Nuo "Čiulbančio kryžiaus" iki "Paukščių tako"
Šv. Pranciškaus dienos pavakary
Vilniuje, Latvių gatvės gale, skambant Šv. Pranciškaus Asyžiečio
(Bernardinų) bažnyčios choro "Langas" giesmėms, buvo
atidengtas ir pašventintas naujas kryžius, kurį autorius Gitenis
Umbrasas pavadino "Čiulbančiu kryžiumi". Pavasarį, kai
iš šiltų kraštų tėvynėn grįš sparnuočiai, šiame kryžiuje jų lauks
namai. Tikri tikriausi paukščių namai, nes kryžius padarytas iš...
inkilų. O tada pamatysime ir išgirsime, koks gi buvo autoriaus
sumanymas, kuriame jis įprasmino simbolį ir ekologiją. G.Umbrasas
kantriai ėjo savo "kryžiaus kelius", kol po 21 metų
įgyvendino šį sumanymą. Buvo apvaikščiotos visos įmanomos instancijos,
išbandyti visi būdai gauti pinigų šiam projektui. Ir kai beveik
nebeliko vilties, Gitenis atsitiktinai sutiko savo buvusią mokinę
Jolitą Raupelienę. Ji paaukojo pagrindinę sumą šio kryžiaus statybai.
Taigi kryžius jau stovi, nuo pat rudens pasiruošęs priimti paukščius.
Tačiau autorius nededa taško, nes tai - tik pati pradžia didelio
sumanymo, pavadinto "Paukščių taku". Autorius ketina
sujungti šiaurinius ir pietinius paukščių migracijos kelius, kuriuose
stovėtų "Čiulbantys kryžiai". "Kryžiai galėtų būti
Romoje, Paryžiuje arba Jeruzalėje. Taigi paukščių migracijos kelias
atitiktų piligrimų kelią į Šventąją Žemę ir simbolizuotų bevizę
Europą, kurios gyventojai jaučiasi laisvi kaip paukščiai. Jei
konstrukcija stovėtų Amerikoje, paukščių migracija sutaptų su
pokario Lietuvos emigracija", - šitaip savo sumanymą pristato
autorius. Apie "Čiulbantį kryžių" ir kitus darbus su
menininku Giteniu Umbrasu kalbėjosi "XXI amžiaus" korespondentė
Audronė Gelžinienė.
Ką tik pastatytas ir pašventintas
"Čiulbantis kryžius". Būtų įdomu sužinoti ir apie kitus
jūsų darbus.
1990 - 1993 metais, pritraukdamas
draugus ir studentus, dariau miniatiūrines freskas medžių drevėse.
Jos savo ruožtu dezinfekuoja pūvančią žaizdą ir suteikia medžio
sopuliui mitologinį lygmenį. Tai gyvenimo medis, atsivėrimas,
besisiejantis su archaiška lietuvių tradicija puošti medžius.
Man pasakojo, kad atvažiavę meksikiečiai, pamatę tuos sopulius,
klaupėsi ir žegnojosi... Esu girdėjęs, kad anksčiau kažkurioje
Lietuvos vietovėje senelis, prisikirtęs miške malkų, parsivežė
jas namo, perskėlė pliauską ir rado Rūpintojėlį (smūtkelį ar Nukryžiuotąjį),
įaugusį viduje. Paskui naktį sapne išgirdo balsą: "Nunešk
mane ir padėk atgal, iš kur paėmei". Jis taip ir padarė,
dar pastatė koplytėlę. Ir dabar, atrodo, ji ten stovi, tik nežinau,
kurioje vietoje. Mano darbai - tie, kurie liko nenudaužyti, -
irgi baigia įaugti į vidų. Ir tai liks kaip paslaptis ar "sekretas",
kokius vaikystėje darydavo priemiesčių vaikai.Tuose medžiuose,
kaip ir "Čiulbančiame kryžiuje", yra ekologijos ir mitologijos,
semantikos sluoksniai. Ir jeigu jie vienas kitam sėkmingai padeda,
gali atsirasti nauja kiekybinė kategorija.
