Bažnyčia dialoge dėl Europos
integracijos
Popiežius kvietė melstis
už ES plėtros sėkmę
2002 metais suaktyvėjęs Europos
integracijos procesas Konstitucijos rengimas Europos Konvente,
taip pat baigiamosios derybos dėl naujų narių priėmimo į Europos
Sąjungą - susilaukė didelio popiežiaus Jono Pauliaus II ir visos
Katalikų Bažnyčios dėmesio. O dėl Konstitucinės sutarties, kurios
pirmasis projektas Briuselyje paskelbtas lapkritį, buvo pabrėžiamas
būtinumas joje užtikrinti religinę laisvę, pripažinti Europos
krikščioniškąjį paveldą, Konstitucijos preambulėje įtvirtinti
aiškią nuorodą į Dievą. Juk Europos tautas jungia ne tik ekonominiai
ir politiniai veiksniai, bet ir bendra tūkstantmetė istorija bei
kultūra, kurios formacijai krikščionybė suvaidino esminį vaidmenį.
Tuo tarpu Europos Sąjungos plėtimas naujais nariais, pirmiausia
iš buvusio komunistinio Rytų bloko tai iš esmės tos neteisybės,
kuri buvo patirta suskaldant žemyną Jaltos sutartimis (1945 metų
vasarį) Antrojo pasaulinio karo pabaigoje, kai didelė Europos
dalis buvo atitverta sovietine geležine siena ištaisymas.
2003 m. sausio 3 d. privačioje audiencijoje popiežius Jonas Paulius
II priėmė Europos parlamento pirmininką Patą Koksą, su kuriuo
aptarė šiuo metu Europoje vykstančius procesus. Pirmiausia buvo
kalbėta apie artėjantį naujų valstybių priėmimą į Europos Sąjungą,
o taip pat aptartas rengimas naujosios Europos Konstitucijos.
P.Koksas pakvietė Šventąjį Tėvą apsilankyti Europos parlamente
Strasbūre ir išgirsti jo pastabas dėl aktualių žemyno reikalų.
Būtų nuostabu, jei Jonas Paulius ateinančiais mėnesiai atvyktų
į Europos parlamentą, kur mes pasikalbėtume apie ES plėtrą į Rytus,
naują Europos Konstituciją ir kitomis tarptautinėmis temomis
- po audiencijos žurnalistams kalbėjo P.Koksas.
Prieš gruodžio viduryje Danijos sostinėje Kopenhagoje vykusį viršūnių
susitikimą, kuriame priimtas sprendimas Europos Sąjungą praplėsti
dešimčia naujų narių Lietuva, Latvija, Estija, Vengrija, Lenkija,
Čekija, Slovakija, Slovėnija, Malta ir Kipru, - popiežius Jonas
Paulius II, susitikęs su maldininkais Romos Šv. Petro aikštėje,
buvo pakvietęs juos melstis už jo sėkmę. Šventasis Tėvas pažymėjo,
kad naujų šalių priėmimas įgalins žemyną praturtinti jų turimu
kultūriniu bei religiniu paveldu. Rugpjūčio mėnesį lankydamasis
savo tėvynėje Lenkijoje jis taip pat ne kartą savo kalbose minėjo
Europos Sąjungos plėtros temą, pabrėždamas, kad, įsijungdamas
į žemyno integracijos procesą, Rytų Europos šalys neturi prarasti
savojo identiteto ir tradicijų, bet praturtinti jomis Europą ir
visą pasaulį. Popiežius meldė, kad Dievas apšviestų visus europiečius
darnai ir vienybei, taip jie teiktų viltį ir pasitikėjimą ir kitoms
pasaulio tautoms.
Vyskupų paraginimai ir
perspėjimai
Kopenhagos susitikimo išvakarėse
gruodžio pradžioje kreipimąsi į Europos Sąjungos vadovus buvo
paskelbusi ir ES vyskupų komisija (COMECE), kuri paragino rodyti
didesnį solidarumą šalims kandidatėms, ypač žemės ūkio politikos
srityje, dėl kurios finansavimo derybose iškilo daugiausia sunkumų.
