Kur veda dviejų mąstysenų
simbiozė?
|
Jonas Mikelinskas |
Skaičiau straipsnį Liudo Truskos
atsakymas Lietuvos politinių kalinių ir tremtinių sąjungos valdybai
bei kitiems savo kritikams ir stebėjausi rimto istoriko arogancija
bei įsitikinimu savo teisumu, tarsi istorija būtų pavirtusi matematika,
operuojančia abejonių nekeliančiais faktais bei skaičiais. O su
kokia panieka jis rašo apie savo oponentus: Socialinių mokslų
dr. V.Terlecko, prof. O.Voverienės, dimisijos plk. lnt. A.Navaičio
ir kai kurių kitų mano kritikų dalykinis lygis yra toks, kad apie
jų straipsnius geriau nekalbėti (žr. Lietuvos aidas, 2002,
Nr.248, p.4).
Perskaitai tokį teiginį, ir iš karto aišku, kad L.Truska žino
ne tik straipsnių, bet ir jų autorių dalykinį lygį. Pavydėtinas
įžvalgumas. Šitaip apie savo oponentus nekalbėjo net ir pats Leninas,
triuškindamas juos kaip reakcionierius ar revizionistus savo garsiajame
traktate Materializmas ir empiriokriticizmas. O jeigu ką nors
ir suniekindavo, tai pirmiau pasistengdavo jį apsvaiginti savo
argumentais, logika bei faktais. O prof. L.Truska? Net nesiteikia
vargintis, kad bent parodytų, kur jie, jo oponentai, klysta, kur
neteisūs. Ir kodėl? Ogi vien todėl, kad tų jo kritikų dalykinis
lygis yra toks, jog tokiam specui kaip Liudas Truska neverta net
burnos aušinti. Nebent gali dar pridurti: Beje, panašios nuomonės
yra ir prof. Edvardas Gudavičius. Tarsi istorijos mokslas jo
valia būtų paverstas tokia disciplina, kur svarbiausią vaidmenį
vaidina autoritetas, nors tasai autoritetas leistų sau lietuvių
tautą pavadinti niam-niam tauta arba Didijį Lietuvos kunigaikštį
Vytautą šunsnukiu.
Tad pažiūrėkime, ar L.Truskos teiginiai jau tokie be priekaištų,
nekeliantys abejonių, verti tos arogancijos, su kuria jie išsakyti.
Pavyzdžiui, kad ir toks klausimas: Tačiau ar galėjo 2 mln. tauta
įveikti mūšio lauke 200-milijoninę Sovietų imperiją, prieš kurią
neatsilaikė net Vermachtas? (ten pat)
Taip klausti gali tik žmogus, kuris šventai įsitikinęs, kad tik
nuo Lietuvos priklausė kovoti ar ne, kaip 1941 metais tai priklausė
nuo Vermachto vadovybės. Aptariant partizaninio karo Lietuvoje
prasmę, pirmiausia reikėtų žinoti arba prisiminti, kad pasirinkimo
teisę čia turėjo tik Sovietų Sąjunga. O Lietuvai nebuvo kitos
išeities, kaip kovoti arba duotis it gyvuliui, kad būtum nuvarytas
į skerdyklą, tai yra paklusti okupanto neteisėtai mobilizacijai.
Juk miško brolių būriams ir partizaniniam karui pradžią davė ne
kas kita kaip jaunų ir jau pagyvenusių vyrų slapstymasis nuo okupantų
neteisėtos mobilizacijos.
Nematė didelės prasmės priešintis moderniškiausiais savais ir
JAV ginklais apginkluotoms ir nepalyginamai gausesnėms okupantų
divizijoms ir mano bičiulis, intelektualas, poetas ir literatūrologas
Bronius Krivickas, bet dėl pačios sovietų santvarkos represinės,
nusikalstamos prigimties buvo priverstas nutraukti taikų darbą
Biržų vidurinėje mokykloje ir imti ginklą į rankas, nors ir nešvietė
laimėjimo viltis, kaip jis rašė viename savo eilėraštyje. O šiandien
jis žinomas ne tik kaip iškiliausias ginkluotos rezistencijos
meto poetas, bet ir kaip Vyčio kryžiaus kavalierius, atidavęs
savo gyvybę kovoje už Lietuvos laisvę ir nepriklausomybę. Juk
žmogui, gerbiančiam save ir savo tautą, kito kelio nebuvo. Juo
labiau kad dar visą laiką virš Lietuvos it Damoklo kardas kabojo
baisus 1941 metų birželio trėmimų į Sibirą siaubas.
