Etnografiniai duomenys
Žemaičių vyskupo M.Valančiaus Žemaičių Vyskupystėje
Žemaičių išvaizda
Žemaičių vyskupas savo veikalo
Žemaičių vyskupystė pirmame tome rašo, kad senos gadynės žemaičių
vyriškieji buvę augaloti, stiprūs, skudrūs, šimtą metų patenkantys.
Barzdų neskutę, plaukus retai kuomet tekirpę, dėvėję visados kailinius
įvairių girios paukščių ir drobę darbo savo motriškųjų. Nuo vokiečių
ir prašaliečių nė kokio drabužio nepirkę. Karėse buvę baisia smurtais
ir drąsiais, neprietelių nenugalabytų neleidę. Kariaudami dangstęsi
žvėrių kailiais it skydais. Ginklais jų buvę kalavijai, arba šoblės,
deiginos, ragotinės, seidokai su vilyčiomis ir geležies botagai,
ant kurių galo kybojęs bumbulas į du svaru smagumo. Dirvas arę
medžio žambiais, geležies noragų nė žinoti nežinoję (Valančius
Motiejus. Raštai. T.2. V, 1972 p. 28).
Šį teiginį M.Valančius parėmė Simonio Starovolscio Polonia sive
status regni Poloniae descriptio Colonia, 1632 žinute, kad eidami
arti, nešdavęsi drauge daug pagalių, arba baslių, kad, vienam
sulūžus, netrukdomi nuo darbo, galėtų antrą ir trečią it žagrę
į žanmbį įtverti. Vienas valdymieras Žemaičių šalies, norėdamas
žmonėms darbą palengvinti, nukaldinęs daug geležies noragų, išdalijo
artojams. Tais kad pradėję arti, iš priežasties negero oro per
keletą metų javai nederėję. Ką matydami, žmonės pradėję dideliai
murmėti prieš valdymierą, jog juos privertė geležies noragais
arti. Valdymieras, pabūgęs sumišimo, apent daleidęs be geležies
arti (Ten pat. P. 28. Plg. su S.Starovolscio Polonia sive status
regni Poloniae descriptio).
Ilgainiui amžius žemaičių nutrumpėjo: šioj gadynėj senis, šimtą
metų turįs, tapo daiktu retu. Vyriškieji, sukakę penkias dešimtis
metų, žilsta, o septintą užkliudę, jau skaitos už senus. Nugis
žemaičiai nebearia be geležies, žambius turi ypatingus, mažus,
kuriuose verstuvė yra pagalėlis, geležia apkaltas, perkeliamas
nuo vieno norago ant antro. Ištisame Telšių paviete aria su arkliais,
o Rasienių, Šiaulių ir Panevežio pavietuose kame ne kame aria
ir su jaučiais. Rugius ir visokius javus pjauna su dalgiais, parubežiuose
vienok Lietuvos ir be pjautuvo ūkininkai negali apsieiti. Prekioja
ir vartavojas užvis linais.
Septynioliktam ir aštuonioliktam amžiuje diduomenė drabužiuose
sekė paveizdą lenkų, o o vargdieniai dėvėjo ilgus pačių austus
drabužius, kiek į diduomenės pavėdžius. Nuo pradžios devynioliktojo
amžiaus diduomenė apsivilko drabužiais vokiškais, retai nugis
kame berasi senį lenkiškai apsidariusį.
Vargdieniai vyriškieji šiandien dėvėja trumpas namie austas jupeles,
Telšių paviete pilkas, Raseinių baltas, o Šiaulių rudas. Motriškosios
šiaulytės daros it vyriškieji, Telšių pavieto mergaitės užvis
dienomis šventomis dėvėja striupkes, pasiūtas iš namie austų marginių,
arba iš kalenckos, o nekumet ir iš šilkų. Raiščiais ir skepetomis,
pirktomis už dešimtį muštinių, tankiai klastos sodos mergaitės.
Mūsų gadynės Žemaičių motriškosios dideliai yra naguotos, verpia
plonai linus ir vilnas su kalvaratais. Varpsčių nė žinoti nežino.
