Globalizmo viražai
Pokalbis su publicistu ir žurnalistu
Viliumi Bražėnu
Vilius BRAŽĖNAS - žymus lietuvių
išeivijos Amerikoje publicistas, ilgametis žurnalistas, tarptautininkas,
išleidęs dvi politologines knygas "Sąmokslas prieš žmoniją"
ir "Nauja pasaulio santvarka?", antikomunistine bei
tautų laisvės tematika apie tūkstantį kartų kalbėjęs amerikiečių
ir lietuvių auditorijose. Skaitydamas paskaitas amerikiečiams,
du kartus apkeliavęs Ameriką. V.Bražėno dėka apie Baltijos šalių
laisvės kovą išgirdo milijonai amerikiečių. Jis rūpinasi kiekvienu
Lietuvos žingsniu pasaulyje ir nelieka abejingas tam, kas vyksta
pačioje Lietuvoje. Rugsėjį-spalį lankęsis Lietuvoje, dabar jis
vėl atvyko į Lietuvą, kad galėtų dalyvauti gruodžio 15-ąją Kaune
vyksiančioje konferencijoje apie globalizaciją.
Pastaruoju metu žodis "globalizacija"
tampa vis populiaresnis žiniasklaidoje. Anksčiau šito žodžio lyg
ir nebuvo.
Įsidėmėtina, kad aš pats dar prieš
trejus metus praleidau bibliotekoje nemažai laiko, peržiūrėdamas
naujausias enciklopedijas ir net didžiausią anglų kalbos žodyną,
ieškodamas žodžio "globalizacija". Nieko panašaus negalėjau
rasti.
Viešumon tą klausimą pirmieji iškėlė dešinieji, jau prieš daugelį
metų sakydami, kad yra agresyvių internacionalistų, kurie bando
sukurti vieną pasaulio vyriausybę arba naują pasaulio santvarką.
Dešiniųjų spaudoje apie tai buvo plačiai rašyta. Kairieji, liberalai
ir valdančiosios klasės spauda apie tai tylėjo. Po Persijos karo
prieš Iraką spaudoje pasirodė tokia antis, kad prezidentas D.Bušas
(vyresnysis) su savo patarėju, plaukiodami greitlaiviu jūroje,
sugalvojo šio reiškinio pavadinimą: "naujoji pasaulio santvarka".
Bet gerokai prieš šį įvykį jau daug kas buvo vartojęs šią sąvoką
spaudoje. Ir aš pats apie tai jau 1975 metais buvau rašęs savo
knygoje "Sąmokslas prieš žmoniją".
Terminas "viena pasaulio santvarka" arba "viena
pasaulio valdžia" turi plačią reikšmę. Todėl buvo pradėtas
vartoti gana miglotas žodis "globalizacija". Prie globalizacijos
yra neteisingai priskiriami normalūs kultūriniai pasikeitimai,
transportacijos, komunikacijos pažanga ir kitos sritys. Daug kas
susipainioja tuose apibrėžimuose, taip pat ir ekspertai. Tiksliau
- bijoma prievartinės, žmonių ir tautų laisvę naikinančios globalizacijos.
Prieš "prievartinę" globalizaciją ir popiežius Jonas
Paulius II yra pasisakęs. Jis apie tai pareiškė Vatikane 50-ies
pasaulio mokslininkų konferencijoje globalizacijos klausimu.
Globalizacija paprastai apibūdinama
taip: tai yra laisvas prekių, žinių, investicijų, žmonių judėjimas
per sienas. Atrodo, tai sveikintina. Gal galėtumėte pakomentuoti?
Tai reiškia, kad nebebus sienų. O
jeigu nebebus sienų, pasaulis bus viena didelė valstybė. Tuomet
reikia vienos pasaulio vyriausybės. O kas ją rinks? Ar bus surengti
laisvi visuotiniai rinkimai? Ar bus atsižvelgta į žmonių nuomonę,
panaikinant sienas ir paskiriant vyriausybę?
Tada iš čia ir kyla klausimas,
ar nenukentės mažų tautų kultūros?
Tikrai taip, bet ne tik mažų, bet
ir didelių. Jau prieš penkiolika metų leidinyje "Sovetskaja
Rossija" (Tarybinė Rusija), susirūpinęs rusiškos kultūros
sunaikinimu, apie naują pasaulio santvarką rašė vienas profesorius.
Amerikiečiai taip pat labai rūpinasi savo kultūra. Jie tai vadina
The way of life (įprastas gyvenimo būdas).
