Didysis šimtmečio elgeta
Kunigui V. van Štratenui sukanka 90 metų, bet jis
tęsia artimo meilės darbus
|
Tėvas Verenfridas su
vaikais prie Kalėdų prakartėlės |
|
Kunigas V. van Štratenas
pernai atšventė savo 89-ąjį gimtadienį |
Olandui kunigui Verenfridui
van Štratenui, O Praem, tarptautinės Katalikų Bažnyčios paramos
organizacijos Kirche in Not/Ostpriesterhilfe įkūrėjui, sausio
17 dieną sukanka 90 metų. Ta proga spausdiname interviu, kurį
jis katalikų žinių agentūrai Zenit davė gruodį Kirche in Not/Ostpriesterhilfe
būstinėje Kiongšteine (Vokietija).
Tėve Verenfridai, šiomis
dienomis mūsų pašto dėžutės vėl pilnos laiškų su prašymais. Daugeliui
toks prieškalėdinis duoneliavimas yra įkyrus. Tačiau jus, priešingai,
su pagarba vadina Dievo elgeta (išmaldos prašytoju Dievo reikalu)
arba didžiuoju šimtmečio elgeta. Savajai paramos organizacijai
Kirche in Not jūs jau iš viso surinkote net 3 mln. eurų. Jums
ir toliau noriai bei ištikimai aukoja vis nauji aukotojai. Iš
kur visa tai?
Laimei, aš turiu draugišką veidą. Ir širdį gerą turiu, tik, deja,
charakteris prastokas. O jeigu rimtai: aš niekada nesigėdijau
prašyti išmaldos. Prisimenu, kai dar mokiausi kunigų seminarijoje,
kartą savaitei atostogų buvau sugrįžęs į tėvų namus. Mano tėvas
buvo mokytojas, o motina - namų šeimininkė. Kai jie buvo išėję
į miestą, į duris kažkas paskambino. Lauke stovėjo vyras su smuiku.
Jis pradėjo groti. Nustebęs aš jam pasakiau: Matyt, tai darote
ne be reikalo, todėl noriu jums kuo nors padėti. Pažiūrėsim, ką
aš turiu. Paėmiau dėžutę, kurioje motina laikydavo pinigus, tačiau
ten nieko nebuvo. Tada jam tariau: Padarysime kitaip. Kol jis
grojo gatvėje, aš vaikščiojau per visus kaimynus ir pasibeldęs
sakydavau: Tai mano geras draugas ir jis nori jums pagroti. Jeigu
norite paaukoti kiek nors pinigų, duokite man, ir aš jam perduosiu.
Taip prašinėdamas apie pusvalandį vaikščiojau nuo vieno namo prie
kito.
Stebint, kaip jūs renkate aukas, galima pajusti, kad dažnai
žmonės būna laimingi, galėdami jums ką nors duoti. Kai kurie jų
atiduoda jums viską, ką su savimi turi, taip pat netgi papuošalus.
Aš turiu didelį pasitikėjimą Dievu. Reikia tik skelbti Evangeliją,
perduoti tai, ką Jėzus yra pasakęs apie vargšus, dosnumą ir kilniadvasiškumą
- ir pačiam privalu tuo tikėti. Tai, kad aš galiu žmonėse pažadinti
gerumą, yra Dievo dovana. Dievas mano darbą palaimino, tai yra
svarbiausia. Jeigu dar turi žmonių pasitikėjimą, tada jau nebėra
sunkumų. Tada, galima sakyti, pinigai patys ateina.
Kada aš renku pinigus varge esančiai Bažnyčiai (tėvo Verenfrido
sukurtos organizacijos pavadinimas Kirche in Not lietuvių kalba
reiškia Bažnyčia varge - M.B.), tai aš darau ne tam, kad iš
suaukotų pinigų kažkas gautų pelno. Mes taip pat turime sielovadinį
uždavinį savo geradariams. Mūsų paramos organizacijos tikslas
- taip pat padėti žmonėms suartėti su Dievu. Kaip yra sakęs vienas
ankstesnių Vokietijos Caritas vadovų, viena didžiųjų Kirche
in Not sėkmių yra žmonių gailestingumo ugdymas.
Jūsų pasitikėjimas Dievu yra toks didelis, kad jūs žadate
pinigus paramai dar net neturėdamas jų savo dispozicijoje. Ar
tai nėra lengvabūdiška?
