Šventumo
link, greta krikščionybės (2)
|
Alberas Kamiu |
Per amžius žmonėms nuolat iškyla
skeptiškos abejonės, kartais virstančios postūmiu bebaimei analizei,
kurios metu apsinuogina ir negyjančios visuomenės opos.
Albero Kamiu kūrybai, jo asmenybei yra būdingi, pasak Antikos
mąstytojų, užkeiktieji klausimai. Tai poreikis išsiaiškinti,
kodėl vis dėlto mirtis ir kokia gyvenimo prasmė jos akivaizdoje,
pokalbiai su likimu, su visa būtimi. Paskatų A.Kamiu kartos žmonėms
susimąstyti buvo per akis. Daugelį jų būtų galima sulyginti su
visuotinių sukrėtimų viršūnėmis. Rašytojo bendraamžiai gimė 1914
metų išvakarėse, subrendo 1939-ųjų išvakarėse, o perkopė į antrąją
gyvenimo pusę tada, kai virš pasaulio pakilo branduolinio susinaikinimo
grėsmė. Tai buvo Verdeno ir Gernikos, Osvencimo ir Hirosimos,
Stalino, Hitlerio, Musolinio ir Franko epocha. Ši karta gyveno
ištisų tautų trėmimo ir žudymo laikais; ji gyveno dūstančių savo
mele ir tylinčių demokratijų fone, atsargios krikščioniškųjų Bažnyčių
vadovų pozicijos fone. Mūsų planeta drebėjo nuo neteisybės ir
springo dešimčių milijonų niekuo nekaltų žmonių krauju. Badaujančių,
granatomis draskomų, nuodijamų, sugrūstų į koncentracijos lagerius,
prievartaujamų vaikų akivaizdoje samprotavimai apie gailestingojo
Viešpaties valią ir neišvengiamą mylinčiojo Dievo Karalystės atėjimą
į žemę daug kam tada atrodė nusikalstamai naivūs. Pasaulis, kuriame
gyvenu, kelia man pasišlykštėjimą, bet aš solidarizuojuosi su
jame kenčiančiais žmonėmis, - rašė A.Kamiu. Galbūt tik Kristui
užtektų stiprybės, žvelgiant į Staliną arba Hitlerį, ištarti:
Atleisk jiems, Viešpatie, nes jie nežino, ką daro.
Žmogaus, nelabai tikinčio pomirtiniu gyvenimu, nors ir su pagarba
žvelgiančio į krikščionybę, tragizmą sustiprino ir jo asmeninės
problemos: dar jaunystėje susirgęs tuberkulioze, A.Kamiu visą
gyvenimą buvo persekiojamas ligų, grasiusių anksčiau laiko nutraukti
jo gyvenimą ir kūrybinę veiklą.
Ir vis dėlto rašytojas žinojo: Gyventi - reiškia nepasiduoti.
Įveikdamas beįsivyraujančias visuomenėje nihilistines nuostatas,
A.Kamiu susiformavo ir vertybių sąmonę, ir skalę. Tai tada jis
sakė, kad visuomet atsiras filosofija, pateisinanti bailumą,
ir rašė savo užrašų knygelėse: Tas, kuris puola į neviltį dėl
to, kas vyksta, - bailys, o tas, kuris tiki žmogaus dalia, - beprotis.
Jis protestavo prieš bet kokius tironiškus režimus, nesvarbu,
kad ir kokiais, kairiaisiais ar dešiniaisiais, lozungais jie dangstytųsi;
aistringai pasisakė prieš žmonių gyvybės nuvertinimą. Užrašų knygelėse
A.Kamiu rašė, kad humanizmas man nenuobodus: jis netgi patinka
man; tik atrodo striukas. Tose knygelėse yra išlikęs įrašas apie
susitikimą su kitais rašytojais, filosofais, bendražygiais Pasipriešinimo
judėjime. Susitikime jis aistringai klausė kolegų: Ar jūs nemanote,
kad mes visi atsakingi dėl vertybių nebuvimo? O ką, jeigu mes
visi, už kurių nugaros Nyčės (F.Nietzsche) filosofija, nihilizmas
arba istorinis realizmas, viešai paskelbtume, kad apsirikome,
kad dorovinės vertybės egzistuoja ir nuo šiol mes imsimės visko,
kas reikalinga, kad jas išsaugotume ir išpuoselėtume, - ar jūs
nemanote, kad tuo mes įžiebtume viltį? Filosofas ėmėsi daugybės
darbų, teoriškai grįsdamas humanistinių vertybių būtinybę ir praktiškai
diegdamas jas į Vakarų pasaulio visuomenės sąmonę. Pasekėjų, bendraminčių,
draugų, bendražygių jis ieškojo visur: varganuose darbininkų kvartaluose,
aukštuomenės salonuose, tarp rašytojų, tarnautojų, vienuolynuose.
