Sąlyčio taškai ir dar kai
kas
Šiek tiek atlėgus aistroms po
Prezidento rinkimų, politologai, žurnalistai ir visi kiti dar
besidomintys politika žmonės ėmė svarstyti, kas gi yra tas naujasis
Lietuvos Prezidentas: liberalas, dešinysis, centro dešinysis,
užsimaskavęs kairysis, pagaliau populistas radikalas ar Rusijos
statytinis. Vargu ar artimiausiu metu tai paaiškės, žinant, kad
R.Paksas ne kartą keitė ne tik partijas, bet ir pažiūras. Tiesa
sakant, savo pažiūrų ar ideologinių nuostatų jis niekada ir nedeklaravo.
Greičiausiai vadovavosi patogiu principu: iš kur vėjas pučia
O vėjo kryptis dabartiniame Seime ir Vyriausybėje pakankamai aiški.
Tą kryptį reguliuoja Premjeras, ir niekas kitas. Todėl ir suprantamas
vieno socialdemokratų veikėjų Juozo Olekos optimizmas, kad socialdemokratų
politika turi daug sąlyčio taškų su R.Pakso per rinkimus deklaruotais
tikslais. Pasakyta pakankamai aiškiai. Visai nesvarbu, kad prieš
pat antrąjį rinkimų ratą A.Brazausko vadovaujamos partijos nariai
oficialiai paskelbė remiantys Valdą Adamkų. Deja, tik oficialiai.
Ir visai be reikalo buvo bandyta sukelti triukšmelį, kai bene
labiausiai neišsižadėjęs principų valdančiosios partijos Seimo
narys B.Bradauskas tariamai nusižengė partinei drausmei, ragindamas
balsuoti už R.Paksą. Taip galvojo ne jis vienas. Juk šiaip ar
taip, radikalias, bet visiškai nerealias permainas žadėjęs R.Paksas
kur kas artimesnis neokomunistams nei V.Adamkus. Tie nerealūs
pažadai išgąsdino netgi kai kuriuos socialdemokratų veikėjus,
nes R. Paksas perėmė socialdemokratų dalijamų pažadų monopoliją.
Todėl jie dabar ėmė skelbti, kad, R. Paksui esant prezidentu,
iš esmės niekas nepasikeis, nors pripažįsta, kad suduotas skaudus
smūgis parlamentinėms partijoms gali labai skaudžiai atsiliepti
ateityje, kai žmonės pradės rinkti į valdžią įvairaus plauko radikalus.
Tokia tendencija ryški beveik visose pokomunistinėse valstybėse.
Į tai atkreipė dėmesį ir didieji Europos laikraščiai, vertindami
R.Pakso išrinkimą Lietuvos prezidentu. Vokietijos laikraštis Hannoverische
Allgemeine rašo, kad visa Europa privalo atkreipti dėmesį, jog
tai, kad Lietuvos žmonių dauguma, prezidentu išsirinkusi populistą
ir euroskeptiką R.Paksą, rodo šios šalies paprastų žmonių pagalbos
šauksmą. Anot šio Vokietijos laikraščio, jie gyvena ne keliose
gerovės salelėse, apie kurias Vakaruose taip pasakojama, bet yra
priversti tenkintis menkais atlyginimais ir gyventi apimti žlugimo
ir nevilties jausmo. Sugriuvusios Sovietų Sąjungos pasekmės ten
dar yra sunkios. Rinkimų rezultatai Lietuvoje yra pamoka visiems
tiems, kurie Europos Sąjungos plėtrą laiko pasivaikščiojimu
ir nepakankamai vertina gerovės skirtumus. Prezidento rinkimai
Lietuvoje yra sunkaus Rytų ir Vakarų Europos suartėjimo pradžia.
Pasakyta pakankamai aiškiai. Tik kas pokomunistinėje Lietuvoje
siekia bent kiek sumažinti milžinišką atotrūkį tarp saujelės nuvorišų,
vadinamųjų naujųjų lietuvių, ir vos suduriančios galą su galu
daugumos. Bent jau socialinę politiką skelbiantys socialdemokratai
to nedaro ir nesirengia daryti. Dargi atvirkščiai. Valdininkų
privilegijos, jų gausėjimas darosi sunkiai pakeliama našta Lietuvos
žmonėms ir atsiranda puikiausia dirva populistams ir radikalams
iškilti į neregėtas aukštumas, apie kokias demokratinėje Vakarų
Europoje net svajoti negalėtų.
