Mintys po minėjimo
Gruodžio 7-ąją paminėjome tūkstantąjį
"XXI amžiaus" numerį. Susirinko laikraščio redakcijos
darbuotojai, skaitytojai, rėmėjai. Vieni galėjo tiesiogiai dalyvauti,
kiti širdimi buvo kartu.
Tūkstantasis numeris - įvykis ir šventė, bet ir pats minėjimas
tapo įvykiu. Jis nebuvo prastas, nes neapsiribojo kokiu nors vieni
kitų garbinimu, kaip kartais panašiais atvejais būna. Žinoma,
ir nesispjaudė vieni į kitus - viena ir kita būtų lygiai tuščia
ir bloga. Susirinkusieji kalbėjo apie laikraštį, su juo labai
susijusią Lietuvą. Jis - ir Lietuvos dalelė, ir jos pagalbininkas,
abiejų jų likimas yra bendras. Taip pat sunkiai ir didvyriškai
jis ir kūrėsi, ir laikosi kaip Lietuva. Abu - ir netvirtai, ir
didvyriškų pastangų dėka vis gyvuoja. Taip buvo ne vieno kalbėtojo
sakyta, taip ir iš tiesų yra. Kalbėtojai, skaitytojai, klausytojai
- visi viena širdimi: turime išlikti ir gyventi. Jeigu neišliksime
- Dievo valia, bet taip nebuvo sakyta.
Didelį rūpestį kunigas Robertas Grigas pasakė eilėraščiu: (
)
Atstatysim teisybę, ne jos pagerbimo paminklus
(
) ieškosim švarių
šulinių
(
) Antikristo žymės ant kaktos ir ant rankos nebus
(
)
tą laiką sapnuoju, kaip andai sapnuodavau laisvę
(
) kaip žydai
Jį klausiu: Rabi, kaip tai įvyks? Kokiu ženklu pakviesi: eime?
"XXI amžius" yra užbrėžta riba, ties kuria vyksta pasirinkimas.
Toks ar panašus pasirinkimas, koks vyko anuomet - ir pokaryje,
ir sovietų valdymo metais. Kai kas rinkosi garbingą kelią, bet
kartu ir persekiojimus, ir neturtą, o pokario metais - ir mirtį.
Taip ir dabar: vieni renkasi turtingesnius, kiti - "XXI amžių",
kuris šiuo momentu yra tas trokštamas kvietimo ženklas - eime.
Nuo savęs pridedu - o gal skausmingas garbingasis kelias žmones
rinkosi? Ir dabar renkasi mus, o mes esame dėkingi už pasirinkimą.
Tie, kurie nepasirinkti, "XXI amžiaus" įtakoje, sako,
irgi gerėja. Taip sakė prof. O.Voverienė. Sako, parašo teisybės
"Lietuvos ryte" ir R.Valatka, ir R.Sotvarienė, net ir
premjeras A.Brazauskas atitinkamai pakalba.
Tiesa, kad tai vyksta gerų arba gero laikraščio įtakoje, bet kalbant,
kad tai reiškia paminėtųjų gerėjimą, reikia būti atsargiems. Mat
neužmiršta sena taktika: tautinis - forma, socialistinis - turiniu.
Taip ir dabar - pasitelkiamos tautinės formos, suklaidinami norintys
ją mylėti žmonės, įgyjamas jų pasitikėjimas, o po to jie nukreipiami
kovoti patys prieš save, prieš valstybę ir prieš tautą. A.Brazauskas
nuo to ir pradėjo - Katedrą "sugrąžino". Buvo toks įvykis,
ir daugelį norinčiųjų suklysti jis ilgam suklaidino.
