Garsas apie jį atėjo ligi
šiandien
2000 metais Anglijoje išleista
istoriko dr. kun. Stepono Matulio, MIC, knyga apie Palaimintąjį
Jurgį Matulaitį. Ši dr. kun. S.Matulio knyga daktaro disertacija,
1948 m. gruodžio 19 d. apginta ir labai gerai įvertinta Angelicum
universitete.
Studija ,,Palaimintasis arkivyskupas Jurgis Matulaitis MIC apaštalinis
vizitatorius Lietuvai 1925-1927 apima gana trumpą laikotarpį,
tačiau jį autorius suskirstė į tris bene svarbiausius tarpsnius.
Įžangoje pateikiama glausta, tačiau išsami Palaimintojo biografija.
Mokslininkas kun. S.Matulis atkreipė dėmesį į J. Matulaičio veiklą
Bažnyčios socialinio mokslo srityje, jo vestas pirmąsias sociologines
savaites Varšuvoje (1907) bei Kaune (1909), 1907-1908 metais skaitytas
sociologijos paskaitas Petrapilio dvasinėje akademijoje, ką tik
įkurtoje Sociologijos katedroje. Tad Palaimintąjį Jurgį galime
laikyti Bažnyčios socialinio mokslo Lietuvoje pradininku.
Kun. S.Matulis nukelia mus į 1926 metų Jungtines Valstijas, kur
būsimasis Palaimintasis vos per tris mėnesius atliko itin reikšmingų
darbų Bažnyčiai: vizitavo parapijas (iš 120 tuo metu JAV buvusių
lietuvių parapijų aplankė 92), įkūrė kolegiją lietuviams berniukams
bei atskirą marijonų vienuolijos provinciją, dalyvavo tarptautiniame
kongrese Čikagoje. Arkivyskupo veiklą tęsė mokinys ir bendražygis
arkivyskupas Mečislovas Reinys.
Apaštalinis vizitatorius J. Matulaitis ketino parengti misijinę
veiklą tarp rusų schizmatikų, kurie, pasibaigus carinei okupacijai,
liko Lietuvoje, tikėjosi tuo reikalu vykti į Rusiją. Tad jau Čikagoje,
Tarptautiniame Eucharistiniame kongrese, skaitė paskaitą apie
misijinį darbą prieš Pirmąjį pasaulinį karą Rusijoje ir tuose
kraštuose, kurie, po karo atgavę laisvę, atsiskyrė nuo Rusijos.
Pirmojoje knygos dalyje ,,Apaštališkojo vizitatoriaus veikla prieš
Lietuvos bažnytinės provincijos įsteigimą apžvelgiama Lietuvos
Bažnyčios padėtis atgavus nepriklausomybę, pateikiami visų trijų
Lietuvoje buvusių vyskupijų bei Klaipėdos krašto statistiniai
duomenys, apžvelgiamas katalikų gyvenimas, ryšiai su Apaštalų
Sostu.
Autorius išskyrė laikotarpį tarp Lenkijos konkordato (1925 m.
vasario 10 d.) ir apaštalinio vizitatoriaus J. Matulaičio atvykimo
į Lietuvą (1925 m. gruodžio 13 d.), primindamas ir lenkų okupacijos
bei lenkų konkordato pasekmes Lietuvoje, akcentuodamas, kad ,,Apaštalų
Sostas tvarkyti kurio nors krašto reikalus tos pačios tautos vyrų
paprastai neskiria. Todėl, skirdamas lietuvį Popiežiaus vardu
lankyti Lietuvą, Pijus XI ne tik išreiškė pasitikėjimą arkivyskupu
J. Matulaičiu, bet ir parodė palankumo ženklą lietuvių tautai
(P.54). Autorius aprašo apaštalinės vizitacijos pradžią, tikslą,
akcentuoja tris pagrindinius darbus, kurių ėmėsi būsimasis palaimintasis:
tai Lietuvos bažnytinės provincijos sutvarkymas, santykių tarp
Apaštalų Sosto ir Lietuvos atstatymas ir Lietuvos konkordato sudarymas.
