Lietuvos savivaldybės XX
amžiuje. Kai kurie pilietinio pasipriešinimo aspektai
Lietuvai esant pakviestai į NATO
karinę-politinę struktūrą, negali nerūpėti savivaldybių potencialas
Lietuvos nacionalinio saugumo sistemoje. Ir čia pirmąsias pamokas
gali suteikti pati XX amžiaus Lietuvos istorija, kuri padeda atsakyti
į klausimą: kokiais principais turi remtis Lietuvos savivaldos
ir pilietinio pasipriešinimo sąveika?
Pirmą kartą lietuvių savivaldos užuomazgos kaimo bendruomenės
pasireiškė 1905-1906 metais, kada per kelis mėnesius buvo uždaryta
didelė dalis rusiškų pradžios mokyklų ir jų vietą užėmė lietuviškos,
kartais iki tol buvusios nelegalios mokyklos. Bet savivaldybių
tikra jėga atsiskleidė 1918-1920 metais. Buvo organizuojami partizanų
būriai, kurie pirmieji susikovė su Raudonąja armija; organizuotas
savanorių telkimas į Lietuvos kariuomenę, o vėliau labai aktyviai
dalyvauta kovojant su lenkų mėginimais užgrobti neutralią zoną,
kuri skyrė Lietuvą nuo Lenkijos aneksuoto Vilniaus krašto. Pagaliau
buvo rengiamos pilietinio protesto akcijos, siekiant gyventojų
susitelkimo ir naujos besikuriančios valdžios legitimumo stiprinimo.
1919 m. kovo 24 d. vokiečių kareiviams Šiauliuose nušovus tris
lietuvius, Šiaulių burmistras Kazimieras Venclauskis paskelbė
įsakymą: Nekaltų aukų pagerbimui kovo 25 d. visos įstaigos, išskyrus
elektros stotį, mieste turi būti uždarytos. Ir iš tikrųjų, nepaisant
vokiečių reikalavimų, visos įstaigos nedirbo ir dalyvavo šioje
pilietinio protesto akcijoje.
1924 metais atsiradusi Kauno burmistro Jono Vileišio iniciatyva
Lietuvos miestų sąjunga rūpinosi miestų ir savivaldybių teisių
išplėtimu, kad miestų valdybos galėtų savarankiškai dirbti, kad
nebūtų verčiamos tapti tik Vidaus reikalų ministerijos Savivaldybių
departamento įsakymų vykdytojomis. Bet vis tiek pirmosios Lietuvos
Respublikos savivaldybėms darė įtaką vidaus politinė padėtis,
konstitucinės santvarkos pokyčiai. 1929 ir 1931 metų savivaldybių
įstatymai sumažino skaičių žmonių, kurie sąlyginai galėjo dalyvauti
vietos savivaldos darbe. Padidinus rinkėjų amžiaus cenzą nuo 21
iki 24 metų ir įvedus turto cenzą (rinkimų teisę turėjo tik ūkių
ar įmonių savininkai, tarnautojai), iš 2,4 mln. žmonių (1940 metų
pradžia, be Vilniaus) savivaldybių rinkimų teisę turėjo apie 300
tūkst. žmonių, arba apie 30 proc.vyresnių negu 24 metų amžiaus
gyventojų. Tuomet krikščionių demokratų partijos vadovybė rašė
savo partijos skyriams, kad piliečių skirstymas į teises turinčius
turtinguosius ir tik pareigas turinčius vargšus yra valstybei
nesveikas ir pavojingas, nes (
) atstumia vienus nuo kitų, priešpastato
vienus kitiems, (
) skiepija luomų neapykantą ir gimdo nereikalingų
kovų norą.
