Atgal į praeitį
Būkime realistai, pragmatikai. Šiuos
žodžius dabartinis Premjeras kartoja nuo Atgimimo laikų. A.Brazauskas
ir vienoje savo knygoje rašė, kad jo vadovautoje komunistų partijoje
idėjinių komunistų tebuvo tik vienas kitas, o visi kiti buvo realistai.
Žinoma, A.Brazauskas pats nerašė šio savo kūrinio, tačiau turbūt
perskaitė, ką parašė samdyti raštininkai. Tad kas gi buvo ir yra
tie realistai? Tai žmonės, norėję būti tik valdžioje, pasirūpinti
iš iždo savo kišene. Galima galvą dėti, kad jie, skelbiant Lietuvos
nepriklausomybės atkūrimą, netikėjo nė vienu prof. V.Landsbergio
žodžiu apie valstybingumą, sąžinę, prigimtinę teisę... Jie įšoko
į nepriklausomybės traukinį, važiavusį jėgomis kitų žmonių - Atgimimo
metų juodadarbių, don kichotų, idealistų, romantikų, žodžiu, dabar
vadinamų "mulkiais". Nes jiems buvo svarbu ne atsisėsti
valdžios kėdėn, o tik pasiekti nepriklausomybę. Kur dabar tie
idealistai? Vieni nutilo, užsidarė, nuleido sparnus, nudžiūvo
jų lapai ir šaknys, susidūrus su tikrove, netikrais pažadais ir
netikromis ašaromis, netikra laisve. Tačiau nepasikeitė žmonės,
kurie dešimtmečius be Maskvos nieko patys nedrįsdavo spręsti.
Juk koks bebūtų tvirtas liūtas, vilkas ar kitas koks laukinis
žvėris, bet iš rankos šertas ir paleistas į laisvę jis pražus,
nes laisvė - baugi.
Tačiau vis dėlto tie Atgimimo laikų idealistai guodžiasi tik tuo,
kad žmonės, dar vakar šaipęsi (ir tebesišaipantys) iš nepriklausomybės,
šiandien tarsi tarnauja tai nepriklausomybei. Tačiau ta paguoda
- labai nedidelė. Lietuva - stebuklų kraštas. Kas gi gali prieštarauti
tam, kad neokomunistus išrinko tauta, o su tauta nesiginčijama?
Juk valdžia pagal visus demokratijos kriterijus išrinkta... Tačiau
reikia turėti galvoje, kad kitose šalyse už tavo nugaros nėra
tokių tamsių praeities koridorių. Ar galima buvo įsivaizduoti,
kad kadenciją baigęs Prezidentas, dabartinis Premjeras, kurio
pirmtakai atėmė iš Lietuvos nepriklausomybę, teikia ordinus savanoriui
ar partizanui, kurie gynė tą nepriklausomybę? Nuo pat nepriklausomybės
atkūrimo daugelis žmonių prašydavo politikų: jūs tik nesipeškite,
apsikabinkite, dirbkite visi Tėvynės labui. Tačiau kaip teisuoliui
ir vagiui susitarti? Demokratija juk atsiranda ne tada, kai susimirksi,
sudaro sandorį plėšikai ir teisuoliai. Demokratija yra teisingumu
grįsta tvarka, aiškios, Dešimčia Dievo įsakymų matuojamos žaidimo
taisyklės.
Spaudoje, radijo laidose žmonės nepaliauja klausti: kaip atskirti
gerą žmogų? Esą nereikia kreipti dėmesio į tai, ką žmogus kalba,
svarbu tai, ką jis daro. O jeigu žmogus labai gerai kalba arba,
pavyzdžiui, gydytojas labai gerai operuoja, bet didelius kyšius
ima? Be kyšių neoperuojama? Vertybės dabar sumaišytos, ir vis
labiau įsigali nuomonė, jog geras, teisingas žmogus - kvailys.
Būtina ieškoti to priežasčių. Tik motyvas, priežastis, kodėl žmogus
taip daro, gali nulemti, ar žmogus yra doras. Jeigu jam nepriklausomybė
reikalinga tik tam, kad su "grupe draugų" apiplėštų,
pasidalintų valstybės turtą, tai kas iš to, kai tu su draugais
stropiai smilkai smilkalus nepriklausomybei? Arba vardan ko gyvena
koneveikiamas V.Landsbergis? Kokie jo nepriklausomybės motyvai?
