Didysis mokslininkas
Levo Karsavino (1882 12 01-1952 07 20) 120-osioms
gimimo metinėms
|
Levas Karsavinas |
Šiandieninis mūsų mąstymas atskleidžia
savo religinį pagrindą žmogaus natūralų norą būti asmenybe
tai krikščioniško idealo ir žmogaus traukos prie Dievo gęstantis
atšvaitas. Visas L.Karsavino minčių ratas ir šiandien turi išliekamąją
vertę. Asmenybės problema, net po pusės amžiaus priespaudos, tebėra
svarbiausia dvasinė problema. L.Karsavinas, kaip laisvę mylinti
asmenybė, priešindavosi bet kokiam diktatui, pasirinkdavo judėjimą
prieš srovę ir prieštaravo minties stagnacijai. Savo jaunystėje
jis, priimdamas krikščioniškąjį pasaulėvaizdį, liko laisvės šalininkas
ir net buvo tolimas nuo pamokslautojo vaidmens, bet po Spalio
revoliucijos jis tapo teologijos profesoriumi ir skaitė paskaitas
Petrogrado šventyklose. Tuo metu jis išleido pirmąjį leidinį ne
apie istoriją ir pavadino jį Sielai naudingi pamąstymai apie
Dievą, taiką, žmogų, blogį ir 7 mirtinos nuodėmės. Vykstančius
Rusijoje revoliucinius procesus L.Karsavinas perimdavo savaip
per religinę pasaulėjautą. Ryškų poslinkį į Dievą sąlygojo tai,
kad naujojoje Rusijoje Stačiatikių Bažnyčia iš karto tapo represuojama.
Dar 1918 metais L.Karsavinas aktyviai palaikė naujojo kankinio
metropolito Venjamino veiksmus išsaugoti bažnytines vertybes,
kurias naujoji valdžia pradėjo masiškai konfiskuoti arba naikinti.
Spaudoje filosofui pradėta klijuoti įvairias niekinančias etiketes:
viduramžių fanatikas, saldusis pamokslininkas, tamsybių mokslininkas.
1922 metais L.Karsavinas rašė: Jaučiu, kad mūsų spaudoje greitai
teks nutilti. Ši nuojauta netrukus išsipildė. VCVK dekretu 1922-ųjų
spalio 10 d. iš šalies ištremti apie 200 žymiausių filosofų, rašytojų,
mokslininkų, kurių moksliniai ir kūrybiniai darbai buvo priskirti
prie kontrevoliucinių. Tarp jų buvo M.Osorginas, N.Berdiajevas,
S.Bulgakovas, S.Frankas, I.Iljinas, F.Stepunas, S.Melgunovas,
A.Kizeveteris ir daug kitų. L.Karsavinui ištrėmimas smogė labai
skaudžiai, nes jis dirbti norėjo tik savo krašte. Atvykęs į Vakarų
Europą, vis kartodavo, kad Rusijos istorija kuriama tėvynėje,
o ne čia. Trumpai pagyvenusi Berlyne, kur vokiečių vyriausybė
labai svetingai sutiko išvarytuosius, Karsavino šeima išvyko į
Prancūziją. Čia jis intensyviai dirbo, bendravo su rusų emigrantais
ir Bažnyčių atstovais, jo darbai buvo publikuojami rusų, vokiečių,
italų, prancūzų kalbomis.
1927 metų pabaigoje L.Karsavinui buvo pasiūlyta dalyvauti konkurse
į vakuojančią Visuotinės istorijos katedros vedėjo vietą ką tik
įkurtame Kauno Vytauto Didžiojo universitete. L.Karsaviną dalyvauti
konkurse profesorius pakvietė I.Tamošaitis. Kadangi universitetas
neturėjo pakankamai savų mokslininkų, todėl buvo kviečiami iš
Vakarų Europos. Čia iš jų reikalaudavo tiktai vienos sąlygos
per trejus metus išmokti lietuvių kalbą. Nelengvą lietuvių kalbą
L.Karsavinas išmoko dvigubai greičiau. Nuo 1928 metų Lietuva jam
tapo antrąja tėvyne. L.Karsavino šeima Paryžiuje gyveno iki 1933
metų. L.Karsavinas apsigyveno name pas profesorių V.Šilkarskį.
