo
politikos koordinatoriumi J. Solana. O pateiktame Konstitucinės
sutarties projekte numatoma dar vieno užsienio politiką kuruojančio
atsakingo posto - ES užsienio reikalų ministro - sukūrimas. Realiai
naujasis ministras iš C. Patteno perimtų užsienio politikai įgyvendinti
skirtą biudžetą, o iš J. Solanos - jo diplomatines funkcijas.
Tačiau sunku įsivaizduoti, kaip dirbant šiems trims pareigūnams
pasiseks išvengti vykdomųjų funkcijų persidengimo pavojaus.
Juo labiau kad kai kurios šalys, ypač Britanija, iš esmės prieštarauja,
kad būtų įsteigtas užsienio reikalų ministro postas. Jei tai pavyktų
padaryti, reikštų, kad visa ES vykdo vieningą užsienio politiką,
kurios, kaip iliustruoja Irako klausimas, ES iš principo neturi
ir nelabai gali turėti. Taip pat pabrėžiama, kad, išplėtojus ES
užsienio bei bendrąją saugumo politiką, labai sumažės NATO svarba
Europoje, o tuo nėra suinteresuotos kai kurios NATO narės.
Taip pat jaunimo atstovai pasisakė už Lietuvai itin palankaus
Nicoje pasiekto kompromiso dėl kvalifikuotos daugumos skaičiavimo
Taryboje išsaugojimą bei sutarė, jog Europos Sąjungos Konstitucinė
sutartis Lietuvoje turėtų būti patvirtinta referendumu. Tačiau
klausimas, kokiu mastu (nacionaliniu ar visos ES) referendumas
dėl Konstitucinės sutarties turėtų būti organizuojamas, vis dar
liko atviras diskusijoms ir Lietuvoje, ir Europoje.
Šarūnė LAPINSKAITĖ
© 2003 "XXI amžius"