Taip, iš tikrųjų aš visada pažadu pinigus duoti dar prieš pats
juos įgydamas. Nors esu neturtingas žmogus, bet pasitikiu savo
jėgomis: jeigu Dievas iš manęs reikalauja, kad aš palengvinčiau
vargą, privalau tai daryti, ir žinau, kad tas, kuris man visa
tai nurodė, manęs neapleis. Iš Dievo aš laukiu, kad jis mano skaitytojų
ir klausytojų širdyse sukeltų meilės audras, ir visi mano duoti
pažadai neliks apgavyste. Kitu atveju rezultatas būtų ne tai,
kad aš būčiau uždarytas į psichiatrijos kliniką ar kad mūsų vienuolyno
vyresnysis paskirtų man priežiūrą. Rezultatas būtų tas, kad pati
Evangelija, iš kurios aš semiuosi drąsos visai šiai rizikingai
veiklai, pasirodytų abejotina. Todėl aš nuolat kalbu savo bendradarbiams:
išlaikykite pasitikėjimą Dievu. Dievas yra žymiai geresnis, negu
mes galvojame. O taip pat ir žmonės yra daug geresni, nei mes
manome. Žmones reikia vien tik įtikinti, kad jie yra nepakeičiami
Dievo Karalystei. Jie tik laukia tokių uždegančių žodžių, kurie
priverstų suliepsnoti jų širdis. Nuo to ir prasideda tikroji krikščionybė,
kuri vienintelė mus gali atvesti į išganymą.
Toks tikėjimas žmonėms ypač įspūdingai atsiskleidė per
didžiąją pokario paramos akciją iš tėvynės išvarytiems vokiečiams.
(Po Antrojo pasaulinio karo iš Čekijos ir Lenkijos buvo išvaryta
per 10 mln. vokiečių, kurie tuomet patyrė didžiausią skurdą ir
badą - M.B.) Dėl šios paramos, ypač mėsa, jūs buvote netgi vadinamas
lašininiu kunigu. Tuomet parodėte didelę drąsą, Olandijoje ir
Belgijoje prašydamas žmonių padėti vokiečiams, buvusiems priešininkams,
ką tik pasibaigusiame kare. Kokiais svarstymais vadovavotės?
Po visos kare patirtos neapykantos neatidėliotinu uždaviniu man
atrodė vėl atkurti meilę Europoje. Mūsų organizacija iš pradžių
ir atsirado susitaikymo su vakarykščiais priešais iniciatyva.
Aš buvau įsitikinęs, kad užkirsti kelią baisiai visos Europos
katastrofai, kuri grėsė dėl buvusio karo neteisingumo ir vėlesnių
žmonių trėmimo, buvo galima tik neatidėliotinai organizuojant
paramą jiems. To iš manęs reikalavo Dievas, kuris ir vedė mane
šiuo keliu.
Mes taip pat turėjome nugalėtiems vokiečiams parodyti, kad jie
nėra palikti likimo valiai, kad yra krikščionių, kurie juos užjaučia
ir nori jiems padėti. Artimo meilė nėra tik gražūs žodžiai. Ją
skatina davimas, aukojimas, darbai. Ji pati mus skatina.
Šis jūsų raginimas buvo visiškai netikėtai sėkmingas.
Taip, iš tikrųjų. Prasidėjo tikras visuomeninis sąjūdis. Galima
pasakyti, kad šis meilės srautas nuskaistino mūsų tautos širdį.
Šešerius metus (kol vyko Antrasis pasaulinis karas, 1939-1945
m.) Europoje vyravo neapykanta. Vėliau prasidėjo tautų susitaikymo
laikotarpis.
Bet šiandien kai kuriose Europos šalyse nacionalizmas
vėl tapo pavojingas.
Nacionalizmas visuomet buvo pavojingas. Tačiau nepakanka jį vien
tik žodžiais pasmerkti. Žmonėms ir šiandien reikia nuolat aiškinti,
kad jie yra pašaukti pagelbėti vargstantiems kitų šalių žmonėms.
Aš visuomet stengiuosi, kad žmonės darytų tuos dalykus, kurie
su nacionalizmu neturi nieko bendra. Artimo meilė atveria mūsų
širdis, kad mes Kristų galėtume atpažinti ir kitų tautybių žmonėse.
Kristus juk taip pat visus kvietė būti to paties dangiškojo Tėvo
vaikais.
Jūs nuolat pradėdavote projektus, kurie būdavo labai originalūs
ir stebindavo pasaulį. Kai kuriuos galima prisiminti, pavyzdžiui,
koplyčias vagonuose, judančias bažnyčias, kuriose važinėdami,
kunigai patarnaudavo repatrijuotiems vokiečiams. Vėliau įkūrėte
Statybos ordiną. O šiomis dienomis vėl visus sudominote plaukiojančiomis
bažnyčiomis Rusijoje, kurios vandeniu pasiekia kaimus be bažnyčių
ir kurias būtų sunku pasiekti sausumos keliais. Kaip jums kyla
tokių sumanymų?
