Žmogus yra apdovanotas atskirti gera nuo pikto
JAV gyvenantis, bet dažnai į
Lietuvos universitetus dėstyti atvykstantis prel. prof. Antanas
RUBŠYS žinomas kaip Šventojo Rašto specialistas. Neseniai viešėjęs
Lietuvoje prelatas mielai atsakė į "XXI amžiaus" klausimus.
Penktadienio numeryje spausdinome pirmąją jo interviu dalį, o
šiandien skaitykite antrąją dalį.
Dievo įkvėptas Šventasis Raštas
yra pripažintas įvairių krikščioniškų tradicijų. Jūs parengėte
naują Senojo Testamento vertimą lietuvių kalba. Ar kitos krikščioniškos
konfesijos pasinaudojo jūsų vertimu? Ar buvo bendrų pasitarimų?Koks
šių pasitarimų rezultatas, panaudojant jūsų vertimą visai lietuvių
tautai?
Taip! Visiems krikščionims, - ir
Katalikų Bažnyčiai, ir protestantų bei ortodoksų bendrijoms, -
Šventasis Raštas yra Dievo Knyga, o ne Knyga apie Dievą. Anot
Tautų apaštalo Pauliaus, "...Dievo įkvėptas ir naudingas
mokyti, barti, taisyti, auklėti teisumui, kad Dievo žmogus taptų
tobulas, pasirengęs kiekvienam geram darbui" (1 Tim 3, 16).
Mano Senojo Testamento vertimu pasinaudojo Lietuvos Biblijos draugija,
1999 metais išleisdama ekumeninį Biblijos, arba Šventojo Rašto,
leidimą. Be to, pasirodė leidimas be deuterokanoninių knygų ir
Psalmynas kartu su ekumeniniu Naujuoju Testamentu. 2001-aisiais
pasirodė ir kišeninis Biblijos, arba Šventojo Rašto, ekumeninis
leidimas.
Pasirodžius mano bandomajam Senojo Testamento leidiniui (Putnam,
CT; 1992-1995), Lietuvos Biblijos draugija panoro prisidėti prie
jo skleidimo. "Kad galėtų gauti finansinę Jungtinių Biblijos
draugijų paramą, - rašo kun. Vaclovas Aliulis, Lietuvos Biblijos
draugijos prezidentas, Prizmės žurnale, - turėjo prisitaikyti
prie reikalavimų, visame pasaulyje jos taikomų Biblijos leidiniams:
nedėti teologinių komentarų, į atskirą bloką išskirti Senojo Testamento
deuterokanonines knygas. Vyskupų Konferencija ir vertėjas sutiko,
kad LBD rengtų tokį leidinį, siūlytų pataisų bei patobulinimų
vertimo tekstui." Gaila, kad tarpkonfesinė redakcijos komisija,
neturėdama hebraisto, rėmėsi tik prancūziškais bei angliškais
ekumeniniais vertimais, literatūrinės lietuvių kalbos išmanymu
ir savo išmone, įterpė esminių pataisų ir savitų bei miglotų patobulinimų,
net nepranešdama ir nepasitardama su vertėju. Įvesdama savitą
hebrajiškųjų raidžių perrašymą, ji ne tik jo nuosekliai nesilaikė,
bet ir sukūrė sumaištį asmenvardžių ir vietovardžių rašyme. Tiesa,
LBD redakcinė komisija dirbo Lietuvoje, o vertėjas buvo toli,
už Atlanto. Vis dėlto labai nusivyliau, - drauge su kun. Vaclovu
(Prizmė, 2000/4), - nes esminės pataisos ir saviti migloti
patobulinimai be vertėjo žinios - sutikimo - daro ekumeninį leidimą
kitokį. Beje, LBD redakcinė komisija ne sykį tarėsi su vertėju
dėl neesminių pataisų ir patobulinimų.
