Knyga apie jaunimą ir tėvus
Dr. Stasė DZENUŠKAITĖ
Kęstutis A.Trimakas. Jaunimas apie tėvą ir motiną.
Antroji dalis. Santykiai su tėvais. Kaunas, 2003.
Esame liudininkai, kai vis labiau nuvertėja šeimos
akcijos visuomeninio gyvenimo rinkoje, kai griūva moraliniai
šeimos gyvenimo pamatai, kai vis mažiau žmonių pripažįsta šeimos
svarbą. Antai Irenos Zaleskienės monografijoje Pilietinio ugdymo
socialinė dimensija pateikta lentelė Šeimos svarbumas gyvenime,
kur Lietuva iš 32 Europos šalių užima paskutinę vietą, nes tik 67
proc. (Malta 96 proc., Islandija 94 proc., Airija 92 proc.,
Lenkija 91 proc. ir t.t.) dalyvavusių lyginamajame tyrime Vertybės:
Europa ir mes Lietuvos gyventojų šeima labai svarbu. Pasekmės
akivaizdžiai pastebimos juodosiose kronikose bei statistikose. Yra
dėl ko susimąstyti ir susirūpinti.
Šeimos krizės priežastys ir padariniai analizuojami
įvairių sričių mokslininkų darbuose. Kęstučio A.Trimako knyga įdomi
ypač dėl to, kad apie šeimos gyvenimo rimus ir nerimus kalba patys
šeimų nariai 18-23 metų Kauno Vytauto Didžiojo universiteto, Vilniaus
ir kitų miestų aukštųjų mokyklų studentai. Knygą sudaro jaunuolių
(merginų ir vaikinų) pasakojimai, apklausos apie jaunimo žvilgsnį
į savo tėvus duomenys ir autoriaus analizė, interpretacijos, apibendrinimai,
lentelės, išvados. Pateikdamas akademinio jaunimo išgyventą su tėvais
patirtį, autorius ėmėsi uždavinio atsakyti į keturis svarbiausius
klausimus:
1) kaip jaunuoliai sprendė dilemą: priklausyti
nuo tėvų ar tapti savarankiškiems;
2) kokia buvo tėvų įtaka dukrų moteriškumui ir
sūnų vyriškumui;
3) kokie pastebimi jaunuolių brendimo ar nebrendimo
požymiai jiems išgyvenant įvairią patirtį su tėvais;
4) kokia ryšio su Dievu įtaka jaunimo santykiams
su tėvais.
Visi pasakojimai sugrupuoti į skyrius: Santykiai
su abiem tėvais,Tėvams išsiskyrus, Sūnus ir motina, Dukra
ir motina, Sūnus ir tėvas, Dukra ir tėvas. Pasakojimai skaitytojus
patraukia nuoširdumu. Jaunuoliai dalijasi džiaugsmu, kai šeimoje
geri santykiai, kai tėvai, mylėdami vienas kitą, šiluma apgaubia
savo vaikus, juos suprasdami, vertindami gerą pavyzdį, džiaugdamies
jais, padėdami suvokti gyvenimo prasmę, pasirinkti teisingą gyvenimo
kelią. Tėvai ne tik šildė mano lizdą, bet ir saugojo nuo bet
kokių negerovių. Kiekvieną dieną mokė suvokti pasaulį ir jame įsitvirtinti,
bet, svarbiausia, pateikė pagrindines žmogaus vertybes: kalbą, gebėjimą
bendrauti su kitais, juos suprasti ir mylėti, tikėjimą ir dar daug
kitų. Man trūksta žodžių kad galėčiau išreikšti jiems dėkingumą
(Aurimė, p. 25); Labai svarbu išlaikyti gerus santykius su tėvais.
Ir man ta tėvų įtaka buvo labai svarbi. Aš pajutau jų meilę man.
Ir džiaugiuosi, kad tėvai mane užaugino žmogumi. Man tėvai, kaip
turbūt ir daugeliui, yra šventas dalykas (Simas, p. 23).
Deja, Simai, ne visiems pasisekė taip, kaip tau
ir Aurimei.
Pasakojimuose randame daug karčių žodžių, kad
šeimoje konfliktai, tėvas geria, santykiams su tėvais trūksta
dvasinio ryšio ir švelnumo, gaudavau lupti, tėvams negalėjau
ir negaliu papasakoti, kas slegia širdį, paprašyti jų patarimo,
jaučiausi nereikalinga, šeimoje nėra bendrų tikslų, siekių,
pasigesdavau religinės nuotakos, net kartais pagalvodavau, kad
būtų geriau, jeigu išeičiau iš šio pasaulio ir pan.
Ypač daug skaudžios patirties atskleidžia išsiskyrusių
šeimų vaikai, kai trūko tėvo, trūko motinos. Šeimoje prasidėjo
nesutarimai. Motina dingdavo kažkur. Kai ji grįždavo, tėvas jos
laukdavo, kad galėtų primušti. Aišku, kliūdavo ir man... (Titas,
p. 58). Nereikia labai geros vaizduotės, kad suprastume, kokį pragarą
tenka išgyventi besiskiriančių ir išsiskyrusių šeimų vaikams, jeigu
po skyrybų kartais tampa lengviau, džiaugiamasi ramiau, nors,
Teresės žodžiais, vaikams beprotiškai reikia abiejų tėvų.