Pirmiausia stengdavausi išsiaiškinti esamą padėtį ir todėl daug
važinėdavau. Iš įgyto patyrimo kildavo naujų idėjų. Panašiai atsitiko
ir su Statybos ordinu: vienoje vokiečių pabėgėlių stovykloje sutikau
mažą mergaitę. Aš jai daviau šventą paveikslėlį ir pasakiau: Tu
turi jį namuose ant sienos pakabinti. Bet ji atsakė: Mes neturime
sienų, kunige. Pamačiau, kad iš tikrųjų ta šeima neturėjo sienų,
nes gyveno viduryje didelio barako. Jokių sienų, jokio prieglobsčio.
Aš supratau, kad, jeigu taip tęsis toliau, netrukus nebeliks jokios
Katalikų Bažnyčios. Tada ir sukūriau Statybos ordiną. Niekas netikėjo,
kad iš to kas nors išeis, tačiau vis dėlto pavyko. Tai buvo savanoriai,
kuriuos sukviečiau į statybininkų būrius, po 20-25 jaunus žmones.
Vokietijoje ėmė statyti namus. Buvo aišku, kad yra daug tokių
pokario žmonių, kurie neįstengė užmokėti už būstus, kaip tuomet
skatino valstybė. Mes iš surinktų aukų užmokėdavome darbininkams
už namo statybą, su mokėdavome vyro kare netekusiai našlei su
penkiais vaikais, taip pat karo invalidui, kuris buvo praradęs
koją. Ši iniciatyva turėjo didelį poveikį. Statybos ordiną įkūriau
1953 metais, o jau 1960-aisiais jame dirbo šešiasdešimt tūkstančių
mūsų statybininkų. Tai buvo tikras proveržis.
Kirche in Not taip pat žinoma kaip precedento neturintis
atvejis savo parama už geležinės uždangos persekiotai Bažnyčiai.
Ar tų šalių Bažnyčiai vis dar reikalinga pagalba?
Po komunizmo, kuris pareikalavo milijonų aukų kraujo, pabaigos
tose šalyse gyvenimo standartai - kaip Trečiajame pasaulyje. Dauguma
žmonių, kurie buvo auklėjami be Dievo, dabar yra dvasiniai beraščiai,
be to, tose šalyse dar vyrauja praėjusiam šimtmečiui būdingas
chaosas. Dievas mums suteikė malonę, kad mes pirmiausia su kupinomis
meilės ir pasitikėjimo rankomis eitume į Rytus pro atviras duris.
Be visų kitų uždavinių, Dievas dabar mums yra pateikęs uždavinį,
kurio laukėme keturiasdešimt penkerius metus - naujosios evangelizacijos,
susitaikymo ir meilės atkūrino pokomunistinėse šalyse. Tai yra
didžiausias iššūkis mūsų organizacijos istorijoje.
Kaip aš po Antrojo pasaulinio karo supratau, kad būtų nekrikščioniška
sugriautoje Hitlerio imperijoje žmones palikti likimo valiai,
taip šiandien esu įsitikinęs, kad mūsų krikščioniška pareiga yra
padėti buvusios sovietų imperijos žmonėms. Po dešimtmečius trukusios
marksizmo-leninizmo indoktrinacijos, daugybė išsilaisvinusių žmonių
šiandien nebežino, į ką jie galėtų tikėti, kuo viltis ir ką turėtų
daryti. Dabar šie žmonės vėl turi tikėti Dievą ir tikėti savimi.
Jie turi būti sustiprinti tikėjimu, kad pasitikėtų savo jėgomis,
nepaisant visko, ką jie patyrė ir kokioje padėtyje dabar yra atsidūrę.
Ir juos reikia uždegti meilei: Dievui ir artimui.
Nepaisant didžiųjų uždavinių Rytų Europos šalyse, Kirche
in Not šiandien aktyviai veikia visame pasaulyje. Kokios svarbiausios
tos veikos kryptys?