Ekumeninis LBD leidimas yra svarbus Lietuvai. Svarbus, kad tokio
leidimo sulaukėme; svarbus, nes patrauklus išvaizda; svarbus,
nes lengva su juo visur keliauti. Duok Dieve, kad raidžių perrašymo
bėdos ir kiti migloti įvaizdžiai nekliudys toliau tikslinti Knygos
iš Dievo vertimą į lietuvių kalbą. Atmintis, tautos tikėjimo atmintis
ir sklandi Knygos iš Dievo kalba skatins jos skaitymą.
Tyrinėdamas Dievo išrinktosios
tautos ir pirmųjų krikščionių istoriją bei su Šventuoju Raštu
susijusius kraštus, tautas ir religijas, susidūrėte ir su musulmonų
religija, ir tos religijos išpažinėjais. Juk 1987 metais esate
išspausdinęs knygą "Islamas: religija, kultūra, valstybė".
Šiandien iškyla musulmonų religijos išpažinėjų, tiek santūriųjų,
tiek kraštutiniųjų, vaidmuo, reikšmė ir net grėsmė Vakarų pasaulio
kraštams ir tautoms, jų kultūrai ir civilizacijai. Kokia jūsų
pažiūra į šių dienų pasaulio situaciją po teroristų iš Rytų išpuolio
ir Vakarų kraštų, ypač JAV, pastangų apsisaugoti ir net sunaikinti
teroristų lizdus Rytuose? Gal savo atsakymą galite praturtinti
Šventojo Rašto išmintimi?
Šių dienų pasaulio situacija po Osamos
bin Ladeno ir "Al Qaida" teroristų išpuolio yra kraupi,
tačiau tai nėra karas tarp islamo ir krikščionybės ar tarp Rytų
ir Vakarų. Veikiau šių dienų pasaulio situacija yra bendros Jungtinių
Tautų - ir Vakarų, ir Rytų - pastangos teisti kraupaus O. bin
Ladeno ir "Al Qaidos" teroro nusikaltėlius. O. bin Ladeno
ir "Al Qaidos" islamas yra islamo parodija - vulgarus
talibų "grynojo islamo" skelbiamas fanatizmas.
Tiesa, musulmonų džihadas - pastangos skleisti islamą, mesijinė
savimonė buvo ir yra stipri. Tačiau Koranas draudžia naudoti prievartą
skelbiant islamą. "Religijoje negali būti prievartos"
(Koranas, sura 2,256). Šis Korano principas daugeliui islamo kartų
buvo pakantumo norma. Mahometui mirus, islamas metėsi jėga nešti
žmonijai savo tikėjimą. Islamas yra religija-kultūra-valstybė.
Arabų armijos išėjo su kardu suislaminti tuometinį pasaulį, lyg
paneigdamos reiklųjį Korano principą. Arabai didžiavosi naujai
pasiekta politine islamo vienybe. Be to, iškilo genialūs karvedžiai,
kuriems parūpo galimybės ieškoti grobio turtingose Arabijos pusiasalio,
Bizantijos, Persijos valdose. Dažnai teigiama, kad musulmonų armijos,
verždamosi per senąjį pasaulį, privertė ginklu užkariautas tautas
tapti musulmoniškomis. Tai nėra istorinė tiesa. Musulmonai nežudė
tų, kurie atsisakė priimti jų tikėjimą. Žinoma, ir tada, kaip
ir dabar - pervartos ir lūžių metais - tarp musulmonų buvo fanatikų.
Musulmonų karvedžiai ir kalifai nesistengė dauginti musulmonų
prievarta. Jie kur kas labiau domėjosi grobiu - duokle ir mokesčiais.
Žmogaus santykį su Dievu musulmonai suvokia kitaip nei krikščionys.
Anot islamo, žmogus - Adomas ir Ieva - yra sukurtas ypatingu būdu,
apdovanotas galia kalbėti, suprasti, mokytis, atskirti tai, kas
gera, nuo to, kas pikta, tai, kas teisinga, nuo to, kas klaidinga.