Kita vertus, didžiosios valstybės prarastų savo konstitucines
teises. Ir žmonės netektų visų savo laisvių: politinių, spaudos,
kalbos, ginklo turėjimo ir t.t. Nukentėtų valstybių suverenitetai.
Vietoj prezidento, parlamento būtų paskirti gubernatoriai, taip,
kaip nacių okupacijos laikais.
Pastaruoju metu lietuviškoje spaudoje
pastebėjau kaltinimus nepritariantiems globalizacijos idėjai.
Na, kad ir "Lietuvos ryte" (2001 09 12) Belgijos ministras
pirmininkas savo atvirame laiške globalizmo priešininkus vadina
einančiais prieš srovę, o "Respublikoje" (2001 09 13)
rašoma, kad "...prie vis galingesnio antiglobalistinio judėjimo
prisideda vis tamsesnės, vis mažiau prognozuojamos jėgos - anarchizmas,
terorizmas ir t.t."
Tai senas sovietinis metodas. Tokios
sąvokos buvo taikomos tiems, kurie ėjo prieš "srovę":
"liaudies priešas", "antivalstybininkas".
Iš tikrųjų pati Tarybų Sąjunga ėjo prieš "srovę", prieš
žmonijos pažangą ir galų gale dingo. Ta "srovė" teka
"aukštai", valdančioje klasėje, didžiojoje žiniasklaidoje
ir aukštojoje akademijoje. O "apačioje", žmonių masėse,
tos "srovės" nėra. Mažai kas iš jų nori globalizacijos,
išskyrus tuos, kurie tikisi "aukso kalnų", kad nereikės
dirbti ir t.t. Technologinė, transporto, informacijos pažanga
- tai yra srovė, prieš kurią negalima eiti, nes ji vystosi savaime
taip, kaip iš vieno rato atsirado keturių ratų vežimas, vėliau
- garo mašina, vidaus degimo variklis, automobilis ir t.t. Prieš
tą srovę niekas nenori eiti, išskyrus musulmonus fundamentalistus,
kurie kai ką atmeta. Tačiau jie neatmeta nei raketų, nei ginklų.
Atmeta tik su kultūra susijusią technologijos pažangą: filmus,
kai kurias televizijos laidas.
Ką galėtumėte pasakyti apie skandalingas
riaušes Sietle, Geteborge, Genujoje?
Yra dvi grupės, kurios priešinasi
globalizacijai. Dešinieji antiglobalistai tokiose demonstracijose
nedalyvauja. Jie veikia intelektualinėse sferose: spaudoje, susirinkimuose
ir t.t. O kairieji yra įpratę rengti demonstracijas su raudonomis
ir kitų spalvų vėliavomis. Šitą veiklą pratęsia gamtos saugotojai
- žalieji, ruošiantys taikias demonstracijas. Anot jų, viena pasaulio
valdžia būtų valdoma korporacijų, kurios su niekuo nesiskaito.
Jie protestuoja prieš globalizaciją, bijodami, kad tai gali pakenkti
gamtai. Prie jų prisideda darbininkų unijos. Tokiomis aplinkybėmis
visada atsiranda mušeikų ar chuliganų. Iškyla "globalinis
chuliganizmas". Bet yra klausimas: kieno naudai tie laužymai,
daužymai, deginimai? Aišku, tai daroma globalistų naudai. Taip
taikios demonstracijos praranda dėmesį ir viskas nukrypsta tik
į chuliganizmą. Laimi patys globalistai. Tikriausia jie prisideda
prie demonstracijų organizavimo. O chuliganų, norinčių daužyti,
surasti nesunku. Juo labiau jiems sumokėjus ar leidus pasilinksminti
ir išgerti. Remiantis tuo paskelbiama, kad antiglobalistai yra
chuliganai.
Lietuvos žiniasklaidoje buvo minima
Tarptautinė globalizacijos ekspertų komisija. Gal galėtumėte paaiškinti,
kokias funkcijas ji atlieka?
Aš jau seniai domiuosi globalinėmis
politinėmis problemomis. Esu labai daug skaitęs apie tai ir nemažai
parašęs. Bet apie tokią Tarptautinę globalizacijos ekspertų komisiją
nesu girdėjęs ir nieko apie ją negalėčiau pasakyti. Aš abejoju,
ar iš viso yra tokia komisija. Vadinasi, kalbant apie globalizaciją
ir, dar daugiau, kažkokį antiglobalistų sąmokslą (dėl teroro išpuolių
JAV rugsėjo mėnesį) kai kada prikalbama nesąmonių.
