Ateitininkai turi skleisti meilę
Kazimieras DOBKEVIČIUS
|
Ateitininkų vadovybė
ir aktyvieji nariai Šiluvoje
atlaidų metu šių metų rudenį
|
Lietuvos ateitininkų federacijos vadovas Liutauras
Serapinas ir Į laisvę forume, vykusiame liepos mėnesio pabaigoje
(apie tą renginį jau rašėme), ir Lietuvos radijuje išsakė pačias
aktualiausias mintis apie ateitininkus ir jų dabartinę padėtį. Liutauras
teigė: Dievas - tas gėris, grožis, tiesa. Ideologija yra idėjų
sistema. Jeigu mes savo gyvenime vadovausimės kilnia idėja, tai
ją ir įgyvendinsime. Kitaip negali būti. Priešingu atveju nėra idėjos.
Deja, dabar dar stinga idėjų. Mes atsidūrėme savotiškoje tuštumoje.
Tai didžiulė bėda. Gal Lietuvoje nėra tokių asmenybių kaip pirmieji
ateitininkų vadai - Ateities leidėjas prelatas A.Dambrauskas-Jakštas,
prof. Pranas Dovydaitis, kun. prof. Pranas Kuraitis, gamtininkas
Vytautas Endziulaitis, prof. Stasys Šalkauskis, davęs ateitininkų
sąjūdžiui ideologinius ramsčius, prof. Juozas Eretas, prof. Vincas
Mykolaitis-Putinas, Kazys Pakštas, vyskupas Mečislovas Reinys.
L.Serapinas suformuoja klausimą: ar šias išvardytas asmenybes pažįsta
mūsų politikai? Toliau - dar keli opūs klausimai: kiek jų knygų
yra skaitę, kiek domėjosi jų gyvenimo patirtimi? Ar mūsų politikai
yra susipažinę su ta didžiule mokykla, kurią jau buvo suformavę
šie žymūs žmonės prieškario Lietuvoje? Kaip vyksta tų idėjų realizavimas,
įgyvendinimas šiandien? Tai labai dažnai užduodamas klausimas ateitininkams.
Kodėl nieko negirdėti apie ateitininkų veiklą? Šiuo atveju reikia
pasakyti, sako L. Serapinas, jog jie dar tokie jauni. Šiandieninėje
ateitininkų organizacijoje yra 1670 narių, kurių amžius - nuo 14
iki 28 metų. Maždaug tiek dar yra jaunuolių iki 14 metų. Dar yra
grupelė ateitininkų, kurie praėjo visas tremtis, gyvenimo išbandymus
Sibire ir šiltesniuose kraštuose. Visi jie - šiandieniniai ateitininkai.
Mūsų idealai, mintys, veiklos gairės surašytos knygose, kurių vaikai
dar nesugeba skaityti, - sako L.Serapinas. Vienas kitas vadovas,
auklėtojas, mokytojas, kuopos, ateitininkų būrelio globėjas (dažniausiai
globėja) bando surasti tą pageltusią knygą, surasti tą žodį, mintį,
tinkamą ateitininkui. Keista, kaip gali visuomenė susitaikyti su
padėtimi, matydama, kaip trypiamas žmogus, jo sąžinė, teisingumas
ir laisvė. Tatjanos Maceinienės knygoje Ne tikrovės drumzlėse,
o idealų šviesoje labai gražiai parašyta apie visas aktualijas,
ją turėtų perskaityti kiekvienas Lietuvos pilietis, nes tokios veikalų
santraukos neteko turėti rankose, prisipažįsta Liutauras. Joje parašyta
apie tai, kaip tie pagrindiniai moraliniai principai buvo formuojami
tūkstantmečiais. Ateitininkai nėra politinė organizacija. Tuo metu,
kai konservatoriai laisvės keliu vedė Lietuvos laivą į priekį, ateitininkai
užsiėmė pačia paprasčiausia politine veikla. Politikai kovojo prieš
Rusiją, prieš socializmą, prieš mistinį komunizmą, kovojo vieni
prieš kitus, prieš kitaip mąstančius, kalbančius...
Ta kova nesužadino jokių kilnių idealų, nesukūrė
jokios Lietuvos idealiosios vizijos, kurią būtų galima vėliau atiduoti
mūsų ateinančioms kartoms. Kovos principas visuomeniniuose santykiuose
yra marksistinės ideologijos pagrindas, nes jis remiasi žmogaus
žemesniąja prigimtimi, kaip reikia veikti, kaip mums reikia statyti
Lietuvą be kovos. Ar ateitininkai turi atsakymą į šitą klausimą?
