Stasys Šalkauskis ir rezistencija
|
Nijolė Gaškaitė-Žemaitienė |
Stasio Šalkausko premijos
laureatė
Stasys Šalkauskis mirė
gruodžio 4-ąją - savo motinos Barboros vardinių dieną (1941).
S.Šalkauskiui atminti Ateitininkų sendraugių sąjunga JAV 1968
metais įsteigė S.Šalkauskio kūrybinę premiją. Ją gavo keturi žymūs
Lietuvių katalikų mokslų akademijos veikėjai. 1999 metais Lietuvos
kultūros fondo Šiaulių krašto taryba šią premiją atnaujino. 1991
metais ji paskirta penktai (tiksliau devintai) laureatei Nijolei
Gaškaitei-Žemaitienei - Mordovijos ir kitų lagerių politinei kalinei,
vėliau, jau Lietuvoje, dirbusiai darbininke statybose (reikėjo
kaip nors išgyventi), neakivaizdžiai studijavusiai inžineriją
- indiferentinę specialybę, todėl galėjusiai vėliau dirbti moksline
bendradarbe - inžiniere išradėja, o dar vėliau - istorikei, rašytojai,
Lietuvoje ir užsienyje mokslinių konferencijų, nagrinėjusių komunistinio
režimo nusikaltimus, dalyvei - pranešėjai.
Nijolė į iškilmingą premijos įteikimo aktą atvažiavo tiesiai iš
ligoninės. Jau premijuota iš jos rašė: Įsibėgėjus sunku sustoti,
o laikas ir jėgos mažėja. Kiek dar daug ketinimų ir svajonių
Neužteks joms likusių dienų - chemija trumpina jas. Ji buvo be
galo kukli, nesigręžiojo į šalis, nereikalavo sau jokių privilegijų.
Dirbo, rašė, skubėjo - jai duotas laikas anksti baigėsi. Budeliai
sekė mūsų mintis, norėjo kontroliuoti net mūsų sapnus. Juos siutino
taurūs žmonių veidai. Karti raikoma prisiminimų duona - visos
kartos apvogtas gyvenimas, šiandieninei kartai jau nebesuprantamas.
Pavogtas laikas ir iš Nijolės - ryškaus humanitarinės talento.
(Analitiko protas, analitiko klausa, - taip apibūdino Nijolę
žilagalvė hebrajų kalbos žinovė lageryje.) Per anksti paliko mus
lietuviškasis Solženicynas. Mirė 2000-ųjų rudenį. Liko dukra Inga
ir vyras Laimutis Žemaitis - partizanų generolo Žemaičio sūnus.
Palaidota Vilniuje, Karveliškių kapinėse, nepalydėta nė vieno
(!) iš penkių gyvų S.Šalkauskio premijos laureatų
S.Šalkauskiui populiarinti Lietuvoje leidykla Saulės delta Šiauliuose
parengė knygą Mano Šalkauskis (sąlyginis pavadinimas) - jo premijos
laureatų kalbos, samprotavimai apie filosofą, pedagogą, politiką,
S.Šalkauskio ir jo šeimos nuotraukos, sūnaus atsiminimai. Čia
spausdinamas N.Žemaitienės prieš pat jos mirtį atsiųstas straipsnis
tai knygai.
Apolonija NISTELIENĖ
Mano kartai Stasio Šalkauskio
vardas nebuvo įrašytas atminties kloduose. Tai buvo kitas pasaulis,
viliojantis gal ne tiek kilnių idėjų (kurias nujautėme esant),
kiek uždrausto vaisiaus trauka. Šis pasaulis egzistavo anapus
laiko ir realybės. Todėl kai pirmą kartą senosiose Šiaulių kapinėse
pamačiau profesoriaus kapą, jo žemiškas tikroviškumas niekaip
nesisiejo su tuo lietuviškosios kultūros įvaizdžiu, kurį iš menkų
nuotrupų bandėme susikurti savyje. Tada pagalvojau visai proziškai:
laimingas S.Šalkauskis, kad mirė laiku, nespėjęs pakliūti į sovietinio
totalitarizmo mėsmalę.
