Ant tūkstantmečio slenksčio, 7
Kalbant apie krašto perspektyvas,
liko neaptartas dar vienas, sakytume, svarbus visuomeninio gyvenimo
aspektas. Tai Bažnyčios vaidmuo šių dienų Lietuvoje. Kadangi maždaug
90 proc. mūsų valstybės gyventojų formaliai priklauso Romos katalikams,
tai ir kalbėsime apie kataliko visuomeninį statusą nūdienos Lietuvoje,
kas neatsiejamai susieta ir su oficialia Katalikų Bažnyčios, kaip
hierarchinės struktūros, vieta ir laikysena XXI a. pradžioje.
Čia slypi net keli pavojai. Visų pirma mes, kaip pasauliečiai,
galime būti apkaltinti kišimusi ne į savo reikalus. Antra, skeptikai
ir juos palaikanti nebylioji dauguma gali pasakyti, kad Bažnyčios,
ypač katalikybės, vaidmuo vis mažės, nes praktikuojančių katalikų
tėra apie 8-10 proc. visų gyventojų (nelygu, kokia statistikos
agentūra rengė tyrimus), o likusieji yra "didžiųjų švenčių"
arba, pasak vieno iš hierarchų, "šiaudiniai katalikai",
todėl nereikia sureikšminti Katalikų Bažnyčios įtakos. Deja, situacija
šiandien tokia, kad galima konstatuoti faktų, patvirtinančių skeptikų
teiginius, gausą.
Apie katalikybės šaknis Lietuvos istorijoje daug kalbama, ir mes
esame anksčiau apie tai minėję pirmose "Ant tūkstantmečio
slenksčio" dalyse. Todėl galime pasakojimą pradėti maždaug
nuo praėjusio šimtmečio vidurio, kai Lietuva pusei amžiaus pateko
į bolševikų nagus. Okupantams kovojant su patriotizmo ir lietuvybės
daigais, atsitiko fenomenalus dalykas, nes kaip tik katalikybė,
propaguojanti universalizmą, tapo sunkiausiai įveikiamu tautiško
savitumo bastionu. Nuslopinus ginkluotą pasipriešinimą ir palaužus
intelektualinę opoziciją, Lietuvos Katalikų Bažnyčia tapo tuo
paskutiniu laisvės ir pasipriešinimo simboliu, į kurį sulūžo visos
bolševikinio totalitarizmo ietys. Nors formaliai neakcentuota
Lietuvos laisvės byla, tačiau moralinio atgimimo viltis, pasitelkus
religingumą, tapo sąmoningai susieta ir su krašto politine ateitimi.
Tikriausiai todėl "Lietuvos Katalikų Bažnyčios kronikos"
leidimas buvo stipriausias mūsų moralinio pasipriešinimo akordas
Sąjūdžio eros priešaušryje. Nieko nestebino politikos ir religijos
persipynimas, juk ir vienas pirmųjų lietuviškosios kompartijos
vadų "saldainių" tautai nuraminti buvo pažadas atiduoti
tikintiesiems Vilniaus Arkikatedrą Baziliką 1988 metais.
Per tuos dešimtmečius, kol Lietuvoje Katalikų Bažnyčia tapo nepalenkiamumo
bolševikų okupantams simboliu, katalikybė demokratiniame pasaulyje
evoliucionavo visai kita linkme. II Vatikano Susirinkimas pabrėžė,
kad kunigai neturi kištis į politiką, o tiksliau, Bažnyčia neturi
būti maišoma su jokia politine bendruomene. Bet niekas dvasininkijai
neuždraudė turėti savo pilietinę poziciją.
Bažnyčia net ir šiais moralinio pakrikimo laikais išlieka vienu
iš didžiausių visuomenės autoritetų. Ja pasitikima. Kadangi, nepaisydama
visos paniekos, demoralizacijos žiniasklaidoje ir subtilaus ignoravimo,
Katalikų Bažnyčia Lietuvoje atsilaikė prieš pigaus populiarumo
ir madingumo pagundas.
