Lietuviškosios demokratijos evoliucija ateinančiame dešimtmetyje
Praėjęs dešimtmetis žymus bent tuo,
kad Lietuvos valstybė išliko nepriklausoma, labai padidėjo tarptautinis
krašto apsaugos vaizdinys ir priartėjome prie NATO. Tačiau Lietuva
nesustiprėjo nei materialiai, nei dvasiškai, demokratija ir jos
institucijos tebėra nesubrendusios. Gyvename tik skolų sąskaita,
esame išlaikytiniai. Visose srityse išryškėjo nemaža problemų
ir supriešinimų: socialiniame sektoriuje - dirbtinis gyventojų
išsisluoksniavimas, didžiulė nelygybė; kultūriniame-tautinės savimonės
ir patriotiškumo, dvasingumo silpnėjimas, nesugebėjimas pasipriešinti
iškreiptai Vakarų kultūrai ir kosmopolitiškumui, masinė labiausiai
išsilavinusios visuomenės dalies emigracija; politiniame - nepasitikėjimas
valdžios institucijomis ir valstybe, lietuvių tautos ateitimi.
Tad kas sukėlė ir toliau didina totalinį kultūros, švietimo, tautiškumo,
ekonomikos ir politikos nuopuolį?
Manoma, kad socialinį sąstingį sukėlė pertempta į naują politinę
sistemą korupcinės biurokratinės valdžios mąstysena ir elgsena,
jau pirmosios vyriausybės įstatymais įteisintas nomenklatūriškumo
principas, kai buvo sudarytos išskirtinės privilegijos valdžios
pareigūnams, kurie politinę valdžią sutapatino su asmenine nauda
(L.Astra).Visa tai stabdė visas reformas, o neadekvati darbo užmokesčio
politika žiauriai supriešino visuomenę. Po nepriklausomybės atstatymo
tauta patikėjo netikrais pranašais ir jų skelbiamomis reformomis
(J. Antanaitis). Didžiųjų partijų socialinės-ekonominės programos
beveik niekuo nesiskyrė, jos rėmėsi marksistine dvasia ir mąstymu
bei iškreipto liberalizmo idėjomis. Politinės partijos Seimą ir
rinkimus pavertė ne ekonominių-ūkinių programų rungtynių lauku,
o pasaulėžiūrų konfrontavimo arena. Nugalėjo ne kūrybinis, o valstybės
turto išdalijimo ir išgrobstymo nebaudžiant procesas. Iki šiol
tebevykstantys "eksperimentai" sugriovė šalies ūkį ir
labai supriešino tautą. 2001 metais "Santaros-Šviesos"
konferencijoje nurodyta: šiandien pokomunistinė visuomenė tebelaukia
buvusios gerovės atkūrimo pažadų. Jie ir dalijami. Žadama kompensuoti
indėlius, atkurti bankrutuojančių įmonių pajėgumus. Tai daroma
ateities saugumo sąskaita: atidedama pensijų reforma, stabdomas
ūkio modernizavimas. Čia buvusi gerovė ir stabilumas supriešinami
su reformų būtinumu, vadinasi, su saugios ateities garantija.
Reformos vykdomos nemokšiškai, yra nesusietos tarpusavyje, nenumatoma
jų prognozė. Remiamasi tik viena galimybe, kad mus "pratemps"
Pasaulio Bankas ar Europos Sąjunga (ES).
Manau, kad visuotinį nuopuolį sukėlė du tinkamu laiku neįgyvendinti
dalykai: neatlikta desovietizacija ir nesukurta aiški būsimos
visuomenės ir valstybės, kurios suverenas yra lietuvių tauta,
kūrimo programa.
Desovietizacijos įgyvendinimas galėjo sustabdyti valstybės griovimą
ir nomenklatūriškumo principo perkėlimą į naująją sistemą. Laiku
neįgyvendinus įstatymu pagrįstos desovietizacijos, prasidėjo vadinamoji
raganų medžioklė, kurią daugelis politinių partijų ir valdžia
suinteresuotų grupių panaudojo pasaulėžiūrų kovoje. Visa tai dar
labiau supriešino visuomenę ir ilgam atitraukė nuo valstybės pamatų
kūrimo problemų. Sąjūdžio pradžioje tautos intelektas - inteligentija
- buvo labai aktyvi, o dabar tarsi sutriko, susigūžė, pakėlė rankas
(V. Bagdonavičius). Matome, kad inteligentijos pilietinis bejėgiškumas
dabarties valdžioms yra itin palankus, tvarkant savo asmeninės
gerovės reikalus.
