Dėl dvasingumo tereikia
apsispręsti ir ištverti
Dešimt klausimų kun. prof. Kęstučiui A.Trimakui
|
Kun. prof. Kęstutis Trimakas
nagrinėjo vyro ir moters dvasingumo bei pokalbio su Dievo
reikšmę suaugusiesiems. Dešinėje Panevėžio vyskupas Jonas
Kauneckas |
Jau daugelį metų po nepriklausomybės
Lietuvoje vieši ir dirba kun. prof. Kęstutis A.Trimakas, gyvenantis
užsienyje. Profesorius yra ne tik kunigas, bet ir psichologas,
todėl jau daugelį metų yra kviečiamas dėstyti religijos psichologiją
Vytauto Didžiojo universiteto Teologijos fakultete. Nuolat bendraudamas
su jaunimu, gilindamasis į jų vidinius bei to laikotarpio keliamus
išgyvenimus, kun. prof. K.A.Trimakas yra parašęs nemažai knygų,
įtrauktų į religijos psichologijos seriją, kuriose jis dalijasi
sukauptomis žiniomis apie jaunimo patirtį ir įžvalgas, gilinasi
į brandžios asmenybės raidą, kuri užsibaigia sąmoningos religinės
dimensijos pasireiškimu. Su kun. prof. K.A.Trimaku mes kalbamės
apie tikinčio žmogaus situaciją šiandieniniame pasaulyje bei vyrišką
ir moterišką dvasingumą.
Pirmiausia norėčiau jūsų
paklausti, kaip psichologai apibūdina religinį jausmą. Ar galima
apibrėžti, kas tai yra, iš ko jis kyla, kaip pasireiškia žmoguje?
Religinis jausmas visiškai nėra jausmas įprastine žodžio prasme.
Jis nėra emocija. Tad ši sąvoka gali būti klaidingai suprasta.
Dėl to nemaža psichologų (tarp jų ir aš) vengia šią sąvoką vartoti.
Tinkamai šią sąvoką vartojo žymusis mokslininkas Albertas Einšteinas.
Tad cituoju jo žodžius: Gražiausias ir giliausias jausmas, kurį
galime patirti tai mistinės tikrovės pajautimas. Jis yra visų
tikrų mokslų sėjėjas. Tas, kuriam šis jausmas svetimas, kuris
nebegali stebėtis ir su pagarbia baime ja žavėtis, tas yra beveik
miręs. Žinoti, kad tai, kas neatskleidžiama, tikrai egzistuoja
kaip giliausias intelektas ir labiausiai spinduliuojantis grožis,
kurį mūsų buki protai tegali apimti vien savo primityviausiomis
formomis. Šis žinojimas, šis jutimas yra tikro religingumo centras.
Iš šio mokslininko žodžių suprantame, kad jis tokio jausmo nelaiko
emocija, bet mistinės tikrovės jutimu, įžvalgiu intuityviu žinojimu.
Kita proga paklaustas jis atsakė tikįs Dievą, kuris apsireiškia
tvarkingoje harmonijoje to, kas egzistuoja. Harmoningoje visatoje
apsireiškiančio Dievo buvimą žmogus suvokia įžvalgiu, intuityviu
veiksmu, vadinamuoju religiniu jausmu.
Kas sąlygoja, kad vieni žmonės turi tą jausmą arba jis
juose pasireiškia, o kiti žmonės neturi tokio jausmo ir puikiausiai
išsiverčia be jo?
Atkreipkime dėmesį, ką teigia Enšteinas apie tokį žmogų, kuriam
šis jausmas svetimas: tas yra beveik miręs, taigi svetimas
tiek sau, tiek tai aukščiausiajai Tikrovei. Tikėjimo raidos psichologas
H.Ruemkė atpažįsta žmonėse įvairias vidines kliūtis (kaip egocentriškumą,
išskirtinį dėmesį materialiniams reikalams, dvasingumo stoką ir
kt.), kurios kliudo pripažinti Dievo tikrovę. Žmonės, sugebantys
vertinti dvasinius dalykus, nugali tas vidines kliūtis ir pripažįsta
Dievo tikrovę.
Daugelis stipriais save vadinančių žmonių mano, kad tikintis
žmogus yra silpna asmenybė, kuriai tikėjimas reikalingas taip,
kaip mažam vaikui pliušinis meškiukas, kurį bet kada gali paimti
ir stipriai prisiglausti, kai tau yra labai sunku. Ar galima teigti,
kad dauguma tikinčiųjų yra psichologiškai silpnesni, kurių pasąmoninis
ego, Froido žodžiais tariant, yra linkęs paklusti tėviškajam autoritetui?