Sovietmečiu leidžiamose buržuazinę filosofiją kritikuojančiose
knygose lyg blyškiame veidrodyje ieškodavome anos, užgintosios
filosofijos atspindžių, gvildenančių egzistencinės prasmės klausimus.
Ir Kanto aforizmas apie žvaigždėtą dangų virš galvos bei ramią
sąžinę daugeliui tapo kelrodžiu visuotinėje neapykantos, burnojimo
prieš Dievą, ciniško nihilizmo jūroje.
Pogrindyje, ir net lageryje, šeštajame dešimtmetyje sklido vienas
kitas ranka nusirašinėjamas S.Šalkauskio ir A.Maceinos tekstas.
Mordovijoje pavyko ir man nusirašyti bei parsivežti į Lietuvą
A.Maceinos Tautinį auklėjimą. Buvome angažuoti savo pavergtai
Tėvynei, todėl ieškojome filosofinių kategorijų, kuriomis būtume
galėję apibrėžti savo pasirinkimą. Būtent S.Šalkauskis ir A.Maceina
kalbėjo apie tautą, kaip apie save kuriantį objektą ir subjektą.
Būtent S.Šalkauskis suformulavo bendruomenės ir nacijos terminus,
kviesdamas ugdyti savo tautą iki nacijos, įnešančios savo kūrybinį
indėlį į universaliąją pasaulio kultūrą, o tautos pašaukimą matydamas
kultūrinės kūrybos darbe visos žmonijos labui.
S.Šalkauskis skatino įpareigojančią meilę savo tautai ir tėvynei,
ragino tobulinti faktiškąją katalikų pasaulėžiūrą iki tikrosios
katalikiškos pasaulėžiūros. Būtent S.Šalkauskio raštuose ieškojome
ir radome atsparos taškus sovietinei propagandai, neigiančiai
dorovinį imperatyvą patriotizmo sąvokoje.
Taigi S.Šalkauskis suformulavo asmens, kaip tautos nario, pagrindinius
dvasinio gyvenimo principus: 1)jei nori būti tikru patriotu, turi
būti doras pats; 2)visa, kas tautiška, turi būti ir žmogiškai
vertinga bei visuotinai reikšminga; 3)tautos didybė neturi būti
suvedama į neribotai ir neteisėtai plečiamą materialinę ir fizinę
galybę, o kreipiama į išvidinę vertę; 4)patriotizmas privalo
būti tobulėjimo bei kultūrinės pažangos veiksnys; 5)tikras patriotizmas
remiasi pagarba kitoms tautoms. Šį teiginį pagrindžiantys S.Šalkauskio
žodžiai apie tai, kad net tautą, nuo kurios užpuolimo ginamasi,
privalu mylėti kaip savąją (mylėti jos idealinį tipą), padėjo
susivokti dvigubos priespaudos-okupacijos ir totalitarizmo-atmosferoje.
Visi šie principai buvo absoliučiai svetimi marksistinei ideologijai,
todėl natūralu, kad oficialioji valdžia į S.Šalkauskio veikalus
žvelgė su agresyviu priešiškumu. Nepriklausomybės metų knygos
kratų metu iš suimtų už antisovietinę veiklą žmonių būdavo paimamos
kaip daiktiniai įkalčiai. Glavlito cenzorius Leonas Burokas, literatūros
kritikai Kazys Ambrasas ir Zakarijus Grigoraitis, atlikinėję šių
įkalčių literatūros ekspertizes, apie S.Šalkauskio veikalą Tautybė,
patriotizmas ir lietuvių tautos pašaukimas rašė: Šlykštus antitarybinis
draikalas, buržuazinės nacionalistinės ir klerikalinės ideologijos
prasiveržimas.