Mokslininkas apžvelgia sudėtingą padėtį Lietuvoje bei arkivyskupo
įvairiapusę veiklą, jo diplomatiją gerinant tuos santykius. Autorius
akcentuoja, kad iš pradžių buvo bandyta kovoti prieš apaštalinį
vizitatorių, jis buvo apkaltintas neištikimybe tėvynei ir kitais
nebūtais dalykais, tačiau ,,gana trumpu laiku lietuviai įsitikino,
kad J. Matulaitis visiškai sau naudos neieško
Nepailstamą darbą
stiprino malda, pasninku ( P. 68 ).
Kun. S.Matulis išskiria keletą būdų, kuriais apaštalinis vizitatorius
stiprino lietuvių katalikiškumą. Nemažai dėmesio skirta religiniams
ordinams ir arkivyskupo Jurgio paramai kuriant ir stiprinant kongregacijas.
Mokslininkas kalba apie Teologijos-filosofijos fakulteto Lietuvos
universitete įkūrimą ir arkivyskupo pastangas, kad Šventasis Sostas
šiam fakultetui pripažintų teisę teikti akademinius laipsnius.
Analizuojami kiti svarbūs dvasinio gyvenimo pokyčiai: vieningo
apeigyno įvedimas, bažnytinės nuosavybės grąžinimo klausimo iškėlimas,
potvarkio dėl privalomos karinės tarnybos vyrams vienuoliams panaikinimas,
paskirtas vyriausiasis karo kapelionas (Šventojo Sosto vardu jį
skirdavo Kauno arkivyskupas), nustatytas karo kapelionų rinkimas.
Akcentuotas apaštalinio vizitatoriaus dėmesys visiems dvasininkams
1926 metais sušauktame vyskupų suvažiavime pateiktos taisyklės,
apribojančios kunigų dalyvavimą politinėje veikloje.
Antrojoje knygos dalyje ,,Bažnytinės provincijos Lietuvoje įsteigimas
pateikiama Lietuvos bažnytinės nepriklausomybės siekimo istorija
(1251-1918). Kun. S.Matulis argumentuotai pateikia apaštalinio
vizitatoriaus įtemptą veiklą Lietuvoje, rengiant planą steigti
bažnytinę provinciją: tai ir Vilniaus vyskupijos dalies, esančios
Lietuvoje, Klaipėdos krašto bei kitų svarbių klausimų sprendimas;
detalizuoja arkivyskupo veiklą Romoje, analizuoja 1926 m. balandžio
4 d. popiežiaus Pijaus XI apaštalinę konstituciją ,,Lietuvių tautai
ir kaip į jos paskelbimą reaguota Lietuvoje.
Trečiojoje dalyje ,,Katalikiškumo po Bažnytinės provincijos įsteigimo
puoselėjimas ir Konkordato tarp Šventojo Sosto ir Lietuvos paruošimas
autorius parodo, kaip arkivyskupas gaivino katalikišką veiklą.
Apžvelgia jo darbus Lietuvoje prieš kelionę į Čikagą, kalba apie
socialistų valdomos vyriausybės sudarytas sunkias sąlygas Bažnyčiai
bei vizitatoriaus priemones paveikti vyriausybę, akcentuoja 1926
m. spalį arkivyskupo J.Matulaičio sušaukto vyskupų suvažiavimo
svarbą, apžvelgia tolesnį laikotarpį iki 1926 m. gruodžio 17 d.
iki perversmo ir būsimojo Palaimintojo veiklą po jo.
