Diskutuojama apie Bažnyčios visuotinumo sampratą
Kaip ir buvo galima tikėtis, dviejų
žymių Vatikane dirbančių vokiečių kardinolų - Tikėjimo doktrinos
kongregacijos prefekto kardinolo Jozefo Ratcingerio ir neseniai
paskirto Popiežiškosios krikščionių vienybės skatinimo tarybos
pirmininko kardinolo Valterio Kasperio - teologinė diskusija dėl
Bažnyčios visuotinumo sampratos sukėlė didelį tarptautinį susidomėjimą.
Niujorke leidžiamo JAV jėzuitų žurnalo "America" viename
lapkričio mėnesio numeryje paskelbtame straipsnyje kardinolas
J.Ratcingeris perspėjo, kad išryškėjo tendencija tapatinti Visuotinę
Bažnyčią su Roma. "Romos Bažnyčia yra vietinė Bažnyčia, o
ne Visuotinė Bažnyčia. Tiesa, ši vietinė Bažnyčia turi ypatingą
- visuotinę - atsakomybę, tačiau visgi ji yra vietinė Bažnyčia",
- rašė jis. Teologinėje diskusijoje, koks yra santykis tarp vietinės
Bažnyčios ir Visuotinės Bažnyčios, "vidinio pirmumo Dievo
idėjos apie vieną Bažnyčią (...) patvirtinimas neturi nieko bendra
su centralizmo problema", teigė kardinolas J.Ratcingeris.
Jo straipsnis "Vietinė Bažnyčia ir Visuotinė Bažnyčia"
pasirodė kaip atsakymas į šiame žurnale balandį paskelbtą kardinolo
V.Kasperio straipsnį ta pačia tema. Popiežiškosios krikščionių
vienybės skatinimo tarybos vadovas rašė, jog Tikėjimo doktrinos
kongregacijos 1992 metais paskelbto dokumento tvirtinimas, kad
Visuotinė Bažnyčia yra viršesnė už vietines Bažnyčias, stiprina
Romos centralizacijos tendenciją, o tai neigiamai veikia sielovadą
ir ekumeninę veiklą.
Abu kardinolai, prieš tapdami vyskupais, buvo pripažinti teologijos
profesoriais. Kol nebuvo paskirti į Vatikaną, abu jie vadovavo
Vokietijos katalikų diecezijoms, vadinasi, yra gerai susipažinę
su vietinių Bažnyčių gyvenimu. Dabar jie, kaip teologai, diskutuoja,
ar Visuotinė Bažnyčia ir vietinės Bažnyčios "abipusiškai
įskaito viena kitą" be vienos iš jų prioriteto, - tokia yra
kardinolo V.Kasperio nuomonė, - ar, "kaip esminis slėpinys,
Visuotinė Bažnyčia yra ontologiniu ir laiko atžvilgiu pirmesnė
už kiekvieną atskirą dalinę Bažnyčią", - tokia yra Tikėjimo
doktrinos kongregacijos nuostata, kurią gina kardinolas J.Ratcingeris
("ontologiniu atžvilgiu", vadinasi, pačia savo prigimtimi).
Tikėjimo doktrinos kongregacija tokį savo požiūrį išsakė 1992
metais paskelbtame "Laiške Katalikų Bažnyčios vyskupams dėl
kai kurių aspektų Bažnyčios, kaip bendrystės (communion) sampratos".
