M.A. Palonio freskose -
arkivyskupo šv. Brunono misija Lietuvoje
|
LDK kanclerio Kristupo
Zygmanto Paco portretas |
|
M.A. Palonio freska Pažaislyje
"Kunigaikščio Netimero krikštas 1009 metais" |
Lietuvai atstačius nepriklausomybę,
1990 metais į Pažaislio vienuolyną sugrįžo Šv.Kazimiero kongregacijos
vienuolės, jau keleri metai vyksta pasaulyje žinomas Pažaislio
tarptautinis muzikos meistrų, virtuozų festivalis, koncertai.
Pažaislio baroko architektūros ansamblis vėl minimas menininkų,
architektų, muzikų recenzijose kaip pasaulietinės muzikos geriausių
atlikėjų erdvė. Atgaivinta Pažaislio architektūros šedevrų kūrėjų
Mykolo Archangelo Palonio ir Delbene tapytų freskų, paveikslų
prasmė, išliekamoji vertė.
Pastaruoju metu Lietuvoje, ypač lietuvių išeivių, susidomėta šv.
Brunono veikla ir M.A.Palonio tapytomis freskomis šia tema Pažaislio
vienuolyno koridoriuje, priešais buvusią zakristiją. Arkivyskupo
šv. Brunono misija Lietuvoje 1009 metais ir kunigaikščio Netimero
krikštas kartu su 300 karių yra žinomas istorikams, besigilinantiems
į senovės baltų istoriją.
JAV lietuvis Algirdas Liepinaitis labai susižavėjo freskų paveikslais,
kuriuose primenama arkivyskupo šv. Brunono Bonifaco misija ir
kunigaikščio Netimero krikštas. Mat šis faktas leidžia švęsti
Lietuvos vardo paminėjimo pirmą kartą istoriografijos šaltiniuose
tūkstantmetį. Tiesa, savo laiške "XXI amžiui" A.Liepinaitis
rašo, kad yra mįslė, kodėl Pažaislio ansamblio fundatorius Kristupas
Pacas liepė dailininkui M.A.Paloniui nutapyti ciklą freskų apie
šv. Brunono misiją.
Neseniai sukako lygiai 290 metų,
kai 1712-ųjų spalio 15 d. Vilniaus vyskupas Konstantas Bžostauskis
pašventino vieną gražiausių ir vertingiausių meno paminklų ne
tik Lietuvoje, bet ir Europoje, baroko architektūros šedevrą -
Pažaislio kamaldulių vienuolyno bažnyčią.
Pažaislio vienuolyno įsteigėjas ir fundatorius LDK didysis kancleris
Kristupas Zigmantas Pacas (1621-1684) padarė viską, kad garsas
apie šį architektūros ansamblį ir katalikų šventovę pasklistų
plačiai po pasaulį. Būdamas labai išsilavinęs, gerai žinojo faktą,
kad arkivyskupas šv. Brunonas Bonifacas su 18 palydovų 1009 metais
pirmą kartą pasiekė Lietuvos paribį, kur sugebėjo įtikinti kunigaikštį
Netimerą (istoriniai šaltiniai vadina pastarąjį "karaliumi")
krikštytis kartu su 300 karių. Tačiau netrukus, 1009 m. kovo 9
d., po krikšto Netimero brolis Zebedenas nukirto arkivyskupui
šv. Brunonui Bonifacui galvą ir įmetė į Alstros upę.
Šv. Brunonas (Brunonas iš Kverfurto) buvo kilęs iš Saksų aristokratų.
Tapęs dvasininku pakviečiamas Romos imperatoriaus Otono III užimti
dvaro teismo kapeliono pareigas. Kai šv. Romualdas 998 metais
atvyko į imperatoriaus dvarą, šv. Brunonas tapo jo mokiniu ir
įstojo į Kamaldulių ordiną. Po dešimties metų gavo popiežiaus
Jono XVIII leidimą keliauti į rusų žemes skelbti Evangelijos.
