Pranciškiečių vienuolyne
(1)
|
Pitsburgo pranciškiečių
vienuolyno dalis |
JAV Lietuvių bendruomenės Kultūros
taryba užsibrėžė tikslą atsekti kažkada Šiaurės Amerikoje lietuvių
pastatytus pastatus ir visą tą medžiagą išleisti knyga. Pradėdama
įgyvendinti šį projektą, pavadintą Lietuvių pėdsakai Amerikoje,
Kultūros tarybos pirmininkė Marija Remienė surengė kelionę į Pensilvaniją,
į pirmąsias lietuvių imigrantų gyvenamas vietas. Ekspedicija,
taip pavadinkime šią kelionę, 2002 m. liepos 4 d. pajudėjo
iš Čikagos; joje dalyvauja pati tarybos pirmininkė M.Remienė,
tarybos narė Aušrelė Sakalaitė ir Draugo korespondentė Audronė
V.Škiudaitė. Pirmasis sustojimas Pitsburgas, plieno lydytojų
ir angliakasių miestas.
Išvažiavusios anksti rytą, porą
valandų prastovėjusios kelyje prieš Klivlendą dėl kažkur priekyje
įvykusios avarijos, dienos tikslą pasiekėme gerokai po pietų,
kai pranciškiečių vienuolyno administracija jau buvo išėjusi namo.
Bet tai mums nė kiek nesukliudė. Užteko tik praverti burną lietuviškai
ir pasakyti, jog esame iš Čikagos, kad visos durys mums atsidarytų
ir čia prasidėtų nerimastingas šurmulys: viena po kitos pasirodė
bent penkios maloniai besišypsančios vienuolės. Ne visos ir ne
visus lietuviškus žodžius jos žinojo, bet kuriuos jau žinojo,
tarė labai taisyklingai. Nors kelionė buvo puiki ir bendrakeleivės
įdomios , bet tai, ką mes pamatėme ir pajutome vienuolyne, nustelbė
visus kitus dienos įspūdžius.
Pirmiausia mes sutikome ses. Ignaciją, OSF. Jos tėvelis Trimirka
kilęs iš Dzūkijos, o pati gimusi jau Detroite. Ji - senoviška
vienuolė, atkakliai dėvinti pranciškonų virvę ant juosmens ir
didžiulį pranciškonų rožinį su septyniomis paslaptimis prie juostos.
Daugiau taip apsirengusių nepastebėjome. Dauguma dėvi pasaulietiškus
rūbus, dalis - ant galvos dar veliumėlius. Čia gyvena antros kartos
Amerikos lietuvaitės. Vienintelė ses. Michel, OSF - Aušrelė Gadliauskaitė,
kurią sutikome kitą dieną ir kuri mus lydėjo po Pitsburgą, gimusi
Lietuvoje. Pitsburgo vienuolyne lietuvių kilmės lietuvaičių yra
dar apie 50. O iš viso vienuolyne jų - per 80. Buvo matyti pora
juodaodžių veidų, viena kita pietietė, rytietė. Šiandien Pitsburgo
vienuolynas jau nebe toks, koks buvo prieš 80 metų, kada čia buvo
priimamos tik lietuvaitės. Vienuolyno žydėjimo metais čia gyveno
iki 200 seselių; veikė akademija, kuri uždaryta 1991 metais. Brazilijoje
1938 metais buvo įsteigta misija.
Artimesnę pažintį su vienuolynu pradėjome nuo muziejaus, po kurį
mus mielai vedžiojo ses. Mary Jaskel (Jaskelevičiūtė), OSF, archyvo
direktorė. Išvažiuojant ji mus apdovanojo keletu knygų apie Pitsburgo
vienuolių istoriją, kurias pažadėjome perduoti M.Mažvydo bibliotekai
Vilniuje. O šio vienuolyno istorija įspūdinga. Ji savotiškai stoja
į vieną gretą su Kražių įvykiais Žemaitijoje ir knygnešių judėjimu
XIX a., Nepriklausomybės karu XX a. pradžioje ar Sausio 13-osios
įvykiais Vilniuje naujausiais istoriniais laikais. Tolimoje Amerikoje
XX a. pradžioje į kovą su savo tautine savigarba, už teisę kalbėti
ir mokyti lietuvių vaikus lietuviškai stojo vienuolės.
Kaip žinoma iš istorijos, pirmosios lietuvių imigrantų katalikų
parapijos Šiaurės Amerikoje buvo įkurtos kartu su lenkais, bet
nuo pat pradžių lietuviai tuo buvo nepatenkinti. Nors knygelėje,
išleistoje vienuolyno 10-mečio proga, nebuvo tai rašoma, bet ses.
Mary, rodydama istorines nuotraukas, papasakojo, kad paskutinis
lašas į lietuvių vienuolių kantrybės taurę buvo Vilniaus krašto
užgrobimas. Jau ne vieneri metai brendęs lietuvaičių pasiryžimas
atsiskirti nuo Šv.Šeimynos lenkų vienuolyno pagaliau baigėsi lietuvaičių
maištu. Lietuvių pranciškiečių seselių istorija prasidėjo Čikagoje.
