Krikščioniškosios Europos
laisvės ir vienybės gynėjas
|
Palaimintasis
kun. Markas dAvianas |
Pamokslininko charizmos
atradimas
Gimęs Aviano vietovėje, tuometėje
Venecijos respublikoje, 1631 m. lapkričio 17 d. buvo pakrikštytas
Karlo Domeniko vardu. Jo tėvai - pasiturintys katalikai miestiečiai
Paskualė ir Roza Kristoforiai vėliau susilaukė dar dešimties vaikų.
Tėvai rūpinosi vyriausiajam sūnui, kuris ankstyvoje jaunystėje
rodė ypatingą misijinį įkarštį, suteikti tinkamą religinį ir kultūrinį
pasirengimą, todėl 1643 metais išsiuntė mokytis į Giorco jėzuitų
kolegiją.
Tuometinės aštrios kovos tarp Venecijos respublikos ir Osmanų
turkų imperijos agresyviosios kariuomenės jaunuoliui pažadino
didvyriškų žygių troškimą. Septyniolikmetis Markas Domenikas apleidžia
Giorco kolegiją ir išvyksta į mūšių apimtą sritį, norėdamas savo
krauju ginti krikščioniškąjį tikėjimą. Tačiau po keleto kelionės
dienų, išsekęs ir alkanas, pasibeldžia į Kapodistrijos kapucinų
vienuolyno vartus. Jį priglaudę, pamaitinę ir nuraminę vienuoliai
patarė sugrįžti į gimtinę, kur jis kitaip galėtų panaudoti savuosius
talentus.
Šis susitikimas su Kapodistrijos kapucinais jam buvo lemtingas,
nes gautos malonės šviesa padėjo atverti tikrąjį dvasinį pašaukimą.
Tvirtai apsisprendęs, 1648 metais jaunuolis įstoja į kapucinų
noviciatą Koneljane ir po metų, 1649 m. lapkričio 21 d., duoda
vienuolinius įžadus, prisiimdamas vienuolinį Marko dAviano (Morkaus
iš Aviano) vardą. Toliau tęsia teologijos studijas, kurias baigęs,
1655 m. rugsėjo 18 d. gauna kunigo šventimus. Gyvendamas Koneljano
bendruomenėje, pasižymėjo pamaldumu, klusnumu, kuklumu, o tuo
pat metu ir uoliu vienuolijos regulos ir kitų nuostatų vykdymu.
Ši vidinė drausmė ir maldos gyvenimas M.dAvianui padėjo atrasti
savąją didžiojo pamokslininko charizmą ir nuo 1664 metų jis visą
savo energiją skiria apaštalavimui bei Dievo žodžio skelbimui,
keliaudamas per Italiją, Vokietiją, Austriją, Šveicariją, Prancūziją,
Belgiją, Olandiją, Bohemiją, Vengriją, Slovėniją. Į jo vadovaujamas
rekolekcijas, ypač liturginiais Advento ir Gavėnios laikotarpiais,
susirinkdavo didžiulės dešimčių tūkstančių žmonių minios. Pamokslininkas
ragino klausytojus stiprinti tikėjimą, praktikuoti nuoseklų krikščionišką
gyvenimą, gailestį už nuodėmes ir prasmingą atgailą.
1676 m. rugsėjo 18 d. įvykis atskleidė dar vieną kapucino gebėjimą,
susilaukusį dar didesnio populiarumo visoje Europoje. Tą dieną
jis buvo pakviestas į San Prosdocimo vienuolyną Paduvoje. Ten
per jo maldas ir palaiminimus vienuolė sesuo Vinčensa Franreskoni,
kuri jau 13 metų sunkiai sirgo ir buvo prikaustyta prie patalo,
staiga pasijuto sveika. Vėliau palaimintojo M.dAviano dalyvavimu
įvyko dar daugiau stebuklingų išgijimų, kurie pažadino naujus
atsivertimus.
Laukiamas svečias valdovų
rūmuose
Išgarsėjęs tėvas Markas tapo
laukiamu svečiu Europos valdovų rūmuose, kur buvo prašoma jo pamokslų
ir dvasinių patarimų. Savo dvasiniu tėvu ir slaptųjų reikalų
patikėtiniu jį laikė tiek Ispanijos karalius Karlas II ir Lenkijos
karalius Janas Sobieskis, tiek Lotaringijos hercogas Karolis ir
Bavarijos kunigaikštis Maksimilijonas Emanuelis, taip pat kitų
feodalinių valdų, kurių tuometinėje susiskaldžiusioje Europoje
buvo daugybė. Beje, palaimintasis M.dAvianas niekada nepiktnaudžiavo
turėta įtaka pasaulio galingiesiems ir visuomet nuosekliai atstovavo
Bažnyčios interesams, savo veikloje susilaukdavo didelio Romos
įvertinimo ir paskatinimo.