Sovietiniai cenzoriai, negalėdami nepripažinti, kad S.Šalkauskis
vienodai smerkė tiek nacionalistinį fašizmą, tiek kosmopolitinį
bolševizmą, tokias filosofo pažiūras traktavo kaip gudrią buržuazinio
nacionalisto maskuotę. Demokratiniais sapaliojimais jie pavadino
S.Šalkauskio mintis apie tai, kad tikrasis patriotizmas tesuderinamas
su tikru demokratiškumu, ir kas tai pamiršta, negali būti tikras
patriotas. O ypatingą cenzorių įniršį sukėlė S.Šalkauskio konstatavimas,
kad tautinė civilizacija yra padaras dviejų kultūrų: liaudies
ir šviesuomenės. Liaudies kultūra tiesia jai materialinį pagrindą,
o šviesuomenės kultūra pateikia jai idėjinį turinį. Žvelgdami
iš marksistinių klasių kovos pozicijų, jie apkaltino filosofą
liaudies išnaudojimo pateisinimu.
Jei manoji karta S.Šalkauskio raštuose ieškojo marksistinei ideologijai
oponuojančių teiginių, tai partizanai tiesiogine prasme priklausė
kartai, išaugusiai S.Šalkauskio idėjų dvasia, gyvenusiai tomis
idėjomis ir dėl jų pasiaukojusiai. Ir ne tik todėl, kad didžioji
dauguma iškiliausių partizaninio karo asmenybių buvo aktyvūs ateitininkai.
Moralinė didybė net tuomet, kai ji varžoma prievartos priemonių,
neturi ribų savo išsiplėtimui ir laisvai valdo žmonių širdis,
pralenkdama laiko ir vietos ribas, - rašė S.Šalkauskis 1928 metais.
Kaip tik šitas pasiaukojimo didingumas ir buvo esminis laisvės
kovotojus jungęs bruožas, vienodai būdingas įvairių socialinių
sluoksnių ir išsilavinimo partizanams. Pareiga tėvynei, atsakomybė
už jos ateitį, kultūrą ir tautos išlikimą išvedė į mišką 1948
metais Ramygalos gimnazijos abiturientus. Atsisveikindami su klasės
draugais, jie valiūkiškai kalbėjo: kai jūs gausite brandos atestatus,
mes ateisime pasaliutuoti prie mokyklos. Bet neatėjo, nes jau
po poros mėnesių buvo žuvę. Tas pats jausmas vedžiojo paprasto
Žemaitijos jaunuolio Juozo Zagaro ranką, kai požeminiame bunkeryje
jis rašė dienoraštį apie laisvės angelą, skrajojantį virš gražiųjų
mūsų tėvynės miestų ir laukų. Pareiga vertė klumpėtą, vos tris
skyrius tebaigusį samdinį Pranciškų Prūsaitį, likusį vieną iš
visos apygardos, iki 1962 metų užkasinėti vis kitoje vietoje ir
taip išsaugoti ateičiai partizanų archyvą. Ta pati S.Šalkauskio
apibūdintoji moralinė didybė ženklino universitetinio išsilavinimo
ir neeilinio talento poeto partizano Broniaus Krivicko gyvenimą
ir kūrybą. Tarsi atsiliepdamas į S.Šalkauskio teiginį - kultūrinė
kūryba - štai kas geriausiai apsaugoja tautą kovoje su priešininkais,
- B.Krivickas ne tik redagavo du partizanų leidinius, rašė poeziją
ir prozą, vertė Getės sonetus, bet ir mąstė apie Lietuvos geopolitinę
padėtį Vakarų ir Rytų, europietiškosios ir slaviškosios kultūrų
paribyje, apie tautų charakterio bruožus bei svarbiausias tautos
ir valstybės egzistencijos sąlygas: saugumą, gyvybingumą, kultūrą
ir kūrybą. Už šią veiklą likimas nežadėjo, kaip vienam okupacinę
valdžią paliaupsinusiam rašytojui, nei ordinų, nei honorarų. Vienintelis
atpildas - giedras ir ramus žvilgsnis į Hado bedugnę: Ir vieną
kartą ten nupulsim tykiai, / Ir siela neraudos savos skirties,
/ Nes būsim savo pareigą atlikę / Ir sau pasiekę ribą pilnaties.