Negi nebūtos pilys Šveicarijoje? Juokinga. Viena Sąjūdžio laikų
juodadarbių neseniai sakė nejaučianti jokių blogų jausmų nė vienam
tos partijos žmogui. Jai jų gaila lygiai taip pat, kaip ir visų
mūsų Lietuvoje, o susišnekėti galima nebent tada, kai labai aiškiai
žinome priežastis, kodėl vieni ir kiti esame tokie. Tik kas išsiaiškins?
Juk nemažai piliečių nori manyti, kad ir A.Brazauskas, ir V.Landsbergis
vienodai graužiasi naktimis dėl Lietuvos, netgi Č.Juršėnas ar
V.Andriukaitis daro tą patį. Daugelis nori tuo tikėti, bet tokių
- vis mažiau.
Ir kaip patikėsi, jeigu partijos, vėl atsidūrusios valdžioje,
nariai elgiasi lygiai taip pat, kaip jų pirmtakai bolševikai,
kaip mokė Marksas ir Leninas. Nors netgi buvęs SSKP Centro komiteto
politbiuro narys Aleksandras Jakovlevas, vadovavęs SSKP CK Propagandos
skyriui, vėliau pavadintas "perestroikos architektu",
šiomis dienomis Maskvos savaitraštyje "Literaturnaja gazeta"
rašė, kad didžiajai daugumai tų komunistų vadų marksizmas buvo
tamsus miškas, o kalbėti apie tai, kad tie vedliai ką nors nusimanė
apie šviesią komunizmo ateitį, net neverta. Buvo tik naudojami
įvairiausi ritualai, siekiant pademonstruoti, kad vadų pažiūros
yra tvirtos ir jie jomis vadovaujasi. Pasak A.Jakovlevo, nieko
panašaus nebuvo, iš aukštų tribūnų skelbti tiktai žodžiai apie
"istorinę proletariato misiją". Niekas nesako, kad Lietuvos
komunistai nestudijavo Markso ir Lenino. Ypač vienas iš jų ideologinių
ramsčių ir šio "mokslo" aiškintojų Č.Juršėnas. Tai gal
jis galėtų pasakyti, ką reiškia Markso dogma, jog "proletarinė
revoliucija yra istorijos lokomotyvas", arba jo teiginys,
jog pasiekti harmoniją žmonių santykiuose galima tik laimėjus
vienos klasės kovą prieš kitą iki visiško tos klasės sunaikinimo.
Nieko sau harmonija!
Argi nepanašiai dabar elgiasi komunistų palikuonys Lietuvoje?
Argi nesivadovaujama bolševikų vadų nurodymais, jog, norint paimti
ir išlaikyti valdžią, be geležinkelių, pašto, telegrafo, pirmiausia
reikia perimti informacijos priemones? Tą vadinamieji socialdemokratai
ir daro, užsimoję perimti Lietuvos nacionalinį radiją ir televiziją.
Pasirodo, ir to maža. Kaip žinoma, po svarstymo Seimas pritarė
Socialinių reikalų ir darbo komiteto pirmininko A.Syso pasiūlymui
panaikinti prieš porą metų priimtą įstatymo nuostatą valstybės
lėšomis privalomuoju socialiniu draudimu drausti religinių bendruomenių
dvasininkus ir vienuolius. Pasak A.Syso, tokia įstatymo nuostata
pažeidžia Konstituciją. Tiesa, Konservatorių frakcijos prašymu
šios pataisos priėmimas trumpam atidėtas, leidžiant Vyskupų Konferencijos
vadovams susitikti su Seimo ir Vyriausybės vadovais. Daugelio,
ne tik Konservatorių frakcijos narių, nuomone, tokia A.Syso ir
jo bendraminčių iniciatyva yra dalies neišdavusių principų neokomunistų
sąmokslas prieš savo vadą A.Brazauską. Kaip teigė Seimo narys
A.Vidžiūnas, Konservatorių frakcija netiki, "jog A.Brazauskas
yra tiek dviveidis, kad jo partija gali už jo nugaros siūlyti
šitokius projektus, kai jis pats sako jausmingus žodžius prie
kunigų kapų. (...) Manoma, kad A.Sysas, atstovaujantis V.Andriukaičio
sparnui, nori A.Brazauskui pakišti dar vieną kiaulę".