Apskričių viršininkai tvirtino valsčių tarybų išrinktus viršaičius,
skyrė ir atleido valsčių sekretorius. Nuo 1934 metų pakeitus vietos
savivaldos įstatymą, viršaičių ir burmistrų kadencija prailginta
iki septynerių metų, o valsčių ir miestų tarybų liko ta pati
treji metai. Todėl naujai išrinktos tarybos negalėjo pakeisti
savo pareigūnų. Apskrities viršininkai galėjo užprotestuoti bet
kurį savivaldybių sprendimą. Valstiečių liaudininkų sąjunga savo
memorandume ministrui pirmininkui J. Tūbeliui 1930 m. lapkričio
22 d. apie savivaldybes rašė, kad savivaldybės, kuriose galėjo
reikštis vietos žmonių iniciatyva, kuriose žmonės buvo pratinami
kultūringai, visuomeniškai gyventi ir opiausius savo reikalus
spręsti, paverstos biurokratinėmis įstaigomis, kuriose šeimininkauja
apskrities viršininkas ir valdininkai. Tokios savivaldybės liko
visai svetimos mūsų žmonėms, kurie žiūri dabar į jas, kaip į prieškarines
volostnyje pravlenija. Žinoma, visa tai atitolino nemažai Lietuvos
piliečių nuo realios savivaldos. Bet nevisiškai. Vardan teisingumo
reikia pasakyti, kad net ir tuomet valdančiosios partijos atstovai,
t.y. tautininkai, niekada neturėjo daugumos. 1929 metais tarp
2809 kaimo seniūnų buvo 463 tautininkai, 1289 nepartiniai, kiti
krikščionys demo-kratai, liaudininkai ir t.t. Iš 280 valsčių
viršaičių 158 tautininkai, 85 nepartiniai. Po 1934 metų rinkimų
valsčių, apskričių bei miestų tarybose buvo 34 proc. tautininkų,
19,7 proc. lojalių nepartinių. O štai Šiauliuose ir valdant tautininkams
socialdemokratas Jackus Sondeckis buvo miesto burmistras, o miesto
taryboje vos dešimtadalį sudarė tautininkai.
Patys rinkimai, nors jie buvo organizuojami administracinėmis
priemonėmis, visada buvo visuomenės nuotaikų atspindys. Pagaliau
valsčių, apskričių bei miestų taryboms formaliai buvo pavestos
itin svarbios valstybinio gyvenimo funkcijos: rinkti nepaprastuosius
tautos atstovus, t.y. prezidento rinkikus ir kelti kandidatus
į Seimą. Deja, 1931 ir 1938 metų prezidento rinkimai buvo organizuoti
pasitelkiant visą administracinių priemonių arsenalą, kas dar
labiau padidino žmonių abejingumą rinkimams. Kita vertus, 1936
metų vasarį paskelbus naują draugijų įstatymą, buvo uždarytos
visos opozicinės partijos. Anot tuomečio Seimo nario prelato J.
Laukaičio, draugijų įstatymas buvo nukreiptas ne prieš antivalstybines
komunistines organizacijas, o prieš valstybinės sąmonės legaliąją
opoziciją.
Ketvirtajame dešimtmetyje atsirado pilietinis pasipriešinimas
tiems valdžios žingsniams, kurie apribojo visuomenės teises. Nuo
1930 metų rudens, kada savivalda iš esmės buvo padaryta biurokratinio
aparato dalimi, tarp valdžios ir radikaliosios dvasininkijos prasidėjo
kone karas (lojalūs vyriausybei buvo 36 dvasininkai iš 949, o
opoziciją, pirmiausia krikdemus, palaikė 220). Radikaliausi kunigai
įkūrė Katalikų akcijos komitetą. Šis savo atsišaukime ragino katalikus
būti lojalius kiekvienai vyriausybei, kuri krašto reikalus stato
aukščiau už asmens ir partijos interesus, sąžiningai vykdo įstatymus
ir konstituciją, duoda laisvę organizuotis ir ir veikti katalikams.