Iš pradžių jis nuvyko pas prūsus, o vėliau - į Rusios teritoriją.
1004 metais konsekruotas pagonių krašto arkivyskupu ir, gavęs
leidimą vykti į misijas, 1005-1008 metais darbavosi Lenkijoje,
Vengrijoje, Rusioje. 1008 metų rudenį per Prūsiją išvyko į Lietuvą
kartu su 18 palydovų. Su šv. Brunonu Kverfurtiečiu, atlikusiu
Lietuvoje pirmąjį krikšto aktą, susijęs pirmą kartą Kvedlinburgo
analuose paminėtas Lietuvos vardas.
Visa tai žinojo Pažaislio vienuolyno fundatorius K.Z.Pacas ir
užsakė italų dailininkui Mykolui Archangelui Paloniui (1637-1712)
sukurti šv. Brunono misijai Lietuvoje atminti ciklą freskų Pažaislio
vienuolyno koridoriuje, priešais zakristiją. Plačiau apie šį freskų
ciklą skaitytojas gali pasiskaityti menotyrininkės dr. Laimos
Šinkūnaitės straipsnyje "Šv. Brunono Bonifaco iš Kverfurto
tema Pažaislio vienuolyno ansamblyje" ("Logos",
2000., Nr. 23, p. 170-180).
Italijoje gimęs M.A.Palonis nuo 1674 metų iki savo mirties gyveno
Lenkijoje ir Lietuvoje. Dailininkas Pažaislyje sukūrė labai daug
darbų. Šv. Brunonui Pažaislyje skirtas vienuolikos paveikslų hagiografijos
ciklas, kuris buvo nukentėjęs nuo įvairių okupantų, aptrupėjęs,
o šiuo metu jau gali jį išvysti smalsusis Lietuvos istorijos tyrinėtojas,
eilinis pilietis ar turistinės grupės narys.
M.A.Palonis freskas apie šv. Brunoną tapė esant dar gyvam pačiam
K.Z.Pacui 1675-1685 metais. Čia yra "Popiežiaus Jono XVIII
palaiminimas šv. Brunono misijai į Prūsiją", "Kelionė
per dykrą", "Šv. Brunono stebuklas - eina basas per
ugnį ir nesudega", "Kunigaikščio Netimero krikštas 1009
metais", "Šv. Brunono mirtis" ir kiti paveikslai.
Profesorius E.Gudavičius "Lietuvos istorijoje" (T.1,
p. 28)rašo: "Lietuvą pirmą kartą iš visų žinomų šaltinių
1009 metais paminėjo vokiečių Kvedlinburgo analai. Įvykį, nulėmusį
šį paminėjimą, aprašo ne vienas šaltinis: buvo nužudytas misionierius
- šv. Brunonas Bonifacas. Tačiau visur kitur minima ne Lietuva,
o Prūsija. Tai gerai paliudija, kad vokiečiai ir lenkai tuo metu
lietuvių dar nepažino: visi baltai (ar bent jų didesnė dalis)
jiems buvo "prūsai". Lietuvą Kvedlinburgo analai paminėjo
todėl, kad jie suteikė pačią tiksliausią informaciją, ėjusią iš
paties šv. Brunono aplinkos (o jis 1008 metais aplankė Rusiją
ir turėjo galimybių susipažinti su kaimynais)".
Šaltiniai, aprašantys šv. Brunono mirtį, vaizduoja genties vadą
Netimerą, turintį 300 vyrų kariauną, paveldimą valdžią ir laikantį
sargybą šalies pasienyje - Netimeras norėjo krikštytis ir jis
tai padarė, kai šv. Brunonas savo stebuklu įtikino kunigaikštį,
jog egzistuoja Dievo galia, Jėzaus Kristaus mokslas, bet būta
ir stipraus pasipriešinimo, kuris misionierių ir jo palydovus
pražudė. Tik vienas iš palydovų, vardu Vipertas, netekęs regėjimo,
buvo paliktas gyvas; grįžęs į Saksoniją jis viską papasakojo vienuolyne.