Dar esu padaręs, Šventosios Dvasios ar atsitiktinumo vedinas,
tris "stebuklus". Du - Katedros aikštėje, vieną - prie
Šv. Onos bažnyčios. Kai keitė grindinį prie bažnyčios, to darbo
ten nepaliko, bet man žmonės pasakojo, kad ir dabar nueina į tą
vietą pastovėti. O Katedros aikštėje, kur vienas "stebuklas"
išlikęs, kartais eilutė atsistoja darbo pabaigoje prieš vakarą,
pasimatymo laikui artėjant, kad išsipildytų svajonė. Ir iš tikrųjų
pasakojo (o aš prisiklausau tų dalykų, kai retkarčiais tenka remontuoti),
kad vienos moters vyras pasveiko... Bet, manau, viskas čia priklauso
nuo to, kiek tiki. Kuo daugiau tikėjimo įdedi į prašymą, tuo daugiau
atgarsių susilauki.
O kodėl sumanėte padaryti tuos
"stebuklus"?
1993-aisiais, kai visa Lietuva buvo
privatizuojama, jau matėsi, kad ir istorija, ir dangus, bent jau
rojus, gali būti arais ar hektarais suskirstytas, jau nekalbant
apie kokį nekilnojamąjį turtą, pagalvojau, kad yra tokių dalykų,
kaip humoras ar kažkokie stebuklai, kurie sunkiai pasiduoda privatizavimui.
Juk nepasversi juoko kilogramais, neišmatuosi metrais. Čia buvo
toks santykis su pragmatiškumu iš blogosios pusės.
Pernai rudenį Vilniuje, buvusių KGB rūmų sienos plokštėse, buvo
iškaltos čia kalintų ir sušaudytų Laisvės kovų dalyvių pavardės.
Šis sumanymas susijęs su seno "Pamėnkalnio" vardo atstatymu
ir galimybe prisiminti, kas buvo daroma kalno papėdėje. Tai buvo
mano sumanymas ir projekto "pramušimas" Seime. Šalia
kitų rimtesnių darbų - esu vienas iš penkių bolševikų teroro aukų
memorialo Tuskulėnuose autorius. Konkursas laimėtas, bet dabar
viskas labai sunkiai vystosi, nes didelės apimtys, keičiasi valdžios,
kurios dažnai nepripažįsta prieš tai buvusių valdžių sprendimų.
Pernai kartu su V.V.Landsbergiu darėm kalėdinį spektaklį Betliejaus
tema "Kalėdų bobutės pasaka" Bernardinų bažnyčioje.
Kūriau scenografiją, "aktorės" buvo lėlės iš lino virvių,
lininiais drabužiais.
Girdėjau, kad draugaujate su aitvarais...
Pirmasis mano aitvaras 1988 metais
pakilo nuo Gedimino bokšto stogo. Jis buvo pavadintas "Plyta".
Įrašyta: "Paskutinė Gedimino bokšto plyta į dangų".
Tai buvo šiek tiek groteskiškas darbas. Po metų Prancūzijoje buvo
festivalis, kurį organizavo J.V.Gėtės institutas. Jo filialas
Japonijoje realizavo techninę dalį. Jie išsiuntinėjo kvietimus
žymiausiems pasaulio menininkams, kurie galėjo dalyvauti renginyje
"Paveikslai į dangų". Paskui visi tie aitvarai pasiliko
muziejuje, kuris veikia Detmoldo oro uosto angaruose ir yra vienintelis
pasaulyje. Vėliau buvo ir kitokių aitvarų, ir visokių simpoziumų.
1991 metais, kai stovėjo barikados, kad žmonėms būtų įdomiau,
manęs paprašė padaryti skraidančią agitaciją. Pernai rudenį gavau
kvietimą iš Modernaus meninių aitvarų muziejaus Detmolte,Vokietijoje.
