visos
sylos kunigystei prigulė
|
Pranešimą apie vysk. A.Baranauską skaitė
dr. doc. Juozas Jasaitis
|
Ypatinga šiandien diena, - į
susirinkusiuosius Kardinolo V.Sladkevičiaus memorialiniame muziejuje
bute kreipėsi muziejaus direktorė Irena Petraitienė. Lygiai
prieš 100 metų, versdamas raudas, iš gyvenimo išėjo vyskupas Antanas
Baranauskas. Šis kambarys neatsitiktinai parinktas minėjimui:
čia lankėsi A.Baranauskas, kalbėjosi su M.Valančiumi, tai autentiška
vieta. Todėl surengėme būtent čia šį susitikimą, nes jaučiame
tą dvasią, jo kvėpavimą. A.Baranauską žinome nuo vaikystės, visi
deklamavome jo kūrybą, rašėme temas, laikėme egzaminus. Visi jo
turime savy po dalelę
manome, kad jį pažįstame.
Tokį pasitikėjimą savimi išblaškė literatūrologo dr. doc. Juozo
Jasaičio pranešimas apie A.Baranausko asmenybės ir kūrybos bruožus,
gyvenimo kelią, jo draugystę su poete Karolina Praniauskaite.
Tai poetas, aukštas dvasininkas ir didelė asmenybė, mokslininkas,
kalbininkas, matematikas ir net muzikas. Turėjo praeiti 100 metų
po jo mirties, kad pažintume jį vientisą, tai toks didelis žmogus,
- tęsė vakarą I.Petraitienė.
|
Didysis
mokslininkas
Levo Karsavino (1882 12 01-1952 07 20) 120-osioms
gimimo metinėms
|
Levas Karsavinas |
Šiandieninis mūsų mąstymas atskleidžia
savo religinį pagrindą žmogaus natūralų norą būti asmenybe tai
krikščioniško idealo ir žmogaus traukos prie Dievo gęstantis atšvaitas.
Visas L.Karsavino minčių ratas ir šiandien turi išliekamąją vertę.
Asmenybės problema, net po pusės amžiaus priespaudos, tebėra svarbiausia
dvasinė problema. L.Karsavinas, kaip laisvę mylinti asmenybė, priešindavosi
bet kokiam diktatui, pasirinkdavo judėjimą prieš srovę ir prieštaravo
minties stagnacijai. Savo jaunystėje jis, priimdamas krikščioniškąjį
pasaulėvaizdį, liko laisvės šalininkas ir net buvo tolimas nuo pamokslautojo
vaidmens, bet po Spalio revoliucijos jis tapo teologijos profesoriumi
ir skaitė paskaitas Petrogrado šventyklose. Tuo metu jis išleido
pirmąjį leidinį ne apie istoriją ir pavadino jį Sielai naudingi
pamąstymai apie Dievą, taiką, žmogų, blogį ir 7 mirtinos nuodėmės.
Vykstančius Rusijoje revoliucinius procesus L.Karsavinas perimdavo
savaip per religinę pasaulėjautą. Ryškų poslinkį į Dievą sąlygojo
tai, kad naujojoje Rusijoje Stačiatikių Bažnyčia iš karto tapo represuojama.
Dar 1918 metais L.Karsavinas aktyviai palaikė naujojo kankinio metropolito
Venjamino veiksmus išsaugoti bažnytines vertybes, kurias naujoji
valdžia pradėjo masiškai konfiskuoti arba naikinti. Spaudoje filosofui
pradėta klijuoti įvairias niekinančias etiketes: viduramžių fanatikas,
saldusis pamokslininkas, tamsybių mokslininkas. 1922 metais
L.Karsavinas rašė: Jaučiu, kad mūsų spaudoje greitai teks nutilti.
Ši nuojauta netrukus išsipildė. VCVK dekretu 1922-ųjų spalio 10
d. iš šalies ištremti apie 200 žymiausių filosofų, rašytojų, mokslininkų,
kurių moksliniai ir kūrybiniai darbai buvo priskirti prie kontrevoliucinių.
Tarp jų buvo M.Osorginas, N.Berdiajevas, S.Bulgakovas, S.Frankas,
I.Iljinas, F.Stepunas, S.Melgunovas, A.Kizeveteris ir daug kitų.
L.Karsavinui ištrėmimas smogė labai skaudžiai, nes jis dirbti norėjo
tik savo krašte. Atvykęs į Vakarų Europą, vis kartodavo, kad Rusijos
istorija kuriama tėvynėje, o ne čia. Trumpai pagyvenusi Berlyne,
kur vokiečių vyriausybė labai svetingai sutiko išvarytuosius, Karsavino
šeima išvyko į Prancūziją. Čia jis intensyviai dirbo, bendravo su
rusų emigrantais ir Bažnyčių atstovais, jo darbai buvo publikuojami
rusų, vokiečių, italų, prancūzų kalbomis.
|