Taigi šiandien galima abejoti ir net protingai samprotauti apie
tai, ar partizaninis karas Lietuvoje buvo prasmingas ar ne, galima
remtis ir daugeliu didesnių ir mažesnių autoritetų, teigusių,
kad reikia jį, tą karą, nubraukti, bet nedera ignoruoti, kokia
tuo metu buvo Lietuvoje konkreti padėtis. Kokia rimta kalba galėjo
būti apie to karo nutraukimą, kai iš tikrųjų iš partizanų buvo
reikalaujama tik besąlyginės kapituliacijos. Juk dauguma ir tų,
kurie, pasinaudoję paskelbta amnestija, išėjo iš miško ir sudėjo
ginklus, buvo suimti ir ištremti į Sibirą.
Kita vertus, klausimas, ar partizaninis karas buvo prasmingas
ar ne, iš viso, atrodo, neturėtų kilti. Ir jau vien dėl to, kad
kiekviena tauta turi teisę laisvai gyventi. Be to, Lietuva, kovodama,
anot minėto poeto, nors ir nešvietė laimėjimo viltis, visam
pasauliui įrodė, kad ji ne savo noru įsijungė į Sovietų Sąjungą,
kaip skelbė Kremlius. Kita vertus, rezistencija sutrukdė planingą
respublikos kolonizavimą, ko nepasakysi apie Latviją ir Estiją,
kur ginkluotas pasipriešinimas dėl įvairių priežasčių neįgavo
tokio plataus masto kaip Lietuvoje.
Kalbant apie partizaninį karą arba ginkluotą rezistenciją, negalima
iš akiračio išleisti ir to fakto, kad sovietų valdžia, siekdama
įsitvirtinti katalikiškoje Lietuvoje, pirmiausia stengėsi sunaikinti
jos šviesuomenę. Tai liudija ne tik masiniai inteligentų suėmimai
1940 metais prieš rinkimus į vadinamąjį Liaudies Seimą, daugumos
mokytojų, dalyvavusių Mokytojų suvažiavime Kaune ir giedojusių
tautos himną, tremtis, bet ir absurdiškiausi kaltinimai tiems
intelektualams, į kurių balsą daugelis įsiklausydavo. Pavyzdžiui,
L.Truskos straipsnyje minimas Juozas Keliuotis, kuris atseit ne
itin žavėjosi ginkluota rezistencija, buvo nuteistas myriop už
lietuvišką nacionalizmą, kosmopolitizmą ir klerikalizmą. Apie
šį absurdą jis pats man pasakojo.
Reikiamai nepasvėręs savo žodžių L.Truska teigia, jog prieš Sovietų
Sąjungą neatsilaikė net Vermachtas, kai jis, Vermachtas, iš tikrųjų
kapituliavo ne tik nuo Sovietų Sąjungos smūgių, bet ir nuo bendros
koalicijos Anglijos, Prancūzijos, Amerikos, Sovietų Sąjungos
spaudimo, karinio, politinio bei ekonominio. Jeigu ne ši supergalinga
koalicija, Sovietų Sąjunga būtų subliūškusi kaip muilo burbulas.
Beje, panašios nuomonės buvo ir garsus rusų rašytojas Viktoras
Astafjevas, pats perėjęs visą karą paprastu kareiviu ir karininku.
Jis rašė: Mes tiesiog nemokėjome kariauti. Mes ir baigėme karą
nemokėdami kariauti. Mes priešus užliejome savo krauju, užvertėme
juos savo lavonais
9 mūsų armijos kovojo prieš 2-3 priešo armijas.
Ir taip visą karą (Literaturnaja gazeta, 1988, Nr.20).