A.Kamiu ragino žmones vienytis geresnio pasaulio kūrimui, o šią
vienybę kurti dialogu, derinant nuomonių įvairovę, siekiant santarvės
ir solidarumo. Jis rašė, kad žmogaus laime reikia rūpintis dabar,
kasdien, o nenukelti jos į šviesųjį rytojų, kad garbingų tikslų
negalima siekti negarbingomis priemonėmis, kad būtina išlaikyti
pusiausvyrą tarp laisvės ir teisingumo, nes laisvė be teisingumo
skatina stipriųjų sauvalę, o teisingumas be laisvės tampa koncentracijos
stovyklų teisingumu. Filosofas protestavo prieš mirties bausmes,
jų panaikinimą įstatymu kėlė kaip pirmąjį besivienijančios Europos
uždavinį: Apskritai tokie kaip aš žmonės norėtų gyventi ne tokiame
pasaulyje, kur nebūtų žudoma (mes ne bepročiai!), o bent jau tokiame,
kur žudymas nebūtų įteisintas. Perfrazavus šią rašytojo mintį
(manome, jis neprieštarautų - K.V.), kuo puikiausiai į A.Kamiu
frazę tiktų žodžiai prostitucija, klonavimas, abortai, homoseksualų
santuokos, narkomanija ir kt.
Kam guodžiatės pasakomis apie iš šimtmečio į šimtmetį pergalingai
žengiantį pasaulinį Protą, kai esate per sprindį nuo istorijos
vulkano, ne vieną kartą jūsų regimoje atmintyje jau išsiveržusio
ir grasančio vėl prapliupti taip, kad visa žemė turbūt virs išdeginta
dykuma? - apie pavojų jis įspėjo Mare. Kodėl, siekdami gėrio,
einate negerais prievartos, žmogžudysčių, apgaulės keliais ir
tuo galiausiai pasmerkiate ir save, ir į save panašius pasiekti
kareivines, vietoje išsvajotosios laisvės? - perspėjo jis savo
vėlyvuosiuose esė. Kodėl gyvenate taip gėdingai ir šlykščiai,
priimdami savąjį kepurnėjimąsi mele, užuot buvimą tiesoje? -
priekaištavo jis Nuopuolyje. Ir kiekvieną kartą užsispyrusiai
beklausinėjantis rašytojas tikrai turėjo tam pretekstą - XX amžiaus
civilizacija, pametusi kelią, bastėsi po bedvasę dykumą.
Aš ne egzistencialistas, tai Sartras (J.P.Sartre) egzistencialistas.
Vienintelis rimtesnis mano filosofinis darbas - Sizifo mitas
- yra nukreiptas būtent prieš egzistencialistinę filosofiją,
- rašė A.Kamiu.
Baigiant šį pamąstymą apie garsųjį prancūzų rašytoją ir prieš
pristatant skaitytojų dėmesiui jo pranešimo, padaryto 1948 metais
Liatur Moburo (Latour-Maubourg) dominikonų vienuolyne, fragmentus,
pateikiame kelis įrašus iš A.Kamiu užrašų knygelių:
* * *
Gyvenimas prigrūstas įvykių,
kurie skatina mus norėti senti
* * *
Bet koks gyvenimas, kurio tikslas
- pinigai, yra mirtis. Atgimimas yra susijęs su nesavanaudiškumu
* * *
Šiame pasaulyje viskas atlyginama.
Ir net jeigu mūsų valia semiasi iš tapsmo išskirtinės kančios,
kurią išaukštiname iki stiprybės lygmens, kad nuolat ją jaustume,
tai tas mūsų pasirinkimas įrodo, jog žiūrime į tą kančią kaip
į gėrį, ir tąsyk atlyginimas glūdi būtent joje
* * *
Kai žmogus išmoksta - ir ne tik
popieriuje - likti vienas su savo kančia, įveikti norą nuo jos
pabėgti, iliuziją, kad gali ja pasidalyti su kitais, jau nebedaug
ko lieka mokytis
* * *
Aš neatsisakau eiti Aukščiausiosios
Būtybės link, bet nenoriu eiti keliu, vedančiu nuo žmonių
* * *
Reikia išmokti gyventi pasaulyje
pagal vienuolyno įstatus (išskirta A.Kamiu - K.V.)