Europos integracijos projektas gimė iš vilties pasiekti susitaikymą,
tikėjimo, kad Europa daugiau niekada nekentės nuo karų ir konfliktų
nešamos destrukcijos, sakoma Europos Sąjungos vyskupų komisijos
pareiškime. Šiandienos uždavinys yra konsoliduoti tą susitaikymą,
taip padarant galą nenatūraliam pasidalijimui tarp Rytų ir Vakarų
Europos. Ganytojai taip pat paragino šalis kandidates turėti
daugiau kantrybės ir nenorėti, kad nauda iš įstojimo į Europos
Sąjungą tuoj pat taptų akivaizdi.
Atkreiptinas dėmesys į tai, kad 2004 metais į ES įstojus dešimčiai
naujų šalių visose jose, išskyrus Kiprą, vyrauja katalikybė
iškils pavojus Europai būti naujai padalytai tarp Rytų ir
Vakarų krikščionybės. Juk dabar iš šalių, kuriose daugumą sudaro
stačiatikiai, Europos Sąjungai priklauso tik Graikija. Prisimindama
popiežiaus Jono Pauliaus II paraginimą, kad Europos krikščionybė
turi vieningai kvėpuoti abiem plaučiais Rytų ir Vakarų, COMECE
paragino tęsti derybas dėl priėmimo į Europos Sąjungą su stačiatikių
šalimis pirmiausia Rumunija ir Bulgarija, kurių priėmimas numatytas
2007 metais. Žinoma, šios valstybės taip pat turi dėti pastangas
ekonomikos reformų srityje, kad labiau atitiktų stojimo kriterijus.
Tas pats ir dėl islamiškųjų Balkanų šalių Bosnijos, Albanijos
ir Turkijos, dėl kurios galimo priėmimo į Europos Sąjungą kilo
didelių diskusijų. Europos Sąjungos vyskupai nurodė, kad suvienyta
Europa neturi tapti uždara tvirtove, bet rodyti užuojautą pabėgėliams
bei imigrantams. Jie priminė, kad prieš dešimtmetį ES prisiimtas
įsipareigojimas 0,7 proc. bendrojo nacionalinio produkto skirti
paramai Trečiajam pasauliui iki šiol liko neįgyvendintas.
Lapkričio pabaigoje COMECE nariai Briuselyje buvo susitikę su
Europos Komisijos pirmininku Romanu Prodžiu, su kuriuo aptarė
Europos Konstitucijos kūrimo problemas ir perdavė Bažnyčios pageidavimus.
Pagrindinis jų yra nuostata, kad būsimoji Konstitucija savo preambulėje
turi pripažinti, jog bendražmogiškų Europos vertybių šaltinis
yra tikėjimas į Dievą ir kad ši tapatumo žymė nepaneigia niekieno
teisių nei orumo. Bažnyčia, iškeldama šiuos pasiūlymus, nesistengia
gauti sau kokių nors privilegijų, bet rūpinasi, kad Europos Sąjunga
taptų tvirtą pagrindą turinčia vertybine bendruomene. Konstitucinė
sutartis turi ginti žmogiškąjį orumą ir bendrąjį gėrį socialinis
žmonių susitelkimas ir solidarumas priklausys nuo Europos piliečio
įvaizdžio įtvirtinimo naujojoje Konstitucijoje. Turi būti aišku,
kad Europos Sąjunga, ginanti ir palaikanti žmonių teises, yra
vertybinė bendruomenė, nurodė ES vyskupai. Būtų tiesiog neįsivaizduojama,
jog, įtvirtinant šias nuostatas, Europos konstitucijoje nebūtų
pripažintas gyvybiškai svarbus religinio paveldo įnašas.
Po susitikimo su R.Prodžiu COMECE pirmininkas Hildesheimo (Vokietija)
vyskupas Jozefas Homejeris sakė, kad ir Rytų Europos šalių tikintieji
tikisi, jog naujojoje Konstitucijoje bus aiški nuoroda į religijos
paveldą ir Dievą. Jis taip pat nurodė į siūlymus stiprinti struktūrinį
dialogą tarp ES institucijų ir žemyno Bažnyčių bei joms atstovaujančių
organizacijų to kaip tik iki šiol pritrūkdavo rengiant pagrindinius
europinius dokumentus. Šiuo atžvilgiu ypač svarbūs yra bioetikos
klausimai, nes toliau vyksta kontroversiška žmogaus embrionų tyrimo,
įskaitant ir klonavimą, plėtra.