Ką galima pasakyti apie L.Truskos minimus istoriko M.Pociaus tyrinėjimus,
rodančius, jog nuo partizanų rankos žuvo beveik 10 tūkst. civilių,
daugiausia kaimiečių? Labai daug ką - ir pirmiausia tai, jog
tokia jau partizaninio karo specifika, kad kaimo, o ne miesto
gyventojai labiausiai kenčia.
Kas yra geriau susipažinęs su partizanų kovos taktika ir strategija,
morale ir etika, turi pripažinti, kad Lietuvos partizanų vadovybė
ypatingą dėmesį skyrė savo kovotojų drausmei. Ir kiekvienas nusižengimas
jai buvo rūsčiai baudžiamas, net taikant aukščiausią bausmę
sušaudymą. Ir tai natūralu bei suprantama, nes civiliai kaimo
gyventojai, kurių pašonėje partizanai veikė ir gyveno, buvo jų
sėkmingos kovos ir egzistencijos pagrindas. Todėl sunku įsivaizduoti,
kad partizanai negailestingai žudydė nekaltus kaimiečius, kaip
rodo L.Truskos minimo M.Pociaus tyrinėjimai, net tada jie būtų
kirtę šaką, ant kurios patys sėdėjo. Panašūs ekscesai galėjo atsitikti
bent ginkluotos rezistencijos pabaigoje, kai miške liko tie, kuriems
jokio kelio atgal nebebuvo ir kai pašlijo drausmė. Bet ir tai
sunku tuo žudymu patikėti, nes ir tie partizanai, kurie kovą tęsė
toliau, buvo gyvybiškai suinteresuoti palaikyti normalius santykius
su savo užnugariu kaimu.
Keista, kodėl L.Truska, kalbėdamas apie žuvusius nuo partizanų
rankos kaimiečius, net neužsimena apie NKVD, KGB organų provokacijas
partizanų veikimo zonose. Juk ne kartą ginkluotos rezistencijos
Lietuvoje tyrinėtojai dokumentais pagrįstais faktais arba liudytojų
parodymais konstatavo, jog vadinamieji stribai ar kiti KGB patikėtiniai
partizanų vardu surengdavo kruvinas kaimiečių skerdynes, kad įdiegtų
jiems, miškiniams, gyventojų priešiškumą.
Toks okupanto elgesys liudija ne tik apie jo besaikį žiaurumą
bei klastingumą, bet ir ginkluotos rezistencijos populiarumą bei
visuotinumą. Beje, apie ginkluotos rezistencijos populiarumą daug
pasako ir partizanams skirtų dainų gausumas bei jų turinys. Pavyzdžiui,
dainų rinkėja dr. Aldona Kačerauskienė teigia, kad visose jai
žinomose dainose partizanai traktuojami kaip patriotai ir tėvynės
gynėjai. O dainų apie liaudies gynėjų žygdarbius jai neteko girdėti
nė viename Lietuvos kampelyje.
Beje, prieš pateikdamas M.Pociaus tyrinėjimų skaičių, rodantį,
kad nuo partizanų rankos žuvo beveik dešimt tūkstančių civilių,
L.Truska dar pasakė: Nepavyko nutylėti ir partizanų smurto.
O kas bandė nutylėti, nesako. Be to, toks teiginys suponuoja ir
klausimą: o kam nutylėti pavyko?! Irgi atsakymo nėra.
O dėl L.Truskos klausimo, pateikto iš teisuoliškų pozicijų, ir
šventai įsitikinusio, kad jo tas neliečia: O kas atsiprašys už
išžudytus tūkstančius lietuvių, tarp kurių buvo daug moterų, senelių,
net vaikų?, tai pirmiausia, žinoma, turi atsiprašyti okupantai
ir tie, kurie juos rėmė. Apskritai į šį klausimą geriau galėtų
atsakyti istorikai, buvę komunistų partijos nariai. Juo labiau
kad ir buvęs jų lyderis. A.M.Brazauskas pažadėjo tai padaryti.
O kodėl savo žodžio nesilaiko, irgi turėtų rūpėti daugiau istorikui
negu eiliniam žmogui.
