Ukrainos sostinėje pradėta
statyti katalikų katedra
Kijeve pradėta statyti nauja
Rytų apeigų katalikų katedra jau padėtas kertinis jos akmuo.
Tai rodo, kad Bažnyčios hierarchai ateityje perkels jos centrą
iš Lvovo į Ukrainos sostinę. Iškilmingoje kertinio akmens šventinimo
ceremonijoje lapkričio 3 dieną dalyvavo Ukrainos Rytų apeigų Katalikų
(Unitų) Bažnyčios dvasinis vadovas Lvovo didysis arkivyskupas
kardinolas Liubomiras Husaras, apaštalinis nuncijus Ukrainoje
arkivyskupas Nikola Eterovičius, kiti ukrainiečių katalikų vyskupai
ir šalies vyriausybės atstovai.
Šiuo metu su Roma vienybėje esančios, tačiau bizantiškas apeigas
išlaikiusios ukrainiečių Katalikų Bažnyčios centras yra šalies
vakarinėje dalyje esantis Lvovas ir jo Šv.Jurgio katedra. Vakarų
Ukrainoje gyvena ir dauguma iš penkių milijonų ukrainiečių katalikų,
tačiau Unitų Bažnyčia nori plėtoti savo struktūras visoje šalies
teritorijoje, kaip tikroji nacionalinė ukrainiečių tautos Bažnyčia.
Dabar dauguma iš 50 milijonų Ukrainos gyventojų yra stačiatikiai,
ir jų Bažnyčių (kurių Ukrainoje yra netgi trys) hierarchijos centrai
įsikūrę sostinėje Kijeve.
Mums reikia parodyti savo Bažnyčią sostinėje, ne tik periferijoje,
- sako Rytų katalikų vyskupų sinodo generalinis sekretorius vyskupas
Julianas Gburas. - Nors Lvovas yra nuostabus miestas, tai visgi
yra provincija. Kitų Bažnyčių hierarchai yra Kijeve, tai kodėl
mes negalėtume jų ten turėti? Ukrainiečių katalikų Kijevo egzarchatas
buvo įkurtas 1995 metais, tačiau dabar sostinėje jie turi tik
dvi nedideles bažnyčias. Naujoji katedra, kurios projektą parengė
žinomas Kijevo architektas Mykola Levčiukas, bus gana didelė:
58 m ilgio, 49 m pločio ir 61 m aukščio.
Iškilmingoje katedros kertinio akmens šventinimo ceremonijoje
kalbėjęs kardinolas L.Husaras sakė, kad naujosios katedros darbai
pradedami ne visai džiaugsmingoje aplinkoje dėl šalies katalikų
ir stačiatikių tragiško pasidalijimo. Beje, ukrainiečių stačiatikių
hierarchai, ypač tie, kurie yra pavaldūs Maskvos patriarchatui,
labai piktai sutiko tiek Kijevo Rytų katalikų egzarchato (faktiškai
vyskupijos) įsikūrimą, tiek naujosios katedros statybos sostinėje
pradžią, kaip dar vieną ženklą, patvirtinantį katalikų ekspansijos
planus, kurie yra ekumeninio bendradarbiavimo kliūtis.
Tačiau, kardinolo L.Husaro nuomone, naujoji katedra Kijeve yra
teigiamas iššūkis kelyje į visų ukrainiečių bažnytinę vienybę,
kada kiekvienas Kijevo tikintysis galės be jokių abejonių eiti
į bet kurią miesto bažnyčią, kaip kad buvo tautos krikštytojo
didžiojo kunigaikščio Vladimiro laikais. Mes norime priartinti
laikus, kada Ukrainos vieningos nacionalinės krikščionių Bažnyčios
patriarchas galėtų celebruoti Šv.Sofijos katedroje, - sakė kardinolas.
Kaip žinoma, Ukrainos Rytų apeigų katalikai nori, kad Vatikanas
jų Bažnyčiai suteiktų formalų patriarchato statusą. Ukrainiečių
Bažnyčia tikinčiųjų skaičiumi yra gausiausia iš visų dvidešimt
dviejų vienybėje su Roma esančių Rytų Bažnyčių, tačiau, kitaip
nei dauguma jų, patriarchato statuso kol kas neturi. Manoma, kad
Vatikanas šio klausimo sprendimą atidėlioja nenorėdamas dar labiau
pabloginti santykių su stačiatikiais.