Vyriausybės, kuri nesilaiko pirmųjų dviejų punktų, gali neklausyti
nė vienas pilietis, kuri nevykdo trečiojo punkto, katalikai ne
tik gali, bet ir privalo (
) nevykdyti tų įstatymų, kurie varžo
katalikų laisvę. Už panašią agitaciją 1930-1932 metais administracinėn
atsakomybėn buvo patraukti 146 kunigai (15,5 proc. visų kunigų),
kuriems iškeltos 262 bylos. Religingoje Lietuvos visuomenėje konfliktas
su Bažnyčia sudavė skaudų smūgį valdžios autoritetui.
1936 metais apskričių ir miestų tarybos įgavo teisę kelti kandidatus
į Seimą. Apylinkių pirmininkai su vietos savivaldybių seniūnais
turėjo raginti gyventojus atlikti savo pilietinę pareigą balsuoti.
Opozicija rinkimus boikotavo. 1936 m. birželio 9-10 d. paskutiniojo
Lietuvos Seimo rinkimuose dalyvavo 68,3 proc. rinkėjų (išrinko
49 Seimo narius iš 144 kandidatų). Bet dėl ribotos galios Seimo
vaidmuo buvo menkas.
Visgi 1938 m. kovo 17 d. ir 1939 m. kovo 20 d. ultimatumai, pateikti
Lietuvai, išjudino visuomenę iš apačios. Visuomenėje manyta, kad
koalicinė vyriausybė gali išgelbėti tai, kas liko, - nepriklausomybę.
Vėl atsigręžta į savivaldybes. 1939 m. kovo 27 d. Kariuomenės
kūrėjų savanorių sąjunga kreipėsi į visuomenę ir kvietė organizuoti
Patriotinį frontą. Balandžio 2 dieną Kaune Tvirtovės šaulių būrys
įsteigė Patriotinio fronto skyrių ir rezoliucijoje paskelbė: Apginti
Lietuvos nepriklausomybę ir išjudinti visą tautą plačiam kūrybiniam
darbui galima tik subūrus visas tautos jėgas, visus lietuvius
į vieną didelę organizaciją, patriotinį (tautos vienybės) frontą!
(
) Vyriausybėje turėtų būti atstovai visų tų srovių, kurios iškėlė
Lietuvos nepriklausomybės idėją, sukūrė nepriklausomą valstybę
ir ją gynė. Demokratiniais pagrindais, visuotiniu, tiesioginiu,
lygiu ir slaptu balsavimu, skubiai turėtų būti perrinktas Seimas
ir savivaldybės. Bet iš apačios aktyviai paremta Lietuvos sudemokratinimo
idėja tik mėnesį buvo viešai palaikoma daugelyje mitingų (visur
buvo reikalaujama išrinkti ir naujas savivaldybes). 1939 m. balandžio
25 d. vidaus reikalų ministras K. Skučas pareiškė, kad nebus leista
steigti Patriotinio fronto ir nebus duodami leidimai susirinkimams
fronto kūrimo reikalams svarstyti.
Nors savivalda ketvirtajame dešimtmetyje buvo gerokai subiurokratinta,
ji gana aktyviai prisidėjo prie daugelio visuomenei ir valstybei
reikšmingų akcijų: Vilniaus vadavimo sąjūdžio renginių organizavimo,
Ginklų fondo ir šaulių būrių rėmimo. Prof. kanauninkui Fabijonui
Kemėšiui įkūrus Vilniaus Geležinį Fondą ir išleidus į apyvartą
Vilniaus pasus ir ženklus, į jų platinimo darbą įsitraukė savivaldybės.
Juk Vilniaus pasų platinimo akcija visuomenėje turėjo skleisti
Vilniaus idėją, simboliškai liudyti teises į Vilnių. 1932 1935
metais platintojams buvo išsiųsta 650 tūkst. Vilniaus pasų ir
667 tūkst. Lt vertės ženklų (nuo 10 ct iki 10 Lt vertės). Viena
pirmųjų į platinimo darbą įsitraukė Krakių savivaldybė, kuri 1932
metais pati pasisiūlė išplatinti 1000 Vilniaus pasų. 1934 metais
pasus ir ženklus platino 955 punktai, iš kurių buvo 598 pašto
įstaigos ir agentūros, 133 miestų ir valsčių savivaldybės (iš
beveik 300). 1936-aisiais jau buvo dvigubai daugiau platintojų.