Adomas buvo sukurtas kaip Dievo kalifas - įgaliotinis žemėje.
Būdamas Alacho įgaliotinis ir pirmasis žmogus kūrinijoje, Adomas
buvo ir pirmasis pranašas, siųstas mokyti apie Dievą. Per Adomą
žmonijai buvo duotas aiškus įstatymas - islamas. Jis buvo ir amžinai
lieka atsidavimas Dievui. Nenuostabu, kad islamas teigia,
jog visi žmonės gimsta kaip musulmonai: nekalti, tyri ir laisvi.
Gimtosios - pirmapradės - nuodėmės sąvoka yra priešinga islamui.
Ribotam kūriniui nėra nuodėmė gimti silpnam ir trapiam bei būti
silpnam ir trapiam. Kuo žmogus tampa po gimimo, priklauso nuo
aplinkos ir išorinės įtakos. Religija ženklina visą žmogaus tikėjimišką,
kultūrinį ir politinį atsidavimą Dievui. Religija yra musulmono
gyvenimas; žmogaus gyvenimas pagrįstas šariatu - teisėtvarka -
"liepimu daryti gera ir draudimu blogai elgtis". Vakarų
kultūrinis pranašumas - slegiantis iššūkis islamui ir musulmonų
religijai bei gyvenimo būdui. Mat reikia apsiprasti su kultūra
ir gyventi pasaulyje, valdomame kitatikių, kuriems, nežinia kodėl,
sekasi. Būdinga, kad islamo valstybei subirus į karalystes, respublikas
bei diktatūras, ir civilizacijai nusmukus, islamas lieka tas pats
savo religija - tikėjimu. Kultūrinis Vakarų pranašumas ir skirtingas
islamo valstybiškumas - šiandienis islamo tragizmas, kuris reiškiasi
kraupiu O. bin Ladeno ir "Al Qaidos" vulgariu islamu.
II Vatikano Susirinkimas pareiškė: "Mūsų metu, kai žmonija
vis labiau vienijasi ir ryšiai tarp įvairių kraštų darosi glaudesni,
Katalikų Bendrija su didesniu atsidėjimu žvelgia į savo santykius
su nekrikščionių religijomis. Vykdydama savo uždavinį - ugdyti
vienybę ir svetingumą ne tik tarp atskirų žmonių, bet ir tautų,
pirmoje eilėje ji kreipia dėmesį į tai, kas visiems žmonėms yra
bendra ir veda į tarpusavio draugystę.(...) Katalikų Bendrija...
su pagarba žvelgia į musulmonus, garbinančius vieną Dievą - gyvą
ir esantį iš savęs, gailestingą ir visagalį dangaus ir žemės kūrėją,
kalbėjusį žmonėms.
(...)Nors Jėzaus jie ir nepripažįsta Dievu, bet gerbia jį kaip
pranašą ir gerbia mergele likusią jo motiną Mariją bei kartais
net pamaldžiai jos šaukiasi. (...) Be to, jie laukia teismo dienos,
kada Dievas atlygins visiems prikeltiesiems žmonėms. (...)Nors
šimtmečių būvyje tarp krikščionių ir musulmonų buvo kilę daug
nesantaikos ir priešiškumo, šventasis Sinodas ragina visus pamiršti
praeitį, stengtis vienas kitą nuoširdžiai suprasti ir bendromis
jėgomis saugoti bei nešti žmonėms socialinį teisingumą, dorinį
gėrį, taiką bei laisvę".
Kas dar skaitytojui žinotina?
Sakoma, kad apetitas ateina bevalgant!
Imk ir skaityk Šventąjį Raštą! Kviečiu domėtis Knyga iš Dievo,
nes ji kalba apie dabar, prakalbindama skaitytoją dabarties
raizgyne, duobėtame gyvenimo kelyje ir primindama žmogui Tiesą
- amžinąją gyvenimo atmintį.
© 2001 "XXI amžius"