Gegužės 10-11-ąją referendumas
dėl Lietuvos stojimo į ES
Artėjant gegužės 10-11-osios
referendumui, XXI amžiaus skaitytojus supažindiname su įvairiais
iškylančiais klausimais, abejonėmis, ar Lietuvai būtų blogiau,
ar geriau būnant Europos Sąjungoje.
Lietuvos kaimas. Ar pagrįstas
nerimas?
Didės išmokos ir kita
parama
Lietuvos stojimas į Europos Sąjungą
ypač domina ir jaudina mūsų kaimo žmones. Ne paslaptis, kad dalis
jų negauna pakankamai informacijos apie stojimo sąlygas į šią
tarptautinę bendriją, buvimo joje aplinkybes. O gal ir patys sodiečiai
tuo ne itin domisi. Todėl apie Europos Sąjungą kaime sklando įvairūs
gandai, jie kelia nerimą, nepasitikėjimą ateinančia diena. Pavyzdžiui,
kalbama, kad smulkieji ir vidutinieji ūkininkai bus paversti kone
baudžiauninkais, esą jie neturėsią iš ko gyventi, netgi nepajėgsią
išlaikyti vieno kito gyvulio. Kaimo žmones baimina tariama užsieniečių
invazija į mūsų žemes, nežabotas importinių žemės ūkio produktų
antplūdis į šalį, eksporto ribojimo grėsmė, rinkos paieškų sunkumai,
paramos kaime besikuriančiam jaunimui stygius. Abejojama ir realia
pagalba vyresnio amžiaus ūkininkams, nusprendusiems nebeūkininkauti
ir t. t. Tokius samprotavimus galima išgirsti ne vien kaime tarp
žemdirbių, bet ir ūkininkų susirikimuose, konferencijose, kituose
susibūrimuose.
Tad ar tikrai buvimas Europos Sąjungoje gali nepalankiai atsiliepti
Lietuvos kaimui, jei mes, kaip tikimės, būsime priimti į šią tarptautinę
bendriją? O gal gyvensime geriau negu ligi šiol?
Kaip sakoma Europos Komiteto prie LR Vyriausybės apžvalgoje, svarbiausias
narystės ES privalumas - žemdirbių, visų kaimo žmonių gyvenimo
gerėjimas. Kaip pavyzdys galėtų būti Airija, 1973 metais tapusi
ES nare. Subsidijos žemės ūkio produktų gamintojams nuo tada iki
1996 metų išaugo nuo 20,2 mln iki 873 milijonų Airijos svarų.
Žemdirbių atlyginimai nuo 1978-ųjų iki 1995 metų padidėjo tris
kartus. Tai tik vienas kitas pavyzdys iš vienos šalies. Panašiai
yra ir kitur.
Tad ir Lietuvos narystė ES neturėtų bauginti kaimo žmogaus. Tai
- ne abstrakti sąvoka, o argumentuoti, ekonominiais skaičiavimais
pagrįsti duomenys. Štai kai kurie jų.
Lietuvos ūkininkai galės gauti gerokai didesnes išmokas, nei buvo
mokama iš šalies biudžeto 2002-aisiais ir ankstesniais metais.
Konkrečiai imant, 2002 metais. iš Specialiosios kaimo rėmimo programos
tiesioginėms išmokoms buvo skirta 91 mln. Lt, o jau 2004-aisiais
bendras išmokų dydis išaugs iki 425 mln. Lt (esant 40 proc. tiesioginių
išmokų dydžiui). Skirtumas - milžiniškas. Pagal suderėtą 40 proc.
lygį, 2004 metais ūkininkai už rugių, miežių, kukurūzų, grikių
ir kvietrugių hektarą gaus po 235 Lt. O 2002 metais ši parama
tesiekė po 40 Lt už ha.