Kun. J.Kazėnas Pitsburge surado žemės sklypą. Lietuvių pasiryžimą
sukurti savarankišką vienuolyną parėmė tuometinis Pitsburgo vyskupas
Hugh G. Boyke, kuriam kaip padėką vienuolės paskyrė minėtą 10
metų istorijos knygelę. Dėl jų savo ramybę ir gerą vardą aukojo
kun. J.Sutkaitis, kun. J.Kazėnas, prelatas Mykolas L.Krušas, be
kurių paramos šis mergaičių žygis nebūtų galėjęs įvykti. Lietuvaites
laikinai priėmė kitas pranciškonių vienuolynas, kurio motinėlė
buvo vokiečių kilmės ses. M.Chrisostom Krill. Ses. Mary su pasididžiavimu
pasakojo,kad šią vienuolę Lietuvos valstybė vėliau apdovanojo
Gedimino ordinu. Tiesiog neįtikėtina, kad toks pasiryžimas buvo
galiams toli nuo Lietuvos. Vienuolės, o jų buvo 18, patyrė patyčias
ir pažeminimą, bet ištvėrė. Pirmoji lietuvaičių seselių vyresnioji
buvo M.Baptista Laurinaitis.
Ši istorija ilga ir graži, bet visą ją galima būtų sutalpinti
tik į knygą, o šio trumpo reportažo negalima baigti nepaminėjus
ir kitų nuostabių dalykų, kuriuos mes patyrėme Pitsburge. Rytojaus
dieną dalyvavome šv. Mišiose kartu su vienuolėmis jų koplyčioje,
drauge su jomis pusryčiavome ir pietavome - ir visur mus globstė,
kaip brangiausias viešnias sveikino, kalbino vis naujos seselės.
Aš buvau Kaune, - priėjo valgykloje prie manęs mažulytė senučiukė
su vienuolišku galvos apdangalu. Iš karto supratau, kad čia ses.
Emelda, istorinė asmenybė, apie kurią iš vakaro buvo pasakojusi
ses. Mary ir kuri su dar dviem seselėmis prieš karą buvo pasiųstos
į Kauną mokytis Vytauto Didžiojo universitete. Bet nebesuspėjo
jos mokslų baigti, užėjo 1940 metai.
Į ekskursiją po Pitsburgą, kuris mums pasirodė labai gražus (dar
daugiau, įdomius), mus vežė vyresniosios seselės padėjėja ses.
Janet Gardner, OSF, kurios viena senelė buvo lietuvė, ir ses.
Mishel - Aušrelė Gadliauskaitė, apie kurią Draugas jau yra rašęs:
ji prieš dešimt metų Lietuvoje, Utenoje, įsteigė misiją ir ten
iki šiol darbuojasi. Į Pitsburgą atvažiavo tik atostogų - aplankyti
vienuolyno ir artimųjų Amerikoje. Į Lietuvą ji išsivežė ir tėvelį.
Ses. Aušrelė sako, kad Lietuva jai jau tapo namais, kurių ilgisi,
nors iš Lietuvos ją tėveliai išvežė septynerių metukų. Su Lietuva
ją suartino darbas.
Ekskursijos po Pitsburgą metu vienuolės mus supažindino su lietuvišką
praeitį menančiomis vietomis: Pitsburgo universitete esančiu lietuvišku
kambariu (tokių yra 28 - kiekvienai daugiataučio miesto tautybei),
raudonų plytų Šv.Kazimiero dabar jau uždaryta bažnyčia, kur, sako,
bus įrengti gyvenamieji butai. Pravažiavome pro lietuvių klubą
ir Lietuvišką salę, kur tebešeimininkauja Vyčiai. Pitsburge veikia
ir lietuviškas radijas, kurio laidas veda Dalia Yucius. Nors tai
laida anglų kalba, bet ten kalbama apie Lietuvą ir lietuviškus
dalykus. Pitsburge, be vienuolyno, daugiau gal niekur lietuviškos
šnektos ir negirdėti, bet lietuviškų pėdsakų dar yra likę nemažai.
Ir Vasario 16-oji čia tebešvenčiama. Šią datą prisimena vienuolės
pranciškietės ir Vyčiai. Netoli vienuolyno yra lietuviškos Šv.
Kazimiero parapijos kapinės, kur eilių eilės kryžių su lietuvių
pavardėmis: Aleliūnas. Dabulis, Navickas, Romutis
O visa vadinamoji
Pitsburgo pietų pusė yra tarsi paminklas seniesiems lietuviams.
Tikriausiai ir dabar čia dar yra daug mums nepažįstamų jaunų ir
senų, kurie prisipažintų, kad yra lietuvių kilmės, bet tokių sutikti
nepasitaikė: per trumpas buvo čia praleistas laikas. Amerikiečiai
nepakenčia visko, kas sena; jie griauna ir stato naujus pastatus,
bet senasis Pitsburgas, kur vakarais, po sunkių dienos darbų,
ant laiptų susėsdavo lietuvių šeimynos, ačiū Dievui, dar stovi.
Sako, kad jaunimas, čia gimusieji, grįžta į Pitsburgą, įsikuria
ir atstato senamiestį. Didelė tikimybė, kad tarp tų jaunųjų yra
ir lietuvių kilmės amerikiečių.
Atrodo, kad Pitsburgo mūsų komanda dar ilgai negalės užmiršti.
Per daug čia sukrečiančiai artimų dalykų. Per vieną parą mes nesugebėjome
gerai įsisąmoninti to kalno naujos informacijos ir jausmų, kurie
čia mus užgriuvo. O man ši ekspedicija į šimtametę istoriją buvo
nepaprasta dar ir tuo , kad aš pirmą kartą lankiausi vienuolyne
ir mačiau jo gyvenimą iš vidaus. Norėčiau į Pitsburgą grįžti dar
kartą ir pėsčiomis paėjėti lietuvaičių iš Krajaus, kaip jie
vadindavo carinę Lietuvą, pėdsakais.
Audronė V. ŠKIUDAITĖ
© 2003 "XXI amžius"