Praėjusiame dešimtmetyje nebuvo atsižvelgta į kultūrinės-tautinės,
socialinės ir politinės demokratijos tobulinimą. Juk Lietuvos
Sąjūdis tam buvo sudaręs pagrindus, nes iš dalies vadovavosi Lietuvių
fronto bičiulių 1954-1955 metais parengtais valstybės kūrimo pagrindais"
Į pilnutinę demokratiją". Galiu teigti, kad didžioji dalis
tų teiginių yra nepasenę ir, jei pavyktų juos įgyvendinti, anot
Česlavo Milošo, Lietuva XXI šimtmetyje taptų iškilia Europos valstybe.
Pateikiu savo mąstymą apie lietuviškosios demokratijos ateinančio
dešimtmečio evoliuciją. Iš karto reikia pasakyti, kad antrasis
dešimtmetis nebus lengvesnis nei ankstesnis. Čia paaiškės, ar
sugebėsime perimti Vakarų pasaulio vertybes, ar atsispirsime sovietinio
gyvenimo nostalgijai bei Rusijos spaudimui.
Kultūrinė-tautinė demokratija. Demokratijos abėcėlėje
nurodyta, kad ji valstybės gyvenime turi prioritetą lyginant su
socialine ir politine sferomis, ir reiškiasi įvairiomis formomis:
moksline, švietėjiška, tautine, menine kūryba, dvasiniu ir fiziniu
tobulėjimu. Pagrindinis viso to variklis - intelektas, išsilavinimas,
dvasinė kūryba ir iš to gaunama produkcija yra svariausias tautos
ateities dividendas. Tik šiose srityse mes galime dalyvauti kaip
lygiaverčiai partneriai labiausiai ekonomiškai išsivysčiusių šalių
bendrijoje, tai yra ES. Tuo tarpu paminėtoms sritims bei jų darbuotojams
Lietuvoje yra skiriamas antraeilis dėmesys. Pasekmės tautai -
skaudžios: galinga emigracijos banga, ypač intelektualinio jaunimo,
visuotinė depresija, savižudybės, žudymai, nevaldomas nusikalstamumas,
nepasitikėjimas savo ir valstybės ateitimi, tautinės savimonės,
savigarbos , patriotiškumo ir dvasingumo sunykimas. Nors Lietuvoje
tarp Baltijos šalių yra daugiausia besimokančių ir diplomuotų
žmonių, daugiau išleidžiama laikraščių, žurnalų, yra žymiai daugiau
viešųjų bibliotekų, teatrų ir kino teatrų, tačiau juos skaito
ir lanko kelis sykius mažiau tautiečių nei estų.
Lietuva, priėjusi istorijos kryžkelę, ateinantį dešimtmetį bus
priversta apsispręsti ir savo ateitį grįsti intelektu ir dvasine
kūryba. Todėl LR Konstitucijoje kultūrai, mokslui ir švietimui
bus suteiktos prioritetinės teisės. Valstybė taip pat rūpinsis
etnokultūra, tautos istorija, menu, sportu. Šios sritys labiausiai
domins ES, tai mus stimuliuos pasitempti. Lietuvos vyriausybės
galų gale supras, kad iš globalizacijos ir informacinių pasaulio
technologijų reikia įsisavinti racionaliausias sritis. Tokiomis
sritimis taps elektroninis verslas(valstybės ir privačiame sektoriuose).
Sparčiai plėsis telekomunikacijų, ypač mobiliųjų technologijų,
rinka, internetas, kompiuterizavimas, šiuolaikiškos žinių visuomenės
kūrimas. Po trejų ketverių metų visi bendrojo lavinimo vidurinių
mokyklų moksleiviai laikys kompiuterinio raštingumo egzaminus.
Bus aktyviai kuriama teisinė sistema elektroninio verslo plėtrai,
ją skatins ES. Internetas perims nemažą dalį bankų apyvartos funkcijų,
jau nuo kitų metų vyks viešieji pirkimai, bus deklaruojamos pajamos,
pridėtosios vertės mokesčiai, susimokama už komunalines paslaugas
ir diegiamas "vieno langelio " principas. Švietimo ir
valstybinėse įstaigose bus pereinama prie lietuvių kalbos vartojimo
plačiai naudojamose kompiuterių programose, padidės gyventojų
imlumas žinių ekonomikai. Valstybė inicijuos duomenų biržos kūrimą.
