Tokie gyvenimiški Dr.Martens batai
Neseniai Dr. Martens batai tarp Lietuvos jaunimo
kūrė krūto(-s) ar stilingo(os) įvaizdį, apgaubtą britiško laisvumo
aura, kurią daugelis atsivežė kartu su barmeno ar indų plovėjo darbo
patirtimis. Retas jaunuolis savo garderobe neturi raudonų, žalių
ar juodų grakščiųjų gremėzdų oriniais puspadžiais. Dabar, aišku,
gausu įvairių madingo apavo alternatyvų, tačiau Dr. Martens vis
tiek išlieka švaria avalyne (ne tik dėl savo masyvumo). O kaip
prasidėjo pasaulinė Dr. Martens invazija?
Kada ir kur
Galima sakyti, kad šie batai yra dvigubos kilmės
britiškos ir vokiškos, tad jų atsiradimo istoriją teks pasakoti
šokinėjant po žemėlapį. Taigi pradžių pradžia... Volastono miestas,
Northamtonšyras, Anglija, 1901-ieji, Bendžaminas Grigsas ir Septimusas
Džounsas tampa batų gaminimo partneriais šalyje, garsėjančioje puikia
rankų darbo avalyne. Po dešimties metų Džounsui pasitraukus, Bendžaminas
į šią veiklą įtraukė savo sūnų Redžinaldą bei mamą Džeinę ir taip
įkūrė šeimos verslą. Palikime kol kas juos ramybėje ir šokime į
pokarinį Miuncheną.
1945-ieji... 25-erių metų kareivis dr. Klausas
Martensas susilaužo pėdą poilsiaudamas - nesėkmingai slidinėdamas
Bavarijos Alpėse. Ir tada jis stveria patį paprasčiausią kurpalį,
truputėlį odos, siūlų, adatas ir mikliai pasigamina storapadžių
batų porą. Jais avėdamas jis parkako į Miuncheną, tikėdamasis ką
nors sudominti savo išradimu. Atsitiktinai Martensas susitiko savo
universiteto draugą mechanikos inžinierių, kuriam labai patiko keistieji
draugo batai, ir jis netrukus pasiūlė bendradarbiauti gaminant puspadžius.
Turėdamas Liuksemburgo pasą, inžinierius galėjo nedraudžiamas prekiauti
su JAV kariuomene iš jos neįtikėtinai mažomis kainomis jis supirko
tonas gumos ir pradėjo štampuoti batų puspadžius. Ir taip 1947-aisiais
Syshaupto mieste du vyrai pradėjo rankomis gaminti batus. Naujoji
avalynė ypač išpopuliarėjo tarp pagyvenusių moteriškių, o 1952-aisiais
dėl didžiulio batų pasisekimo jau teko atidaryti gamyklą Miunchene.
Dar po septynerių metų išradimasreklamuojamas užjūrio prekybiniuose
žurnaluose.
O dabar vėl sugrįžkime į Didžiąją Britaniją. Su
naująja leiboristų vyriausybe atsiranda ir pirmasis paauglių kultūros
fenomenas Teddy Boy. Šis jaunimėlis groteskiškai dėvėjo Edvardo
epochos stiliaus drabužius, smailiuosius batus ir klausėsi amerikietiško
roko. Deja, šios jaunimo kultūros sužydėjimas nepagerino Grigso
kompanijos batų verslo, kuriai tuo metu kartu su broliais Rėjumi,
Kolinu ir sūnumi Maksu vadovavo Bilas Grigsas, trečia šeimos karta.
Jie kaip tik žvalgėsi naujų produktų. Besklaidydamas žurnalą Shoe
and Leather News, Bilas pastebėjo vokiškųjų daktarų reklamą ir
beregint sėkmingai užmezgė su jais verslo ryšius. Grigsai gavo išskirtinę
licenciją gaminti orinius puspadžius. Beje, prieš pradedant prekiauti
naujaisiais batais, teko juos kiek pakeisti suapvalinti ištęstą
vokiškąjį kulną. Kadangi batai buvo sumanyti darbininkams, pagaminamas
išgaubtas tvirtos odos viršus su firminiu geltono siūlo apsiuvu.