Tas pats partinių ir "nepartinių" blokas užsiėmė netgi
sporto reikalų tvarkymu. Pažvelkime tik į kai kurių sporto šakų
federacijų vadovus. Štai A.Sysas vadovauja Orientavimosi sporto
federacijai - yra jos prezidentas. Kitas iškilusis socialdemokratas
Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas A.Butkevičius yra
Sunkiosios atletikos federacijos prezidentas, o Beisbolo feredacijoje
prezidentauja K.Bobelis...
Bet ir to maža. Č.Juršėnas užsimojo skubiai pakeisti Seimo Statutą,
kad būtų panaikinta opozicijos vadovo pareigybė. Visiškai suprantamas
Č.Juršėno ir partijos noras neleisti opozicijos atstovams dalyvauti
parlamento valdybos darbe. Mat opozicijos lyderis, pagal dabar
galiojantį Statutą įeinantis į Seimo valdybą, turi pirmumo teisę
užduoti klausimus pranešėjams, siūlyti ir teikti pataisas bei
įstatymų projektus. O šito valdantieji negali leisti. Jų nuomone,
svarstyti ir priimti gali tik savi, patikrinti neokomunistai.
Taigi nei Premjeras, nei jo partijos pavaldiniai nekeičia savo
pažiūrų ir politikos.
Ypač neblėsta neapykanta politiniams kaliniams ir tremtiniams.
Vadinamieji socialdemokratai užsimojo prieš Lietuvos gyventojų
genocido ir rezistencijos tyrimo centrą bei Lietuvos ypatingąjį
archyvą, įsikūrusius buvusiame KGB pastate. Kaip teigė Seimo narys
Pasipriešinimo okupaciniam režimui dalyvių ir nukentėjusių asmenų
teisių ir reikalų komisijos pirmininkas Antanas Stasiškis bei
Politinių kalinių ir tremtinių organizacijos vadovas Povilas Jakučionis,
planas išvaryti Genocido centrą ir Lietuvos ypatingąjį archyvą
iš KGB pastato, prisidengiant teiginiu, esą tų patalpų reikia
Teisingumo ministerijai, buvo rengiamas, kaip jau įprasta, slapčiomis
ir jį įgyvendinti pavesta teisingumo ministrui V.Markevičiui.
Pasirodo, kaip ir sovietinės okupacijos metais, Lietuvos patriotai
tebėra laikomi kitamaniais, "liaudies priešais". Tėvynės
meilė, kaip ir tikėjimas Dievu, laikoma gėdingu trečiarūšiu dalyku.
Į religingą, Lietuvą mylintį asmenį žiūrima iš aukšto, su panieka
ir pašaipa, neapykanta ir pykčiu. Toks požiūris akivaizdžiai rodo,
kad tie mūsų realistai niekaip neišsivaduoja ir neišsivaduos
iš praeities gniaužtų.
Bet lieka dar vienas dalykas, kuriuo vadinamieji neokomunistiniai
pragmatikai ypač suinteresuoti, tai yra Lietuvos radijo ir televizijos
perėmimas galutinėn savo kontrolėn. Kas gi gali paneigti, kad
Lietuvos televizijos kabelio nupjovimas ir savižudybės bandymas
tapo ypač geru pretekstu nuteikti visuomenę prieš aiškiai į gerąją
pusę pasikeitusias LRT programas?
LRT generalinis direktorius Valentinas Milaknis sakė, kad vadinamieji
socialdemokratai, kėsindamiesi perimti LRT, tik padarytų sau meškos
paslaugą ir pakenktų sau. Panašiai mano ir LRT Tarybos, kurią
pagal savo kurpalį suformuoti siekia Č.Juršėnas su A.Juozaičiu,
pirmininkas poetas Marcelijus Martinaitis. Dauguma politikos apžvalgininkų
ir netgi savo kadenciją baigiantis Didžiosios Britanijos ambasadorius
Lietuvoje K.Robertsonas pritaria V.Milaknio ir M.Martinaičio mintims,
kad neokomunistų ketinimas pakeisti LRT generalinį direktorių
kyla visų pirma todėl, kad bandoma grąžinti LRT į komunistinius
laikus ir vietoje nešališkos ir nepriklausomos priemonės paversti
neokomunistų propagandos ruporu.
Petras KATINAS
"XXI amžiaus" apžvalgininkas
© 2001 "XXI amžius"