Dar popiežiaus Jono XXIII prašymu, jau 7-ojo dešimtmečio pradžioje
mes pradėjome savo darbus Lotynų Amerikoje, vėliau juos pratęsėme
Afrikoje ir Azijoje. Šiuo metu mes padedame Bažnyčiai daugiau
kaip 130 pasaulio šalių. Parama skurde gyvenančiai ir diskriminuojamai
Bažnyčiai Trečiajame pasaulyje yra ne mažiau svarbi, kaip persekiotos
iš griuvėsių prisikeliančios pokomunistinių šalių Bažnyčios palaikymas.
Nuo tikėjimo gynimo, moralės ir bažnytinės disciplinos Vakarų
pasaulyje priklauso mūsų uždavinių vykdymo sėkmė. Kaip pokario
metais mūsų organizacijos darbo pradžia buvo sielovada tarp ištremtųjų
ir pabėgėlių, vėliau pratęsta parama visiems tikėjimo broliams,
kenčiantiems dėl komunistinio Bažnyčios persekiojimo, taip dabar
būtina rūpintis tikinčiaisiais, kurie buvo priversti palikti savo
tėvynę dėl etninių valymų, karinių konfliktų ar kitų svarbių
priežasčių. Mūsų darbams galo nematyti, nes mes esame kviečiami
priimti naujus globalinius iššūkius dvasinėje srityje, su kuriais
turi konfrontuoti šių dienų Bažnyčia.
Tėve Verenfridai, ugningu paraginimu į artimo meilę 1947
metų Advento metu jūs pradėjote savo didžiąją veiklą. Ką galite
pasakyti mums dabar, 2002-ųjų metų pabaigoje?
Viskas, ką buvau sakęs tada, tinka ir dabarčiai: mums reikia tiek
daug nuveikti! Visur mūsų broliai ir sesės laukia mūsų meilės.
Juose kenčia pats Kristus. Mes - mažuma, kurie naudojamės gerove
ir laisve. Mes turime visai kitą kelią į dangų, kaip ir daugelis
kitų, kurie ten eina vergystėje, skurde ar kęsdami badą. Mes,
kurie turime nešti tik mažą dalį Kryžiaus naštos, dėl amžinybės
būsime nedaug ką pasiekę, jeigu nerodysime didesnės meilės, kurios
laukia kenčiantys mūsų broliai. Jeigu nedarysime to, kam nori
mus paskirti kenčiantis Kristus, jeigu neišmoksime mylėti, tada
tikrai turėsime susirūpinti dėl savo išganymo. Tik meilė, kuri
mus paverčia vargšais, kartu praturtina amžinybei.
* * *
Būtent todėl galima pasakyti,kad
tėvo Verenfrido sukurta bažnytinė socialinės paramos organizacija
pasitarnauja ne tik aukų gavėjams, bet ir patiems aukotojams.
Kaip rašė pats Kirche in Not įkūrėjas, daugybė žmonių šioje
artimo meilės mokykloje iš naujo atranda tikrąją krikščionybės
esmę ir išmoksta pagal ją gyventi. Galbūt todėl Kirche in Not
nuolat stiprėja ir jos darbų apimtys plečiasi.
Kunigo V. van Štrateno nepaliaujamų darbų, ginant žmogaus orumą
ir siekiant susitaikymo, reikšmę patvirtina toks jau prieš pusę
amžiaus rašytas Sudetų vokiečių pabėgėlės laiškas. Jau beveik
dvejus metus aš gaunu iš mūsų klebono dalį tų meilės dovanų, kurios
jį reguliariai pasiekia iš Belgijos. Iš pradžių jis mus aprūpindavo
lašiniais, o štai vakar aš gavau porą puikių batų, - rašė moteris.
- Nors aš po ištrėmimo tapau neturtinga ir dėl prastos sveikatos
negaliu dirbti, esu įsitikinusi, kad turiu pareigą taip pat kažką
paaukoti. Todėl siunčiu jums savo vestuvinį žiedą. Padėkite tuo
būdu čekams, kurie mus ištrėmė, kaip mums padedate, nes ta tauta
taip pat nuo vokiečių daug iškentėjo. Mano vyras jau mirė iš bado
1946-aisiais. Aš ir be žiedo jam išsaugosiu ištikimybę ir iškęsiu
visus sunkumus Dievo garbei.
Ir šiandien, praėjus daugiau kaip penkiasdešimt metų po didžiojo
lašinių mūšio, kunigas V. van Štratenas Vakarų krikščionis moko
nesidžiaugti vien tik savo jaukiu ir turtingu gyvenimu, bet, rūpinantis
vargstančiais ir persekiojamais savo tikėjimo broliais, kurti
Dievo Karalystę, už kurią jie taip pat yra atsakingi.
Parengė Mindaugas BUIKA
© 2003 "XXI amžius"