Po dešimties nepriklausomybės metų katalikų bendruomenei Lietuvoje,
manytume, iškilo daug naujų ir gana didelių problemų. Pirmoji
yra tikėjimo stiprumo problema. Nors šiandien su katalikybe nekovojama
taip atvirai, kaip tai buvo daroma buldozerinio ateizmo laikais,
tautos religines tradicijas bandoma griauti kitais, ne mažiau
veiksmingais būdais. Apie laisvę, kuri pas mus tapo netvarkos
sinonimu, jau kalbėjome. Bulvarinės žiniasklaidos (o ar daug liko
nebulvarinės žiniasklaidos?) atakų smaigalys nukreiptas prieš
šeimą, kaip tradicinės visuomenės ląstelę, prieš jaunimą, kuris
yra imliausias visokioms, netgi kvailiausioms, naujovėms. Dar
tikėjimo stiprumas išbandomas daugybės įvairiausių sektų antplūdžiu.
Visais būdais trimituojant apie tradicinių (čia vėl labiausiai
kliūva katalikybei) religijų "sustabarėjimą", "neįdomumą"
ir pan., tuo pat metu stengiamasi įbrukti patikliems tautiečiams
teiginius, kad dvasios atgaivą ir stiprybę bei atsakymus į visus
gyvenimo klausimus gali suteikti naujosios margos sektos ir sektelės,
kurias kai kurie katalikai linkę vadinti naujomis krikščionių
bendruomenėmis ar pan. Atidžiau pasižiūrėjus po daugelio iš jų
blizgesiu matosi tik deformuotos krikščionybės akligatviai.
Kita yra Bažnyčios vietos visuomenėje problema. Senoji komunistinė
nomenklatūra ir jos atžalos, per ekonominius svertus begrįžtanti
į politinį Lietuvos olimpą, labai norėtų, kad Bažnyčia būtų suvokta
tik kaip pastatas. Puikiai suprasdama, kad negalima (o ir kvaila)
kovoti su Bažnyčios įtaka "mokslinio" ateizmo ar kitais
spekuliaciniais metodais, ji nusprendė kovoti su neginčijamu katalikybės
autoritetu kitaip. Verta atkreipti dėmesį į tai, kad daugelis
sovietmečio "bonzų" per keliolika paskutiniųjų metų
ne tik išmoko pagarbiai elgtis su Bažnyčios hierarchais, bet sugeba
net ir persižegnoti. Juos nuolat matome Vilniaus Arkikatedroje
per bažnytines šventes. Bet jiems Bažnyčia su savo moraliniu autoritetu
lygiai taip pat neparanki, kaip ir tada, kai jie statė komunizmą.
Juk Bažnyčia akcentuoja dvasinio prado viršenybę žmogaus gyvenime,
o "naujieji" lietuviai, aukštindami aukso veršio kultą,
priešpriešina jam visokeriopo hedonizmo (kūno malonumai, daiktizmas)
atmainas. Todėl šiandien Bažnyčią norima paversti paslaugų tiekėja
(sakramentų teikimas) arba suvaryti ją į pastatą. Bet čia pažeidžiamas
pagrindinis Bažnyčios postulatas: Bažnyčia - tai ne tik pastatas,
kuriame meldžiamasi, ar dvasininkai, aptarnaujantys tuos lankytojus,
bet tai ir mes visi, t.y. Bažnyčia yra visa katalikiška bendruomenė
plačiąja prasme, gyvenanti visavertį gyvenimą, įsiklausanti ir
į pasaulietiškas tos bendruomenės problemas. Tokia Bažnyčia-bendruomenė
yra be galo neparanki tiems, kurie siekia dezorganizuoti ir demoralizuoti
tautą, paversti ją beveide vartotojų-rinkikų minia.