* * *
Štai klausimas: ar jūs aistringai,
krauju mylite idėjas? Ar dėl šitos idėjos jus gali apnikti nemiga?
Ar jaučiate, kad galėtumėt rizikuoti dėl jos gyvybe? Kiek mąstytojų
tuomet pasitrauktų
* * *
Galbūt A.Kamiu, atlikus savąją
misiją žemėje, beliko ištarti: Tėve mūsų
Galbūt tuos maldos
žodžius jis ir ištarė 1960 m. sausio 4 d., važiuodamas iš Lurmareno
į Paryžių?
Kazimieras VIKONIS
Netikintysis ir krikščionys
Pranešimo, padaryto 1948 metais Latour Maubourgo
dominikonų vienuolyne, fragmentai
Esama tokio pasaulietiško fariziejiškumo,
kuriam aš stengiuosi nepasiduoti. Pasaulietišku fariziejumi vadinu
tą, kuris apsimeta manąs, kad krikščionybė lengvas dalykas,
ir kuris iš šalies matomos krikščionybės vardan dedasi reikalaująs
iš krikščionio daugiau negu iš savęs. Aš manau, kad krikščionis
iš tikro turi daug įsipareigojimų, tačiau ne tas, kuris juos atmetė,
turi priminti apie jų egzistavimą tam, kuris juos jau pripažino.
Jeigu kas ir gali ko nors reikalauti iš krikščionio, tai tik pats
krikščionis. Iš to išplaukia išvada: jeigu šito pranešimo pabaigoje
aš leisiu sau pareikalauti iš jūsų atlikti kai kurias pareigas,
tai bus turimos galvoje tik tos pareigos, kurias atlikti šiandien
būtina reikalauti iš kiekvieno žmogaus, nesvarbu, ar jis krikščionis,
ar ne.
Antra vertus, dar norėčiau pareikšti, kad nejaučiu žinąs kokią
nors absoliučią tiesą nei turįs paskelbti kokią nors žinią, ir
išeities tašku naudosiu ne principą, esą krikščioniškoji tiesa
yra iliuzinė, o tik faktą, kad nesugebu į ją galutinai įsijausti.(
)
Pasakius šitai, man bus lengviau pateikti trečią ir paskutinį
savo principą. Jis paprastas ir aiškus. Aš nesistengsiu keisti
jokių savo minčių nei jokių jūsų minčių (kiek galiu apie jas spręsti)
tam, kad susitaikytume, kad visiems mums būtų malonu. Priešingai,
šiandien aš noriu jums pasakyti, kad pasauliui reikalingas tikras
dialogas, jog dialogo priešingybė ne tik melas, bet ir tylėjimas,
ir kad dialogas įmanomas tik tarp žmonių, kurie išlieka savimi
ir kalba tiesą. Tai tolygu pasakymui, jog pasaulis šiandien reikalauja
iš krikščionių, kad jie liktų krikščionimis. Anądien Sorbonoje,
kreipdamasis į kalbėtoją marksistą, vienas katalikų kunigas viešai
pareiškė, kad jis irgi yra antiklerikalas. Ką čia ir kalbėti!
Aš nemėgstu kunigų antiklerikalų, lygiai kaip ir filosofijų, kurios
savęs gėdijasi. Tad savo ruožtu nesistengsiu vaidinti prieš jus
krikščionio. Aš, kaip ir jūs, šiurpstu matydamas blogį. Bet aš
nesutinku su jūsų viltimi ir toliau kovoju su šituo pasauliu,
kur vaikai kenčia ir miršta.
* * *
Kodėl gi man nepasakius čia to,
ką parašiau kitur?1 Per tuos klaikius metus ilgai laukiau, kad
Romoje sugriaudėtų galingas balsas. Aš, netikintysis? Būtent.
Mat žinojau, kad dvasia pasiklys, jeigu nesušuks prakeiksmo jėgai.
Tačiau prisiekiu jums, kad milijonai žmonių ir aš taip pat jo
neišgirdome, ir tuomet visas širdis, ir tikinčias, ir netikinčias,
apgaubė vienatvė, kuri nesiliovė augusi sulig kiekviena praėjusia
diena ir sulig kiekvienu nauju budeliu.