Sunkiai, bet bus žengiama kuriant programines įrangas, informacines
ir ryšių technologijas, plėtojama žinių ekonomika. Reikšmingiausią
elektroninio verslo dalį sudarys mobilios komercijos apyvarta.
Dešimtmečio pabaigoje Lietuva bus viena moderniausių ES šalių
pagal mobiliųjų technologijų panaudojimą. Tačiau mokslas ir švietimas
sunkiai prisitaikys prie kintančių verslo ir visuomenės poreikių,
nedarys jiems didelės įtakos. Didėjant jų spaudimui, 2003 metais
bus įkurtas Mokslo ir technologijų departamentas. 2004-2005 metais
bus įgyvendinta mokslo institutų reforma. Verslo bendruomenės
ir nevyriausybinės organizacijos turės didesnį vaidmenį aukštųjų
mokyklų ir mokslo institutų valdyme.
2007-2008 metais Lietuva taps viena iš aktyvesnių ES biotechnologinių
tyrimų ir pramonės centrų. Čia kursis programinės įrangos biurai
ir elektronikos įmonės vietoj neseniai suardytų.
Socialinė demokratija. Socialinės demokratijos uždavinys
- krašto ūkio gerovę padaryti visos tautos gerove. Lietuva dar
labiau seks tomis šalimis, kurios perėjo prie socialinės rinkos
ekonomikos, kur pirmenybę turi darbo problemų sprendimas. Ateities
valstybės vizijoje bus pasirenkamas tautos visuotinės gerovės
valstybės modelis. Toliau politinių partijų įtampų šaltiniu bus
ginčai, ar pasirinkti liberalesnį, reformų kelią, kuris spartina
ūkio plėtrą bei ateities gerovę, bet palieka savimi rūpintis patiems,
ar socialesnį, mažinantį turtinius skirtingumus, kur valstybė
ir bendruomenė prisiima atsakomybę už kiekvieną, nors tai silpnina
valstybę, kelia grėsmę atsilikti. Šio dešimtmečio viduryje politinių
jėgų sutarimu bus pasirenkamas vidurio kelias-via media, derinami
laisvosios (liberaliosios) ir valstybės reguliuojamos rinkos modeliai.
Šis tarpinis ekonomikos vystymo ir socialinio gyvenimo saikingo
reguliavimo modelis yra palankiausias tautinės gerovės valstybei
kurti. Kas gi stumtelės mus į priekį? Susidariusi ekstremali situacija,
kuri, kaip Baltijos kelyje, sukels didėjantį inteligentijos aktyvėjimą
ir susivienijimą, nuoseklų subalansuotą tautos Atgimimą. Juk pagal
A. Smitą (1991), tauta yra pirminės politinės ištikimybės pagrindas.
Europos valstybės panašiais atvejais visada atsigręždavo į savo
tautas ir panaudodavo jų galias. Čia svarbu išvengti tautinio
radikalizmo (nacionalizmo) apraiškų, vedančių į paternalistinę
diktatūrą.
Ūkio srityje teks peržiūrėti veiklos efektyvumo, darbo našumo,
žmonių užimtumo ir teisingo atlyginimo problemas. Gamyba, prekyba,
paslaugos bus efektyvios teisiškai nustačius verslų ir valstybės
santykius. Mokesčių lygis Lietuvoje bus paliekamas žemesnis nei
ES, patrauklumas investicijoms didės. Du kartus padidės lietuviškų
prekių paklausa Rytuose. Atsigaus smulkusis ir vidutinis verslas.
Bus tęsiami energetikos pertvarkymai. 2005 metais bus įgyvendintas
Lietuvos ir Lenkijos energetinių sistemų sujungimas. Apie 2010
metus, uždarius Ignalinos atominės elektrinės bloką, galutinai
bus atsijungta nuo Rusijos elektros energetikos sistemos ir susijungta
su Vakarais. Dešimtmečio pabaigoje su lenkais, latviais ir estais
bus statomas dujotiekis į Skandinaviją. Po 2004 metais kairiųjų
laimėtų rinkimų bus pasiektas lūžis mažinant nedarbą, pajamų skirtumus.
