Pirmokai mokosi prie kompiuterio
|
Ir pirmokai pamėgo
kompiuterį Gedimino
Žilinsko (ELTA) nuotrauka
|
XXI amžiuje perspektyvą turės tik šiuolaikinę
valstybinę informacinę infrastruktūrą įdiegusios šalys, kurių kiekvienas
pilietis gali, moka ir nori naudotis šiuolaikinėmis informacinėmis
technologijomis. Pasaulio tendencijos akivaizdžios - išsivysčiusiose
šalyse informacijos ir komunikacijos technologijos intensyviai naudojamos
net patiems jauniausiems moksleiviams ugdyti.
Ankstyvasis informatikos pradmenų mokymas pradinėse
klasėse yra sėkmingos integracijos į informacinę visuomenę sąlyga.
Visuomenė išgyvena technologinę revoliuciją, kurios kertinis akmuo
yra kompiuteris. Jis keičia mūsų bendravimo būdą, mokymo ir veiklos
metodus, o spartus kompiuterio tobulinimas didina šių pokyčių tempą.
Naujosios technologijos vis labiau skverbiasi
į mokyklą: spausdintas mokymo priemones keičia elektroninės, tradicinę
lentą ir kreidą - kompiuterių ekranai. Šių technologijų negalima
atsisakyti, nes mokslo pažanga skatina diegti ir plėsti naująsias
informacines technologijas mokykloje.
Kauno Vinco Kudirkos vidurinės mokyklos pradinių
klasių mokytojai šiuo atveju nelieka nuošalyje. Mokykla turi visas
galimybes, kad naujosios informacinės technologijos būtų integruotos
į kitas dėstomas disciplinas. Į mokyklą vaikai ateina su nuostata
mokytis. Mokymosi motyvacija stiprėja, kai mokiniams atsiveria platesnės
galimybės siekti žinių, pažinimo. Jų pasiryžimą mokytojai sustiprina
pamoka prie kompiuterio. Pastebėta, jog pradinių klasių mokiniams
matematikos, lietuvių kalbos pamokos yra daug įdomesnės prie kompiuterių
negu įprastinės, todėl turimus mokyklos kompiuterius siekiama panaudoti
lietuvių kalbos, pasaulio pažinimo, dailės, užsienio kalbų, matematikos
pamokose ir popamokinėje veikloje.
Dauguma pradinių klasių mokinių, ypač tie, kurie
namuose kompiuterio neturi, labai noriai eina prie jo, nori dirbti.
Tačiau iškyla kitų sunkumų. Prie tokių vaikų visada turi sėdėti
suaugęs žmogus ir aiškinti, ką ir kaip reikia surasti, pažymėti,
dirbti, nes vaikai visiškai neturi darbo su kompiuteriu įgūdžių.
Atlikus tyrimą, pastebėta kai kurių svarbių dalykų ir jau galima
daryti kai kurias labai svarbias išvadas.
Tyrimo rezultatai rodo, kad 32 proc. mokykloje
besimokančių pradinių klasių moksleivių namuose mokosi prie kompiuterio,
o 68 proc. kompiuterio neturi. Pradinukai labai domisi naująja technologija,
bet jų tėvų galimybės ir materialinė šeimos pusė nėra tvirta. Kompiuteris
prieinamas tik pasiturintiems žmonėms, o pradinių klasių mokinių
tėvų dauguma neturi darbo arba dirba vienas iš šeimos narių. Pastebėta,
kad kas trečias pradinukas gyvena nepilnoje šeimoje (su vienu iš
tėvų, dažniausiai motina).
Iš tyrimo paaiškėjo, kad daugelis (68 proc.) pradinių
klasių moksleivių negali mokymuisi naudoti kompiuterio ir interneto.
Interneto galimybės iš tiesų neprieinamos visiems vaikams. Šis rodiklis
žemesnis už daugelio Vakarų Europos šalių!
Tyrimo rezultatai nuteikia dviprasmiškai: ir optimistiškai,
ir pesimistiškai. Mokyklų kompiuterizavimas leidžia moksleiviai
naudotis informacijos technologijomis mokykloje, tačiau namuose
nedaugelis turi šią galimybę. Taigi išsami duomenų analizė atskleidžia
labai žemą informacijos ir komunikacijos technologijos naudojimo
lygį.
