Žilą senovę regėjusių meno
kūrinių likimas -
restauratorių rankose
|
Restauratoriai (iš kairės)Paulius
Kuodis, Audronė Davainienė ir Alfonsas Šiaulys |
|
Restauratorė Greta Žičkuvienė
vos ne kasdien akis į akį susiduria su senove |
|
Polichromuotos medienos restauravimo grupės
vadovei Laimai Kruopaitei darbe labai praverčia didinamasis
stiklas
Autoriaus nuotraukos
|
Lietuvos dailės muziejaus
Prano Gudyno muziejinių vertybių restauravimo centro polichromuotos
medienos restauravimo grupėje - penki specialistai. Grupės vadovė
- aukščiausios kategorijos restauratorė, Vilniaus universitete
chemiją baigusi Laima Kruopaitė.
Nesi kantrus - nėra ko
ir dirbti
Restauratoriai privalo turėti
atitinkamą išsilavinimą. Jiems reikalingos ir chemijos žinios,
todėl tarp restauratorių yra ir universitetą baigusių chemikų.
Pradėjusiam dirbti restauratoriui, nors ir turinčiam atitinkamą
išsilavinimą, patikimi mažiau sudėtingi darbai. Tik po tam tikro
laiko jis gali būti atestuojamas. Yra keturios restauratorių kategorijos.
Kiekvienai jų priskiriami atitinkamo sudėtingumo darbai. Ar nori
kelti kvalifikaciją, priklauso ir nuo paties žmogaus. Turintis
aukštąjį išsilavinimą tikėtis aukščiausios (pirmosios) kategorijos
gali tik po dvylikos darbo metų, o žmogaus su aukštesniuoju išsilavinimu
tokią pat restauratoriaus kategoriją gali įgyti tik po šešiolikos
metų. Ar tinkamas tokiam darbui, mato pats žmogus. Buvo tokių,
kurie privalėjo palikti Centrą. Restauratoriaus darbas - labai
specifinis, reikalaujantis begalinės kantrybės ir pasiaukojimo.
Gal todėl kai kurie patys ir išeina. Tačiau buvo tokių, kurie,
padirbėję kitur, atgal sugrįžo. Jie suprato, kad dirbti Centre
- jų pašaukimas.
Meno kūrinys - didelis
turtas ir jį privalu tausoti
Bažnyčiose esančios skulptūros
yra kurtos ne liaudies meistrų, bet profesionalių menininkų -
vietinių ir atvažiavusių ar pasimokiusių užsienyje. Tai profesionalų
kūryba. Bažnyčios liaudies meistrus nenoriai įsileidžia, nes jos
pageidauja turėti meno kūrinių.
Tačiau pasitaiko taip, jog, perdažius altorių ar sienas, atrodo,
kad ta spalva nebesiderina su senosiomis meno skulptūromis. Tada
ima ir netgi tais pačiais dažais jas uždažo. Ypač tai atsitinka
su sidabruotomis skulptūromis. Jeigu meno kūrinys buvo nekokybiškai
sidabruotas, jis patamsėja. Ta juoda spalva kažkam vėl nepatinka,
ir ją uždažo.
Perdažytas kūrinys nebebus toks, kokį jį sukūrė menininkas prieš
keletą šimtų metų. Senasis meno kūrinys vertingas savo autentišku
senumu. Perdažius galima prarasti senąjį, vertingiausią vaizdą.
Neverta reikalų turėti su savo paslaugas siūlančiais apsišaukėliais.
Klebonas iš tokio restauratoriaus privalo pareikalauti Kultūros
ministerijos išduoto pažymėjimo, kuriame įrašyta jo vardas, pavardė
ir turimos kvalifikacijos kategorija. Kiekvienas restauratorius
kas penkeri metai peratestuojamas.
Kūrinys restauruojamas
net apie metus
Bareljefas "Nuėmimas nuo
kryžiaus" paimtas iš Čekiškės bažnyčios. Jis buvo dvylika
sluoksnių uždažytas. Nors pati skulptūra nėra didelė, milimetro
ar pusantro milimetro storumo dažų sluoksnis labai pakeitė drožybos
plastiką, nekalbant apie spalvinį sprendimą. Jau negalima suprasti
- ar tai medinis kūrinys, ar lietas iš gipso. Bet tai XVI amžiaus
kūrinys, atvežtas iš Vokietijos. Nežinomi jo keliai į Lietuvą.
Iš pradžių buvo atlikti pasluoksniniai tyrimai. Tai buvo sužinota,
atsargiai dirbant skalpeliu iki apatinio sluoksnio. Dvylika sluoksnių
randama labai retai, šiaip jų būna trys keturi.
Kūrinių restauravimas trunka labai ilgai, kartais net iki metų.