Į tai neigiamai reagavo kai kurie ekumeniniai Bažnyčios partneriai,
ypač stačiatikiai, kurie mano, jog švenčiant Eucharistiją dalyvauja
visa Bažnyčia. 1999 metais kardinolas V.Kasperis, tada dar Rotenburgo
ir Štutgarto vyskupas, sukritikavo minėtą kongregacijos formuluotę
straipsnyje, kurį jis skyrė Hildesheimo vyskupo Jozefo Homejerio
(šis ganytojas irgi yra Europos Sąjungos šalių vyskupų komisijos
(COMECE) pirmininkas) 70-mečiui. Ten jis nurodė, kad tvirtinimas
apie Visuotinės Bažnyčios ontologinį pirmumą peržengia II Vatikano
Susirinkimo dogminės konstitucijos "Apie Bažnyčią" ("Lumen
gentium") nuostatas, kad dalinėms Bažnyčioms vadovauja jų
vyskupai, o "per jas ir iš jų sudaryta egzistuoja viena ir
vienintelė Katalikų Bažnyčia". Jis taip pat rašė, kad 1992
metų "formuluotė tampa ypač problemiška, jeigu Visuotinė
Bažnyčia tuo pačiu netiesiogiai tapatinama su Romos Bažnyčia,
tai yra "de facto" su Popiežiumi ir Kurija. Jeigu taip
atsitinka, Tikėjimo doktrinos kongregacijos laiškas negali būti
laikomas kaip pagalba aiškinant "bendrystės" (communion)
ekleziologiją, bet kaip nusišalinimas nuo to ir bandymas atstatyti
Romos centralizmą". Žurnale "America" paskelbtame
straipsnyje kardinolas J.Ratcingeris pastebėjo, kad "tikrai
yra svarbus toks perspėjimas, išsakytas vyskupo, žinomo savo solidžiais
teologiniais nuopelnais", todėl jis nori išaiškinti šį klausimą.
2000 metų pavasarį Romoje vykusiame simpoziume, skirtame II Vatikano
Susirinkimo pabaigos 35-osioms metinėms, kardinolas J.Ratcingeris
skaitė pranešimą apie ekleziologiją. Tuomet ganytojas sakė: "Aš
minėjau ryšį tarp Visuotinės Bažnyčios ir vietinių Bažnyčių. Ten
trumpai paaiškinau, kad minėtame (1992 metų) laiške kongregacija
niekada negalvojo sutapatinti Visuotinės Bažnyčios realybės su
Popiežiumi ir Kurija, todėl V.Kasperio būgštavimai neturi pagrindo".
Bet tada kardinolų diskusija nesibaigė. 2000 metų gruodį kardinolas
V.Kasperis parašė atsakomąjį straipsnį Vokietijos teologiniame
žurnale "Stimmen der Zeit". Debatai buvo pratęsti JAV
žiniasklaidoje, kai šių metų balandį "America" perspausdino
iš "Stimmen der Zeit" to straipsnio vertimą į anglų
kalbą.
Straipsnyje kardinolas V.Kasperis pakartojo esąs susirūpinęs tuo,
jog Romos polinkis centralizuoti sukelia sielovados sunkumų vyskupijose
ir menkina tą vietinės Bažnyčios ir vyskupo tarnystės sampratą,
kurią pateikia II Vatikano Susirinkimo mokymas. Apie šią diskusiją
kardinolas V.Kasperis taip sakė: "Kadangi problemos sprendimas
turės svarių pasekmių, tai tie debatai turėtų būti tęsiami".
Kardinolas J.Ratcingeris paskutiniame savo atsakyme, kuris, kaip
minėta, "America" žurnale buvo publikuotas lapkričio
mėnesį, angliškai skaitančius skaitytojus pirmiausia supažindina
su šios diskusijos ankstyvuoju tarpsniu ir pažymi, kad oponento
nuomonė šiek tiek pasikeitė teigiama linkme. (Matyt, tam turėjo
įtakos kardinolo V.Kasperio paskyrimas dirbti į Vatikaną, kur
jis gali realiai susipažinti su jo kritikuojamu "centralizmu".
Tuo tarpu kardinolas J.Ratcingeris gali save laikyti Romos kurijos
veteranu, nes Tikėjimo doktrinos kongregacijai vadovauja jau du
dešimtmečius.) Jis pastebėjo, kad pirmasis kardinolo (tuomet dar
vyskupo) V.Kasperio straipsnis "buvo visur tiesiogiai suprastas
kaip perspėjantis šauksmas apie naują, teologiškai užmaskuotą
Romos centralizmo formą".