Pamokose jau iandien naudojamos mokomosios programos,
kurios yra laisvai platinamos vietimo informacinių technologijų
centro (Aritmet, Teach A Tot, Mokausi skaičiuoti, Tangrams
1.0 ir t.t.). Prie kompiuterio galima mokytis net ir dailės, tikybos.
Vaikams įdomesnės pamokos padeda išlaikyti dėmesį paprastai daug
ilgiau dirbant prie kompiuterio nei sėdint paprastoje pamokoje.
Kalbos ir matematiniais gabumais nėra apdovanotas
kiekvienas vaikas, todėl mokytojo pareiga - skatinti mokinių norą
tobulėti jiems patraukliais būdais. Kompiuteris vienas iš pamokų
įvairinimo būdų, leidžiantis vaikams geriau perprasti pamoką. Mokiniai
lengviau, geriau ir įdomiau suvokia mokomąją medžiagą. Kompiuteris
daro pamokas įvairesnes ir įdomesnes. Pradinių klasių mokiniai teigia,
kad pamokos prie kompiuterio daug įdomesnės ir įsimintinesnės nei
paprastos. Taip mano 84 proc. pradinukų, likusieji pažymėjo atsakymą
nežinau.
Ugdant pradinių klasių mokinius, mokykloje suteikiama
galimybė naudotis informacinėmis technologijomis, pavyzdžiui, edukaciniais
kompiuteriniais žaidimais. Žaisdami vaikai bendrauja, bendradarbiauja,
džiaugiasi, liūdi. Žaidimai skatina aktyvumą, žadina kūrybingumą.
Šia veikla siekiama patenkinti vaikų poreikį tvirtai jaustis informacinėje
aplinkoje, suteikti visas galimas sąlygas pradinukams rinktis pagal
pomėgius ir polinkius.
Svarbi galimybė pradinukams įsigyti draugų visame
pasaulyje. Taigi jie, naudodamiesi internetu, gali gana greitai
susirasti draugų. Užsienio mokyklos labai noriai bendradarbiauja
ir bendrauja su Lietuvos moksleiviais. Užsieniečiai net laukia laiškų
ir nori kartu kurti projektus, laukia pasiūlymų. Susirašinėti su
draugais iš užsienio norėtų 78 proc. pradinukų, 10 proc. parašė
nežiną, ar norėtų susirašinėti su kitų šalių mokiniais, nes jie
nemoka gerai svetimos kalbos. Padedami mokytojos, vaikai norėtų
bendradarbiauti ir bendrauti su kitų šalių vaikais.
Visose gyvenimo srityse įsigali informacijos ir
komunikacijos technologija. Naujųjų informacinių technologijų taikymas
mokykloje kelia ir rūpesčių. Pirmiausia turi būti keičiamas informatikos
mokymo turinys, kompiuterinės darbo vietos, laikantis naujausių
reikalavimų. Vis daugiau mokytojų ir mokinių susidomi informacinių
technologijų galimybėmis, deja, pastaruoju metu ne kiekviena mokyklos
kompiuterinė bazė gali patenkinti kylančius poreikius. V.Kudirkos
vidurinėje mokykloje yra puiki kompiuterių klasė. Mokiniai čia gali
dirbti ir po pamokų, žaisti. Taigi į kompiuterių klasę dažnai pradinukai
susirenka tiesiog pažaisti. Jiems tai yra maloni pramoga. Tačiau
norėtųsi, kad daugiau padėtų tėveliai.
Pradinių klasių mokiniai net po pamokų gali mokytis
rašybos. Jie žaisdami mokosi taisyklių, ugdomi svarbūs rašymo gebėjimai.
Mokiniai gali perversti ir naujausius periodinius leidinius, kurti
projektus. Pastebėta, kad pradinių klasių mokiniai prie kompiuterių
labiausiai mėgsta žaisti žaidimus (80 proc.), skaito laikraščius
(8 proc.), internete domisi gamtos naujovėmis (10 proc.), žiūri
filmus (2 proc.).
Informacinių technologijų integracija šiuolaikinėje
mokykloje yra neišvengiamas ir pažangus procesas, grindžiamas natūraliu
poreikiu, teikiant kokybiškas paslaugas ir ugdant informacinę visuomenę.
Mindaugas POVILAITIS,
Kauno Vinco Kudirkos vidurinės
mokyklos informatikos mokytojas
© 2004 "XXI amžius"
|