Užvis tuos audeklus ištaiso rietaviškės mergaitės, nes kunigaikštis
Irenas Oginskis sugeba jas paraginti (Ten pat. P. 29 30).
Gyvenamoji žemaičių vieta
Senovės žemaičiai negyveno sodomis, bet vienkiemiais po miškus.
Namai jų buvo žemi, bet gan platūs, katruose vargo vienkart su
visais namiškiais gyvuliais. Nuo seno vienok tą būdą pametę, pradėjo
sau dirbti ypatingas trobas. Šioj gadynėj gyvena trobose grįstose,
su dideliais stiklo langais. Kaminą išveda tik ant lubų, todėl
tankiai namai sudega. Gyvulius laiko ypatingose kūtėse. Bet žemaičiai,
gyvenantys arti Lietuvos, siekdami paveizdą lietuvių, žūva tamsiose
be langų, grinyčių (Ten pat. P. 30).
Tikėjimas
Skaitė už aukščiausią dievą Perūną
arba Perkūną, nes tikėjo, jog jis viską paperėjo, arba sutvėrė.
Tą patį dievą vadino kitaip Okapirma, arba Visupirmu, Viršiausiu
ir t.t., nes gerai jautė, jog jis yra neregimu praamžiumi ir nemariu
valdytoju viso sutvėrimo ir dievaičių.
Už dievaičius turėjo: Aušlavį, Kaunį, Ganyklį, Slenkstinį, Kelių
dievą, Barstukus, Kaukus, Namėją, Žemininką, Derintoją, gyvates,
žalčius ir daugel kitų.
Dar tikėjo esant nemaž dievių motriškų, kaipo tai: Praurimę, Aušrą,
Brėkštą, Liadą, Laumę, Perkūnaitėlę, Pilvytę, Krūminę, Verpėją,
Upinę, Ragutinę, Raganą ir Birutą (Ten pat. P. 39).
Žinyčios
Perūną ir kitus minavotus dievus
žemaičiai visur garbino ir liaupsino, o užvis ant aukštų kalnų
ir šventuose krūmuose. Valančius pastebi, kad daug yra Žemaičiuose
kalnų, pilimis ir pilelėmis vadimžnamų, katruos būk, sako švedai
supylę, tačiau jam atrodo, kad tai yra senolių žinyčios, nes jų
viršus būtinai yra pavedus į viršų Šatrijos kalno, apie kurį žinom,
jog buvo žinyčia. O pasakos žmonių iš to galėjo kilti, jog ant
tų kalnų, kaipo už kitus aukštesnių, švedai sargybas pildė.
Keturios buvo didesniosios žinyčios Žemaičių žemėj. Pirma netoli
nuo Palangos, pušyne ant Birutos kalno. Antra ant salos, santekly
Dubysos su Nemunu. Trečia pas upę Nevėžį. Ketvirta ant Šatrijos
kalno (Ten pat. P. 39. Plg. su Lasicius I. De diis Samogitarum).
Būtent šiuos duomenis apie keturias žinyčias Valančius paėmė iš
Iohan Lasicius. Polnus, De diis Samagitarum caeterorumque Sarmatorum
et falsorum Christianorum. Basileae, 1615.
Dvasininkai
Visos garbės dievų ir viso tikėjimo
pirmuoju sargu ir išguldytoju buvo Kūrėjų Kūrėjas, tai yra aukščiausiasis
kunigas. Tą, kaipo uolų tėvą ir kiekvieno žmogaus globėją, visi
godojo, ir už šventą turėjo. Glaudės prie jo žmonės priepuoliuose,
ligose ir prispaudimuose, klausdami, ko turi nuo dievų laukti.
O jis vienus guodė, kitiems pasakė, ko nuo jų dievai nori, trečius
žadėjo gelbėti ir gynioti.
Po jo valdžia tarnavo dievams kiti įvairios vyresnybės kunigai,
katrie, sekdami paveizdą savo perdėtinio, taip pat buvo gydytojais
ne vien dūšių, bet ir kūnų žmonių (Ten pat. P. 40).