Lietuvos mokslo bendruomenė su džiaugsmu sutiko Paryžiaus šviesulį.
Lietuvoje L.Karsavinas gilinosi į dėstomas disciplinas ir mokslinį
darbą. Jis išplėtojo savo filosofinę sistemą. Filosofiją grindė
iš istorinės problematikos pozicijų, kuri pastoviai evoliucionavo
nuo konkrečių veiksmų prie struktūros ir istorijos tikslo. Šie
apmąstymai tvirtai grindžiami krikščioniškuoju pasaulėvaizdžiu.
Todėl visai pagrįstai jo pirmieji filosofijos darbai atspindėjo
krikščioniškosios filosofijos istorijos įgūdžius. Mokslininko
mintis plėtojosi rusiškos metafizikos visavienybės tėkmėje, kurios
pagrindus paklojo Chomiakovas ir Solovjovas.
Filosofinė trejybės vienybės struktūra pasiekiama asmenybėje.
Šios idėjos visavienybės dėka metafizika suvokė ir iškėlė asmenybės
koncepciją į priešakines pozicijas. Nauju požiūriu į senąją trejybės
vienybės tradiciją L.Karsavinas sukūrė asmenybės filosofiją. Trys
svarbiausi filosofijos darbai Istorijos filosofija, Apie pradmenis,
Apie asmenybę neturi nei nacionalinių, nei pravoslaviškų tendencijų.
1931-1936 metais profesorius parašė lietuviškai penkių tomų leidinį
Europos kultūros istorija. Šiame veikale L.Karsavinas per dvasinį
daugelio tautų gyvenimą atskleidė tūkstantmetę Europos kultūrą.
Veikalas buvo originalus ne tik Lietuvoje, bet ir Europoje. L.Karsavino
darbai nebuvo tiktai filosofiniai ar teologiniai, jie daugiataučių,
tyrinėtų kultūrų sintezė.
Apie universiteto dėstytojus galima spręsti iš fakulteto veiklos
apžvalgos. Mokslinio personalo darbas vystėsi keliomis sritimis.
Pasirengimas paskaitoms užimdavo pagrindinę laiko dalį. Studentai
kartodavo tiktai bendrąsias ir pagrindines kurso disciplinas.
Kitas, tarp jų ir specialiąsias, beveik visi dėstytojai skaitė
naujai. Šios paskaitos turėjo svarbesnę reikšmę todėl, kad specialiomis
paskaitomis studentai buvo vedami į mokslo sritį ir supažindinami
su tyrinėjimo metodika. Taip dirbo ir L.Karsavinas. Istorijos
paskaitose literatūrinius rašinius L.Karsavinas interpretuodavo
per bendrą Europos dvasinę kultūrą. Pasiklausyti paskaitų apie
viduramžių istoriją ateidavo studentai ne tik iš Humanitarinio
fakulteto, bet ir būsimieji medikai, teisininkai. A.Greimas liudija:
Jis puikiai kalbėjo lietuviškai. Klausydamas jo supratau, kad
lietuvių kalba gali būti suprantama, rafinuota ir kultūringa.
Tai nuoširdus ir elegantiškas mokslininkas. Tokios asmenybės daro
įtaką gyvenimo kelių pasirinkimui.
1940 metų vasarą, Lietuvoje prievarta įvedus sovietų valdžią,
Kauno Vytauto Didžiojo universitetas buvo perkeltas į Vilnių.
Karsavino šeima persikėlė į ką tik atgautą sostinę, ir čia jis
tęsė dėstytojo darbą. Iki 1943 metų pavasario L.Karsavinas dirbo
Visuomeninės istorijos katedros vedėju.
Vokiečių okupacinė valdžia uždarė universitetą 1943-iųjų pavasarį.