Kardinolas L.Husaras lapkričio viduryje dalyvavo Rytų Bažnyčių
(esančių vienybėje su Roma) kongregacijos posėdžiuose Romoje.
Tada jis žurnalistams sakė, jog būtent ekumeninės priežastys,
taip pat II Vatikano Susirinkimo nuostatų laikymasis skatina,
kad jo Bažnyčiai būtų suteiktas patriarchato statusas. Taip būtų
parodyta stačiatikiams, kad Vatikanas gerbia Rytų krikščionių
tradicijas ir nebando primesti struktūrinių pakeitimų jų Bažnyčiose,
kaip visiškos vienybės sąlygos. Be to, II Vatikano Susirinkimo
dekrete Orientalium Ecclesiarum pripažįstama, kad Rytų Bažnyčiose
patriarchų institucija yra tradicinė valdymo forma, todėl pageidautina,
kad ten, kur reikia, būtų įkurti nauji patriarchatai. Per beveik
40 metų po Susirinkimo pabaigos dar nebuvo įkurtas nė vienas naujas
Rytų apeigų katalikų patriarchatas.
Didžiojo arkivyskupo ir patriarcho galia konkrečioje Rytų Katalikų
Bažnyčioje yra vienoda: abu jie yra savo Bažnyčių vadovai ir savo
iniciatyva šaukia vyskupų sinodus svarbiems reikalams spręsti.
Tačiau kada sinodas išrenka patriarchą, jis pats prašo bažnytinio
bendrumo su Popiežiumi. Tuo tarpu sinodui išrinkus didįjį arkivyskupą,
šį išrinkimą dar turi patvirtinti Popiežius.
Bet ir Ukrainos stačiatikiai yra susiskaldę į tris tarpusavyje
besivaržančias Bažnyčias, tad nebeaišku, su kuria vesti ekumeninį
dialogą, kad nebūtų užgautos kitos. Didžiausia, pavaldi Maskvos
patriarchatui, turi 9049 parapijas, 7755 maldos namus ir dar stato
840 naujų maldos namų. Ukrainos Rytų apeigų katalikai turi 3317
registruotų parapijų, 2777 maldos namus ir stato 305 naujas šventoves.
Trečia pagal dydį Bažnyčia yra 1992 metais susikūręs nepriklausomas
Kijevo stačiatikių patriarchatas su 2780 parapijų, 1825 turimomis
bažnyčiomis ir 217 statomų naujų. Pagaliau dar yra Autokefalinė
Ukrainos Stačiatikių Bažnyčia (jos, kaip ir Kijevo patriarchato,
nepripažįsta tarptautinė stačiatikių bendruomenė, matyt, Maskvai
reikalaujant), turinti 1015 parapijų, 697 maldos namus ir 102
naujai statomus. Galima priminti, kad Ukrainoje dar yra lotynų
apeigų Katalikų Bažnyčia, kuriai daugiausia priklauso lenkų tautinės
mažumos atstovai. Ši Bažnyčia turi 807 parapijas, 713 maldos namų
ir stato 74 naujas šventoves.
Iš pateiktos statistikos matyti, kad Ukrainoje vyksta tikras naujų
bažnyčių statymo bumas. Kita vertus, dar ne visi Ukrainoje sovietmečiu
konfiskuoti pastatai yra grąžinti tikintiesiems. Štai Sevastopolio
katalikai niekaip negali atgauti didelės savo bažnyčios, kuri
1937 metais buvo komunistų atimta ir paversta kino teatru jame
filmai rodomi iki šiol. Praėjusio dešimtmečio viduryje vietos
katalikams buvo leista naudoti pastatą bent Kalėdų ir Velykų pamaldoms,
tačiau pastaraisiais metais ir ši galimybė atimta. Kadangi komunistų
konfiskuoti bažnytiniai pastatai buvo grąžinti Sevastopolio stačiatikiams
ir kitų konfesijų tikintiesiems, bažnyčios neatidavimas katalikams
yra akivaizdus jų diskriminavimas. Šią bylą dabar nagrinėja Ukrainos
Aukščiausiasis Teismas, tačiau prorusišką Sevastopolio valdžią
bus nelengva priversti atstatyti teisingumą.
M.B.
© 2002"XXI amžius"