Šventės
Kovo mėnesio 15 dieną buvo tai
šventė Ganyklio, piemenų dievaičio, Liadonos ir Saulės. Pirmą
dieną balandžio mėnesio šventė ant garbės pavasario ir Pergrubio
įstatyta.
Šventė Rasos, 23 birželio. Rugsėjo mėnesio pusėj didi šventė ant
garbės mažne visų dievų, o labiausiai žemininko. Ant galo 25 dieną
siekio šventino tarsi bengdami senuosius metus, o naujus pradėdami
(Ten pat. P. 40 41).
Krikščionybės ir pagonybės
santykis
Žemaičiai, pradžioj penkioliktojo
amžiaus į Kristų įtikėję, ligi galo to amžiaus būtinai nepametė
savo stabmeldiškų, arba pagoniškų, papročių, nesgi per nenorą
tapę katalikais, vos nesganduodami vyresnybės tevaikščiojo į bažnyčią
ir krikščioniškai tesielgė, o vyresnybei nematant tuojau kūrė
savotiškai ugnį šventą.
Užvis pamary ilgai žemaičiai stabmeldžiais tebebuvo, nes visame
krašte nė vienos dar nebuvo bažnyčios. Pirmuosius toj pusėj namus
Dievo 1551 m. įstegė Žemaičių vyskupai Mosėdy. Žemaičiai, ir maž
tenumanydami mokslą katalikų, elgės padoriai, savo namiškius valgius
tevalgė, vandenį tegėrė, vos kuomet ne kuomet alų su midumi teplempė,
o vyno lig 1559 metų nė žinoti nežinojo.
Šešioliktame amžiuje, žemaičiai, gan jau dalykuose tikėjimo pramokyti,
dideliai buvo dievobaimingi, mylėjo kunigus, kurių labai maž teturėjo,
šventomis dienomis vaikščiojo į bažnyčias, nors tos daugiam buvo
dideliai tolimos; susibarę, įsirūpinę ar kitą kokį vaidą tarp
savęs turėdami, nėjo į sūdus, nebe prie savo ponų, bet prie artimiausio
kunigo, o jo žodžius už balsą Dievo skaitydami, tuojau liovės
kerštauti (Ten pat. P. 391).
Kur šiandien yra Palanga, Darbėnai, Laukžemis, Kretinga, Salantai,
Kartena, Kuliai, Gargždai, Vėžaičiai, Veiviržėnai, Plungė, Notėnai
ir Gintališkė, tuo kartu nė kokios dar nebuvo bažnyčios katalikų.
Veikiai galėjo rasti žmones po miškus gyvenančius ir savo amžiuj
katalikų kunigo nemačiusius. Atkeliavę skelbėjai naujo tikėjimo
įvairiose vietose pradėjo kitaip mokyti žmones, nekaip lig šiolei
buvo mokomi, vargdieniai pradėti byloti, jog krikščionys ir patys
nežino, kaip reikia tikėti, todėl vieni taip, kiti kitaip moko.
Sugrįžo į seną tėvų tikėjimą, paskyrę sau vaideliotus, vėl sukūrė
šventą ugnį. Ant Aukos kalno pas Salantus ir ant Birutos kalno
pas Palangą pradėjo aukas dievui Perkūnui deginti, nešiojo namon
kaulus sudegintųjų, ant garbės dievų gyvulių, vildamos, jog tie
kaulai paskalsins javų brandą. Užaugino savo namuosde žalčius
ir gyvates, už dievaičius paskaitytas, kaukoles žalčių ir krames
gyvačių, praurbinę ir ant siūlo pavėrę, nešiojo ant kaklų savo,
vildamos, jog tokie rožančiai apgins juos nuo ligų ir turtus padaugins.
Nebkirto ąžuolų su šermukšniais, po katrais dievai geba ilsėti
šventinmo sukaktuves numirėlių savo, dėdami ant kapų nuovakar
bliūdus ir raugtines šiupinio (Ten pat. P. 86 87).