Profesorius liko be darbo, bet studentai dar kurį laiką rinkdavosi
pas jį į namus. Vėliau apie šį laikotarpį L.Karsavinas pasakė:
Prie vokiečių nenusipelniau, todėl, kad buvau nuo pirmųjų dienų
prieš okupaciją ir buvau įsitikinęs Rusijos pergale, svajojau
vėl į ją sugrįžti.
Kai sovietų armijos tankai priartėjo prie Lietuvos, daugelis dėstytojų
nusprendė išvykti iš tėvynės. Iš Kauno atvažiavo senas L.Karsavino
pažįstamas prof. V.Krėvė-Mickevičius ir įtikinėjo išvažiuoti į
Vakarus. Karsavino šeima šiam pasiūlymui pritarė, bet L.Karsavinas
atsisakė išvažiuoti su kolegomis. Jis Lietuvą pripažino antrąja
tėvyne, čia liko jo studentai ir nebaigti moksliniai darbai. Buvo
laukiamas lietuvių kalba Europos kultūros istorijos 6-asis leidinys.
Iliuzijos apie bolševikų humaniškumą po pergalės prieš nacistinę
Vokietiją greitai išsisklaidė. Kai Vilniaus universitetas vėl
atsidarė, L.Karsavinas tęsė paskaitas, tačiau naujoji vadovybė
paliko jam dėstyti tiktai vieną kursą - estetikos istoriją. Socialinė
atmosfera staigiai pasikeitė. L.Karsavinas greitai pajuto, kad
jis yra nepageidaujamas. Juk savo laiku pats Leninas jį ištrėmė
iš Rusijos. Raudonoji universiteto profesūra akivaizdžiai bijojo
ryškios individualybės, kuri būtų greitai supratusi sovietinės
ideologijos melą. Sklido gandai, kad universitetas greitai atsikratys
baltųjų profesorių. 1944 metų pabaigoje L.Karsaviną pašalino
iš universiteto. 1945-ųjų pradžioje profesoriaus draugai padėjo
jam įsidarbinti Valstybiniame dailės institute Meno istorijos
katedros vedėju, o vėliau, apie porą metų, jis dirbo Vilniaus
istorijos muziejaus direktoriumi.
Grėsmingai didėjo represijos mastai. Lietuvoje vyko daugiatūkstantinės
deportacijos. Atėjo eilė ir L.Karsavinui. 1949 m. liepos 8 d.
jį areštavo. Tardė iki lapkričio 19 dienos. Sovietų represinė
valdžia privertė profesorių pasirašyti po šiais žodžiais: Taip,
valdant buržuazinei Lietuvos valdžiai, aš dėsčiau Kauno universitete
kai kurias paskaitas apie valstybių istoriją. Išreiškiau reakcines
idealistines pažiūras. Aš manau, kad valstybės esmę sudaro ne
klasių kova, o tautos valia, įgyvendinama per prieštaravimus ir
socialinių asmenybių kovą. Taip pat priešiškai pasisakydavau prieš
sovietų valdžią. Netrukus Ypatingasis SSRS valstybės saugumo
pasitarimas paskelbė nuosprendį: Už nusikalstamus ryšius su baltaisiais
emigrantais, pritariant tarptautinei buržuazijai, o taip pat už
antisovietinės literatūros laikymą ir platinimą įkalinti L.Karsaviną
darbo pataisų lageriuose 10 metų.