Buvo surenkama 40-90 tūkst. Lt kasmet. Toks pilietinis protestas
prieš Vilniaus neteisėtą aneksiją buvo simbolinis, bet veiksmingas
aktas, pavyzdžiui, Stačiūnų valsčiaus savivaldybėje 1935 metais
iš 3 tūkst. valsčiaus gyventojų Vilniaus pasus turėjo 2327 žmonės
(77,6 proc). 1936 metais Alytaus apskrityje 80 proc. pradžios
mokyklų mokinių turėjo Vilniaus pasus.
Kitoje sienos pusėje Vilniaus krašto lietuviai kovojo ne dėl Vilniaus,
o už savo lietuviškumo išsaugojimą. Čia buvo naudojamos pačios
įvairiausios pilietinio pasipriešinimo nesmurtinės, daugiausia
kultūrinės-švietėjiškos priemonės. Pasinaudojant lenkų įstatymais,
steigiamos lietuvių visuomeninės organizacijos, kurios gynė tautines,
ekonomines, kultūrines ir kitas lietuvių teises. Prof. kun. Petro
Kraujalio švietimo draugija Rytas rengė mokytojus, plėtė privačių
lietuvių mokyklų tinklą. Mokytojais dirbę 485 lietuviai buvo ypač
persekiojami. Laikinasis Vilniaus lietuvių komitetas tarpininkavo
samdydamas advokatus suimtiems lietuviams, siuntė maistą kaliniams.
Pilietinis pasipriešinimas lenkų valdžios vykdomiems tautinių
mažumų teisių apribojimams pasireiškė tūkstančiais renginių ar
akcijų kiekvienais metais. Šitaip Vilniaus krašte pavyko išlaikyti
lietuvybę 1919 metais lietuvių Vilniaus apskrityje buvo 7,5
proc., o 1939 metais Vilniaus vaivadijoje lietuvių buvo 18 proc.
(oficialiais duomenimis).
Prieškario Lietuvos Respublikos patirtis byloja, kad savivaldybės
gali ir turi panaudoti savo potencialą pilietiniam pasipriešinimui
įvairiais pavidalais organizuoti, bet tam būtinos sąlygos:
1. Savivaldybės turi būti renkamos kuo demokratiškesniu būdu,
taip užtikrinant didesnės visuomenės dalies paramą. Jau seniai
pastebėta, kad politinis rinkėjų aktyvumas ir apskritai susidomėjimas
politika paprastai tiesiogiai priklauso nuo galimybės realiai
joje dalyvauti, t.y. nuo to, ar žmogus gali tiesiogiai daryti
politinę įtaką ir dalyvauti priimant sprendimus.
2. Savivaldybės, virtusios tik biurokratinėmis įstaigomis, negali
organizuoti reikalingo masto pilietinio pasipriešinimo.
3. Ten, kur neįmanoma panaudoti savivaldybių (pavyzdžiui, dėl
valdžios politikos, kaip 1920-1939 metais Vilniaus krašte), pilietinis
pasipriešinimas ne mažesniu mastu organizuojamas iš apačios
kaimo bendruomenių, visuomeninių organizacijų. Bet tam būtina
organizuota finansinė parama. Pavyzdžiu gali būti Lietuvos valstybė,
kuri 1924-1938 metais Vilnijos lietuvių pilietiniam pasipriešinimui
palaikyti kasmet skirdavo 1-1,5 mln. litų (dabar atitinkamai tai
būtų 20-30 mln. Lt).
4. Savivaldybių, kurios galėtų organizuoti pilietinį pasipriešinimą,
svarbi talkininkė yra spauda. Bet ji turi būti kuo mažiau varžoma.