Pirmaisiais prekybos metais Dr. Martensus beveik išimtinai pirko
paštininkai, gamyklos darbininkai, statybininkai, policininkai,
medikai ir šiaip darbininkai, nes jie tekainavo du svarus.
Kaip batus priėmė muzikos garsenybės ir dailioji
lytis
Pytas Taunšendas iš The Who - bene pirmoji įžymybė,
nešiojusi Dr.Martens. Jiems jis net dedikavo savo dainą Uniform.
Prisiminkime įžymiąją The Who roko operą Tommy ir jos aštunto
dešimtmečio ekranizaciją, kai, atlikdamas klasikinį Pinball Wizard
E.Džonas pasakoja kurčnebylio ir aklo vaiko istoriją avėdamas, o
gal greičiau stovėdamas ant didžiulių rudų martensų, pagamintų
iš stiklo pluošto ir buvusių 54-ių colių (1 m 35 cm) aukščio.
Aštuntojo dešimtmečio viduryje daugybė britų grupių
atlikėjų avėjo Dr. Martens. Bene garsiausios to meto grupės The
Smith lyderis Morisis neretai išlėkdavo scenon vieną koją apsiavęs
Dr. Martens bateliu, o kitą sunkiu tos pačios firmos batu. Tuo
tarpu moterys šiuo laikotarpiu rengėsi pačios sau, o ne tam, kad
įtiktų vyrams, ir kartais krūvon suplakdavo nesuderinamus garderobo
komponentus. Kaip tik tuo metu labai išplito mada dėvėti gėlėtą
suknelę ir porą gremėzdiškų martensų. Toks stilius interpretuotas
įvairiai ir kaip iššūkis trapios silpnosios lyties stereotipui
ar tiesiog didelis Ne tradicinei moteriškai aprangai. Beje, ir
Žana dArk buvo kadaise pasmerkta dėl jos avėtų vyriškų batų iki
pat šlaunų.
1990-aisiais driokstelėjus grandžo bangai Sietle,
daugelis šios kultūros atstovų ir gerbėjų ypač pamėgo juodus Martensus
nesuvarstyti raišteliai dažnai būdavo nudažomi, o neretai ant
batų dar užrašomas mėgstamos grupės logo. Martensus taip pat pripažino
britpopas, ko gero, populiarumu užgožęs autodestrukcinį grandžą.
Martensų eksportas
Dr. Martens ko gero, yra pats svarbiausias Didžiosios
Britanijos indėlis į pasaulinę antimadą ir kontrkultūrą per paskutiniuosius
keturiasdešimtį metų. Ypač svarbūs pasikeitimai įvyksta 1988-aisiais:
JAV valdžion atėjus Dž. Bušui, atsiranda martensams itin palankus
oro eksportas. Apskritai, žinant didžiulį Dr. Martens populiarumą
JAV, ko gero, tai išimtinis britiškos kultūros sėkmės atvejis Amerikoje
(praėjus penkiasdešimčiai pokarinės Didžiosios Britanijos amerikonizacijos
metų). Tarp kitko, šie batai rado nišą ir Tolimuosiuose Rytuose
- roko muzikai prakeiksmus siuntinėjusioje Kinijoje, ir, žinoma,
liberalesniame Honkonge, kur martensai prasiskverbė dar prieš
1990-uosius. Tas pats nutiko ir Rusijoje bei visada priešiškai britų
kultūrai nusiteikusioje Prancūzijoje (nenuostabu, juk Londonas nuo
XX a. septinto dešimtmečio pavogė iš Paryžiaus pasaulio madų sostinės
vardą).
Dar šis bei tas
Pirmieji martensai nuo konvejerio nuvažiavo
1960-ųjų balandžio 1-ąją. Tais pačiais metais taip pat atsiranda
kontraceptinės piliulės, pradėti pardavinėti gėrimai aliumininėse
skardinėse, JAV ima vadovauti prezidentas Dž.F.Kenedis, na, ir,
žinoma, išgarsėja Jurijus Gagarinas - pirmasis žmogus, pabuvęs kosmose.
Beje, batų apvadui kasmet sunaudojama 42 tūkst.
kilometrų įžymiojo geltono siūlo, o šiandieną Dr. Martens pirmauja
tarp apsiūtų batų gamintojų visame pasaulyje.
Mindaugas GĖLŪNAS
© 2004 "XXI amžius"
|