Susirinkę Lietuvoje draugai, aitvarų gamintojai, išsiuntėm eskizus,
pasiūlymus ir laimėjom Grand prizą aitvarų gamybai ir kelionei.
Tame muziejuje yra ir Raušenbergo, ir Vazarelio aitvarai. Pernai,
Drakono metų proga, vėl buvo suorganizuotas toks pat renginys.
Šįkart šiame festivalyje laimėjau antrąją vietą. Smagu, kad buvo
paminėta Lietuva. O grįžtant prie "Čiulbančio kryžiaus"
ir šv. Pranciškaus, turiu sumanymą, kurį reikia realizuoti. Gerai
būtų padaryti kokių septynių metrų aitvarą, šešiasparnių angelų
- serafimų nešamą Kristų, kurį leisti į dangų reikėtų su pranciškonišku
abitu. Padaręs galėčiau padovanoti Bernardinų bažnyčiai, bet dabar
kiti darbai spaudžia. Beje, aitvaras yra kaip siela danguje, kurią
sieja siūlas su kūnu žemėje. Kaip, tarkim, ikona nėra lenta. Aitvaras
yra kažko siuntimas. Ką pasiunti, tą ir gauni...
Iš jūsų darbų ir kalbos supratau,
kad esate tikintis žmogus...
Tikintis, bet tas tikėjimas - kiek
platesnis, ne ortodoksinis. Užtat man artimesnis šv. Pranciškus.
Pavyzdžiui, jau yra suderinti dokumentai ir galima būtų padaryti
Vilniuje, Sirvydo skverelyje, priešais Prancūzų kultūros centrą,
prie fontano, kanalizacijos kaleidoskopą. Dangtyje yra akutė arba
didinamasis stiklas, šachtoje - veidrodžiai ir kažkokie atspindžiai
apačioje. Sumanymo esmė - kažkokie sapnai ar miesto pasąmonė.
Pagal F.Dostojevskio "Pažemintuosius ir nuskriaustuosius".
Yra bomžai ir dugnas. Juk ir tenai gali būti kažkas gražaus ir
šilto. Amžių pradžioje Kristus gimė tvartelyje, o šiandien galėtų
gimti šiluminėje trasoje. To nesutalpinsi vien katalikybės rėmuose.
Juk katalikybė neša savyje ir humanitarinę pusę, ir visa kita.
Nežinau, kaip seksis tai įgyvendinti, reikia surasti rėmėjų. Būtų
smagu žmonėms padaryti džiaugsmo.
Tai vienas iš naujausių sumanymų?
Jis nėra labai naujas. Sumanytas
vėliau negu "Čiulbantis kryžius".
Papasakokite, kaip atsirado "Čiulbančio
kryžiaus" idėja?
Sėdėjau ant Vilnelės kranto ir skaičiau
Naująjį Testamentą. Buvo sovietmetis ir toks pats ruduo kaip dabar.
Bobų vasara. Auksiniai medžių lapai, mėlynas dangus - dieviškas
oras. Kažkaip tada sugalvodavau visokių dalykų. Yra toks žemės
traukos dėsnis. Galvojau, jeigu medžiai auga ne žemyn, tai kažkas
juos traukia į viršų. Tai gal gali būti ir dangaus traukos dėsnis.
Paskui pirmąkart nuvažiavau į Kryžių kalną. Tuo laiku nebuvo labai
jauku tenai važiuot, nes atseit sekdavo, kas išlipa toje stotelėje.
Nuvažiavau ir pirma mintis buvo ten pastatyti "Čiulbantį
kryžių", bet kadangi paukščiai gyvena mažiausiai 3,5 metrų
aukštyje, be to, kalną dažnokai su visais kryžiais nuskusdavo
buldozeriai, tai to ir nepadariau. Per tuos 21 metus apėjau ne
vieną būrį ornitologų ir pirminio sumanymo forma šiek tiek pasikeitė.