Jo pasakojimas ir patvirtina minėtą įvykį.
Šv.Brunono istorija atskleidžia tokią lietuvių organizacinę struktūrą,
kokios dar nerandame kitose baltų gentyse net ir XIII amžiuje.
Profesorius E.Gudavičius klausia: "Kodėl Lietuvos valstybė
susidarė tik po 200 metų?" Ir pats atsako: "XI a. penktą
dešimtmetį Rusija ir Lenkija sutartinai kariavo prieš mozūrus
bei juos remiančias gentis. Būtent 1040 ir 1044 metais Kijevo
kunigaikštis Jaroslavas žygiavo į Lietuvą. Lietuviai buvo priversti
pripažinti Rusijos viršenybę ir mokėti jai duoklę. Tokia padėtis
sulėtino gimstančio Lietuvos valstybingumo raidą. Grėsė rimtas
pavojus netgi Lietuvos egzistencijai: priklausomybę galėjo pakeisti
visiškas įjungimas į Rusijos valstybę, o po to turėjęs sekti stačiatikiškas
krikštas su slavų liturgija lemtų dar netapusio tauta lietuvių
etnoso surusinimą. Lietuvos laimei, Rusijos valstybė XII a. pradžioje
suskilo, ir 1131 metais lietuviai išsivadavo".
Toliau prof. E.Gudavičius rašo, jog "atgautas politinis savarankiškumas
vėl paspartino Lietuvos raidą. XII a. Lietuvą supo silpni kaimynai:
Rusijos ir Lenkijos valstybės buvo suskilusios į paskiras kunigaikštijas,
skandinavų ekspansija pasibaigė, o Lietuva pradėjo kapstytis iš
atsilikimo duobės".
Vytauto Didžiojo universiteto moksliniame leidinyje "Darbai
ir dienos" (1996 m., Nr. 3(12)) prof. E.Gudavičius savo straipsnio
"Šv. Brunono misija" pabaigoje retoriškai iškelia tris
klausimus:
1)Ar galima Netimero apsikrikštijimą vadinti Lietuvos krikštu?
Dalyje Lietuvos jau klostėsi tokia politinė struktūra, kuri buvo
suinteresuota krikštu. Ji vykdė krikšto aktą, tačiau aktas netapo
istorinę Lietuvos raidą paveikusiu reiškiniu.
2)Iš čia kyla antras klausimas: kokia vieta tarp Lietuvos krikštų
tenka Netimero aktui? Mindaugo 1251 metų krikštas lėmė tarptautinį
Lietuvos valstybės pripažinimą ir sudarė prielaidas Lietuvos bažnytinei
organizacijai kurti, tačiau šis procesas taip pat nutrūko.
3)Kuris krikštas - 1009 ar 1251 metų - yra pirmas Lietuvos krikštas?
Profesorius siūlo tokį atsakymą: pirmasis krikšto aktas Lietuvoje
įvyko 1009 metais, o 1251 metais - pirmą kartą Lietuvos valstybėje
buvo oficialiai įvesta krikščionybė".
Lietuvos valstybės istorija įdomi, paini ir garbinga. Atgimusioje
Lietuvoje atsirado lietuvių autorių, kurie rašo romanus istorine
tematika. Vienas tokių autorių yra Vytautas Talačka - Kauno technologijos
universiteto Užsienio kalbų centro docentas, psichologijos mokslų
daktaras, anglų - lietuvių kalbų chemijos ir cheminės technologijos
žodyno sudarytojas, parašęs istorinius romanus "Mantas"
(1991 m.), "Karūna ir kraujas" (1998 m.), "Notangas"
(2000 m.), o šiemet leidykla "Naujasis lankas" išleido
ilgai lauktą istorinį romaną "Ūkanos", kuriame aprašoma
šv. Brunono misija ir jo pastangos pakrikštyti lietuvių gentis.