Turime atsakymą į šį klausimą, - sako L. Serapinas. - Yra žodis
meilė. Vaikas negali pasakyti, kas yra meilė, bet jis ją turi. Ar
politikai myli savo artimą, savo Tėvynę? Ar meilė yra emocija? Kažkoks
Froido išvedžiojimas, kuris remiasi kompleksais ir jų realizavimu.
Meilė - valia. Kai bandėme atstatyti Lietuvoje nepriklausomybę -
mes kovojome. Deja, savo laisvę mes tik ir suvokiame kaip nepriklausomybę.
Apie tai daugelis nesusimąsto. Pas mus laisvė suprantama kaip nepriklausomybė
arba laisvė suprantama kaip savivalė, kaip anarchija, stichija.
Laisvė visada siejasi su demokratija. Juk tai didžiausia demokratijos
vertybė. Dar Maceina sakė, kad nėra geresnės santvarkos kaip demokratija.
Bet savyje ji yra tuščia. Ją reikia pripildyti turinio. Priešingu
atveju nieko gero nebus. Turinys yra kultūra. Kultūra, kuri dabar,
deja, nyksta. Būtent, civilizacija auga, o kultūra nyksta. Ateitininkai
ir gali, ir negali turėti įtakos procesams, vykstantiems Lietuvos
valstybiniame gyvenime. Yra ateitininkų, kurie iš tikrųjų aukoja
savo gyvenimą - dirba altruistiškai. Dirba taip, kaip visada ateitininkai
dirbdavo - aukodami savo interesus. Tačiau šių dienų ateitininkui
labai svarbu žinoti, kur buvo suklysta. Ir vėl ateitininkų vadovas
klausia, kodėl jaunas žmogus nenori tarnauti tėvynei? Blogybių daug.
Anksčiau ateitininkai stengėsi kovoti su jomis. Norėjo jas pašalinti.
Tuo tarpu šiandien paminti tokie svarbūs dalykai - teisingumas ir
tiesa. Tai laisvės pamatas. Žmonės mato, jaučia širdimi, kad su
mūsų teisingumu yra kažkas ne taip. Jaučiame, kad mūsų teisingumas
tarno ar vasalo rūbu apvilktas. Taigi reikia grąžinti buvusį šūkį:
Viską atnaujinti Kristuje tarnaujant Dievui ir Tėvynei. Deja,
pas mus viena kalbama, antra daroma, trečia galvojama. Lietuva per
50 sovietinių metų liko suvargusi, suspausta materialiai, dvasiškai,
todėl žmonių poreikiai dabar tokie vidutiniški, jog net svajoti
nebenori. Bijo svajoti.
Ateitininkai, tęsė L.Serapinas, nebekelia siekių
pakeisti konservatorius liberalais, o liberalus - socdemais. Negalime
įsitraukti į politinį žaidimą, kai politikai neturi jokių politinių
idėjų, idealų. Turi tik interesus. Mūsų organizacijos didelė dalis
yra vaikai. Pavyzdžiui, tėvai - buvę socialistai, senelis - komunistas,
o vaikas ateis ir pasakys: dabar aš būsiu krikdemas. Ar galime supriešinti
tėvus ir vaikus? S.Šalkauskis jau prieš 60 metų pasakė: Vaikų nevalia
stumti į politinius žaidimus. Vaikus reikia užauginti, kad jie taptų
brandūs ir patys galėtų pasirinkti teisingą kelią. Kalbėkime apie
pirmąją meilę. Pirmoji meilė - Dievo meilė žmogui, dovanota gyvybės
forma. Be galo sunku dabar vaikams, ypač jaunimui, kalbėti apie
tą idealiąją meilę. Apie tą absoliučią meilę ir tuo pat metu asmeninę.
Sunku kalbėti nesiremiant A. Maceinos knygomis, paliktais tekstais,
gyvu pavyzdžiu. Tad ateitininkų uždaviniai nėra tik visuomeniniai.
Ateitininkų organizacija priversta atlikti labai sunkius šeimos
ugdymo uždavinius, užbaigdamas savo mintis sakė ateitininkų idėjinis
vadovas L. Serapinas.
Autoriaus nuotrauka
© 2004 "XXI amžius"
|