Didėja mokymosi krūviai, daugėja beraščių...
Elvyra Žeižienė
Vis dažniau girdime tėvų ir moksleivių nusiskundimų,
kad mokymosi krūviai mokyklose vis didėja. Moksleiviai, nesusidorojantys
su vis augančiais mokymosi reikalavimais, šią problemą sprendžia
įvairiai: vieni samdosi korepetitorius, kiti, to padaryti neišgalintys,
paprasčiausiai meta mokyklą. Pernai vien Kaune bendrojo lavinimo
mokyklas dėl įvairių priežasčių paliko per pusė tūkstančio skirtingo
amžiaus jaunuolių . Visuomenė susirūpinusi didėja beraščių, mokyklas
nelankančiųjų bei nusikalstančiųjų gretos.
Išlyginamosios klasės
Švietimo ir mokslo ministerija, spręsdama šią
opią problemą, jau treti metai siūlo mokiniams, kuriems sunkiau
sekasi įveikti bendrojo lavinimo mokymosi programas, pasimokyti
išlyginamosiose klasėse. Jos skirtos mokiniams, kurie po dešimtos
klasės dar norėtų pasimokyti kai kurių arba visų dalykų ir tinkamai
pasirengti mokytis vidurinės mokyklos vienuoliktoje klasėje. Savivaldybė
tokias klases gali steigti vienoje iš rajono mokyklų, jei susirenka
penkiolika (mieste) arba dešimt (kaime) mokinių. Išlyginamosiose
klasėse, panašiai kaip ir jaunimo mokyklose, vakarais gali mokytis
skirtingo amžiaus jaunimas.
Kauno savivaldybės sprendimu, išlyginamosios klasės
įsteigtos Kauno Juozo Urbšio vidurinėje mokykloje. Jau trečius mokslo
metus šioje mokykloje pradėjo aštuoniasdešimt išlyginamųjų klasių
moksleivių. Norai buvo geri, tačiau tikrovė yra kitokia.
Visi jie - skirtingų šio miesto mokyklų moksleiviai,
turintys mokymosi bei socializacijos sunkumų ir nutraukusieji mokslą
nuoseklioje mokymosi sistemoje. Daugelis jų pašalinti iš savo mokyklų
už netinkamą elgesį, pamokų nelankymą, kai kurie mokslą metė todėl,
kad nesutarė su savo mokyklos pedagogais. Skirtingas šių mokinių
amžius - nuo 16 metų iki 25-erių. Patirtis taip pat marga. Kai kurie
jau turi šeimas ir vaikus. Dalis šių moksleivių dirba. Keletas yra
lygtinai nuteisti už vagystes ir smulkų chuliganizmą. Teistumas
atidėtas su sąlyga, jog jie tęs mokslą. Čia jiems turi būti suteikiama
galimybė atverti naują ir švarų savo gyvenimo puslapį. O kaip yra
iš tikrųjų?
Sugrįžę iš šalikelių
Šešiolikmetė Jurgita (merginos vardas pakeistas,
pakeisti ir kitų moksleivių vardai), graži juodaplaukė mergina,
bendrojo lavinimo mokyklą metė prieš penkerius metus. Jos tėtis
- čigonas, mama - lietuvė. Šeimos rūpesčiai gulė ant motinos pečių.
Jurgita šeimoje vyriausia. Mokyklą metė anksti. Kiek pabuvusi, įsidarbino
autoparduotuvės pardavėja. Drauge su vairuotoju sukiužusiu autofurgonu
po atokiausius kaimus vežiojo maisto prekes, skalbimo miltelius
ir kitką. Tokios autoparduotuvės dažniausiai tampa priedanga kaimuose
pardavinėti nelegalų alkoholį bei cigaretes. Jurgita mokėjo tik
suskaičiuoti pinigus. Skaitė vos vos, o rašyti visai nemokėjo. Kokių
tik nuotykių nepatyrė! Taip ir būtų trankiusis po kaimus, jei kažkas
nebūtų pakalbinęs vykti uždarbiauti į Angliją. Kaip gauti pasą,
jei nei skaityti, nei rašyti nemoka? Tuo labiau nemokėjo nė vieno
padoraus žodžio angliškai. Draugai patarė: Eik į Urbšį, ten ne
tokius mauglius išmokina rašyti... Mokyklą surasti visai lengva
čia pat dvidešimtpenkmečio turgelis. Mergina mokyklą surado
ir vienerius metus uoliai krimto mokslus. Deja, šiemet čia ji nesugrįžo.
Tame pačiame turgelyje dabar prekiauja kosmetika. Jurgita nepanoro
kalbėti apie tai, kodėl vėl metė mokyklą...
Rimantui devyniolika, tačiau žilstelėję paausiai
ir skvarbios rudos akys išduoda jį mačius ir šilto, ir šalto. Vaikinas
- buvęs Kauno Aušros gimnazijos moksleivis. Pasak jo, mokyklą
metė būdamas aštuntoje klasėje, nes mokymosi krūviai šioje mokykloje
jam buvo nepakeliami. Mokykloje mėgo sceninio judesio bei šokių
pamokas. Jų ilgisi iki šiol. Šiaip apie buvusią mokyklą gero žodžio
nepratarė. Sakėsi, buvo įsivėlęs į muštynes, turėjo reikalų su teisėtvarka.