Kritiškiau nusiteikusį bei turintį visapusiškos informacijos žmogų
turėtų daugiau stebinti ir tokia žinomo istoriko L.Truskos straipsnio
pabaigos išvada: Nepakantumas kitaminčiui, visokių etikečių klijavimas,
reikalavimas, kad jis būtų atleistas iš darbo, - ne vakarietiškos,
o sovietinės mąstysenos požymis. Pagirtina, kad buvusios sovietinės
mokyklos istorikas tokios geros nuomonės apie Vakarus, kuriems
toną po Antrojo pasaulinio karo duoda JAV ir į kuriuos mes taip
patikliai, kaip jaunos panelės atsidurti ant podiumo, veržiamės,
bet turime žinoti, kad ir ten, toje visokių laisvių šalyje, ne
viskas auksas, kas auksu blizga. Pavyzdžiui, ten prieš keletą
metų buvo atleista iš darbo net JAV Atstovų rūmų istorikė Christine
Jeffry. Kodėl? Ogi todėl, kad buvo apšaukta antisemite. Už ką?
Vien už tai, kad apie holokaustą turėjo savo nuomonę, kurią išreiškė
tokiais žodžiais: Nacių pažiūros, kad ir kokios jos būtų nepriimtinos
ir nepopuliarios, yra pažiūros ir programoje (turima galvoje mokyklų
programa J.M.) negali būti nepateikiamos kaip kukluksklanininkų
(žr. Veidas, 1995, Nr.5).
Bet ir ne tai dabar turėtų būti svarbiausia. O tai, kad ten po
Antrojo pasaulinio karo įsigalėjo ir iki šiol triumfuoja nugalėtojų
teisėtvarka bei moralė. O joms pagrindas buvo padėtas Niurnbergo
proceso metu, kai sovietų prokuroras Romanas Rudenka jurisprudenciją
pavertė fikcija. Juk tada, kai iškilo klausimas dėl Molotovo-Ribentropo
protokolų, tai JAV atstovas prokuroras Johnsonas, Rudenkai pareikalavus,
klusniai pareiškė: Tai neliečia svarstomo klausimo esmės. Neesminis
klausimas Niurnbergo proceso metu buvo ir faktas apie klaikų Rytprūsių
taikių gyventojų genocidą.
Štai kur šiandien reikia ieškoti dabar pasaulyje vyraujančios
vakarietiškos mąstysenos šaknų. Tos mąstysenos, kuri Anglijai
leidžia, šventai įsitikinus savo teisumu, pakviesti Baltijos šalių
atstovus į Londoną švęsti Pergalės prieš fašistinę Vokietiją ir
absoliučiai nekvaršinti sau galvos, jog toji Pergalė atnešė joms
dar negirdėtą jų istorijoje hekatombą. O ką byloja faktas, kai
Rusijoje ir anglosaksų šalyse sukeliama tikra isterija, kai latvių
grenadieriai per savo šventę išeina į gatvę su tokia uniforma,
su kokia jie kovojo ir turėjo teisę kovoti per Antrąjį pasaulinį
karą prieš okupantą? Ne ką geresni dalykai vyksta net tada, kai
bandomas nuteisti koks nors buvęs sovietų žudikas ar funkcionierius,
organizavęs partizanų arba taikių gyventojų tremtis ar net žudynes
okupuotose šalyse.
Toji vakarietiška mąstysena trukdė mums įteisinti ir 1941 m. birželio
23 d. sukilimą prieš okupantą. Pagaliau ji, toji vakarietiška
mąstysena, leidžia sau elgtis taip, jog šiandien negali padaryti
kitos išvados, kaip ta ne visoms tautoms suteikiama teisė kovoti
už savo laisvę ir nepriklausomybę. Ir bene ryškiausias pavyzdys
yra Čečėnija.
Štai kodėl kritiško sukirpimo žmogui negali nekelti abejonių
ir net antipatijos dabar visur brukama, kaip ir anglų kalba, toji
vakarietiška mąstysena.
