|
Auksinio
Sakalo odisėja
|
Rašytojas prof. hab.
dr. Vytautas Ažušilis |
Smalsus skaitytojas pagalvos,
o kas gi tas Auksinis Sakalas? Kiek sveria? Įdomu, ar brangus
ir kurgi jis? Bet lyg atspėjęs smalsuolių mintis, paaiškina pats
autorius, Lietuvos nepriklausomųjų rašytojų sąjungos narys, rašytojas,
prof. habil. dr. Vytautas AŽUŠILIS, prieš metus skaitytojams padovanojęs
romano Auksinis Sakalas pirmuosius du tomus, o šiais metais
pradžiuginęs ir trečiuoju bei ketvirtuoju tomais. Auksinis Sakalas
jau skraido! pabrėžė rašytojas.
Auksinis Sakalas tai kovos už Lietuvos nepriklausomybę ir
tautos išlikimą metraštis, apimantis XX a. trečiąjį penktąjį
dešimtmečius. Tai pats tragiškiausias tautai laikotarpis. Negana
to, kad, paskelbus Lietuvos nepriklausomybę, Lietuva neteko sostinės
ir nemažo Vilniaus krašto. Bet keturiasdešimtaisiais neteko ir
nepriklausomybės. Lietuvių tauta patyrė iki tol nematytų žiaurumų.
Romanas tai tautos kančių kelias, tragiški žmonių likimai, kuriuos
dar gerai prisimena senolių karta. Auksinis Sakalas tarsi pasuka
laiką atgal ir primena sovietinės okupacijos žiaurumus, kai skaitytojų
senoliai, tėvai, broliai ir sesės, tikėdamiesi atkovoti prarastą
laisvę, aukojo gyvybę, meilę, namus, buvo kalinami, tremiami,
kankinami saugumo rūsiuose, stribų lindynėse.
Versdami romano puslapius skaitytojai atgaivins įvykius, kai suklaidinti
žmonės pavydo ir keršto vedini tapo brolžudžiais dėl skanesnio
kąsnio, karjeros, pinigų, tapo išdavikais, įduodavo savo draugus,
kaimynus, brolius, tėvus.
|
|
Tautos
šventėje garbinga viešnia
|
Jadvyga ir Adolfas Damušiai |
Lietuvoje Tautos šventė pradėta
švęsti 1930 metais. Pirmoji bolševikų okupacija sustabdė politinį
ir kultūrinį gyvenimą; brutalių jėgų persekiojami, represuojami
žmonės nesitikėjo tokių tėvynę užgriuvusių žiaurumų. Nebebuvo sąlygų
švęsti ir Tautos šventę. Beje, ji , kaip ir kitos šventės, buvo
uždrausta oficialiai. Atkūrus Lietuvos nepriklausomybę, nebebuvo
kliūčių ir šiai patriotinei dienai atgaivinti. To ėmėsi birutietės,
Lietuvos karininkų dukros. Šiemet jos į Tautos šventę pasikvietė
garbingą viešnią Jadvygą Damušienę, kurią gausiai susirinkusiems
žmonėms pristatė Jonė Ladygaitė-Ardžiūnienė: Svarbiausios J.Damušienės
gyvenimo atkarpos - pasirengimas dvasinei, intelektualinei veiklai
ir brandus atsakingas darbas Tėvynės gerovei, taip pat rūpinantis
ir savo šeima. Nuo dešimties metų ji jau ateitininkė. 1934-aisiais
pradėjusi studijas įstojo į korporaciją Giedra. 1937-aisiais Klaipėdos
pedagoginiame institute įgijo mokytojos profesiją. Vėliau, jau išeivijoje,
baigė Veino universitetą Detroite, tapo menotyrininke. Amerikoje
J.Damušienė įsitraukė į lietuvių katalikiškųjų organizacijų veiklą:
dirbo su vaikais, rėmė vargingai gyvenusių tremtinių šeimas, parūpindavo
pastogę ir darbą to netekusiems.Be to, dalyvavo moterų kvartete,
tautinių šokių grupėje, bažnytiniame chore. Ji užaugino keturis
vaikus, prižiūrėjo savo paliegusius tėvus. Daug jėgų atiduota kuriant
Dainavos ateitininkų stovyklą. J.Damušienė buvo tos stovyklos administratorė
ir korespondentė. Nuo 1997 metų Lietuvoje apsigyvenusi Jadvygos
ir Adolfo Damušių šeima nuolat išgyvena dėl Lietuvos nesėkmių, bandydama
taisyti sužalotą Tėvynės veidą. |
|