Anai žmonių nuomonei prieštarauja faktai. Religijos psichologijos
pirmūnas Viljamas Džeimsas (William James), savo studijoje pateikęs
religinių išgyvenimų rinkinį, remdamasis įvairiopa žmonių patirtimi,
padarė tokią išvadą: Religinio išgyvenimo puikiausi vaisiai yra
geriausia, ką istorija gali parodyti (
). Meilės, atsidavimo,
pasitikėjimo, kantrybės, drąsos aukščiausi skrydžiai, kuriems
žmogaus prigimties sparnai bet kada yra buvę išskleisti, yra įvykdyti
dėl religinių idealų. Sąmoningi ir brandūs tikintieji yra tvirti:
tai už tikėjimą mirštantys krikščionys, sunkiomis sąlygomis dirbantys
misionieriai, ligonius, raupsuotuosius ir mirštančiuosius slaugantys
tikintieji (kaip Motina Teresė) ir kt. Tokie yra tikro tikėjimo
vaisiai.
Religijos psichologijoje yra vartojamas terminas brandus
religingumas. Ar galėtumėte trumpai pristatyti brandaus religingumo
bruožus?
Brandaus religingumo pamatas gyvas įsitikinimas Dievo buvimu
ir gerumu. Tas įsitikinimas veikia gyvenimą: jo centre yra Dievas,
tad ieškoma ne sau naudos, bet Dievo valios. Vedamas pokalbis.
Toks asmuo myli artimą, t.y. linki ir daro gera kitiems. Žmogaus
asmenybės brendimas eina išvien su bręstančiu religingumu.
Ar jums neatrodo, kad tiek brandaus, tiek nebrandaus tikėjimo
žmogus šiais visuotinio pragmatizmo laikais yra atsidūręs nepavydėtinoje
situacijoje, juk tikėti ar apskritai būti geram ir pavyzdingam
šiais laikais yra nemadinga?
Kas žmogui yra svarbiau: būti žmogumi ar turėti daiktų? Mirties
akivaizdoje tai paaiškėja, kai viskas išslysta iš rankų ir lieka
tik tai, kas esu. O lieku arba skurdus dvasia, jei jos nepuoselėjau,
graibstęs daiktus, arba brandus, turtingas dvasia, jei palaikiau
artimą draugystės ryšį su mane dvasia praturtinančiu Dievu. Čia
visiškai neturi reikšmės, kad tai dabar nemadinga: mada niekada
nelėmė žmogaus vertės. Kas vien tebesivaiko madų, apsigauna.
Kaip galėtumėte susieti religinį jausmą ir dvasingumą?
Ar tas, kuris tiki, būtinai yra dvasingas?
Dvasingumas yra kelias į Dievo buvimo (religinio) jutimo augimą.
Tad tas, kuris Dievą sąmoningai pripažįsta, t.y. tiki, būtinai
yra dvasingas. Be dvasingumo žmogus tegali išore paraduoti,
bet ne tikrai tikėti. Kiekvienas žmogus, pradėjęs žengti dvasingumo
keliu, yra pakeliui pradedąs atrasti ar jau beatrandąs Esantįjį.
Ir Jį atranda, nebent užkliūva už materializmo ar užsikerta egoizmu.
Jūs rašote naują knygą apie vyrišką ir moterišką dvasingumą.
Ar nebijote, kad bet kokia klasifikacija susiaurina klasifikuojamus
dalykus? Psichologai dar ir šiandien diskutuoja apie vyrišką ir
moterišką mąstyseną, kurios nelemia biologiniai skirtumai, nes
juk daugelis vyrų gali mąstyti moteriškai, o didelė dalis moterų
vyriškai.
Stebiu ir studijuoju žmonių patirtį. Žmonių patirtis ir panaši,
ir skirtinga. Yra panašumų ir yra skirtumų tarp vyrų ir moterų.
Panašūs kaip žmonės, bet skirtingi savo specifiniais vaidmenimis,
vyriškais ir moteriškais. Šios savybės ne vien įgyjamos, išugdomos,
o kai kurios net psichologinės kažkaip yra pagrįstos specifiškomis
biologinėmis funkcijomis: tai ypač atskleidžia moterų, kaip motinų,
vaidmuo išnešioti, gimdyti, rūpintis naujagimiu; vyro vaidmuo
būti tėvu ir aprūpintoju. Besirengiant tiems specifiškiems vaidmenims,
vėliau juos vykdant, tos savybės išryškėja, išsiskiria ir palieka
asmeniui nebeišdildomas žymes. Moterų-motinų vaidmeniui būdingos
psichologinės galios ir savybės yra: dėmesys asmenims ir asmeniniams
santykiams su jais, rūpinimasis jais, iš to kylantys jausmai,
jautrumas, intuicija. Vyrų-tėvų-aprūpintojų vaidmeniui būdingos
psichologinės galios ir savybės yra: dėmesys darbui ir daiktams,
protavimas, dalykiškumas, racionalumas. Tais specialiais vaidmenimis
moterys ir vyrai papildo vieni kitus santuokoje, jaunos kartos
auklėjime ir visuomenėje. Jie yra tų specifiškų, charakteringų
savybių turėjai ir perdavėjai naujajai kartai.