Tada man buvo paaiškinta, kad pasmerkimas buvo išsakytas. Tik
išsakytas enciklikų kalba, o ji nėra aiški. Pasmerkimas buvo išsakytas,
bet nebuvo suprastas! Kas gi nepajus, kur esama tikro pasmerkimo,
ir kas gi nesupras, jog šitas pavyzdys iš dalies, o gal ir visiškai
atsako į klausimą, kurį jūs man duodate. Pasaulis laukia iš krikščionių,
kad jie prabiltų garsiai, aiškiai ir išsakytų savo pasmerkimą
taip, kad niekad jokia, net menkiausia abejonė negalėtų kilti
paprasto žmogaus širdyje. Pasaulis laukia, kad jie išbristų iš
abstrakcijų ir atsistotų priešais tą kruviną veidą, koks šiandien
yra istorijos veidas. Šiandien mums reikalingas susibūrimas, ir
tai turi būti susibūrimas žmonių, pasiryžusių kalbėti aiškiai
ir užmokėti savimi.
* * *
(
) O kuo dabar krikščionys gali
mums padėti?
Pirmiausia gali padėti baigti tuščius ginčus, kurių ryškiausias
dėl pesimizmo. Pavyzdžiui, aš manau, kad Gabrieliui Marseliui2
geriau būtų palikti ramybėje tas minties formas, kurios jį jaudrina
klaidindamos.(
)
Beje, kokią teisę turi krikščionis ar marksistas kaltinti mane,
pavyzdžiui, pesimizmu? Juk ne aš sumaniau žmogaus skurdą ar baisias
dieviškojo prakeiksmo formules. Juk ne aš sušukau tą Nemo bonus
(Niekas nėra geras lot.; plg. Mk 10,18). Ir ne aš pasmerkiau
nekrikštytus vaikus. Ne aš pasakiau, kad žmogus negali išsigelbėti
pats vienas ir kad iš savo nuopuolio gelmių gali viltis tik Dievo
malonės. O pagarsėjęs marksistų optimizmas! Dar niekas nebuvo
taip toli nužengęs nepasitikėjimo žmogumi linkme, ir galiausiai
ekonominis šito pasaulio fatališkumas atrodo kur kas baisesnis
už Dievo kaprizus.(
) Krikščionybė yra pesimistiška žmogaus atžvilgiu,
bet optimistiška žmogaus lemties atžvilgiu. Na, o aš pasakyčiau,
kad esu pesimistas žmogaus lemties atžvilgiu, bet optimistas žmogaus
atžvilgiu. Ir ne dėl humanizmo, kuris visuomet man atrodė striukas,
o dėl nežinojimo, kuris stengiasi nieko neneigti.
Vadinasi, žodžius pesimizmas ir optimizmas reikia patikslinti,
o laukdami, kol bus galima tai padaryti, privalome veikiau pripažinti,
kas mus jungia, negu kas skiria.
* * *
(
) Mes atsidūrėme prieš blogį.
Ir aš iš tikrųjų jaučiuosi šiek tiek panašiai kaip tas prieškrikščioniškųjų
laikų Augustinas, kuris sakė: Aš ieškojau, iš kur atsiranda blogis,
ir niekaip negalėjau iš jo išbristi.
Tačiau teisybė ir tai, jog aš ir keletas kitų žmonių žinome, ką
reikia daryti, kad to blogio bent jau nepadaugėtų, jeigu ir nesumažėtų.
Gal ir ne mūsų galioje padaryti taip, kad vaikai nebūtų kankinami
šitaip sukurtame pasaulyje. Bet mes galime sumažinti kankinamų
vaikų skaičių. Ir jeigu jūs mums čia nepadėsite, kas gi tuomet
pasaulyje galės mums padėti?
Tarp teroro ir dialogo jėgų prasidėjo didžiulė nelygi kova. Nedaug
turiu iliuzijų dėl šitos kovos baigties. Tačiau manau, kad reikia
ją kovoti, ir žinau, kad žmonės tam bent jau pasiryžę. Aš tik
bijau, kad kartais jie jaučiasi truputį vieniši.(
)
Galimas daiktas, ji (krikščionybė K.V.) atkakliai sieks visiškai
sunaikinti maišto ir pasipiktinimo dorybę, kuria pati buvo paženklinta
prieš daugelį metų. Tuomet krikščionys gyvens, o krikščionybė
mirs. Tuomet iš tikro už auką sumokės kiti. Tai ateitis, apie
kurią negaliu spręsti, nors ji ir žadina man viltis ir nerimą.
Galiu kalbėti tik apie tai, ką žinau. O aš žinau (ir kartais to
ilgiuosi): jeigu krikščionys pasiryžtų, milijonai balsų girdite?
milijonai balsų pasaulyje prisijungtų prie šaukiančios saujelės
vienišųjų, kurie be jokio tikėjimo ir be jokios teisės šiandien
beveik visur nenuilstamai gina vaikus ir žmones.