Savo mokymąsi čia motyvavo tuo, jog supratęs, kad profesinio mokymo
mokyklos pažymėjimo jam nepakaks. Rimantas ne tik mokosi, bet ir
dirba apdailininku. Pasak jo, ypatingais pasiekimais, mokantis išlyginamojoje
vienuoliktoje klasėje, pasigirti negalįs, tačiau šioje mokykloje
vienuoliktokas jaučiasi gerai. Jis tikisi kaip nors gauti trokštamą
brandos atestatą.
Šio popieriaus stinga dvidešimtpenkiametei
Ilmai, kad gautų darbą. Prieš tai ji dirbo tėčio įmonėlėje, tačiau,
jai žlugus, ištekėjusi moteris niekur negali gauti darbo. Sakėsi,
net įstojo į Darbo partiją, bet ir ši nieko nepagelbėjo...
Dešimtokas Tomas dar mokosi ir Maisto pramonės
mokykloje. Vaikinas papasakojo, jog dabar laikinai yra išėjęs iš
namų, nes neturi galimybių mokytis ir ramiai gyventi. Mama turi
problemų dėl alkoholio. Penkias dienas ji buvo ištikta komos po
apsinuodijimo alkoholiu. Jis lankydavo mamą ligonininėje, todėl
praleido nemažai pamokų. Vaikinas tvirtino, kad mokytis labai nori,
tik dar tvirtai šioje mokykloje nesijaučia. Ramaus būdo vaikinas
prisipažino, kad klasėje pritampa sunkiai. Be to, pasiguodė, jog
labai sunkiai sekasi matematika. Dešimtokas sakėsi pasiryžęs, jei
prireiks, kartoti kursą, kol pavyks sėkmingai išlaikyti brandos
egzaminus.
Pedagogai sunerimę
Pasak išlyginamųjų klasių kuratoriaus Mindaugo
Samuolio, dirbti su tokiais mokiniais nėra paprasta. Jaunas pedagogas
papasakojo, jog, bendraujant su šilto ir šalto savo gyvenime ragavusiais
jaunuoliais, laikomasi svetimšalių legionierių bendravimo principų.
Stengiamės jų neklausinėti apie praeitį, reikia jiems suteikti
galimybę pradėti iš naujo, - sakė pedagogas ir paaiškino, jog mokykloje,
be kita ko, vykdoma ir kryptingo meninio ugdymo programa, čia mokosi
skirtingos socializacijos moksleiviai. Tad šios mokyklos pedagogai
turi patirtį dirbant su socialinių problemų turinčiais moksleiviais.
Pedagogų nuomone, veiklos troškimas - tai darbas
su kitais bei greta kitų, todėl šiuo metu formuojasi darbo ir lygių
galimybių supratimas. Pedagoginė psichologija įspėja, jog vaiko
identiškumo jausmas pažeidžiamas ilgam, jei jis pajunta, kad jo
socialinę vertę lemia ne noras ir pasiryžimas mokytis, bet odos
spalva, iš kokių jis namų ar dėvimų drabužių kaina. Neturėdamas
galimybės atsiskleisti, jaunuolis ima gintis ir bandyti išsikovoti
teisę save realizuoti. Jis bėga iš mokyklos, į kompanijas, gaujas,
nusikalstamą ar narkotikų pasaulį. Užima gynybinę poziciją, psichologų
vadinamą atsitraukimu.
Pasak M.Samuolio, dėstančio šiose klasėse biologiją,
šie išlyginamųjų klasių moksleiviai neturėjo galimybės atsiskleisti
ir identifikuoti savąjį Aš . Iš pradžių jaunuoliai buvo gana agresyviai
nusiteikę, - pasakojo jis. - Kai kurie mokytojai bijojo jiems vesti
pamokas. Sakė, gal reikėtų prašyti policijos pagalbos, kad dažniau
užsuktų į mokyklą. Skeptikai klausė, kuo pavirs garbingą vardą turinti
mokykla, priėmusi viso miesto mokyklų broką. Antra vertus, prie
kiekvieno tokio mokinio policininko nepastatysi. Labai svarbu, kad
į jaunimo netolerantiškumą atsakytume supratingumu, o ne pamokslais,
gąsdinimu, draudimu.
Vienuoliktosios išlyginamosios klasės auklėtoja
Jadvyga Bartašienė, trisdešimt metų dirbanti fizikos mokytoja, sakėsi
randanti bendrą kalbą su savo auklėtiniais, nors visų jų socialinė
padėtis ir mokymosi motyvacija skirtinga. Šių klasių mokiniai įvairių
mokyklos švenčių proga surengia išradingesnius koncertus nei kiti
mokyklos bendraamžiai, besimokantys normaliose klasėse. Pedagogė
neneigė, jog su kiekvienu išlyginamųjų klasių moksleiviu reikia
bendrauti individualiai.