Toliau Tikėjimo doktrinos kongregacijos vadovas nurodo, jog "pozityviausias
kardinolo V.Kasperio atsakymo aspektas" paskutiniame jo straipsnyje
yra tas, kad "jis tyliai atsisakė priekaištų", pateiktų
pirmajame savo straipsnyje, ir dabar diskusiją stengiasi paversti
scholastiniu disputu. "Nebeliko kaltinimo, kad Tikėjimo doktrinos
kongregacija siekia atstatyti centralizmą Bažnyčioje, - rašo kardinolas
J.Ratcingeris. - Dabar kardinolas V.Kasperis pastebi du skirtingus
teologinio požiūrio aspektus, kurie skiria jo ir mano teologiją,
ir jie gali ir turbūt turi taikiai sugyventi."
Kardinolas V.Kasperis rašė, kad ši diskusija nesusijusi su pačia
katalikų doktrina, o tik yra sankirta dviejų teologinių nuomonių,
kurios remiasi skirtingomis filosofinėmis prielaidomis. Vienas
teologas (J.Ratcingeris) remiasi Platono požiūriu: jo išeities
taškas yra idėjos apie Visuotinės Bažnyčios koncepciją pirmumas.
Tuo tarpu kitas teologas (V.Kasperis) vadovaujasi Aristotelio
metodu ir mato visuotinumą konkrečios realybės egzistencijoje.
Kardinolas J.Ratcingeris pažymi, kad jo diskusijų oponento - kardinolo
V.Kasperio - argumentus apie "Visuotinės Bažnyčios ir dalinių
Bažnyčių vienovę", kaip abipusę vienos kitoje būtį, laiko
atžvilgiu galima priimti: "Jie tinka Bažnyčiai, kaip gyvenančiai
istorijoje".
Tačiau kardinolas J.Ratcingeris pasiryžęs toliau ginti Visuotinės
Bažnyčios ontologinio pirmumo koncepciją, kuri remiasi "Biblijos
teologija". Šiuo atžvilgiu Visuotinė Bažnyčia "yra tik
viena (Kristaus) Sužadėtinė, tik vienas Kristaus Kūnas, o ne daug
sužadėtinių, daug kūnų".
Minėtoje II Vatikano Susirinkimo konstitucijoje "Lumen gentium"
pabrėžiama, kad "vietinių Bažnyčių įvairovė, besiveržianti
į vienybę, puikiai įrodo nedalomos Bažnyčios visuotinumą".
Todėl bažnytinėje bendruomenėje gyvuojančios dalinės Bažnyčios
su savo tradicijomis turi nepažeisti Visuotinės Bažnyčios nedalomumo
garanto - "Petro Sosto primato, kuris, vadovaudamas visai
meilės bendruomenei, teisėtus (vietinių Bažnyčių) įvairumus ima
savo globon ir drauge budi, kad įvairumai kuo mažiau kenktų vienybei,
o veikiau jai tarnautų. (...) Romos popiežius, kaip Petro įpėdinis,
yra amžinasis bei regimasis tiek vyskupų, tiek tikinčiųjų visumos
vienybės ryšys ir pagrindas".
Dogminė konstitucija primena, kad "vyskupai, kuriems pavedama
valdyti dalines Bažnyčias", yra "teisėti apaštalų įpėdiniai".
Todėl jie "Kristaus potvarkiu bei įsakymu turi rūpintis visa
Bažnyčia (...), turi ugdyti ir ginti tikėjimo vienybę bei visos
Bažnyčios bendrąją drausmę, mokyti tikinčiuosius meilės visam
mistiniam Kristaus kūnui, ypač neturtingiems, vargstantiems nariams
ir kenčiantiems persekiojimus dėl teisybės". Dokumente pabrėžtinai
nurodoma, kad "vyskupų kolegija, arba episkopatas, turi galią
tik tuo atveju, kai yra vieninga su Romos vyskupu - Petro įpėdiniu,
kaip su savo galva, ir kada jo (Popiežiaus) primato galios ganytojų
ir tikinčiųjų atžvilgiu išlieka nepažeistos".
M.B.
© 2001 "XXI amžius"