Aišku, rašydamas istorinę knygą, rašytojas tyrinėjo minėtą epochą.
Štai keli knygos epizodai.
"Menėje už ilgo skobnio sėdėjo penkiese: pilies viešpats
Netimeras su sūnumi Kęsminu, jaunesnieji kunigaikščio broliai
Žebedys (šio kunigaikščio Netimero brolio vardas mokslinėje literatūroje
įvairuoja, pvz., prof. E.Gudavičius, B.Savukynas pateikia "Zebeden",
o prof. Z.Zinkevičius - "Zebedes"), Butimeras ir Tautvydas.
Prie stalo, nešiodamas valgius ir gėrimus, triūsė jaunas, su trumpu,
prie briedžio odos diržo kabančiu durklu tarnas.
...Antrasis tarnas tupinėjo prie židinio, kuriame linksmai liepsnojo
sausos beržinės ir uosinės malkos. Kai tarnas išdėliojo sidabrines
taures ir pripildė jas gelsvo midaus, kunigaikštis Netimeras prisitraukė
taurę ir neskubėdamas prabilo:
- Broliai, jūs čia visuomet laukiami, - šypsodamasis sakė kunigaikštis
Netimeras. - Tikriausiai jau girdėjote, kad mus aplankė Šventosios
Romos imperatoriaus Henriko Antrojo pasiuntinys. Beje, kartu su
juo, bėgdamas iš Kijevo nelaisvės, atvyko ir Dysnos viešpaties
Butvydo jaunėlis sūnus Tautvydas, - rodydamas į Tautvydą užbaigė
kunigaikštis Netimeras... Po valandėlės tylos prabilo kunigaikštis
Žebedys:
- Teko girdėti. Gera žinia vėžliu ropoja, bloga - žirgu joja.
Ko jis čia atvyko? - žvelgdamas į vyresnįjį brolį, užbaigė kunigaikštis
Žebedys.
- Šventosios Romos imperatoriaus pasiuntinys arkivyskupas Brunonas
ketina susitikti su Lietuvos viešpačiais, - neskubėdamas aiškino
kunigaikštis Netimeras".
Toliau romane įdomiai vystomas Netimero ir arkivyskupo Brunono
dialogas. Netimeras iškelia sąlygą, atseit jei svečias pereis
per laužo ugnį ir nesudegs, tuomet Netimeras įtikės esant krikščioniškąjį
Dievą ir priims krikštą. Brunonas susirinkusios žmonių minios
akivaizdoje įvykdo stebuklą, ir žmonės įsitikino, kad naujasis
tikėjimas yra galingesnis, kad kryžius įveikia šventąją ugnį.
Toliau skaitome apie Netimero ir jo karių krikštą: "...Arkivyskupas
Brunonas kryžiaus ženklu paženklino kunigaikščio Netimero kaktą,
krūtinę ir, šlakstydamas švęstu vandeniu, ištarė lotyniškai krikšto
žodžius. Patepęs naujakrikšto galvą šventintu aliejaus ir balzamo
mišiniu, arkivyskupas Brunonas paėmė iš brolio Benedikto baltus
krikšto marškinius ir apvilko jais kunigaikštį Netimerą. Tautvydas
padavė degančią žvakę arkivyskupui Brunonui, kuris įteikė ją naujakrikštui
ir ėmė melstis. Baigus kalbėti maldas, kunigaikštis Netimeras
atsistojo, pasitraukdamas į šalį, o jo vietą užėmė sūnus Kęsminas.
Krikšto apeigos užtruko, nes, pakrikštijus Kęsminą ir Viltautą,
krikštijosi Mingaila ir kunigaikščiui Netimerui artimi žmonės.