Tačiau visapusiškas žmogus ar moteris, ar vyras gali ir turi
turėti, kiek įmanoma, visų šių savybių derinį: protavimą ir jautrumą,
racionalumą ir intuiciją, dėmesį asmenims ir daiktams, deramą
autonomiją (savyje) ir deramą priklausomumą (kitiems ir nuo kitų).
O kaip vyriškas ir moteriškas dvasingumas? Pastebite daugiau
panašumų ar skirtumų?
Tie skirtingi vaidmenys su savo specifiniais, specialiais tikslais,
su atitinkamomis galiomis ir savybėmis nulemia atitinkamas dvasingumo
kryptis: vyrams tėvo, aprūpintojo, vadovo, darbininko, brolio
ir kt.; moterims motinos, namų židinio kurstytojos, šeimininkės,
globėjos, mokytojos, slaugės, sesers ir kt. Tiems vaidmenims ieškoma
atitinkamo dvasingumo ir jiems atitinkamų pavyzdžių bei įvaizdžių.
Tuo jie yra skirtingi. Panašumas yra tas, kad jie vaizduoja ir
įkūnija žmonėms ir kūriniams tiek moterims, tiek vyrams bendrą
Dievo vaikų dvasingumą.
Kokius vyriško ir moteriško dvasingumo pavyzdžius, į kuriuos galėtų
orientuotis XXI amžiaus žmogus, galėtume pateikti? Mes žinome
daug dvasingų asmenybių iš viduramžių laikų, bet ar galima tai,
kas buvo viduramžiais, pritaikyti šiuolaikiniam žmogui?
Visų laikų ir įvairių vietovių dvasingi žmonės vieni kitus supranta
ir vertina ne išore ir ne laiko ar vietos sąlygomis, bet vidine
laikysena, vidinės kovos pergale, dvasiniu kilnumu. Visiems dvasingiems
žmonėms yra suprantama Jėzaus pergalė prieš gundytojo pasiūlymus,
Augustino Hipono vidinė kova, taip pat jo motinos Monikos pasiaukojimas
už jį. Šalia Jėzaus Motinos Marijos, šalia Monikos moteriško dvasingumo
pavyzdžiu galėtų būti Motina Teresė iš Kalkutos ar Teresė Martin
iš Lizjė, o vyriškojo Tomas Moras, Ignacas Lojola, Mahatma Gandis.
Ar galima kalbėti apie politikų ir verslininkų dvasingumą
ir kaip atrodo Lietuvos dvasingumo situacija viso pasaulio kontekste?
Ar mums dar yra šansų išlikti dvasingiems?
Dėl savo užimamų pozicijų politikai ir verslininkai gal labiau
negu kiti gali būti gundomi prasižengti teisingumui kitų žmonių
sąskaita. Atrodo, kad piktnaudžiavimo savo padėtimi, korupcijos
atvejų yra pakankamai daug, kad čia net keliama abejonė visos
Lietuvos mastu.
Mes tegalime remtis faktais bei žmonių patirtimi. Yra buvę sąžiningų
ir dvasingų politikų, Lietuvos mastu toks buvo prof. Pranas Dovydaitis.
Pasauliniu mastu Jungtinių Tautų generalinis sekretorius švedas
Dagas Hammarskjoeldas. Dvasingo verslininko pavyzdžio, deja, nerandu.
Verta atkreipti dėmesį į 2002 metų pavasarį prasidėjusį judėjimą
- Lietuvos kelią, kuriam vadovauja anksčiau Sąjūdyje dalyvavusi
mokslininkė dr. Liliana Astra. To kelio pirmieji žingsniai yra
konkretūs, praktiški, kylantys iš tikrojo noro padėti Lietuvos
žmonėms: į problemą žvelgiama realiai iš socialinės, psichologinės,
etinės ir dvasinės perspektyvos (žr., pavyzdžiui, tarybos pareiškimą
dėl reprodukcinės sveikatos įstatymo projekto XXI amžius,
2002 11 06).
Lietuvos žmonės yra gerokai sumaterialėję. Sovietų ateistinė priespauda
sužlugdė Katalikų Bažnyčios įtaką; neatrodo, kad ji pakankamai
yra atgauta krašte iki šiol. Individams visada yra galimybė išlikti
dvasingiems net nepalankiausiomis sąlygomis: tereikia apsispręsti
ir ištverti. Paveikti visuomenę reikia daugiau pastangų susibūrusių
ir organizuotų žmonių. Mums reikia didelio ir ištvermingo užsidegimo,
tokio, kokį turėjo Sibiro tremtinė ir kankinė Adelė Dirsytė, prof.
Pranas Dovydaitis, palaimintasis arkivyskupas Jurgis Matulaitis.
Galią jie sėmė iš Aukščiausiojo.
Dėkoju už atsakymus.
Kalbėjosi Lina KLUSAITĖ
© 2003 "XXI amžius"