Tai rodo 1939-1940 metų patirtis. Taip 1939 - ųjų lapkritį mėn.
Naujosios Romuvos žurnalui uždrausta spausdinti straipsnį Tautos
valstybingumo besiekiant. Straipsnyje buvo konstatuota, kad plačiosios
tautos masės mūsų išmintingosios santvarkos dėka yra atskirtos
nuo bet kokio rūpinimosi valstybės ar tautos reikalais. Tomis
sąlygomis, kai Lietuva jau buvo priėmusi du ultimatumus, kai neteko
savo deklaruoto neutralumo, kaip tik šiomis sąlygomis visuomenės
poreikis ieškoti išeities tegalėjo atsispindėti periodikoje, iš
kurios būtų buvę galima sužinoti ne tik faktus, bet ir jų vertinimus.
Deja, cenzūros veiksmai atėmė šią galimybę. 1940 metų pavasarį
nuslėpus faktus apie Maskvos agresyvumą, viešoji nuomonė turėjusi
būti geresnė. Niekam nepavyko informuoti visuomenės apie tai,
kas iš tiesų vyko. 1940 m. birželio 6 d. iš lietuviškos spaudos
tebuvo galima sužinoti, kad premjeras buvo iškilmingai sutiktas
Baltarusijos stotyje Maskvoje. Ir viskas. Tuo metu Elta iš
DNB, iš Reuter gavo informaciją, kad: kelionė (
) yra susijusi
su esančiomis tarp Lietuvos ir Sovietų Sąjungos problemomis (
).
Informaciją, kurią žinojo Vakarų šalių gyventojai apie Lietuvos
padėtį, buvo uždrausta skelbti Lietuvos spaudoje. Nė vienas periodinis
leidinys nesiryžo parašyti žodžio okupacija. Net nieko nepakeitė
ta aplinkybė, kad tautininkai tiesiogiai kontroliavo tik ketvirtį
spaudos tiražo, visa likusi, ne tautininkų leidžiama, nesiryžo
įveikti cenzūros kokiais nors kitais būdais. Ketvirtoji valdžia
pasirodė per silpna pasipriešinti. Tik demokratinėje visuomenėje
ketvirtoji valdžia yra visur, jos rankos ir ausys gali visur
pasiekti ir girdėti.
Apie 1940-1989 metų laikotarpio savivaldybes kalbėti netenka,
nes jos neegzistavo kaip savarankiška, demokratiškai renkama valdžia.
Išimtimi (su didelėmis išlygomis) galėtų būti 1941-1944 metų laikotarpio
savivaldybės, kurių tarnautojų dalis prisidėjo prie vokiečių okupacinės
valdžios sprendimų sabotavimo. Bet šio laikotarpio savivaldybės
taip pat nebuvo demokratiškai renkamomis valdžios institucijomis
ir pilietiniame pasipriešinime savo potencialo negalėjo atskleisti
iki galo, o kai kurios susikompromitavo ėmusios aktyviai dalyvauti
okupacinio režimo aukų turto dalybose.
Pokomunistinės revoliucijos taikumą 1988-1990 metais iš esmės
lėmė tai, kad labai greitai susiformavo universali revoliucinga
bazė amorfiškas Sąjūdžio institutas. Nematytas jo populiarumas
gali būti aiškinamas ir jo ypatingumu regimu, įsivaizduojamu
statusu. Masiškumo, monolitinės vienybės ir besąlygiškos paramos
apraiškos nereikalavo kruopščios ir ilgalaikės institucionalizacijos,
kas būtų sulėtinę Sąjūdžio formavimąsi, o kartu ir dainuojančios
revoliucijos mastą. Nebuvo struktūros, narystės. Sąjūdis apėmė
didelę visuomenės dalį, neregėtai išplėtė pilietiškumo mastą.
Tai nulėmė ir 1988-1989 metais egzistavusios savivaldos virsmą
- iš grynai biurokratinės į demokratinę instituciją.