Kokie paukščiai galės gyventi
kryžiuje?
Landos ten padarytos 4 cm, taigi
arba varnėnams, arba žvirbliams, arba mažiems paukščiukams. Varnėnų
čiurliai daugiau kolonijom Lietuvoje gyvena. Jeigu tektų ką nors
panašaus daryti Romoje, Jeruzalėje ar Asyžiuje, jau turėčiau sukaupęs
nemažai naudingos patirties.
Ar yra vilties, kad ir ten bus
pastatyti jūsų kryžiai?
Yra, tik reikia per mėnesį parašyti
Europos fondams paraišką, sąmatas, surasti Europos Sąjungos šalių
partnerius ir dalyvauti konkurse. Jeigu laimėsiu, jei pavyks,
per metus galima padaryt kokias penkias konstrukcijas skirtingose
valstybėse.
Ar šie kryžiai bus tokie patys,
kaip Vilniuje?
Ne visai, nors vis tiek būtų kryžminės
konstrukcijos, t. y. kryžiai, bet gali keistis apatinė dalis:
ar mozaikos, ar freskos, ar dar kažkas. Šitame Žvėryno kryžiuje
yra keturios freskos, kuriose pavaizduotos stigmos ir šv. Pranciškaus
apsireiškimai.
Kodėl pavaizdavote šv. Pranciškų?
Todėl, kai šv. Pranciškus skaitydavo
Šventąjį Raštą paukščiams, jis matė, kaip šešiasparniai serafimai
neša Kristų, ir jam tuo metu atsirado stigmos.
Kokios mintys aplanko jus dabar,
kai "Čiulbantis kryžius" jau pastatytas?
Nesu labai patenkintas darbų kokybe.
Samdžiau Juozą Steponkevičių, "Judados" firmos viršininką,
sumokėjau jam pinigus, bet jis padarė broką. O rėmėjai, pavyzdžiui,
Petras Aučyna - "Vingės statybos" generalinis direktorius,
atsiuntė du berniukus, kurie labai gražiai, su meile nutinkavo
kryžių. Širdis džiaugiasi matant. O šiaip tai man labai šilta
širdy. Galvoju, duok Dieve, kad iš "Čiulbančio kryžiaus"
išaugtų "Paukščių takas".
Duok Dieve. Bet drįstu pasiteirauti
ir apie finansinę pusę. Ar uždirbote nors centą?
Ne, dar turiu skolų. Pardaviau dirbtuvę,
kuri buvo pusrūsyje, todėl ir nebrangi. Be to, asmeniškai ieškojau,
kas galėtų paremti šio kryžiaus pastatymą. Ačiū Dievui, kad pasisekė,
nes buvau nusiteikęs ir tėvo pastatytą garažą parduot, kad tik
galėčiau realizuoti sumanymą. Iš tiesų buvo labai niūri nuotaika,
nes jau dvidešimt metų galvojau ir kalbėjau apie šį projektą.
Tai kodėl kiti turi paaukot, jeigu aš pats nepaaukosiu?..
Man pasirodė, kad jūsų darbai
ir malda - neatsiejami ...
Neatsiejami. Būna, kad meldiesi,
kreipiesi, prašai atsakymo - ir kartais gauni atsaką, jei sugebi
išgirsti ar pajausti. Bet jeigu nepavyksta realizuoti, jautiesi
tarsi kūdikio žudikas. Arba nebegali daugiau prašyti, nes jau
turi gavęs dovanų. Ir jeigu joms neleidi gimti, užaugti ir pasidalinti,
reikia būti kuklesniam. Būna, kad vienu metu ta pati idėja gimsta
skirtingiems žmonėms. Idėjos sklando, ir, jeigu meldiesi, atsiranda
ryšys. Kartais net buitiniame gyvenime vyksta kažkokie sinchroniški
dalykai. Tik paskui svarbu, kas toms idėjoms duoda užaugti.
Dėkojame už pokalbį.
Vilnius
© 2001 "XXI amžius"