Apie 2010 metus nedarbas sumažės iki 5-7 proc. Dėl spartesnės
ūkio raidos nei ES gyvenimo lygio skirtumas Lietuvoje mažės, ir
po dešimt metų jis sieks pusę lygio turtingiausiose Europos šalyse.
Tuo metu nustos mažėti gyventojų dėl emigracijos, ims grįžti pirmoji
banga, nes atsiras gerai apmokamų ir kvalifikuotų darbų.
Gimstamumas stabilizuosis, išaugs vidutinė gyvenimo trukmė. 2010
metais Lietuvoje gyvens apie 2,4 mln. gyventojų. Kaime didesnio
progreso nebus laukiama, jis išliks socialinių neramumų vieta.
Ten gyvens apie 40 proc. gyventojų. Užimtumas sumažės nuo 21 proc.
iki 8 proc. Pramonėje tebedirbs 20 proc. Jei įstosime į ES, iki
2006 metų ES žemės ūkiui kasmet skirs 30 mln. eurų. Todėl plėsis
žemdirbių kooperatyvai, smulkūs verslai. Vyraus apie 30 ha vidutiniai
ūkiai. Žemės ūkyje dirbs triskart daugiau žmonių nei Estijoje,
tačiau produkcijos gamybos srityje labai pirmausime. Lietuva galės
išmaitinti per 10-15 mln. žmonių. Valstybės politikos ir visuomeninių
organizacijų dėka apželdinimas mišku pasieks nuo 20 iki 33 proc.
ploto.
Politinė demokratija. Beveik visas dabarties politines
partijas, buvusias ar esančias valdžioje bei opozicijoje, palietė
krizė. Jų neefektyvumą rodo tai, kad nė viena reforma iki šiol
nėra užbaigta. Pagrindinė visko priežastis - idėjų stygius, grupiniai
interesai, palietę aukščiausias valdžios institucijas ir partijas,
vienybės stoka sprendžiant valstybės gerovės klausimus. Todėl
tolesnė šalies raida priklausys nuo vidaus politikos stabilumo,
nuo svarbiausių politinių jėgų sutarimo. Išaugs vyriausybės kaip
vykdomosios politikos branduolio vaidmuo. Paskutiniųjų vyriausybių
veikloje stebima tendencija vykdyti tęstinumo politiką. Dabartinė
kairioji dauguma atsargiai svarsto mokesčių koncepciją, ekonominės
plėtros programą derina su ES, svarsto "Sodros" ir savivaldybių
skolų padengimo klausimus. Šiuo periodu teks tobulinti Konstituciją,
keičiant parlamento struktūrą įstatymų rengimo kokybei pagerinti
(dviejų rūmų institucija), atribojant valdžių galias (ministras
negali būti Seimo nariu), svarstant vietos referendumo, mandato
atšaukimo, nepaprastosios padėties ir kitus įstatymus. Kairioji
socialdemokratija sunkiai atsikratys socialistinio paveldo, o
socialliberalai pamažu įsisavins savo vidurio kelio ideologiją,
jie neištirps. Dešinieji mobilizuosis po 2002 metų Prezidento
ir savivaldybių bei 2004 metų Seimo rinkimų. Apie 2006 metus bus
sukurta vieninga dešiniųjų politinė struktūra. 2008 metų Seimo
rinkimuose ji laimės daugiausia vietų, o po to - ir Europarlamento
rinkimuose. Propaguodami būtinumą įsitraukti į ES evoliucijos
procesą, dešinieji tuo pačiu taps tautos Atgimimo šaukliais, palaikydami
tautiškumą kaip svarbiausią valstybės suverenumo išlaikymo pagrindą.
Jie propaguos kultūros, švietimo, mokslo, šiuolaikiškos socialinės
rinkos idėją. Jie rems patriotinę inteligentiją, intelekto produkcijos
ir dvasinių vertybių kūrėjus. Tik dešimtmečio pabaigoje bus sudaryta
plataus pasitikėjimo koalicija, nors jungsis nemaža partijų. Kylant
gerovei, stiprėjant valstybei, beveik nebus vyriausybių kaitos,
visuomenėje ir politinėje kultūroje atsiras didesnis tarpusavio
pasitikėjimas ir stabilumas.