Dar kankinamas tardymo izoliatoriuje L.Karsavinas sukūrė Sonetų
vainiką. Profesorius savo pavyzdžiu rodė aplinkiniams dvasinę
jėgą ir tvirtą valią. Likimo broliai pasakojo, kaip pasimesdavo
net aršiausi tardytojai, kai L.Karsavinas jiems sakydavo: Kada
nors prie tardymo kalėjimo Nr. 1 51-osios kameros marmuro lentoje
bus iškalta: Čia budeliai kankino L.Karsaviną, o kankintojų
sąrašuose bus ir jo, tardytojo, pavardė. Būdavo, kad tardytojai
jau po pirmo susitikimo atsisakydavo jo bylos. Kai profesorių
1949 metų gruodį vežė etapu Vilnius-Leningradas-Vologda, jis su
apgailestavimu ir ironija tvirtino: Dabar aš matau, kad tikrai
grįžtu į tėvynę. Po tardymų ir teismo Leningrade 1950 metų rudenį
jis buvo etapu išvežtas į Abezę. Šešiuose Abezės lagerio punktuose
1951 metų pradžioje kalėjo apie 11 tūkst. žmonių. Dar tardymo
kalėjime L.Karsavinas susirgo tuberkulioze. Nepaisant sunkios
ligos, L.Karsavinas intensyviai dirbo. Lagerio gydytojas V.Šimkūnas
paskyrė profesoriui geresnę palatą kartu su fiziku profesoriumi
Antanu Žvironu. Lietuvių globos dėka L.Karsavinas turėjo kas būtiniausia
karšto vandens arbatai, popieriaus, rašalo. Lietuviai patikimi
žmonės, kartą pasakė su pagarba apie juos L.Karsavinas. Aš buvau
nusiteikęs, kad man čia bus žymiai blogiau. Bet Dievas leido man
numirti tarp artimų ir brangių žmonių. Kada vienintelis lagerio
stacionare stačiatikių šventikas nepasirodė, prie mirštančio L.Karsavino
lietuviai pakvietė katalikų kunigą. (Tai buvo tada dar jaunas
kunigas Alfonsas Svarinskas - red. pastaba)
Lietuvių tautai L.Karsavinas paliko brangų prisiminimą. Jis susitapatino
su lietuviais, kartu su jais išgėrė karčią likimo taurę. Jiems
parašė išpažinties komentarą. L.Karsavinas mirė 1952 m. liepos
20 d. Paskutinėmis jo gyvenimo dienomis su L.Karsavinu buvo du
artimiausi žmonės jo mokinys A.Vanejevas ir lagerio gydytojas
V.Šimkūnas. Jo draugai slaptoje epitafijoje parašė: L.Karsavinas
istorikas, religinis mąstytojas rašė ir kūrė apie vieningą Trejybės
Dievą, kuris atveria Save, kad mes per Jėzų pažintume Kūrėjuje
gimstantį Tėvą. Ir apie tai, kad Dievas kenčia kartu su mumis,
kad ir mes turėtume meilės pilnatvę ir laisvę. Ir dar, kad mūsų
netobulybes ir likimo naštą mes suvoktume kaip absoliutų tikslą.
Įsisąmoninę tai, mes jau turime dalį rinkinio pergalei per mirtį
nugalėti mirtį.
L.Karsaviną gerbė kaip Dievo kūrinį net lagerio prižiūrėtojai,
gyvenę augalo gyvenimą ir buvę toli nuo Dievo. Jis puikiai sugebėjo
priimti, kas jau buvo neišvengiama. Gyvenimas yra sprendžiamoji
būties dalis, ir šiai minčiai L.Karsavinas liko ištikimas.
1957 metais grupė buvusių politinių kalinių iš Latvijos, Lietuvos
ir Estijos pastatė pagal žinomą latvių skulptoriaus E.Sidrabso
projektą Abezės kapinėse atminimo ženklą Tėvynei.
A.Šerėno pastangomis 1989 metais buvusiame Abezės lageryje buvo
surastas L.Karsavino kapas.
Mokslininkas I.Čepinskas su savo šeimos nariais pasiekė, kad pasaulinio
garso filosofas būtų reabilituotas, o jo moksliniai ir literatūriniai
darbai būtų žinomi visai visuomenei.
Minint L.Karsavino 110-ąsias gimimo metines, Kaune, ant namo Krėvos
g. 7 fasado, kur 1935-1940 metais gyveno profesorius, buvo atidengta
memorialinė lenta. Jos autorius skulptorius V.Žuklys, architektas
šio straipsnio autorius.
Gruodžio 2-4 d. 120-ųjų gimimo metinių proga vyko (ir dar vyksta)
renginiai Kauno Vytauto Didžiojo ir Vilniaus universitetuose,
skirti žymiam mokslininkui L.Karsavinui pagerbti.
Parengė architektas
Jonas LUKŠĖ
© 2002"XXI amžius"