Aptartos gydymo maldų kontroversijos
Mažai žiniasklaidos pastebėtame susitikime
Romos priemiestyje katalikų charizmatikai ir Vatikano darbuotojai
susirinko aptarti kontroversinės temos - maldų už pagijimą. Lapkričio
10-13 dienomis vykusio susitikimo dalyviai pažymėjo, kad jis buvo
svarbus, nes pademonstravo naują bendradarbiavimo tarp Bažnyčios
hierarchų ir charizmatinio atsinaujinimo judėjimo atmosferą bei
numatė kai kuriuos būdus, kaip vystyti gydymo sielovadą Bažnyčioje.
Daugelio dalyvių nuomone, ši konferencija vyko sprendžiamuoju,
kritiniu momentu. Gydymo sielovada yra atsidūrusi tikroje kryžkelėje:
viena vertus, vis labiau ja domisi tikintieji, antra vertus, daugelis
vietinių vyskupų ir Vatikanas ją vis dar laiko įtartinu dalyku.
"Lotynų Amerikoje aš mačiau į Bažnyčią grįžtančius tūkstančius
katalikų dėl gydymo pamaldų populiarumo", - sakė prancūzų
kunigas Danielis Anžas. Tačiau pastaraisiais metais gydymo sielovados
entuziastai patyrė du smūgius.
Pernai lapkritį Vatikano Tikėjimo doktrinos kongregacija paskelbė
naujas gydymo maldų nuostatas, pagal kurias šios maldos bus ypač
retai kalbamos švenčiant įprastą liturgiją. Taip pat buvo perspėta,
kad gydymo maldomis apeigos neturėtų tapti "kažkuo panašiu
į minios istoriją ar transo būseną". O šiemet gegužę galbūt
žinomiausias pasaulyje gydymo maldomis specialistas afrikietis
arkivyskupas Emanuelis Milingas pateikė tikrą sensaciją: jis perėjo
į munistų sektą ir vedė korėjietę per apeigas, kurioms vadovavo
pats Sun Mjun Munas. Tiesa, vėliau, rugpjūčio mėnesį, arkivyskupas
E.Milingas sugrįžo į Bažnyčią ir gavo Popiežiaus atleidimą, tačiau
tai nepanaikino skandalo pojūčio, kurį patyrė daugelis katalikų,
ir metė šešėlį pačiai gydymo sielovadai.
"Žinoma, tokia neigiama reklama nepadeda, tačiau būtų neteisinga
į arkivyskupą E.Milingą žvelgti kaip į tipišką gydymo sielovados
atvejį. Jis buvo visiška išimtis", - sakė Romos konferencijoje
dalyvavęs Čarlzas Vaithedas, vienas iš charizmatinio judėjimo
lyderių. Šiuo metu, po teroristų sukeltų tragedijų Jungtinėse
Valstijose, maldos už išgijimą įgijo naują reikšmę. Konferencijos
dalyviai išsakė viltį, kad gydymo sielovada galiausiai nusikratys
esamo marginalinio statuso ir įsitvirtins Bažnyčios gyvenime.
"Daugelis žmonių jaučia, jog dabar yra tas momentas, kada
maldos už išgijimą gali tapti normalia pastoracinės veiklos dalimi,
ir dažniau ar rečiau jos kalbamos mūsų šeimose ir parapijose,
- aiškino Č. Vaithedas. - Būtų nuostabu, jeigu, pavyzdžiui, po
sekmadienio šv.Mišių kas nors pageidautų, kad būtų pasimelsta
dėl juos ištikusių sunkumų - fizinės negalios ar šeimos problemų
- ir kad atsirastų keletas tikinčiųjų, kurie nors penkioms minutėms
liktų melstis su jais."