Žemaičių sugrįžimas į
katalikų tikėjimą
Po Zigmanto Augusto mirties buvo
išrinktas Henrikas Valua. Vilniaus pralotas Merkelis Giedraitis
pastarojo rūpesčiu 1576 m. tapo Žemaičių vyskupu.
Nuo Vilniaus vyskupo Valerijono Protasevičiaus išmeldęs keletą
kunigų, mokančių lietuviškai, pavedė jiems bažnyčias ir klebonais
padarė. Surinkęs mokslius katalikų jaunikaičius, mokė Alsėdžiuose.
Pats steigė jiems matnastį ir apdarą, o pramokęs šventė į kunigus.
Važinėdamas po miestelius ir sodas, kas dieną sakė žemaitiškai
pamokslus ir klausė žmonių išpažinimo nusidėjimų. Pamatęs artojus
ne visai tegebant eiti prie kunigų dėl išpažinusiam griekus ką
ne ką dalyti. Tokiu būdu pas save minias patraukė. Žmones, sugrįžtančius
į katalikų tikėjimą, priimdinėjo ir dirmavojo, o stabmeldžius,
į Kristų įtikėjusius, krikštijo ir mokė (Ten pat. P. 89 90).
Įsidėjimai, kilę iš stabmeldiško
tikėjimo
Nuo senų gadynių lig mūsų amžiaus
šv. Jono naktį jaunuomenė gebėjo susieiti į artimus beržynus ar
ąžuolynus. Sukurdavo didžią ugnį, vienas antras vaikinas, kankles
ar skripkas atsinešęs, pradėjo skambinti. Apsukui ugnies šokti
suniko. Pailsę susėdo pas ugnį, gėrė pokarčiui alų. Turtingosios
tėvynaitės atsinešdavo ne vien kokius zamalakus, bet dar pridrėbtus
bliūdelius varškėtų kleckų, šiltų, vos kuo išvirtų. Ne viena tarnaujanti
mergelė bevelijo keletą dienų nevalgyti, bile, į vakarines eidama,
gautų nuo gaspadinės sūrelį su papenčiu kepaišiu.
Tą pačią naktį mėnesienoj žmones eidavo paparčio žiedo ieškoti,
tikėdami, jog radusysis patampa dideliai bukliu, gali kiaurai
matyti, kame yra žemėj pinigai užkasti, akies mirksny pažinti
visas raganas ir persikelti iš vienos vietos į kitą.
Velykų pirmadienį jaunuomenė, anksti kėlusi, laistė vandeniu,
tebgaulinčiuosius arba, ištraukusi iš patalo, nešė į upelį ir
būtinai nuneštąjį mirkė.
Pirmojoj po Velykų seredoj nė vienas ūkininkas senovėj nė pirštu
piršto nekeitė, nes tarės per šventinimą užlaikysiąs javus savo
nuo perkūnijos ir krušų. Tos dienos ir ligšiolei tebsivadina ledų
dienomis, nuo to atminimas deivės Liados.
Kožną metą ūkininkai, pirmą sykį išgirdę perkūniją griaunant,
senovėj puldavo ant veido ir kūlį vartaliodavo, melsdami dievo
Perkūno, kad kutintų derlius javus ir užlaikytų per vasarą nuo
krušų.
Žmonės, išgirdę varną ant stogo kriokiant, numanė spėriai tame
bute vieną mirsiant. Namiškiams neužspaudus numirėlio blakstienų,
žmonės, atėję į būdynę, sako: išveizės dar du.
Motinos gebėjo apdrožti slenkstį ir sienos keturiose namo kertėse,
paskiau, pasėmusios į šukę pikšnių, įmesdavo skiedras ir smilkydavo
savo sergančius vaikus. Taip darė vildamos pagalbą gausančios
nuo Slenkstinio ir kitų namiškių dievaičių, kurie esą kertėse
gyveno.