Kai krikšto apeigos baigėsi, arkivyskupas Brunonas prabilo į susirinkusiuosius:
- Šiandien yra didi diena. Šventasis kryžius ir Geroji Naujiena
ateina į Lietuvą. Tegul jos dvasia, nešdama taiką, ramybę ir meilę,
sklinda Lietuvoje. Pagarbinkime mūsų Viešpatį. - Ir sodriu, pakiliu
balsu lotyniškai užgiedojo: Tave, Dieve, garbiname, Tave, Viešpatie,
išpažįstame...
...Baigus melstis, arkivyskupas Brunonas paėmė į rankas ant baltos
drobulės padėtą šventos duonos paplotėlį, palaimino jį ir tarė:
- Tai yra mūsų Viešpaties Kūnas. Imkite Jį, valgykite ir būsite
išganyti".
Pernai švedų istorikas profesorius Svenas Ekdalis lankėsi Lietuvoje,
o Kaune, Kardinolo Vincento Sladkevičiaus memorialiniame muziejuje,
viešai pareiškė susirinkusiesiems: "Nežinau, kiek užmokėčiau,
jei pasaulis sužinotų, o aš pamatyčiau tiksliai tą vietą, kur
su savo palyda žuvo arkivyskupas šv. Brunonas Bonifacas. Kol kas
tai neįminta mįslė. Ateityje galbūt mokslas, tyrinėjimai tiksliai
nustatys šią vietą".
(nukelta į 16 p.)
(atkelta iš 11 p.)
Vytauto Didžiojo universiteto dėstytoja, habilituota mokslų daktarė
docentė Ingė Lukšaitė apie šv. Brunono misiją Lietuvoje 1009 metais
šių eilučių autoriui sakė:"Dažniausiai vienas žmogus paliekamas
gyvas pranešti apie įvykusį faktą. Šiuo atveju liudytoju tapo
misionierius vienuolis Vipertas, kurio pasakojimas, užrašytas
ir patekęs Saksonijoje į Kvedlinburgo analus, liudija apie šv.
Brunono misiją Lietuvos paribyje.
Pažaislio M.A.Palonio freskose pavaizduota kultūrinė šv. Brunono
misijos atmintis. Toji atmintis labai stipriai transformuota -
suima į save daugumą požiūrių, tendencijų, norų, identitetų. Šios
freskos, sukurtos XVII amžiuje, negali tarnauti istoriniu šaltiniu,
bet jos rodo, kad buvo kultūrinė atmintis - dalis konstruojamojo
identiteto. M.A.Palonio freskos tik atgaivina šv. Brunono gyvenimo
faktus; remdamasis Strijkovskio kronika, Kojelavičiaus darbais,
galbūt ir Bychovco kronika, K.Z.Pacas turėjo pakankamai žinių
apie šv. Brunono misiją. Ir vėlgi reikalingas kruopštus mokslinis
tyrimas. XVII a. Strijkovskio bibliotekoje buvo Kojelavičiaus
knygų, o jose pateikta žinių apie šv. Brunoną. Tai yra savotiška
žinia ateinančioms kartoms. Juk tos freskos buvo pažeistos įvairių
veiksnių, per invazijas Lietuvoje, o kai čia carizmo laikais šeimininkavo
Uspenijos soboro stačiatikių vienuoliai (1832-1916), šios freskos
buvo užtinkuotos".
Artėja 2009 metai - Lietuvos vardo paminėjimo istoriniuose šaltiniuose
tūkstantmetis, o jau kitais - 2003 metais - Lietuvos karaliaus
Mindaugo karūnavimo 750 metinių jubiliejus. Lietuva tam rengiasi.
Ta proga dar ne kartą bus paminėta ir arkivyskupo šv. Brunono
Bonifaco misija Lietuvoje, jos reikšmė, vertė.
Kazimieras DOBKEVIČIUS
© 2002"XXI amžius"