Europos krikščionių konvento
siūlymai naujajai Konstitucijai
Atsiliepdamas į Briuselyje dirbantį
Europos Konventą, kuris, vadovaujamas buvusio Prancūzijos prezidento
Valery Žiskaro dEsteno, rengia naująją Europos Sąjungos konstitucinę
sutartį, savo konventą Ispanijos mieste Barselonoje gruodžio
68 dienomis surengė sąjūdis Krikščionys Europai. Šiai eurokrikščionių
organizacijai priklauso aktyvus krikščioniškas intelektualinis
Europos Sąjungos šalių elitas politikai ir visuomenės veikėjai,
žurnalistai ir universitetų rektoriai, pramonininkai ir verslininkai,
advokatai, gydytojai ir pedagogai, profsąjungų ir nevyriausybinių
organizacijų vadovai, kurie nori esmingai krikščioniškąja pozicija
prisidėti prie besivienijančios Europos institucinio bei ideologinio
formavimo. Minėtame susitikime Europos krikščionių konventas paskelbė
kreipimąsi, žinomą Barselonos manifesto pavadinimu, kuriame
išdėstė savo nuostatas dėl būsimosios Europos Konstitucijos, pirmiausia
pabrėždamas būtinumą joje pripažinti krikščioniškojo paveldo reikšmę,
o taip pat pagrindines teises teisę į gyvenimą ir į religinę
laisvę.
Kreipimesi nurodoma, kad krikščionybė, be viso kito, yra europinės
kultūros šaknys ir pagrindas, be kurio kultūra liktų beprasmė
ir tuščia. Ši gyvybiškai svarbi bendruomeninei egzistencijai realybė
turi būti užfiksuota ir pripažinta būsimojoje Europos Konstitucijoje
ir kituose pagrindiniuose teisiniuose aktuose. Priešingai tiems,
kurie tvirtina, jog Europos Konstitucija turi būti neutrali,
ir linkę nepastebėti Senojo žemyno susiklosčiusios religinės realybės,
Europos krikščionių konvento dalyviai sako, kad neutralumas neturi
reikšti daugumos europiečių krikščioniškojo sąmoningumo visuomeninio
matmens neigimo, o priešingai tai pripažinti kartu su kitomis
religinėmis bei nereliginėmis pasaulėžiūromis, su kuriomis jis
veda dialogą dėl Europos bendrojo gėrio ir visuotinės brolybės.
Barselonos manifeste taip pat teigiama, kad asmens orumas visose
jo plotmėse turi būti pripažintas kaip esminis konstitucinis
principas ir visos europinės integracijos pagrindas. Toliau nurodoma,
kad turi būti pripažinta teisė į gyvybę visuose jos tarpsniuose
nuo prasidėjimo momento iki natūralios mirties. O tai reiškia
poreikį apsaugoti žmogaus embrionus nuo bet kokio pasikėsinimo
į jų integralumą ir nuo genetinės manipuliacijos, kas yra priešinga
jų žmogiškajam orumui. Atsižvelgdami į pastangas Europoje įteisinti
eutanaziją 2002 metais ji buvo įteisinta Belgijoje, o anksčiau
Olandijoje eurokrikščionys taip pat pabrėžė, kad būtina ginti
senus žmones ir ligonius nuo bandymų juos fiziškai neeliminuoti
dėl neva humanitarinių priežasčių.
Kaip minėta, Europos krikščionių konventas savo kreipimesi nurodė,
kad būsimoji konstitucinė sutartis turi įtvirtinti individualią,
bendruomeninę ir institucinę religinę laisvę, nes religinė laisvė
yra pagrindinė teisė, be kurios neįmanoma jokia laisvė ir demokratija.