Jeigu jie būtų geri ar darytųsi geri, jie vis tiek atsiprašytų
ir tada eitų prie šventenybių. Atsimename apaštalą šv. Paulių,
kuris ne kartą sakė esąs mažiausias iš apaštalų, nes persekiojo
Kristaus Bažnyčią. Dirbo gal daugiau už visus, o vis tiek sakėsi
esąs mažiausias. Tokia nuotaika gera ir teisinga iš kokių nors
klystkelių grįžtantiems, bet mūsų paminėtieji esą jau tampantys
geri, nerodo ne tik tikros, bet ir veidmainingos tokios nuotaikos.
Todėl reikia būti atsargiems.
Aišku, mūsų buvimas net neabejotinai kai ką verčia bent patriotinę
retoriką vartoti. Nebūtų mūsų - nereikėtų. Dabar reikia užkirsti
kelius, kad Tėvynės ir Dievo pasiilgstantys žmonės nerastų gerojo
laikraščio - "XXI amžiaus", tad turi šį tą patriotiškai
kalbėti, apsimesti esantys geri, kad kas nors neimtų ieškoti pasiilgę
tų kun. R.Grigo minėtų "švarių šulinių". Todėl pavaidina
ir laimi, kai nukreipia žmones prieš save pačius. Laimei, ne visada
laimi. Kartais nepasiseka. Dalis, ypač jaunų žmonių, ne pakrypsta
ten, kur kreipiami, o tik klausosi ir patiki, kad tautiškumas
yra vertybė. Tokios apsimetantiems esą mokytojai nesėkmės būna
naudingos Lietuvai. Lietuvai sėkmė - jaunimas vaidinimą priėmė
už tikrovę, o tikrovės nepastebėjo. Kartais naudinga nepastebėti.
O vaidinti privertė gero laikraščio buvimas. Todėl būkime.
Beje, jaunimas, kuris gero laikraščio neranda, gali imti gyventi
gerai ir pavadovautas tų, kurie norėjo blogai vadovauti.
Lietuva buvo minima ir Kovo 11-osios Akto signataro Algirdo Patacko
kalboje. Lietuviai - tai ne antiglobalistai su kokiomis nors plytomis.
Jie - prieš, o mes - už. Už Lietuvą ir už pasaulį. Už tėvynių
pasaulį. Tokį siekį jau prieš kelerius metus nusakė prof. Vytautas
Landsbergis. Jo žodžiai buvo - tėvynių Europa. Tėviškių Europa,-
kalbėdamas šiame minėjime "pasmulkino" A.Patackas. Tokia
tėviškė Lietuva, savita Lietuva turi eiti į Europą, o jos gražiausias
vaizdas yra bažnytkaimis. "XXI amžius" nesibaimina vadinamas
provincijos, parapijos, zakristijos arba bažnytkaimių laikraščiu.
Visi tie išvardinti dalykai yra geri, šventi arba lietuviški,
o labiausiai pagirtas - bažnytkaimis. Erdvus - arti gamtos - ir
šventas, jeigu jo centras yra bažnyčia. Tai yra labai lietuviška.
Taip svarstydami ir atrandame, ką lietuviško saugotino turime,
o gal - tik turėjome. Ne taip, kaip plytuoti vadinamieji antiglobalistai.
Jie esą pasisako prieš kažkokias svetimybes (jau matėme), o to,
kas liks čia savo ir lietuviško, kažkokioms tariamoms svetimybėms
pasipriešinus, jie neparodo, nes negali parodyti. Jų negrynomis
akimis pasidairius nieko ir nebūtų. Visa, kas yra lietuviška,
jie patys jau seniai sunaikino. Patys naikino, todėl ir netiki,
kad kas nors dar būtų likę, mat kitaip savęs negerbtų, savo darbą
prastai vertintų. Gerbia, vadinasi, žino, kad nieko neliko. Išvarys
dar ir įtaką iš Vakarų - liks "garbingi" posovietiniai
vagys (ne rusiški, nes ir Rusija jau seniai sunaikinta), tokie
gabūs, kad net iš amerikiečių firmos sugeba vogti, Vyriausybės
globojami, ir diversiją sugeba padaryti - vamzdį Būtingėje prakiurdino,
kad būtų galima aiškinti, kur dingo jų pavogta trūkstama nafta.