Iš ką tik pasakytų žodžių iškyla ir trečioji, ne mažiau svarbi
Bažnyčios problema. Kalbame apie Katalikų Bažnyčios ir politikos
santykį. Šiandien labai populiaru cituoti II Vatikano Susirinkimo
nutarimus, draudžiančius dvasininkams kištis į politiką. Tačiau
net pats Šventasis Tėvas ragina katalikus būti aktyviais visuomenininkais.
Tas plačiai suvoktas visuomeniniškumas anksčiau ar vėliau nuveda
prie klausimo, ar gali kunigai "politikuoti". Atsakymas
čia lyg turėtų būti neigiamas, tačiau šių laikų Lietuvoje, kai
net nepriekaištingą Bažnyčios reputaciją sugebama panaudoti politikavimui
ir reitingams kelti (prisiminkime vieno dingusio bankininko nuotrauką
Romoje su Šventuoju Tėvu arba teatrališką rankos bučiavimą Vilniaus
oro uoste), neutrali Bažnyčios hierarchų laikysena arba subtilus
raginimas balsuoti už "sąžininingus" politikus dažnai
suklaidina paprastus rinkėjus. Dėl to ir susiformavo nejaukiai
unikalus posovietinio lietuviško kataliko tipas, kada žmogus,
gerbiąs katalikybę ir reguliariai lankantis bažnyčią, lygiai taip
pat reguliariai balsuoja už pokomunistinio raugo veikėjus, t.y.
už tuos, kurie dar visai neseniai aršiai kovojo prieš tą pačią
Bažnyčią. O juk Šventasis Tėvas ragina katalikus pasauliečius
būti aktyviais piliečiais, kas nusako ir jo požiūrį į dalyvavimą
politikoje.
Čia yra pavojus nuslysti į kitą kraštutinumą. Štai kaimyninėje
Lenkijoje, kur Katalikų Bažnyčios autoritetas ir įtaka yra nepalyginamai
didesnė negu Lietuvoje, Bažnyčios hierarchų raginimas nebalsuoti
už buvusius komunistus ar jų sąjungininkus šiemet davė greičiau
neigiamą rezultatą. Kadangi dešiniosios jėgos buvo susiskaldžiusios
ne mažiau kaip Lietuvoje, raginimas nebalsuoti už vienus ir nusivylimas
kitais (dešiniaisiais) nulėmė kitą rezultatą - mažą rinkėjų aktyvumą
ir didelę pokomunistų (jau ne pirmą) pergalę Lenkijos parlamento
rinkimuose. Beje, tas pats gali pasikartoti ir Lietuvoje...
Suprantama, kad "optimali" nomenklatūros svajonė būtų
"ribotos, vien pastatinės, depolitizuotos" katalikybės
įsigalėjimas. Bet ar įmanomas sielos išganymas, nusišalinus nuo
visuomeninės (ir politinės) veiklos? Prisimename Rytų Timoro pavyzdį,
labai panašų į Lietuvos ir SSSR kovą. Juk Nobelio taikos premiją
gavo ne tik timoriečių partizanų vadas, bet ir to krašto Katalikų
Bažnyčios vadovas... O pagal visas direktyvas jis neturėjo teisės
kištis į politiką, šiuo atveju į Rytų Timoro bylą. Tai buvo Dovydo
ir Galijoto kova, visai netikėtai pasibaigusi mažesnio ir silpnesnio
pergale.
Lietuvos Katalikų Bažnyčia turi ką pasakyti žmonėms. Norėtųsi,
kad jos balsas būtų girdimas, o ta kovos už laisvę ir teisingumą
ugnelė, Katalikų Bažnyčios nešta niūrios bolševikinės okupacijos
metais, neužgestų. Ir kad Katalikų Bažnyčia išliktų kovojančia
ir nugalinčia Bažnyčia.
Darius VILIMAS
Vilnius
© 2001 "XXI amžius"