O bene būdingiausia nugalėtojų moralei, teisėtvarkai ir jų kurpiamai
istorijai yra tai, kad apie fašizmo nusikaltimus ten prirašyta
kalnai knygų, sukurta šimtai filmų bei pjesių, padriekta šimtai
tūkstančių straipsnių, o apie sovietinio komunizmo kruvinas orgijas
supiltas tik vienas kitas piliakalnis. Tiesa, pastaruoju metu
ir Vakaruose ypač Anglijoje ir Prancūzijoje pasirodo vienas
kitas leidinys, kur išdrįstama operuoti tikrais faktais, o ne
legendomis net apie vadinamąjį tėvynės karą, kuris ilgą laiką
ten buvo besaikio susižavėjimo objektas. Štai pernai gegužę anglų
dienraštis The Independent publikavo A.Beevor knygos Berlin:
he Downfall 1945 (Berlynas: žlugimas 1945) recenziją Teroro
triumfas, kurioje Fr.McLynn rašo: Tikrosios Reicho aukos 1945
metų balandį buvo Vokietijos žmonės ir ypač moterys.(...) Raudonoji
armija, pamišusi keršto troškimu ir skęstanti alkoholyje, įsisiautėjo
prievartavimų orgijoje. Atilos žvėriškumai ir mongolų antpuoliai
tam neprilygsta.
Bet grįžkime prie prof. L.Truskos atsakymo savo oponentams. Kada
skaitai šį atsakymą arba kitus šio istoriko straipsnius, sunku
atsikratyti minties, kad jis sau leidžia kartais mechaniškai ar
pragmatiškai sujungti savo sąmonėje sovietiškos istorijos mokyklos,
kuriai būdinga mitų bei propagandinių triukų gausumas (prisiminkime
Auroros kreiserio patrankų šūvius į Žiemos rūmus, 28-ių panfiloviečių
patetiką prie Maskvos arba ir pačią dvylikatomę Tėvynės karo
istoriją, kur daugiau mitologijos negu istorijos) mąstyseną su
vakarietišku mentalitetu, kuris dar iki šiol vis negali apsivalyti
nuo Niurnbergo proceso metu pasireiškusio vienpusiškumo bei akivaizdaus
keliaklupsčiavimo prieš Sovietų Sąjungos - dabar Rusijos atstovų
diktatą apnašų (užtenka tik mesti žvilgsnį į Karaliaučiaus klausimą,
kad suprastum, koks elitarizmas, net chaosas ir marksizmo dvasia
viešpatavo ir, deja, tebeviešpatauja vakariečių galvose).
Bene geriausiai išsakytą mano mintį galėtų iliustruoti L.Truskos
teiginys prie Sandoros pokalbių stalo (1998), kad Lietuvoje
žydšaudžių buvo tik saujelė, o nūnai, kai Lietuvos pastangos
įsijungti į Europos Sąjungą tampa vis atkaklesnės ir veiksmingesnės
ir kai vis stiprėja spaudimas iš Vakarų dėl vienpusiško atvirumo
savo istorijai, prof. L.Truskai tų žydšaudžių pavyko surasti
net tūkstančius.
Arba štai dar ryškesnis pavyzdys: 1993 metais L.Truska savo straipsnyje
Herojiškas ir tragiškas mūsų istorijos puslapis rašo (ir rašo
iš Lietuvos ir jos naujausios istorijos žinovo pozicijų): Kitų
metų birželio 14-oji skausmo diena, tautos genocido pradžia
(žr. LA, 1993 06 23). O štai šiandien jis tą genocidą neigia.
Kodėl? Atsirado naujų duomenų arba padidėjo spaudimas iš Vakarų?
Kad ir kaip būtų, bet tokio žinomo istoriko metamorfozė kritišką
protą nuteikia liūdniems apmąstymams apie dviejų mąstysenų taikų
sambūvį ir liūdnus jo padarinius.
Ir vis dėlto, kas abejoja prof. L. Truskos dalykiniu pasirengimu
ir net gera valia, tegul perskaito minėtą jo straipsnį Herojiškas
ir tragiškas mūsų istorijos puslapis, kur jis blaiviai ir profesionaliai
vertina vieną sudėtingiausių Lietuvos istorijos laikotarpių.
Jonas MIKELINSKAS
© 2003 "XXI amžius"