Ar jaunimas pilietiškai aktyvus?
|
Savanoriškos kraujo
donorystės akcija Tau
mano jaunas kraujas
|
Dažnai kyla klausimas: ar tautiškas Lietuvos jaunimas?
Kad ne visuomet jis pilietiškai aktyvus, tai galima patvirtinti,
tačiau ar daug tokio sąmoningo jaunimo, kuris save identifikuoja
kaip Lietuvos Respublikos pilietį? Lietuvoje apskritai tautiškumas
susilaukia mažai dėmesio. Vis dažniau surandama priežasčių atsisakyti
vartoti lietuvių kalbą. Nors ji yra valstybinė, tačiau akademinė
visuomenė labiau vertina darbus, publikuotus anglų, o ne lietuvių
kalba. Galime daug kalbėti apie pilietiškumą, tačiau jeigu nebevertiname
gimtosios kalbos, reikia susimąstyti, kur einame. Todėl visai nenuostabu,
kad ir jaunimas vis mažiau vertina lietuviškumą. Pilietiniam aktyvumui
taip pat įtakos turi ir politiniai reiškiniai. Deja, vis dažniau
galima išgirsti jauną žmogų sakant, kad į rinkimus balsuoti neis.
Čia dažnai jaunimas pasiskirsto į dvi grupes: vieni ragina aktyviai
dalyvauti rinkimuose ir išreikšti savo valią, kiti nesitikėdami
nieko geresnio, net negalvoja, kokia politinė jėga palankesnė Lietuvai.
Iš tikrųjų tai ne tik jaunimo problema: balsuoti kaskart susirenka
vis mažiau Lietuvos rinkėjų.
Pasaulyje vyrauja tendencijos, kad kosmopolitiškumas
yra geriausias kultūros reiškinys. Tačiau kosmopolitiškumas tiesiog
veržte įsiveržia į tautos gyvenimą, nepaisydamas jau ten gyvuojančios
kultūros. O būtent jaunas žmogus yra imliausias ir lengviausiai
pasiduodantis naujovėms. Lietuvos jaunimas dažnai net nepagalvoja,
kokią kultūrą jis perima. Nevertėtų pamiršti, kad kiekviena tauta
yra nuėjusi skirtingą istorinį ir kultūrinį kelią. Tad kas tinka
Amerikai, kartais visai nepriimtina Lietuvai. Todėl ir sąmoningų
Lietuvos jaunuolių, kurie suvokia savo tautos istoriją ir kultūrą,
neabejingų savo krašto raidai, atrodo, vis mažėja. Nors dažnai kalbama,
kad turime branginti ir vertinti lietuvišką kultūros paveldą, bet
tuo pačiu dažnai vos ne idealizuojama Europos kultūra. Neretai jaunas
žmogus susižavi naujovėmis ir pažanga užsienio šalyse vos ten nuvykęs.
Toks jaunuolis vos ne kategoriškai pareiškia, kad Lietuva neturi
perspektyvų, o visavertis gyvenimas jaunam žmogui atsiveria tik
užsienyje. Tačiau nevertėtų pamiršti, kad per vasarą pamatytos naujovės
dar ne visas vaizdas apie šalį. Jos privalumai ir trūkumai atsiveria
tik ilgesnį laiką joje pagyvenus. Tad ir teigti, kad vienos šalies
kultūra geresnė nei kitos, nevalia.
Atsivėrusios Europos Sąjungos sienos ir galimybė
laisvai judėti iškėlė ir kitą problemą. Vis daugiau jaunimo iškeliauja
laimės ieškoti už Lietuvos ribų. Tad kaip vertinti jaunimo migraciją
į užsienio šalis? Vieni laisvu judėjimu tarp šalių džiaugiasi, kiti
mano, kad verta pradėti nerimauti. Čia galima prisiminti liaudies
išmintį, kuri byloja, kad lazda turi du galus. Yra duomenų, kad
vien Londone gyvena apie dešimt tūkstančių lietuvaičių. Dauguma
jų jaunimas. Galimybė laisvai keliauti jaunam žmogui reiškia,
kad jis turi puikią galimybę pamatyti pasaulio. Ir užsidirbti. Galima
nerimauti, kada jaunas žmogus iš Lietuvos išvažiuoja su mintimi
čia nebegrįžti. Tačiau kai išvažiuoja padirbėti laikinai, pasisemti
patirties, kad ją galėtų panaudoti dirbdamas Lietuvoje, šis reiškinys
neatrodo toks baisus. Deja, tokių pavyzdžių negausu.
Tačiau nevertėtų būti tokiems kategoriškiems.
Vis dėlto pilietiškai aktyvaus jaunimo Lietuvoje dar esama. Ir yra
vilties, kad jo vis daugės. Kas aktyviausiai agitavo už narystę
Europos Sąjungoje? Galbūt vyresniosios kartos žmonės mato daugiau
šios bendrijos povandeninių srovių (jų atmintyje dar gyvi prisiminimai
apie Sovietų Sąjungą), tačiau šis jaunimo aktyvumas parodo, kad
ir jaunam žmogui rūpi, kokiu keliu eina Lietuva.Vis daugėja pilietinių
akcijų. Vieni aktyviausių jų dalyvių (neretai ir organizatorių)
jaunimas. Dar visai neseniai Kauno studentai surengė akciją Papuoškime
Kauną. Nemuno krantines papuošė užrašai Aš myliu Kauną ir Aš
myliu Lietuvą. Deja, pati akcija didelio susidomėjimo nesulaukė
ir krantinėse prakaitavo ne itin gausus būrys. Tačiau faktas, kad
tokių iniciatyvų esama, suteikia vilties.
Jolanta JONČAITĖ
© 2005 "XXI amžius"
|