1838 m. Kražių parapijoj toks atvejis žinomas. Išvydę lekiant
oru pagal netoli žemės ugnį, sako dievaitį kauką nešant grūdus
į mylimuosius namus arba tinkamojo ūkininko. Regėdami ant žemės
ugnį, sako pinigus degant.
Nakties būvy radę nuplukusius arklius, sako deive Laumę jodžius,
o kad nebjodytų, pakabina kūtėj nušautą šarką. Ta laume dažnai
yra vaikiukai, katrie užvis subatos vakarais kur ne kur geba jodyti.
Brėkštant neleidžiama moteriškėms drabužių skalbti sakydami tuomet
laumes skalbiantis (Ten pat. P. 335 338).
Įsidėjimai, kilę iš nesuprasto
krikščioniško tikėjimo
Verbų nedėlioj jauni žmonės kits
kitą raižydavo pašvęstais karklais arba žilvičiais, linkėdami
tarsi laimingo sulaukimo ateinančių Velykų. Per Velykas jaunuomenė
skrajojo nuo buto iki buto, dažytus kiaušius rinkdama.
Žmonės datyrę nuo kitų daugel neteisybių, o negalėdami kitaip
atmonyti, neša į Kretingą muštinį, kad bernardinas prie šv. Antano
mišias atlaikytų. Taip daro vildamos neprietelių, mišias atlaikius,
susirgsiant ir mirsiant, neturtingi užmoka savo klebonui, kad
lieptų skambinti varpais, arba zvanyti, pririša prie varpo širdies
strikelį, vildamos trumpame laike zvanysiant po mirusio jo neprieteliaus
arba sutrauksiant ligai it virvėmis.
Įsirgę nemokyti žmonės neina pas tikrus gydytojus, bet skuba pas
makliorius apgaudinėtojus, katrie, nieko nenumanydami apie ligas,
sakos sumanantys gydyti. Kiti dar įsirgę siunčia į Prūsus ar į
Kuršą pas žynius ir burtininkus teirautis, ar išgis, ir kokios
geliuotų žolės.
1752 m. dideliai įsirgęs kunigas Jokūbas Šmatovyčia išsiuntė į
Prūsus vaikiuką, pavarde Diloba, paklausti žynio, ar besikels
iš to patalo. Išgirdęs apie tą darbą, kunigas vyskupystės žvalgytojas
apskundė jį konsistoriui, katras pagijusį kunigą užrakino Telšių
klioštioriuj, kad verktų už savo nusidėjimą lig pat amžiaus galo
(Ten pat. P. 339).
Baigiamosios pastabos
Žemaičių vyskupas Motiejus Valančius
savo dviejų tomų darbe Žemaičių vyskupystė, išskirdamas etnografinius
duomenis, vartoja dvejopus šaltinius. Viena jų grupė istorikų
romantikų Teodoro Narbuto ir Alberto Vijūko Kojelavičiaus darbai
Lietuvių tautos istorijos pirmas tomas, skirtas mitologijai,
ir Lietuvos istorija.
T.Narbutas savo Lietuvių tautos istorijos pirmame tome, kaip
ir Žemaičių vyskupas M.Valančius veikale Žemaičių vyskupystė,
naudojasi S.Daukanto, žinomo istoriko romantiko, kuriam greičiausiai
darė įtaką Švietimo epochos veikėjai J.G.Herderis, L.Rėza, Ž.Mišlė,
idėjų veikalo Būdas Žemaičių ir Lietuvos rankraštis.
Kita šaltinių grupė, kuriais naudojosi Žemaičių vyskupas M.Valančius,
labiau patikima. Tai S. Starovolscio Polonia sive status regni
Poloniae descriptio Colonia, 1632, Iohan Lasicius Ponus. De
diid Samagitarum caeterorvmque Sarmatorum et falsorum Christianorum
Basileae, 1615, Sebastiano Miunsterio Cosmographia universa
1559 VI libri, Annvae litterae Societatis Jesu anni 1612 ad patres
et fratres eiusdem Societatis Lugduni, 1618 ir Acta quartae Synudus
Samogitiensis.
Gintautas EREMINAS,
istorikas
© 2003 "XXI amžius"