Mokytis nenori, tingi...
Kaip minėta, išlyginamosios klasės skirtos mokiniams,
kurie po dešimtos klasės dar norėtų pasimokyti kai kurių arba visų
dalykų ir tinkamai pasirengti mokytis vidurinės mokyklos vienuoliktoje
klasėje.Tačiau ką daryti pedagogui, jei turi pradėti nuo abėcėlės?
Tokių pavyzdžių, kaip Jurgitos, mokykloje būta ne vieno. Pedagogai
pasakojo, jog praėjusiais mokslo metais į šią mokyklą kreipėsi šešiolikmetis,
nemokantis nei skaityti, nei rašyti. Nuo ko pradėti lyginti tokio
moksleivio žinias? Tokiems reikia atskirų neraštingumo likvidavimo
klasių. Dabar minėtasis paauglys mokomas pagal individualų planą.
Ir tokių beraščių daugėja. Kiek jų dar bastosi miesto gatvėse nerasdami
kelio į mokyklos suolą, keldami grėsmę visuomenei, niekas tiksliai
valdiškose institucijose pasakyti negali. Ir ar tai kam nors nuoširdžiai
rūpi?
Išlyginamųjų klasių kuratoriaus M. Samuolio nuomone,
aplinkinėse mokyklose mažėja pradinių klasių, o daugėja ateinanančiųjų
į išlyginamąsias klases. Praėjusiais mokslo metais išlyginamosiose
klasėse mokėsi šešiasdešimt mokinių ir tik keletas jų sugrįžo į
savo buvusias bendrojo lavinimo klases. Šiais mokslo metais aštuntose
vienuoliktose išlyginamosiose klasėse mokosi trečdaliu daugiau
mokinių. Aišku, be darbo tokių klasių pedagogai neliks, tačiau tai
kelia pagrįsta nerimą. Ne viskas mūsų mokykloje gerai. Iš ten, kur
jautiesi saugus, mėgstamas, vertingas toks, koks esi, nebėgama ir
nemaištaujama. Dauguma tokių, iš savo mokyklų atsitraukusių mokinių,
dabar yra praradę mokymosi džiaugsmą. Jiems tereikia tik popieriaus
- atestato. Išlyginamosiose klasėse dėstantys pedagogai sakė, kad
dirbti su šiais moksleiviais įdomu, tačiau labai sunku. Kartais
mokytojai atšaunama: Atsiknisk, žiurke,vis tiek parašysi dešimt...
(pateikta sušvelninta pasakymo versija, be rusiškų keiksmažodžių).
Arba pareiškiama, jog atėjo metas parūkyti, ir tai darys atsidaręs
klasės langą...
Statybininkai sako, kad dešimtkart lengviau pastatyti
naują statinį, negu taisyti kitų broką. Per pastaruosius septynetą
metų vien Kauno miesto mokyklas paliko pusė tūkstančio moksleivių.
Tik nedidelė dalis jų su tėvais išvyko į kitas vietoves ar emigravo.
Dominuojančios priežastys, kodėl nelanko. Daugiau nei šimtas atsakė,
jog nenori mokytis, pusšimtis pareiškė, kad tingi, ir dar tiek pat
jaunuolių valkatauja. Kitas pusšimtis pasakė, jog negali mokyklos
lankyti dėl asocialios šeimos. Beveik trisdešimt teigė, kad į mokyklą
neleidžia tėvai. Apie dešimt nelanko mokyklos todėl, kad neįveikia
mokymo programų ar konfliktuoja su mokytojais. Tik pora pareiškė,
jog nori mokytis jaunimo mokykloje, keletas pageidauja dirbti ir
mokytis amato. Kitų atsitraukusiųjų iš mokyklos suolo priežastys
nežinomos.
Liaudies patarlė sako: Iš didelio rašto išėjo
iš krašto... Švietimo ir mokslo ministerija jau susigriebė, kad
kai kurių Lietuvos aukštųjų mokyklų mokymosi programos neatitinka
kokybės standartų. Tačiau ar ne laikas peržiūrėti bendrųjų lavinimo
mokyklų programas? Specialistai teigia, jog būtina optimizuoti mokymo
programas. Ekspertų skaičiavimais, jeigu mokiniai norėtų įsisavinti
visą medžiagą, kuri yra pateikta programose, jie turėtų mokytis
ne dvylika, bet dvidešimt vienerius metus. Programos turi būti peržiūrėtos,
jas reikėtų sisteminti, išskirti svarbiausius ir atsisakyti neesminių
klausimų.
Keliant kartelę, didinant mokymosi krūvius ir
egzaminų reikalavimus abiturientams, nepastebima, jog auga moksleivių
skaičius, kuriems ši kartelė neįveikiama. Jie paprasčiausiai
meta mokyklas.
Kam tai turėtų rūpėti? Tarp Europos Sąjungos šalių
jau esame pagarsėję, kaip labiausiai korumpuota valstybė. Ar netapsime
dar ir beraščių kraštu?
Kaunas
© 2005 "XXI amžius"
|