Viename skyriuje analizuojamas konkordato tarp Šventojo Sosto
ir Lietuvos parengimas. Čia galima išskirti septynis etapus. Pirmasis
Vilniaus vyskupo J. Matulaičio veikla nuo 1922 m. lapkričio
10 d., kai Popiežius Lietuvą pripažino teisėta valstybe, iki vyskupo
vizito į Romą.
Antrajam etapui priskirtume 1923 m. birželio 21 liepos 11 d.,
kai Vilniaus vyskupas Romoje lankė Apaštalų Sostą, čia jis ,,konkordato
reikalą pajudino šiek tiek sėkmingiau (P. 173). Trečiasis etapas
posėdžiai Lietuvos užsienio reikalų ministerijoje dėl konkordato.
Tokie posėdžiai tai marijonų Jurgio ir kun. Pranciškaus Būčio
veiklos rezultatas. Tačiau dėl nuomonių įvairovės uždelsta ir
iki Lenkijos konkordato su Apaštalų Sostu (1925 m. vasario 10
d.) konkordato tekstas neparengtas.
Naujam etapui priskirtina veikla nuo 1925 m. rugsėjo 25 d., kai
užsienio reikalų ministru tapo prof. kun. M.Reinys. Jis visiškai
palaikė J.Matulaitį ir P. Būčį. Konkordato būtinumu buvo įtikintas
Seimo pirmininkas Justinas Staugaitis, tačiau pastarojo raginimui
valdininkai buvo kurti.
Penktasis laikotarpis 1925 m. gruodžio 7 d. 1926 m. gegužės
8-9 d. (apaštalinio vizitatoriaus atvykimas į Lietuvą, Seimo rinkimai)
itin sudėtingas. Nors ir įtikintos konkordato svarba, katalikiškos
partijos tvirtino, kad prieš rinkimus jo sudaryti negalima. Knygos
autorius aiškina priežastis, akcentuodamas slaptas įtakas už Lietuvos
ribų bei opozicijos baimę.
Po rinkimų naujoji valdžia ėmė spausti Lietuvos vyskupus, o paskui
ir visą tautos katalikišką dvasią. Tačiau iš JAV sugrįžusiam arkiv.
J.Matulaičiui valdžia pranešė norinti derėtis dėl konkordato.
Pokalbiai su vidaus reikalų ministru V. Požėla buvo sudėtingi
- ,,moralinė kankynė (P.177 ), o konkretūs darbai vis atidedami.
Tai buvo derybų imitacija, vyriausybei reikėjo pasirodyti, kad
derybos su Apaštalų Sostu vyksta, ir taip suklaidinti katalikus.
Septintasis etapas Konkordato schemos rengimas laikotarpis
po 1926 m. gruodžio 17 d. perversmo. Apaštalinis vizitatorius
aplanko ką tik išrinktą prezidentu Antaną Smetoną. Prezidentas
arkivyskupui pasiūlė parengti konkordato schemą. Ją rengdamas
arkivyskupas rėmėsi keturiais šaltiniais: naujausiais konkordatais,
senesniais konkordatais, Respublikos Konstitucija ir ankstesnių
valdžių specialių komisijų rengta medžiaga. 1927 m. sausio 10
d. Lietuvos konkordato schemą arkiv. J. Matulaitis užbaigė. Ją
kiek pakoregavo arkiv. J. Skvireckas, su ja buvo supažindintas
ministras pirmininkas ir kartu užsienio reikalų ministras prof.
Augustinas Voldemaras. Naujoji konkordato schema buvo apsvarstyta
Vyskupų Konferencijoje ir teigiamai įvertinta. Autorius akcentuoja,
kad ,,sunki Apaštališkojo vizitatoriaus liga ir netikėta mirtis
sausio 27 dieną jau sėkmingai pradėto darbo baigti nebeleido
(P.179). Tačiau kelias į konkordatą buvo parengtas. Lietuva jį
pasirašė 1927 m. spalio 20 d., o Apaštalų Sostas 1927 m. gruodžio
8 d. Ratifikacijos raštais pasikeista 1927 m. gruodžio 10 d.