Dažniausiai nepavyksta naudoti tirpiklių, nors su jais būtų daug
lengviau. Jeigu suminkštėja uždažymas, kartu suminkštėja ir autoriniai
(senieji) dažai. Tada jie nusivalytų. Todėl sluoksnių paieška
atliekama skalpeliu gramdant milimetras po milimetro, naudojantis
didinamuoju stiklu. Darbas labai sunkus, reikalaujantis daug darbo
sąnaudų, nepaprasto kruopštumo, atidumo ir išmanymo.
Prieš skulptūrą - kirviu
ar pjūklu
Pasitaiko, kad skulptūra perkeliama
į kitą nišą, altorių ar į bažnyčią. Ji nebetinka ten, kur ją norėtų
pastatyti. Nepaisant to, kad tai yra senas ir vertingas kūrinys,
jis kirviu ar pjūklu pamažinamas, susiaurinamas. Taip atsitiko
su skulptūra "Nekalto Prasidėjimo Marija". Ji paimta
iš Kauno M.K.Čiurlionio meno muziejaus. Šis ją gavo iš Alsėdžių
bažnyčios. Iš kur čia atkeliavo, ankstesnis skulptūros kelias
nežinomas.
Skulptūra buvo susiaurinta ir gerokai nupjauta. Kas tai padarė,
konkrečiai apkaltinti nėra ko. Su tokiais dalykais restauratoriai
dažnai susiduria. Kartais iš vieno personažo padaromas kitas.
Jis nudažomas kitomis spalvomis.
Dabar restauruojamas XVI amžiaus kūrinys "Prisikėlęs Kristus",
paimtas iš Akmens bažnyčios. Tai nemažai nukentėjusi, daug kartų
perdažyta skulptūra.
Restauratorius jaudinanti problema ta, kai būna ne viena, bet
grupė skulptūrų. Pasitaiko taip, kad jos išardomos. Tada paimama
viena skulptūra ir ji nukeliauja į kitą bažnyčią. Taip išardomas
skulptūros ansamblis.
Meno vertybėms - atitinkama
apsauga
Už kūrinio saugumą turėtų atsakyti
jo saugotojas - kunigas, zakristijonas, muziejus. Rūpestingas
šeimininkas nenaudojamus daiktus sudeda taip, kad jų pelės negraužtų,
nepultų medžio kenkėjai, neatsirastų pelėsių. Kad ir kokie tai
būtų - ar medžio skulptūros, ar tekstilės dirbiniai.
Pernai restauratoriai žvalgėsi po Panemunės bažnyčias. Jie matė
labai gražių pavyzdžių. Veliuonos bažnyčia turi savo muziejų.
Jame - ir bažnytiniai spaudiniai, ir tekstilės dirbiniai, ir drožiniai
iš medžio. Sudėti jie visi atskiroje patalpėlėje. Smagu tokius
eksponatus matyti ir turistams, ir saviems parapijiečiams.
Jurbarko bažnyčios varpas, turbūt lietas Tilžėje, - po stogeliu.
Jis netilptų uždaroje patalpoje. Varpas eksponuojamas šventoriuje.
Polichromuotos medienos restauravimo grupės vadovės Laimos Kruopaitės
nuomone, kunigų seminarijose būtų neblogai įvesti paminklotvarkinę
discipliną. Kunigas ateina į seną bažnyčią, kur yra daug įvairiausio
paveldo: arnotų, senų baldų. Jis turi daug gerų norų, bet reikiamo
išmanymo - ne. Tokias žinias ir turėtų gauti studijuodamas kunigų
seminarijoje. Tai, žinoma, labai delikatus klausimas.
Paėmus žvakidę į rankas,
iš susijaudinimo jos virpėjo
Eksponatas, kuris sąlyginai pavadintas
apeigine žvakide, - vienintelis Lietuvoje. Dailės muziejus jį
gavo iš Vilniaus Bernardinų bažnyčios. Tai XV-XVI amžių gotika.
Ilgai nežinota, koks tai kūrinys. Atsiskleidė paslaptis, jos analogus
mūsų menotyrininkams pastebėjus viename iš Skandinavijos šalių
muziejų. Tada suprato, ką jie turi. Labai sunku buvo restauruoti
eksponatą, nes visas jo kotas buvo suėstas medgraužių. Jis atrodė
kaip rėtis. Skylutės buvo užkištos mase - kanifolija su vašku.
Reikėjo iš visų skylučių pašalinti kietą masę. Atlikti tai reikėjo
kruopščiai ir sąžiningai. Apeiginės žvakidės restauravimas truko
per pusę metų. Šitokį darbą atliko aukščiausios kategorijos restauratorė
Audronė Davainienė. "Kada šį eksponatą paėmiau į rankas,
iš susijaudinimo jos virpėjo - tokia senove nuo jo dvelkė",
- sakė aukščiausios kategorijos restauratorė L.Kruopaitė.
Bronius VERTELKA
Vilnius
© 2002"XXI amžius"