Kodėl taip staiga atsirado prieštaravimų
ir globalizavimas tapo blogas?
Blogas jis netapo staiga. Jis jau
buvo blogas, kai persai globalizavo pasaulį, kai Hitleris, Leninas,
Stalinas bandė globalizuoti pasaulį. Jis yra blogas ir dabar,
kai Vakarų ir Rytų globalistai (drauge sudėję savo pastangas)
bando globalizuoti pasaulį. Jie visi bandė kurti vieną pasaulio
valdžią. Tiktai anksčiau žodis "globalizacija" nebuvo
vartojamas.
Ką galėtumėte pridurti, siekdamas
apibūdinti globalizavimą?
Globalistai žada taiką, sakydami,
kad religija ir tautiškumas kelia karus. Jie reikalauja vienos
religijos ir vienos tautybės.
Taikos palaima priklauso nuo to, kas taikos metu valdo. Profesorius
R.J.Rummel savo knygoje "Death by Governement" (Vyriausybės
nužudyti) teigia, kad praėjusiame šimtmetyje (baigiant 1987 metais)
karo frontuose (tarptautinių ir civilių karų kautynėse) žuvo 38,5
mln. karių. Tačiau pamirštama pasakyti, kad 15 totalitarinių vyriausybių
nužudė 151 mln. savo piliečių. Vadinasi, taikos metu nužudyta
keturis kartus daugiau žmonių nei frontuose. Štai ką reiškia vadinamoji
taika. Todėl ir sakau, kad daug kas priklauso nuo vyriausybės,
kuri turi palaikyti taiką. Pabandykim įsivaizduoti, kokia būtų
vieno pasaulio vyriausybė. Ar ji galėtų būti demokratinė? Jei
visos tautos būtų pavergtos, tai tik valdantieji turėtų balsą.
Savo knygoje "Sąmokslas prieš
žmoniją" esate minėjęs apie vieną paskaitos klausytoją, kuris
pareiškė: "Kadangi jūs nesate gimęs Amerikoje, nežinote vieno
svarbaus dalyko: amerikiečiai gali būti užmigę, tačiau, kai pabunda,
tai saugokis!..". Ar galima šitą posakį pritaikyti dabartiniams
įvykiams?
Globalistai tokias krizes vadina
globaline kova prieš terorą. O paprasti amerikiečiai nekalba apie
globalizmą, jie šaukia "God bless America!" (Dieve,
laimink Ameriką!). Amerikietiškas patriotizmas šiuo metu yra labai
pakilęs. Galėčiau pateikti neįtikėtiną pavyzdį. Kai prezidentas
po teroro aktų sakė savo pirmą kalbą Kongrese, vyko futbolo rungtynės.
Per pertrauką garsiakalbyje buvo įjungta prezidento kalba. Pasibaigus
pertraukai, sportininkai grįžo į aikštę. Jiems nerūpėjo niekas
kitas, išskyrus varžybas. Žmonės tiesiog nušvilpė žaidėjus, neleido
tęsti rungtynių ir toliau klausėsi prezidento kalbos. Tokia žiūrovų
reakcija parodė, kad buvo skaudžiai užgauta amerikiečių (visų
rasių) savigarba. Vadinasi, globalistai bando krizę suglobalinti,
o amerikiečiai - sunacionalina.
Grįžkime į Lietuvą. Spalio pradžioje
Grūto parko įkūrėjo darbas buvo įvertintas vadinamąja alternatyvine
Nobelio taikos premija. Tiksliau, JAV Harvardo universiteto apdovanojimu.
Ką apie tai galvojate?
Tokios rūšies "parko" įsteigimas
yra teisingumo ir pilietinio padorumo sąvokų apvertimas aukštyn
kojomis. Ar gali kas nors įsivaizduoti Izraelyje galeriją paveikslų,
vaizduojančių išdidų Hitlerį, ordinuotą maršalą Geringą bei nacių
simboliais pasidabinusius Himlerį, Rozenbergą, Eichmaną?
O kalbant apie Harvardo universiteto "alternatyvinę"
Nobelio premiją, belieka tik nurodyti, kad Amerikoje dažnai išgirsite
antikomunistų pastabą: "Harvardas bus paskutinė komunizmo
tvirtovė".
Dėkojame už pokalbį.
Kalbėjosi Elona GUBAVIČIŪTĖ
© 2001 "XXI amžius"