Tačiau kol gydymo sielovada įgis didesnę reikšmę Bažnyčioje, reikia
išsiaiškinti kai kuriuos klausimus. Tai ir buvo viena iš priežasčių
sušaukti Romoje minėtą konferenciją, kurią parėmė Popiežiškoji
pasauliečių taryba ir Tarptautinis katalikų charizmatinis atsinaujinimo
judėjimas. Charizmatikų nuosaikiu sąjungininku tapo amerikietis
kardinolas Frensis Stefordas, kuris vadovauja minėtai Pasauliečių
tarybai. Ganytojas pritaria, kad gydymo sielovada turėtų būti
remiama Bažnyčios. "Kodėl? Todėl, kad taip pasireiškia naujos
evangelizacijos formos, kurių ieškoti ragina Šventasis Tėvas;
todėl, kad tai primena katalikams, jog Jėzaus daryti išgydymo
stebuklai yra "dovana, kuri lieka Bažnyčioje, - sakė kardinolas
E.Stefordas interviu katalikų žinių agentūrai CNS. - Problema
yra ta, kad mes dar nesame sukūrę gydymo maldai tinkamos terpės
Katalikų Bažnyčioje".
Pernai paskelbtas minėtas Tikėjimo doktrinos dokumentas buvo priimtas
ir kaip gera, ir kaip bloga žinia tų, kurie užsiima gydymo sielovada.
Charizmatikams patiko, jog pripažinta, kad gydymas malda turi
seną tradiciją Bažnyčioje. Tačiau jame išdėstytos dešimties taisyklių
pobūdžio normos nurodo vyskupams įvesti aiškias ribas, įskaitant
gydymo malda apeigų atskyrimą nuo liturgijos ir sakramentų. Romos
konferencijoje dalyvavęs vienas iš dokumento autorių, Tikėjimo
doktrinos kongregacijos sekretorius arkivyskupas Tarcizijus Bertonė
dalyviams paaiškino, jog dokumentas nebuvo specialiai nukreiptas
preš E.Milingą, kaip daugelis įtarė. Jis pabrėžė, kad kongregacija
iš esmės nesiekia suvaržyti dvasininkų, kurie kalba gydymo maldas,
nes tai yra svarbu daugeliui pasauliečių tikinčiųjų. Šis pareiškimas
buvo palankiai sutiktas konferencijoje, nors vienas jos dalyvių
sakė, kad tokio pobūdžio konsultacinis susitikimas turėjo būti
surengtas prieš paskelbiant dokumentą. Be to, liko neaiškus vienas
svarbus klausimas - ar gydymo maldos kada nors ras vietą Eucharistijos
šventime. Daugelis užsiimančiųjų šia sielovada norėtų tikėti gydymo
per šv. Mišias galimybe, tačiau pripažįsta, jog nerealu, kad Vatikanas
tai kada nors patvirtintų. Stoibenvilio pranciškonų universiteto
(JAV, Ohajo valstija) kancleris, pranciškonas kunigas Maiklas
Skenlenas aiškina, kad nors gydymo maldos gali atrodyti kaip kišimasis
į šv. Mišių liturgiją, tačiau jos turi vietą "po ar šalia"
šv. Mišių ir sakramentų. Gydymo apeigos po šv. Mišių galėtų būti
labai populiarios.
Kitas svarbus klausimas - tai statusas tų, kurie užsiima gydymo
sielovada. Bažnyčios teisės ekspertas, šveicarų kunigas Liberas
Žerosa siūlo, kad vyskupai galėtų suteikti mandatą žmonėms, sugebantiems
kvalifikuotai vadovauti liturginėms gydymo maldoms. Vyskupas galėtų
paprasčiausiai pripažinti, jog kuriam nors asmeniui yra duota
charizma, kurią jis galėtų vykdyti bažnytinės bendruomenės gerovei.
Kai kurie katalikai mano, kad gydymas sielovada yra pernelyg emocionali
ir eksploatuoja žmonių baimę ir viltį. Štai kodėl Romos susitikime
buvo kritiškai aptarta galima rizika bei pavojai, ypač šiame amžiuje,
kuriame tapo ypač populiarūs įvairūs sensacingi dvasiniai reiškiniai.
Kaip aiškino Č.Vaithedas, fizinio išgydymo galimybė yra tik viena
dalis tokio pobūdžio sielovados, tačiau ji teisėta. "Kartais
žmonės tikrai taip išgydomi. Jeigu kas nors ateina pas mane ir
sako: "Aš sergu vėžiu, ar pasimelsite už mano išgijimą? ",
tai mano pareiga yra melstis. Jie prašydami parodo savo tikėjimą,
ir aš melsdamasis parodau savo tikėjimą. Galutinis rezultatas
yra Viešpaties rankose", - sakė jis.
CRTN
© 2001 "XXI amžius"