Visa tai reikalauja, jog taip pat būtų įtvirtinta teisė į savo
religinių įsitikinimų socialinę išraišką, ką šiuo metu sekuliarizuotoje
visuomenėje vis dažniau bandoma paneigti dėl vadinamojo pasaulėžiūrinio
neutralumo, religijos privatumo bei kraštutinio požiūrio į
valstybės ir Bažnyčios atskyrimą. Pagaliau Manifeste išdėstomi
keturi konkretūs pasiūlymai būsimajai Europos Konstitucijai: pripažinti
išskirtinį santuokos ir šeimos pobūdį (tuo būdu pabrėžiant, jog
neteisinga pastangų šeimos teises suteikti kitoms gyvenimo draugėje
arba partnerystės formoms); teisė į šeimos gyvenimo suderinimą
su profesine veikla; pagarba ir parama tėvų atsakomybei savo vaikų
auklėjimui; teisė siekti susitaikinimo per teisingumą ir atleidimą.
Teigiamai sutiktas naujų
narių pakvietimas
Pokomunistinių Rytų Europos šalių
Bažnyčios vadovai iš esmės teigiamai sutiko Kopenhagos viršūnių
susitikime priimtą sprendimą dėl tolesnės Europos Sąjungos plėtros,
priimant naujas nares 2004 metais. Kai kuriose jų, būtent Lenkijoje
ir Čekijoje, dėl stojimo į Europos Sąjungą šių metų birželį yra
numatyta surengti referendumus, todėl vyskupų nuomonė yra reikšminga,
ypač žinant aštrias diskusijas visuomenėje ir tai, jog nemažas
skaičius abejojančiųjų bei skeptikų, taip pat ir kai kuriuose
katalikiškuose sluoksniuose. Savo kalėdinėje kalboje, transliuotoje
per televizijas, Lenkijos primas kardinolas Jozefas Glempas pabrėžė,
kad šaliai būtina atstovauti europinėse struktūrose su savigarbos
jausmu ir prašant Dievo paramos.
Anksčiau duotame interviu šalies katalikų žiniasklaidai kardinolas
J.Glempas Kopenhagoje priimtą sprendimą apibūdino kaip didelės
reikšmės įvykį Lenkijai ir pakvietė tautiečius su pasitikėjimu
žvelgti į ateitį. Jis taip pat paminėjo tą simbolinę vertę,
kad derybos Danijos sostinėje dėl naujų narių priėmimo į Europos
Sąjungą buvo užbaigtos gruodžio 13 dieną, kai Lenkija 21-ą kartą
minėjo liūdnąsias karinės padėties įvedimo šalyje metines, siekiant
išsaugoti komunistinį režimą. Katalikų Bažnyčia europinėje plotmėje
turi vaidinti svarbų vaidmenį išryškinant vertybes, o tai vienas
reikšmingiausių žemyno integracijos faktorių, kaip pažymėjo Lenkijos
primas.
Lenkijos episkopate koordinuojantis Europos reikalus Gniezno
arkivyskupas Henrikas Mušinskis nurodė, kad Kopenhagoje priimti
sprendimai atitinka Lenkijos ir Europos interesus. Jis pažymėjo
ne tik ekonominius susitarimus, bet ir dar svarbesnes Bažnyčiai
temas, kaip antai būsimojo Europos dvasinio pavidalo formavimą,
kuris vyksta Europos Konvente. Krokuvos popiežiškosios teologijos
akademijos rektorius vyskupas Tadeušas Pieronekas pastebėjo, kad
nutarimas priimti į Europos Sąjungą dešimtį naujų šalių, iš kurių
aštuonios yra iš buvusio Rytų bloko, yra galutinis išsivadavimas
iš tragiškų 1945 metų Jaltos derybų pasekmių. Taip pat tai atveria
geras visapusiškos pažangos perspektyvas Lenkijai ir kitoms pokomunistinėms
regiono valstybėms.