Dr. kun. S.Matulis analizuoja Lietuvos konkordato išskirtinumą,
paneigdamas Onos Zoštautaitės teiginį, kad iš arkiv. J.Matulaičio
parengtos schemos tik labai mažai liko A.Voldemaro su Apaštalų
Sostu sudarytame konkordate. Autorius pateikia žymių pasaulio
vyskupų puikų Lietuvos konkordato įvertinimą.
Toliau autorius išskiria net aštuonias apaštalinio vizitatoriaus
veikloje kryptis, pateikia keletą arkiv. J.Matulaičio dienoraščio
citatų ir džiaugiasi turėdamas gražią viltį, kad Palaimintasis
ateityje bus paskelbtas šventuoju.
,,Mes, lietuviai, esame šiauriečiai, šaltesni, nelabai rūpinamės
iškelti savo žymiuosius Bažnyčios ir Tautos asmenis, - teigia
S.Matulaitis. - Tačiau Jurgis Matulaitis dar gyvas Lietuvoje buvo
apsuptas nuostabia visuotine pagarba, o po mirties jo garsas likosi
iki šiandien, ypač kai jis 1987 metais viso pasaulio akivaizdoje
Kristaus Vietininko buvo paskelbtas PALAIMINTUOJU
Jis buvo tikrai
tas žmogus, kurį Dievo Apvaizda dovanojo bendrai Bažnyčiai, bet
ypatingai Lietuvos Bažnyčiai (P. 193 ).
Knygos autorius dr. kun. Steponas
Matulis (nuo 1934 metų marijonas, 1945 m. liepos 21 d. įšventintas
kunigu), baigęs Marijampolės marijonų gimnaziją, VDU studijavo
filosofiją, teologiją ir techniką. Žinias gilino Vokietijoje bei
Romos popiežiškajame Grigaliaus universitete. Čia baigė teologijos
studijas, lankė Mariologinį institutą.
Romoje buvo marijonų generalinių namų naujokyno vedėjas, namo
kolegijos viršininkas, ekonomas, vėliau paskirtas dvasios vadu.
Kun. S.Matulis Anglijoje redagavo žurnalą ,,Šaltinis.
1962 metais kardinolas Karolis Konfolonieris kun. S.Matulį paskyrė
Didžiosios Britanijos lietuvių sielovados direktoriumi. Kun. S.Matulis
atliko ir kitų darbų: buvo Londono Sporto ir Šv. Kazimiero bažnyčios
Londone komiteto narys, Didžiosios Britanijos Lietuvių bendruomenės
vienas iš vadovų, vėliau buvo skautų dvasios vadas ir kt.
Mokslininkas skaitė paskaitas lietuviams apie šv. Kazimierą, Lietuvos
bažnytinę provinciją bei lietuvių išeiviją Didžiojoje Britanijoje,
ne kartą kalbėjo apie arkivyskupą J.Matulaitį. Nuo 1933 metų bendradarbiauja
spaudoje.
Itin svarbios jo mokslinės studijos. Parašė arkivyskupo J.Matulaičio
biografiją ir plačią jo laikų marijonų vienuolijos istoriją, knygas
Apaštalų Sostas ir Lietuva, ,,Bažnytinės provincijos įsteigimas
ir konkordatas. Buvo LKMA Istorijos mokslų sekcijos narys.
Kun. S.Matulis itin rūpinosi, kad arkivyskupas J.Matulaitis (1871
04 13 -1927 01 27) būtų pakeltas į altorių garbę. Beveik kiekviename
Šaltinio numeryje buvo minimas arkivyskupas. Ir parašęs disertaciją
mokslininkas toliau domėjosi arkivyskupu: rašė straipsnius, kitus
ragino imtis šių darbų, tapo postulatoriumi.
Dr. Aldona VASILIAUSKIENĖ
© 2002"XXI amžius"