1988-1992 metais, revoliuciniu raidos etapu, vyko naujų politinių,
ekonominių, kultūrinių ir socialinių nuostatų formulavimas, vieša
aptartis bei teisinio pavidalo suteikimas. Tuo metu savo vaidmens
problemą ir vietą formulavo ir savivaldybės. Jos pilietinio pasipriešinimo
laikotarpiu 1990-1991 metais taip pat prisidėjo prie politinių
nuostatų formulavimo. KGB 1990 metų rudenį slapta apklausė savivaldybes,
rajonų prokurorus, VRM skyrių viršininkus, ar jie remtų prezidentinio
valdymo įvedimą. Nors dalis apklaustųjų pasirodė esą svyruojantys,
dauguma savivaldybių (be Šalčininkų ir Vilniaus rajonų) atsisakė
bendradarbiauti su Maskvos valdžia ir galimais statytiniais.
Reikia atsižvelgti į dar vieną aplinkybę - demokratijos (tik demokratijos)
sąlygomis atsiradus pavojui valstybei (jos integralumui, suverenumui),
moralinės ir politinės nuostatos įgauna menamą vienalytiškumą,
principinę santarvę. O kol kas normaliai evoliucionuojančioje,
kitaip negu revoliucingoje (kaip 1989-1991 m.) visuomenėje principine
santarve grįstas moralios politikos vienalytiškumas yra užleidęs
vietą įvairialypiams politiniams interesams. Moralią politiką
toliau palaiko opozicinio tipo pilietinė visuomenė ir elektoratas.
Ilgalaikis pilietinio pasipriešinimo nuostatų įgyvendinimas neįmanomas
be nuolatinės atožvalgos į esamą visuomenės specifiką, t.y. be
atsargaus ir kūrybiško jų pritaikymo. Visuomenė Lietuvoje kito
ir tebekinta keleriopai: atsirado arba naujai susiklostė tai,
kas jau buvo Lietuvoje iki prarandant nepriklausomybę; ko niekad
Lietuvoje nebuvo, bet yra už jos ribų (pavyzdžiui, Europoje);
kas padiktuota sovietmečio paveldo ir ko niekad anksčiau nebuvo.
Suvokiant savivaldos galimybes kuriant pilietinę visuomenę, negalima
nutylėti joms priklausančios švietimo sistemos reikšmės. Švietimo
sistemoje 1998-1999 metais įvesta pilietinės visuomenės pagrindų
disciplina. Bet mokytojai pilietinę koncepciją pirmiausia sieja
su įvairių valstybės valdymo modelių žinojimu, makroekonominių
procesų išmanymu ir tautinėmis patriotinėmis vertybinėmis nuostatomis.
Beveik neskiriama dėmesio kritiniam mąstymui, konfliktų šalinimo
bei piliečių dalyvavimo valdyme įgūdžiams. Visa, kas organiškai
susiję su sugebėjimu kompetentingai dalyvauti viešuosiuose reikaluose,
iš esmės nepatenka į pilietinio ugdymo akiratį. Bet negali ir
būti kitaip, jei mokytojai beveik neturi viešojo gyvenimo, dalyvavimo
nevyriausybinėse organizacijose, profesinėse sąjungose patirties.
Apibendrinant galima pasakyti, jog savivaldos patirtis XX amžiuje
byloja, kad jų galimybes dalyvauti pilietiniame pasipriešinime
veikia: demokratijos lygis; spaudos laisvė; valstybės aukštesniosios
vykdomosios ir įstatymų leidžiamosios valdžios santykis su savivalda:
ar ji siekia ją paversti tik savo nutarimų vykdytoja, ar mato
ir finansiškai remia kaip savarankišką ir svarbią pilietinės valdžios
šaką; pačios visuomenės pasirengimas pilietiniam pasipriešinimui.
Dr. Arvydas ANUŠAUSKAS
Genocido ir rezistencijos tyrimo departamento direktorius,
Vilniaus universiteto docentas
© 2002"XXI amžius"