Pagerbta operos primadona
Violetai Urmanavičiūtei-Urmanai įteiktas "Kipras"
Lietuvos operos bičiulių draugija
yra įsteigusi apdovanojimą "Kipras", kuris skiriamas
geriausiems operos dainininkams. Tai Gedimino Jokūbonio sukurta
bronzinė Kipro Petrausko statulėlė. Šis apdovanojimas spalio 23
dieną buvo įteiktas pasaulinio garso operos solistei Violetai
Urmanavičiūtei-Urmanai, kuri kaip tik atvyko į Lietuvą. Priminsime,
jog ji kilusi iš Marijampolės, o dabar yra žymiausių Europos ir
Amerikos teatrų operų primadona, daugelio tarptautinių konkursų
nugalėtoja. Kai kurie teatrai su ja yra sudarę sutartis keleriems
metams į priekį. Sveikindamas garsiąją dainininkę, prof.Vytautas
Landsbergis sakė: "Graži siela, gražus balsas - mums džiaugsmas,
pasididžiavimas, garbė".
Didžioji Rotušės salė prisipildė žmonių. Atėjusieji prieš pusvalandį
iki renginio pradžios jau turėjo stovėti. Dainininkės gerbėjai
tikėjosi ne tik pamatyti įžymią solistę, bet ir pasiklausyti jos
gyvo dainavimo. Deja, arijų neišgirdo - prikimęs balsas turėjo
ilsėtis, Lietuvoje dar laukia daug koncertų, į kuriuos iš anksto
parduoti bilietai. Tačiau atėjusieji nenusivylė. Dainuojančią
primadoną išvydo ir išgirdo vaizdajuostėje. Vakaro vedėjas prof.
Jonas Aleksa tinkamai parinko klausimus, į kuriuos solistė nuoširdžiai
atsakinėjo. Sužinojome, jog ji visur pabrėžia esanti lietuvaitė,
noriai dainuoja Juozo Gruodžio harmonizuotą lietuvių liaudies
dainą "Ulijona". Ji sakė: "Ilgą laiką baidžiausi
rusiškos muzikos. Nenorėjau, kad mane painiotų su Rusija. Tik
dabar ketinu pradėti dainuoti Rachmaninovo, Čaikovskio dainas".
Violeta Urmanavičiūtė labai dėkinga prof. Vladai Mikštaitei, Vilniaus
konservatorijoje mokiusiai ją dainavimo paslapčių. Dainininkės
esama užsispyrusios. "Pasakiau: arba pas prof.Mikštaitę,
arba niekur. Man sekėsi su pedagogais", - prisiminė dainininkė.
Paklausta, ar scenoje padeda paveikus partneris, Violeta atsakė,
jog į partnerio pagalbą nededa vilčių, nors pati kaip galėdama
jam stengiasi padėti. Ji šiltai atsiliepė apie Plačidą Domingą
- kartu dainuojant įvyksta "intensyvus personažų sukibimas".
Koks Violetos santykis su dirigentu? Į jį primadona nuo scenos
nemėgstanti žiūrėti, nebent jis pats to reikalauja. Išskirtinai
buvo paminėtas Rikardo Muti. "Su juo gera. Galiu patenkinti
jo lūkesčius, nors jokių savivaliavimų jis neleidžia".
Na, o režisierius? "Kartais reikalaujama per daug. Pavyzdžiui,
dainuoti nugara į publiką", - sakė dainininkė. Tokiais atvejais
ji bando nepaklusti, mėgina "derėtis".
Vakaro vedėjas pateikė ir provokacinių klausimų. "Lietuvoje
ir Italijoje gimsta daug gerų dainininkų. Kur vis dėlto daugiau?"
- klausė jis. Solistė nesutriko. "Lietuva turtingesnė gerų
balsų už Italiją. Norėjau turėti tokį balsą kaip Irena Milkevičiūtė.
Dainininkui reikia daug dirbti", - sakė ji. V.Urmanavičiūtė-Urmana
operų arijas atlieka vengrų, prancūzų, italų kalbomis. "Patogiausia
dainuoti prancūzų kalba, nes ji yra minkšta. Medėją patogiau dainuoti
prancūziškai negu itališkai. Vokiečių kalba turi daug priebalsių,
dainuojant reikia jas "išspjauti", - sakė solistė.
Prieš studijuodama dainavimo meną Violeta Vilniaus konservatorijoje
baigė fortepijono specialybės studijas. Į klausimą, ar pianistės
profesija padeda ar trukdo dainuoti, primadona atsakė: "Nesigailiu,
kad mokiausi skambinti fortepijonu, nors tam reikėjo daug valios
pastangų. Baigiau konservatoriją, uždariau fortepijono dangtį
ir nusprendžiau, kad pianiste nebūsiu - pianistės karjera manęs
nežavėjo. Tačiau tai, ką išmokau, man yra stiprus ir reikalingas
užnugaris".
Ką dainininkui duoda konkursai? Atsakymas buvo toks, kokio ir
tikėtasi: "Konkursai skatina daug dirbti, rengti, ugdyti
sugebėjimus, stengtis sudainuoti taip, kaip tik gali, tai yra
geriausiai".
Jauniems dainininkams Violeta Urmanavičiūtė-Urmana palinkėjo kantrybės.