Iš kaimo plėtros priemonėms 2004 - 2006 metams išsiderėtų 1,5
mlrd. litų bus remiami ūkininkai, anksčiau išeinantys į pensiją,
taip pat jaunieji ūkininkai, žemdirbiai, dirbantys nepalankiuose
regionuose, dirbamą žemę apželdinantys mišku ir kt. Šiuos pinigus
žemdirbiai gaus už kiekvieną turimos žemės hektarą.
Be to, 430 mln. litų per 2004-2006 metus ateis iš ES struktūrinių
fondų. Iš esmės palankesnėmis sąlygomis bus teikiama SAPARD parama.
Ji bus skiriama ūkiams modernizuoti, įrengimams pirkti, alternatyviai
veiklai skatinti, jaunų ūkininkų paramai, kaimo infrastruktūros
plėtrai - kaimo gyventojai ar bendruomenės, pateikę projektus,
galės gauti lėšų vandenvalai, keliams, elektros linijoms tiesti
ir pan.
Pavyzdžiui, vien iki vasario mėnesio buvo patvirtinta apie 270
paraiškų SAPARD paramai gauti - daugiau nei už 271 mln. litų.
Apsauga nuo išorinės
konkurencijos ir regioninė politika
Derybose su ES specialistais
buvo išsiderėtos kvotos, kurios viršys dabartinius šalies žemės
ūkio produktų gamybos rodiklius. Pavyzdžiui, dabar mes per metus
pagaminame 1 476 000 tonų pieno, o kvota - apie 1 647 000 tonų,
2006 metais ji jau sieks apie 1 705 000 tonų. Apie tai reikia
galvoti dabar ir tam rengtis. Tiesa, šiek tiek mažesnė negu tikėtasi
Lietuvai skirta cukraus gamybos kvota, tačiau šis skirtumas nebus
didelis, nes didės cukrinių runkelių kainos.
Pagaliau Lietuvos žemdirbiai galės gauti ES žemės ūkio subsidijas
savo produkcijos eksportui į vadinamąsias trečiąsias šalis, ne
Europos Sąjungos nares, pavyzdžiui, į Rusiją, JAV. Be to, ES negalės
realizuoti subsidijuojamos produkcijos Lietuvoje. Vieningoje rinkoje
tarp ES šalių nebus taikomos eksporto subsidijos. Lietuvos žemdirbiai
bus apsaugoti nuo nepriklausančių Europos Sąjungai šalių, pirmiausia
- Nepriklausomų Valstybių Sandraugos išorinės konkurencijos.
Pabrėžtina, kad ES teiks paramą mažinant ekonominio ir socialinio
išsivystymo skirtumus tarp regionų Lietuvoje - dabar šis skirtumas
tarp apskričių siekia pustrečio karto. Taip pat bus mažinamas
atotrūkis tarp kaimo ir miesto. Jau nuo 2004 metų kasmet gausime
po pusantro milijardo litų regioninei politikai.
Dalis lėšų bus skiriama kaimo keliams sutvarkyti, žemės ūkio produktų
gamybai, apdirbamosios pramonės ir rinkodaros struktūroms reformuoti,
skatinti naujus verslus bei paslaugų kūrimą. Taip pat bus plečiamas
mokslo ir laisvalaikio paslaugų tinklas.
ES skirs paramą vyresnio amžiaus ūkininkams, nusprendusiems nebeūkininkauti.
Tam numatyta ankstesnio išėjimo į pensiją schema. Paramos rūšys
bus kompensacinė išmoka, skirta prarastoms pajamoms kompensuoti,
kompensacinės išmokos priedas, kai ūkininkas turi išlaikomą sutuoktinį,
metinės išmokos už parduotą žemę, neviršijant 24 ha.
Neabejojama, kad, augant ekonomikai, didės socialinės garantijos
- pašalpos, išmokos, draudimas, ženkliai sumažės nedarbas.
Komentarą parengė Benjaminas
ŽULYS
© 2003 "XXI amžius"