Iš kur ta žinia, kad vagys globojami? O kaip nesuprasi - Vyriausybė
dėl nelaimės džiūgauja. Bus ir ką sakyti - į jūrą nafta išbėgo.
Suprantama, tai tik spėliojimai, bet yra sunku dirbti amerikiečių
valdomai įmonei, Vyriausybės ujamai, vietinių vagių apsuptai.
Nejaugi šie ir panašūs vagys yra tas autentiškas lietuviškumas,
kurį antiglobalistai nori ginti? Verčiau mokytųsi iš Vakarų to,
ką jie gero gali duoti - tegul ir produktyvaus gerai organizuoto
darbo arba ekonominio veržlumo. Lietuva pati tokio darbo patirties
negalėjo įgyti. Prieškario Lietuva savo sąlygomis dirbo gerai,
bet tai buvo kitos sąlygos, o ir tęstinumo nelikę. Todėl reikia
mokytis, o ne šaukti, kad prarasime kažką savito, ko neturime.
Reikia semtis iš turinčiųjų, o ne plytas jiems rodyti.
O štai susirinkusieji į tūkstantojo "XXI amžiaus" numerio
minėjimą Lietuvos nenaikino, tik kūrė, ir jų savigarba reikalauja
surasti, kad kažkas Lietuvos savito dar yra, kad ne viskas išnyko.
Ir randa - bažnytkaimį. Gal taip, gal ne. Būtų, jeigu negyventų
ten daug prasigėrusių ir šiaip atbukusių žmonių. Tikriausiai ten
yra ir šviesių žmonių. Tik kyla klausimas, daugės jų ar mažės,
ir kur laidas, kad daugėtų? Kur atspirtis išnuodytai tautai?
Pažiūrėkime, kur buvo atspirtis ir caro vargintai, ir laimingesnio
prieškario tautai. Prisimename tėvus, senelius, vyresnio amžiaus
pažįstamus ir suprantame - tauta mylėjo Dievą. Arba bijojo nuodėmės,
kaip neseniai rašė viena skaitytoja iš Jūrės. Tai beveik tapatu.
Dievo meilė ir Dievo baimė yra beveik tapatūs jausmai, nes iš
tikrųjų Dievas - didelė galybė, ne vienoje plotmėje su žmogumi,
Jo meilė ir baimė turi būti greta.
Tėvai mylėjo Dievą, ir tai juos gynė nuo nuodėmės. Tai buvo pastovumo,
tapatumo, gyvenimo vertumo išsaugojimo garantas. Iš čia - Lietuva.
Anaiptol ne vien psichologiškai ta meilė ir tikėjimas yra atrama.
Dievas yra realybė, ne įsivaizdavimas, nors ir įsivaizdavimas
šiek tiek padėtų. Yra realybė, yra didelė galybė, ir Jį mylintiems
Jis duoda jėgos būti savimi ir būti lietuviais.
Štai ir A.Patacko paminėta bažnytkaimių Lietuva. Štai ir Lietuva
- bažnytkaimis. Arčiau Dievo, arčiau Bažnyčios, ir būsime savimi.
Eisime į Europą, jeigu priims, ir turėsime, ką jai duoti. Jeigu
užteks joje gėrio jėgų, išskėstomis rankomis ji lauks mūsų. Bet
ne profesionalių sovietinių vagių, jau užplūdusių pasaulį ir Europą,
ne nevėkšlų ir tingių geriems darbams, taip pat sovietinių.
Geras minėjimas, kuriame pabuvus mintys prašosi būti užrašytos
ir paskaitytos. Geras ir savo antrąjį tūkstantį pradėjęs skaičiuoti
"XXI amžius" - tegul tik sėkmingai skaičiuoja.
Gražina TRIMAKAITĖ
Marijampolė
© 2001 "XXI amžius"