Čekijos vyskupų nuomone, Kopenhagos viršūnių susitikimo sprendimai
savotiškai įgyvendina popiežiaus Jono Pauliaus II viziją, kuris
dar 1989 metais, prasidėjus didžiosioms politinėms permainoms,
sakė, kad Europa turi kvėpuoti abiem plaučiais. Ganytojai gruodžio
viduryje paskelbtame pareiškime konstatavo, kad Čekijos priėmimas
į Europos Sąjungą iš esmės reiškia grįžimą į tą europinę aplinką,
kuriai mūsų tėvynė priklauso visu savuoju kultūros paveldu. Paraginę
tikinčiuosius būsimajame referendume paremti Čekijos stojimą į
Europos Sąjungą, ganytojai taip pat pažymėjo, jog naujoji Europa
pirmiausia turi būti dvasinių vertybių bendruomenė, nes be jų
neįmanoma tikroji vienybė.
Prahos vyskupas augziliaras Vaclavas Malis, kuris Čekijos vyskupų
konferencijoje yra atsakingas už Europos tematiką, teigė, kad
ES plėtra reiškia ne vien ekonominę ir politinę Europos vienybę,
bet ir stiprėjančią bendrą atsakomybę už būsimąjį žemyno veidą.
Jis taip pat reiškė viltį, kad šalies įstojimas į Europos Sąjungą
padės įveikti čekiškąjį provincializmą ir ypač sustiprins žmonių
teisinį sąmoningumą. Pagarba įstatymams yra pagrindas geram demokratijos
funkcionavimui, sakė vyskupas V.Malis. Bent iki šiol yra nemažai
politikų, kurie nerodo pagarbos įstatymams, ir tai trukdo pilietinės
visuomenės kūrimui. Jis tvirtino, kad Čekijos vyskupų konferencija
ragins gyventojus birželį numatytame referendume balsuoti už šalies
stojimą į ES.
Mes pasitikime europietiška ateitimi, tačiau esame susirūpinę
dėl etinių problemų, taip vengrų vyskupų nuostatą dėl šalies
įsijungimo į Europos Sąjungą nusakė Vengrijos vyskupų konferencijos
generalinis sekretorius vyskupas Andrašas Verešas. Jis teigė,
kad Vengrijos episkopatas Europos integracijos tema rengia atskirą
ganytojinį laišką, kuriame aptars daugelį ekonominių ir etinių
problemų. Išoriniu požiūriu vengrų gyvenimo būdas jau mažai skiriasi
nuo vakarietiškojo, tačiau savo vidiniu turiniu dar yra gerokai
žemesnis. Vengrų ganytojams nerimą kelia tai, ar naujosioms ES
narėms nebus bandoma primesti tokių įstatymų, kurie legalizuotų
eutanaziją ar homoseksualų santuoką.
Slovakijos vyskupų konferencija dėl stojimo į Europos Sąjungą
jau anksčiau, praėjusiais metais, yra paskelbusi išsamų ganytojinį
laišką. Kaip teigė šios šalies episkopato atstovas ryšiams su
žiniasklaida Marianas Gavenda, Bažnyčiai didelį rūpestį kelia
nedarbas, kai kuriose vietose siekiantis 40 proc., kuris po stojimo
į ES gali dar labiau padidėti, nors iš esmės slovakų ganytojai
taip pat remia europinę integraciją.
Rygos arkivyskupo kardinolo Janio Pujato nuomone, Latvijos įsijungimas
į Europos Sąjungą pirmiausia sustiprina šalies saugumą, pagerina
ekonominės pažangos galimybes, priėjimą prie Europos kultūros
ir rinkų. Teigiamą Latvijos vyskupų nuostatą taip pat sąlygoja
viltis, kad suartėjimas su vieninga žemyno bendruomene padės sustiprinti
tikėjimą ir ištikimybę Evangelijai. Tarptautinė katalikų žiniasklaida
taip pat cituoja Lietuvos vyskupų konferencijos generalinį sekretorių
kunigą Gintarą Grušą, kuris sakė, kad Lietuvos ganytojai taip
pat teigiamai žiūri į šalies dalyvavimą žemyno integracijos procese,
kartu būdami susirūpinę, jog atsivėrimas naujajai Europai nesusilpnintų
lietuvių tautinių ir krikščioniškų tradicijų.