Alberas KAMIU
Interviu
(
)
Ar galima būtų daryti išvadą, kad tas vaikų kentėjimas
toks beprasmiškas, toks klaikus ir nepateisinamas yra vienas
iš akivaizdžių dalykų, kurie verčia jus netikėti tuo, ką krikščionys
vadina dieviškąja Apvaizda, kurie skatina jus laikyti Pasaulio
Sukūrimą didžiuliu nenusisekusiu kūriniu?
Šitam kentėjimui krikščionis gali pasipriešinti vien tikėjimo
aktu
Bet šitas krikščionio tikėjimo aktas, šitas proto nuolankumas
prieš skandalingiausią neteisingumą tėra atsistatydinimas ir pabėgimo
aktas. Šiuo atveju krikščionis sutinka tikėti, norėdamas išsigelbėti,
norėdamas išgelbėti savo sielos ramybę.
Vienintelė žmogaus verta nuostata daktaro Rijė (A.Kamiu romano
Maras herojus K.V.) nuostata: jis net mintyse nepripažįsta
jokio sandėrio su blogiu ir sutelkia visas proto ir širdies išgales,
kad kentėjimas būtų išvytas iš žmogaus valdų.
Ar tai nėra ir jūsų minčių pagrindas?
Blogio problema man iš tikro atrodo neįveikiama kliūtis. Bet ji
sykiu ir reali kliūtis tradiciniam humanizmui. Yra vaikų mirtis,
kuri reiškia Dievo savivalę, bet taip pat yra ir vaikų žudymas,
kuris reiškia žmonių savivalę. Mes įstumti į dviejų savivalių
kampą. Mano asmeniška pozicija, kiek ją būtų galima apginti, -
laikytis tokios nuomonės: jeigu žmonės ir nėra nekalti, tai jie
kalti tik iš nežinojimo. Tą mintį reikėtų išrutulioti.
Tačiau prieš teigdamas, kaip kad jūs teigiate, jog krikščionių
tikėjimas yra atsistatydinimas, aš pagalvočiau. Ar tas žodis tiktų
šventajam Augustinui arba Paskaliui? Garbingumas reikalauja, kad
apie doktriną būtų sprendžiama pagal jos viršūnes, o ne pagal
subproduktus. O dėl visų kitų dalykų, nors aš apie juos ne ką
teišmanau, man atrodo, kad tikėjimas yra ne tik ramybė, kiek tragiškas
vylimasis.(
)
Tiek apie doktriną. Lieka Bažnyčia. Bet aš į Bažnyčią pradėsiu
žiūrėti rimtai, kai jos dvasiškieji vadovai ims kalbėti visiems
suprantama kalba ir gyventi tą pavojų ir skurdo kupiną gyvenimą,
kurį gyvena dauguma žmonių.
(
)
Geriausieji nūdienos rašytojai sudarė vieningą koaliciją
ginti tam, ką jie vadina ir ką mes vadiname žmogaus laisvėmis
ir teisėmis.
Galbūt, gindami jas absoliuto ir abstrakcijų lygmenyje, kaip
mums įprasta, mes iš tikro, patys to nežinodami, įkaliname save
pasenusiose ir atgyvenusiose formose, kuriomis tos vertybės persivilko?(
)
Kai ginama laisvė, ji visados ginama abstrakčiai iki tol, kol
reikia už ją sumokėti. Aš nemėgstu atskalūniškumo dėl atskalūniškumo.
Bet jūsų žodžiai pateisintų, pavyzdžiui, tautinį vokiečių rašytoją,
rašantį Nibelungus šalyje, kurioje būtų nugalėjęs Hitleris. Taigi
Nibelungai būtų sukurti ant milijonų nužudytų žmonių kaulų. Ar
dar reikia sakyti, kad tokios santarvės kaina man atrodo per didelė?
Palyginti su kuo rašytojo skelbiama laisvė jums atrodo abstrakti?
Palyginti su socialiniu užsakymu. Bet šitas užsakymas šiandien
neturėtų jokio turinio, jei, amžiams bėgant, nebūtų buvusi iškovota
žodžio laisvė.(
) Aš kalbu vardan tokios visuomenės, kuri neįpareigoja
tylėti, nesvarbu, ar tai skatintų ekonominė ar politinė priespauda.
(Šį interviu 1948 metais Emilis Simonas išspausdino laikraštyje
La Revue du Caire. Ilgi ir reikšmingi E.Simono klausimai čia
sutrumpinti, nepakeitus jų turinio.)
Alberas KAMIU
Pagal A.Camus Rinktiniai
esė
parengė Kazimieras VIKONIS
© 2003 "XXI amžius"