Yra dar vienas veiksnys radikalams atsirasti. Tai ne tik pokomunistinėse
šalyse, bet ir visame šiuolaikiniame pasaulyje visiškai pasikeitęs
žmonių požiūris į savo istorišką būtį. Apie tai įspėjo dar 1990
m. gruodžio 8-ąją sakydamas kalbą Stokholme Nobelio literatūros
premijos laureatas Meksikos rašytojas Oktavijus Pazas. Joje jis
filosofiškai apmąstė esamąjį laiką ir pavojus, kurie iškyla šiuolaikiniam
pasauliui. O.Pazo nuomone, kitos visuomenės apibrėždavo save pagal
vertybes ir idėjas, kurios nekinta. Bet laiko tėkmėje tos idėjos
ir vertybės viena po kitos atkrito. Šiandien panašus žlugimas
gresia pažangos idėjai, vadinasi, ir mūsų laiko, istorijos, mūsų
pačių vizijai. Esame ateities sutemų liudytojai, išgyvename esminių
idėjų ir įsitikinimų krizę - idėjų ir tikėjimų, kuriais žmonija
vadovavosi ilgus šimtmečius. Pirmą kartą pasaulio istorijoje žmonija
gyvena tam tikroje dvasinėje dykvietėje, praradusi religijos ar
politikos sistemų šešėlį, kuris mus guodė. Pirmą kartą mes nebeturime
jokios - religijos, filosofijos, moralės ar estetikos - doktrinos;
mūsų absoliutai nebėra kolektyviški, bet privatūs. O.Pazas sakė
ilgą laiką tvirtai tikėjęs, kad ateities sutemos skelbia dabarties
atėjimą, o jeigu taip, atėjo laikas atgauti kritišką žvilgsnį
į dabartį. Pavyzdžiui, rinkos ūkio triumfas negali būti vien džiaugsmo
šaltinis. Nors tai veiksmingas mechanizmas, bet, kaip mechanizmas,
neturi nei sąžinės, nei užuojautos. Reikia rasti būdą, kaip jas
integruoti į visuomenę, kad tai taptų teisingais ir garbingais
susitarimais. Pažangios demokratinės visuomenės pasiekė klestėjimo
lygį, bet jos - gerovės salos visuotinio skurdo vandenyne. Užteršiamas
ne tik oras, upės ir miškai, bet ir mūsų sielos, pabrėžė O.Pazas.
Visuomenė, apimta paklaikusio noro gaminti daugiau, kad galėtų
daugiau vartoti, linksta nuvertinti idėjas, jausmus, meną, meilę,
draugystę ir patį žmogų. Viskas tampa daiktu, kurį galima nusipirkti,
pasinaudoti ir išmesti į šiukšlyną. Nė viena visuomenė negamino
tiek atliekų, kaip mūsiškė - materialinių ir moralinių atliekų,
- pažymėjo Nobelio premijos laureatas.
Tačiau kas gi išgirdo šiuos žodžius? Bent jau Lietuvos intelektualų
būryje. Dažniau Lietuvoje tokie dalykai, kaip moralė, religija,
beveik atvirai skelbiamos atgyvenomis. Užtat, pasinaudojant kiekviena
proga, vis ištraukiama iš slogios praeities lietuvių tautos smaugėjo,
ištikimiausio Stalino ir kitų SSKP gensekų vietininko A.Sniečkaus
korta. Štai P.Masilionio leidykla, besispecializuojanti panašios
lektūros leidyboje, išleido atsiminimų knygą, skirtą A.Sniečkaus
100-osioms gimimo metinėms. Tai pati grubiausia ir akiplėšiškiausia
istorijos klastotė. Šis kūrinys pasirodė neatsitiktinai. Ir
jo leidėjai, ir tie, kas iš tiesų sugalvojo ir inspiravo knygos
apie tarybų Lietuvos šeimininką išleidimą, puikiai žinojo, ką
daro. Dabar - jų metas, nes Lietuvai vadovauja irgi panašus šeimininkas.
Ir šeimininkaus dar ilgai, nes naujasis Prezidentas, nepaisant
skambių deklaracijų, ir norėdamas situacijos nepakeis. Aišku,
pirmiausia susodins į visas įmanomas šiltesnes vietas savo bičiulius.
Anot vieno žurnalisto, kamerdinerius, nes kamerdiniškumas, kurio
sąvoka gana plati (pataikavimas, snobizmas, miesčioniškumas),
tapo pagrindinis vadinamojo elito bruožas. O kad minėtos savybės
nuolat progresuoja - kalti tas sąlygas užduodantieji kamerdineriai,
nes iš tokių imamas pavyzdys. Tokiems visai nesvarbu, kad idealas
neatitinka realybės, nes patys vienaip kalba, o kitaip daro. Todėl
po rinkimų vėl prasidėjusios grumtynės dėl kėdžių vyksta ne dėl
kažkokių utopinių permainų, o dėl postų. Nes ką maitina kėdė,
tas paniškai bijo ją prarasti, todėl ir lankstosi į visas puses,
bėgioja iš partijos į partiją, kurpia keisčiausias koalicijas.
Juk jeigu išslystų kėdė maitintoja, tada reikėtų pradėti dirbti
visuomenei naudingą darbą, o tai daug kam iš to elito kelia siaubą.
Nors, tiesą sakant, tą akivaizdžiai regime - net ir porą metų
pabuvęs elitu, apie kokį nors darbą gali ir negalvoti. Apsirūpino
ne tik pats, bet ir visa giminė. Todėl naujojo Prezidento išsireklamuotos
permainos palies tik kai kuriuos valdininkus. Ir tai tik labai
mažą jų dalį. Premjeras savų kadrų skriausti neleis.
Petras KATINAS
© 2003 "XXI amžius"