Turkija turi atitikti
Europos Sąjungos kriterijus
Praėjusių metų pabaigoje kilus
gana plačiai politinei diskusijai dėl galimo islamiškosios Turkijos
priėmimo į Europos Sąjungą, į šiuos debatus įsijungė ir bažnytinių
sluoksnių atstovai. Buvo pažymėta, kad nors Europos kultūros šaknys
yra krikščioniškos, tačiau žemynas nėra krikščionių uždaras klubas
ir kad integracijoje gali dalyvauti kitų religinių tradicijų tautos
bei žmonės. Dėl to nereikėtų atstumti ir Turkijos, tačiau būtina
atsižvelgti, kiek ši šalis atitinka dabartinės Europos Sąjungos
kriterijus demokratijos, žmogaus teisių, ypač religinės laisvės
srityje.
Reikia pripažinti Turkijos vyriausybės ir parlamento pastangas
reformuoti šalį pavyzdžiui, buvo panaikinta mirties bausmė,
o taip pat glaudžiai su ja bendradarbiauti dėl svarbios geostrateginės
Turkijos padėties. Kita vertus, kaip pažymėjo Europos Sąjungos
vyskupų komisijos pirmininkas vyskupas J.Homejeris, paskyrimas
datos derybų pradžiai dėl Turkijos priėmimo į ES būtų per ankstyvas
aktas. Nereikia užmiršti Turkijos politinės sistemos labilumo,
karinių vadovų, o taip pat kraštutinių islamo politinių jėgų įtakos.
Nors oficialiai Turkija pasaulietinė valstybė, tačiau politizuotos
islamo struktūros yra labai stiprios: musulmonų dvasiniai vadovai
imamai užima aukštas valstybės pareigūnų pozicijas.
Nors oficialiai krikščionių religinė mažuma Turkijoje turi religijos
išpažinimo laisvę, tačiau yra akivaizdūs suvaržymai. Krikščionys
Turkijoje daugiausia priklauso graikų ir armėnų tautinėms grupėms,
tačiau neretai reikalaujama, kad liturgijoje būtų vartojama turkų
kalba. Krikščioniškoms Bažnyčioms daroma sunkumų dėl nuosavybės
įsigijimo, beveik neįmanoma statytis naujų maldos namų. 1971 metais
Turkijoje uždaryta paskutinė krikščionių teologijos mokykla, tuo
tarpu užsieniečiai dvasininkai nenoriai įsileidžiami sielovadiniam
darbui. Todėl kai kas pagrįstai baiminasi dėl galimo krikščionybės
visiško išnykimo Turkijos teritorijoje, kur gyveno pirmosios krikščionių
bendruomenės ir darbavosi Kristaus apaštalai.
Artėjant Kopenhagos viršūnių susitikimui, kuriame buvo svarstomas
ir Turkijos klausimas, šios šalies valdžia plačiai išreklamavo
Turkijos armėnų patriarcho Mesrobo II pareiškimą, kad Europos
Sąjungos vadovai neturėtų kreipti dėmesį į religines problemas,
spręsdami, ar priimti Turkiją į šią organizaciją. Komentuodamas
tai Vatikano radijo vadovas kardinolas Robertas Tučis sakė, kad
jis suprantąs patriarchą ir nesistebėtų, net jeigu Turkijos katalikų
ganytojai sakytų tą patį. Jie taip kalba todėl, kad bijosi reakcijos,
baiminosi, kad su mažąja krikščionių bendruomene Turkijoje bus
elgiamasi dar blogiau nei dabar, kalbėjo kardinolas.
Taigi Turkija, kuriai durys į Europos Sąjungą nėra užsklęstos,
turi dar nemažai nuveikti ne tik ekonomikos ir politikos, bet
ir žmogaus teisių (įskaitant religinę laisvę) srityse, kad atitiktų
kandidatės kriterijus. Kopenhagoje buvo sutarta, kad po poros
metų, 2004-ųjų gruodį, kitam ES viršūnių susitikime bus dar kartą
įvertinta Turkijos per tą laiką padaryta pažanga ir priimamas
galutinis sprendimas dėl jos stojimo į Europos Sąjungą derybų
pradžios.
Mindaugas BUIKA
© 2003 "XXI amžius"