Man atrodo, kad tiems, kurie ruošiasi skyryboms,
daug galėtų patarti išsiskyrusių tėvų vaikų patirtis bei jaunuolių
samprotavimai apie skyrybas. Gal tada ne vienas labiau susimąstytų
apie tai, kad išduoda tuos, kuriuos patys pašaukė į gyvenimą, kurie
nuo pat kūdikystės myli tėvus taip, kaip niekas kitas. Gal susimąstytų
ir apie tai, ką skyrybos reiškia ir vaikams, ir tėvams. Skyrybos
padarė didžiulę žaizdą mano, Mamos, brolio, taip pat ir Tėčio gyvenime
(Teresė, p. 64). Tai giliai įžvalgi išvada. Bet Teresė atskleidžia
ir kitą tiesą: Jei ne tikėjimas, ką būtume darę mes? (p.64).
Skaudžių patirčių grandinėje, kai vaikai paliekami,
kai jie būna nesuprasti, tampa nemylimi, kai šeimoje neranda teigiamo
pavyzdžio, kokiu būti, kaip gyventi, ką mylėti, ko siekti, kaip
šviesus spindulys autoriaus išryškinama religijos įtaka ir pavienėse
situacijose, ir viso gyvenimo krypčiai.
Dievo artumoje atrandamas glaudesnis ryšys su
tėvais, atgaunamas pasitikėjimas savimi, kitais ir, kas svarbiausia,
Aukščiausiuoju. Atsiranda jėgų vaikams atleisti juos nuskriaudusiems
tėvams. Dievo artumoje kristalizuojasi nuostata, kad be ištikimybės
ir atsakomybės, be aukščiausiųjų vertybių pripažinimo, be meilės
Dievui ir artimui neįmanoma darni šeima, neįmanomas deramas tėvų
ir vaikų pareigų atlikimas.
Tikėjimas padeda teisingai vertinti tėvams vaikus
ir vaikams tėvus. Tikinčiose šeimose lengviau suformuoti lyties
asmens įvaizdį, moters ir vyro idealą. Dukros, norėdamos būti panašios
į savo taurią motiną, nejučia perima visus teigiamus moteriškumo
bruožus. Taip pat ir sūnūs, siekdami būti panašūs į savo tėvus,
auga tikrais vyrais. Be to, duktė, mylėdama savo tėvą, o sūnus
savo motiną, sieloje ima matyti būsimojo vyro, būsimosios žmonos
paveikslus. Tai pats natūraliausias rengimasis šeimai, sudėtingoms
ir nelengvoms motinos ir tėvo pareigoms.
Kai šeimose vis labiau imamos vertinti medžiaginės
kultūros gėrybės bei patogumai, kai jų imama be saiko vaikytis,
siekiant patirti kuo daugiau kūniškų malonumų bei patogumų, vaikų
sieloje drauge su liūdesiu ir nusivylimu, kad viskas ne tai, prabunda
dvasinių vertybių ilgesys. Ilgesys to, kad gali patenkinti ne tik
kūną, bet ir sielą. Tada ir skaudžiausi įvykiai šeimoje imami vertinti
kitaip. Galbūt šis įvykis (motinos mirtina liga S.D.) sumažins
egoizmą, išmokys tikro pasiaukojimo, galbūt išmoksiu priimti iš
Dievo visus įvykius kaip dovaną, nes iki šiol nemokėjau... Į kelionę
įsidėjau Naująjį Testamentą, kaip Dievo laišką man. Nežinau, ką
Jis rytoj man norės pasakyti... Ir prof. K.Trimako knygą Tikint
bręsti... Šiuo metu man ji labai tinka... (Rima, p. 95).
Manyčiau, kad besirengiantys eiti (ar sugrįžti)
į šeimą turėtų pasiimti K.A.Trimako knygą Jaunimas apie tėvą ir
motiną. Ją reikėtų perskaityti ir vaikams, ir tėvams. Knygos autorius
teologas, psichologas, filosofas, pedagogas patikimas vadovas
po sudėtingus, o kartais ir patirties labirintus.
Jaunuolių pasakojimus, kuriuos galima skaityti
ir kaip įdomią belestristiką, įprasmina knygos autoriaus psichologinė,
pedagoginė, teologinė analizė, kvalifikuotai apibendrinama neabejotiną
psichologinę ir pedagoginę vertę turinčiose lentelėse.
43-ų kokybei prioritetą teikiančių lentelių duomenys
patvirtina autoriaus teorinį modelį, duoda atsakymus į įvade iškeltus
esminius klausimus, kurie lydėjo autorių, svarstant skirtingas jaunimo
patirties sritis, sugrupuotas atitinkamuose skyriuose.
Tikriausiai taip nuoširdžiai pasakojimus rašę
jaunuoliai patys tada nesuprato, kad jiems, kaip knygos autorius
teigia, suteikiama galimybė su savo patirtimi atsistoti prieš savo
ir kitų veidrodį. Iš veidrodžio atsispindi patirtis jau su įžvalgomis
savo ir kitų. Tai jaunimo veidrodis pirmiausia sau (p. 294).
© 2006 XXI amžius
|