S.Šalkauskio moraliniais principais rėmėsi ir oficiali Lietuvos
laisvės kovos sąjūdžio (LLKS) ideologija. Laisvės kovotojai ir
dalyviai auklėjami krikščioniškosios moralės pagrindais, tautiškoje
dvasioje, socialinės gerovės, kultūros ir tikrojo supratimo šviesoje,
siekiant padaryti juos sąmoningus, dorus, tautiškai atsidavusius
ir valstybei bei žmonijai naudingus Lietuvos piliečius, - buvo
rašoma kovotojų dvasinio parengimo programoje. Ne vienoje spaudos
publikacijoje partizanai buvo kviečiami ugdyti savo asmenybę,
perlaužti savo būdą, sutramdyti artimo neapykantos aistrą ir
kasdien, kiekvieną savo santykį su žmonėmis pagrįsti meile. Nuosekliausiu
S.Šalkauskio idėjų propaguotoju buvo LLKS visuomeninės veiklos
vadovas, partizaninio judėjimo ideologas Juozas Šibaila. Kovos
prasmę jis matė ne tik Lietuvos prikėlime žmonijos gyvenimui
ar galimybėje žmogumi pergyventi komunizmą, bet taip pat įsipareigojime
rusui padėti atgimti žmogumi. Tam tikslui net buvo rusų kalba
leidžiamas laikraštis Svobodnoje slovo, nušviečiantis partizanų
kovos tikslus ir rusų kareiviams žadinantis laisvės dvasią. 1949
metais partizanų vadų suvažiavime J.Šibaila išdėstė pagrindines
ideologines nuostatas, kurios atkartojo S.Šalkauskio suformuluotus
moralinius principus: sąjūdžio pagrindas yra stipri, tolerantiška,
kurianti bendražmogiškas vertybes asmenybė (kuri nepalinktų prieš
likimą; nebūtų kitų likimo kalviu; kartu su visa žmonija kurtų
sau gyvenimą). Kiekvieno žmogaus pašaukimas ir egzistencinė prasmė
- lavintis, ieškoti tiesos ir surasti Dievą.
Pasipriešinimas bolševikinei neapykantos dvasiai kaip tik ir buvo
praktiškas S.Šalkauskio idėjų realizavimas, o dešimt metų trukusi
partizaninė kova liudijo šių idėjų gyvybingumą.
Todėl 1999 metų S.Šalkauskio premijos paskyrimą už partizaninio
karo tyrinėjimus laikau viltingu ženklu, rodančiu, kad į mūsų
istorinę savastį grįžta vardai tų, iš kurių savivokos S.Šalkauskis
ir A.Maceina iškristalizavo savo idėjas, ir tuo pačiu būtent už
šias - Dievo, Tėvynės ir artimo meilės - idėjas tie žmonės aukojo
gyvybę. Ilgus dešimtmečius herojišką partizaninį pasipriešinimą
lydėjusi tyla buvo skriauda ne tik žuvusiesiems, bet ir didžiulis
praradimas gyviesiems, iš kurių buvo atimtas ištisas tautos dvasinis
klodas. Jo atvėrimas padės dabarties žmogui atsikratyti sovietmečiu
įdiegtų stereotipų, privers susimąstyti apie asmenybės prievartavimą
totalitarinėse visuomenėse, apie pareigą ir atsakomybę už savo
tautos ir valstybės kūrimą bei demokratijos idealus. O svarbiausia
- pažadins jo dvasią, be ko neįmanoma gyvenimo pilnatvė.
Nijolė ŽEMAITIENĖ
© 2002"XXI amžius"