Bendroji politinė padėtis ir Lietuva. Atrodo, kad
XXI šimtmetyje, pasaulio globalizacijos proceso skatinamas, ir
toliau vyks įvairių tautų ir valstybių integravimasis. Jo tikslas
- užsitikrinti saugumą ir progresą, keistis informacija ir moderniausiomis
technologijomis, išlaikyti įtakos sferas(ekonomines, politines,
religines ir kitas). Tautų ir valstybių jungimasis vyksta dažniau
pagal kultūrų ir religijų panašumą - europinis, slavų, arabų,
kinų variantai. Globalizacijos vyksmas jiems padeda stiprėti,
įsigalėti ir tuo pačiu neišvengiamai sukelia ir kels tarpusavio
nesutarimus. Musulmonų teroristų ataka Amerikoje - dviejų kultūrų
(bet ne civilizacijų) susidūrimas. Atkurdami fundamentalią Mahometo
imperiją, musulmonai drastiškais veiksmais pagal savo supratimą
priešinasi globalizuotai Vakarų kultūrai, kuri jų nepriima, ignoruoja.
Šiandien beveik kiekvienoje Europos valstybėje veikia islamo ekstremistų
vahabitų ir fundamentalistų pogrindžio organizacijos. Kol kas
jie puola JAV, tačiau ateina eilė ir Europai. Terorizmo procesas
nenutrūkstamas, be nugalėtojų ir pralaimėtojų. Jis nepaliks neutralių
šalių. Niekas neįsivaizduoja, pavyzdžiui, ką sukels sparčiai kylanti
kinų globalizacija. Rusija, būdama silpna dar kokį dešimtmetį,
ieško ryšių su Vakarais, ji nori prisidengti NATO skraiste ir
nuo kinų, ir nuo musulmonų grėsmės. Jos meilikavimas Vakarams
Baltijos tautoms gali atnešti ir gero, ir blogo. Manau, rugsėjo
11 dienos įvykiai mus priartino prie Aljanso. Prahos konferencijoje
su Lietuva jau bus kalbama kaip su patikima ir Šiaurės Atlanto,
ir antiteroro bloko nare. NATO nare Lietuva, matyt, taps 2003
metais. Rusija nespės ir neturi galių užblokuoti Baltijos šalių
narystės. Jei Rusija ateityje įeitų į Aljansą (Vakarai yra neprognozuojami),
greitu laiku užgirstume jos reikalavimą suteikti jai išėjimą į
Baltijos jūrą, sudaryti "koridorių" iš Karaliaučiaus
ir panašiai.
Ar nebūtų šis priėmimas NATO irimo pradžia? Juk Rusija yra nepatikima
partnerė - jau vien dėl jos karinio bendradarbiavimo su Iranu,
toli siekiančiais hegemonijos tikslais.
Taigi Lietuva iš pradžių savo saugumo sumetimais dėl nepatikimo
Rytų kaimyno pakrypo į Aljanso pusę, o dabar, susidūrus globalizuotoms
kultūroms, išvis kitokio pasirinkimo neturime ir procesą privalome
spartinti. Tuo tarpu įsiliejimas į ES bus ištęstas, etapinis,
apgalvotas ir orus, pasitariant su visa tauta. V. Bražėno manymu,
geriau, kad Lietuva ilgiau išliktų kandidate į ES, kad pirma atsigautų
ekonomiškai, politiškai ir dvasiškai. Tada tautinių galių praradimas
bus menkesnis. Į ES Lietuva bus priimama 2006-2008 metais. Tai
nebus visavertė narystė, išliks pereinamieji laikotarpiai: žemės
ūkyje, energetikoje, aplinkosaugoje. Paaiškės, kad ES neišsprendžia
daugelio problemų, neretai diskriminuoja jauną narę. Neabejotinai
iškils didelių problemų dėl masiškos imigracijos ir nelegalių
srautų judėjimo, kontrabandos ir narkotikų biznio stiprėjimo,
pandeminių infekcinių ligų išplitimo. Kaip atsakas globalizacijos
pasireiškimams, Lietuvoje plėsis antiglobalistiniai judėjimai,
antivakarietiškos nuotaikos, kursis tarptautinio terorizmo centrai,
religinės sektos.
Galime konstatuoti, kad ateinantis dešimtmetis bus neramus dėl
vis atsinaujinančios įtampos. Tačiau šalyje bus pozityvių poslinkių
tobulinant kultūrinę-tautinę, socialinę ir politinę demokratiją.
Bus iškeliamas intelekto ir dvasinės kūrybos prioritetas, stiprės
inteligentijos vaidmuo. Kito kelio mes neturime.
Prof. Arimantas DUMČIUS
© 2001 "XXI amžius"