Ypatingą reikšmę šiuo atžvilgiu turėjo jo draugystė ir artimi
ryšiai su Habsburgų dinastijos valdytos Austrijos (tuomet vadintos
Šventosios Romos imperija) valdovu Leopoldu I. Nuo pat pirmojo
jų susitikimo Lince 1680 metais iki pat tėvo Marko mirties jis
buvo tikruoju Leopoldo draugu, patarėju, dvasiniu vadovu ir patikėtiniu
visuose svarbiuose imperatoriaus reikaluose, ar jie turėtų asmeninį
ir šeimyninį, ar politinį, ekonominį ir karinį pobūdį. Kaip nurodoma
Vatikane paskelbtoje naujojo palaimintojo biografijoje, abiejų
tų asmenybių charakteriai ypatingu būdu vienas kitą labai papildė.
Būdamas neryžtingu ir nuolat abejojančiu žmogumi, imperatorius
Leopoldas M.dAviano asmenyje sutiko stiprų ir aiškių nuostatų
draugą, kuriuo bet kada galėjo pasitikėti ir rasti tvirtą dvasinę
atramą.
Tai buvo sudėtingas ir sunkus metas Europai, nes dėl didelio politinio
ir religinio susiskaldymo žemyno vienybė buvo suirusi ir tuo pasinaudojusi
Osmanų musulmoniškoji imperija išvystė stambaus masto ekspansiją.
Užėmusi didžiąją dalį pietrytinės Europos ir netgi Vengriją, ji
kėsinosi pajungti kitas krikščioniškąsias žemyno sritis. Suvokdamas
visą iškilusį pavojų, popiežius Inocentas XI karui su turkais
savo legatu paskyrė kaip tik įtakingąjį kapuciną tėvą M.dAvianą,
kuris, pasinaudodamas savo ryšiais su imperatoriumi Leopoldu ir
kitais Europos šalių monarchais, bandytų pasiekti jų vieningumą
ir taip pat savo oratoriniais gebėjimais padrąsintų krikščionių
karius ryžtingai kovai prieš agresorių.
Lemtingasis mūšis dėl Vienos su imperijos sostinę apsiautusia
turkų kariuomene įvyko 1683 m. rugsėjo 12 d. Prieš jo pradžią
ugninga kalba, po šv. Mišių aukos Kalenbergo mūšio lauko koplyčioje,
į karo vadus ir kovotojus kreipėsi kunigas M.dAvianas. Tokio
dvasingo pamokslo paskatinti (legenda sako, kad pats kapucinas,
iškėlęs kryžių, vedė karius į mūšį), krikščionių kariai kovėsi
drąsiai ir ryžtingai, pasiekdami visišką pergalę. Po šios pergalės
tėvas Markas tapo kariuomenei savotišku talismanu, ir imperatorius
Leopoldas taip pat patikėjo, kad jį veda dieviškasis įkvėpimas.
Karinis strategas ir
diplomatas
Mūšis dėl Vienos buvo lemtingas,
nes iki jo krikščioniškoji Europa buvo Osmanų imperijos ekspansionizmo
atžvilgiu užėmusi gynybines pozicijas, tačiau po 1683 metų perėjo
į strateginį puolimą. 1686 m. rugsėjo 2 d. buvo išvaduotas Budapeštas
ir 1688-ųjų rugsėjo 6 d. turkai pasidavė Belgrade. Visoje šioje
karinėje kampanijoje tiek kaip krikščionių karių karštas įkvėpėjas,
tiek kaip aktyvus diplomatas, vienydamas Europos valdovus bendram
reikalui, aktyviai veikė Popiežiaus legatas M.dAvianas.
Tai buvo nelengva užduotis, ypač diplomatinėje srityje, nes nedorojo
karaliaus Liudviko XIV valdoma Prancūzija tiek iš nepalankumo
Popiežiui (vadinamoji galikonybės problema), tiek dėl ginčų su
pagrindine varžove Habsburgų dinastija (Ispanijos paveldo klausimais)
iš esmės rėmė turkus. M.dAviano pastangomis 1684 metais tarp
Liudviko XIV ir imperatoriaus Leopoldo I buvo sudaryta vadinamoji
Regensburgo paliaubų sutartis, kas leido Austrijai bent laikinai
sutelkti dėmesį karui su osmanų pajėgomis. Įtakingajam kapucinui
karštai raginant katalikų valdovus vieningai ginti tikėjimą
nuo turkų musulmonų antplūdžio, jaunieji aristokratai iš visos
Europos su savo kariais stojo į imperatoriaus Leopoldo pusę, ir
taip jis galėjo išspręsti karinio kontingento stygiaus problemas.
Ne mažesnė problema buvo finansų sukaupimas didžiulei kariuomenei
išlaikyti, taip pat tiekimo organizavimas plačiajam frontui, nusidriekusiam
per visą pietrytinę Europą. Tėvas Markas matė visą tuometės austrų
biurokratijos aplaidumą ir nevengė griežtų komentarų jos atžvilgiu.
Imperatorius Leopoldas, atsižvelgdamas į patarimus, darė kai kuriuos
potvarkius, tačiau jie buvo nepakankami. M.dAvianui pranešus
į Romą, kad finansinių išteklių trūkumas lieka didelis, popiežius
Inocentas XI 1685 metais paskelbė piniginės rinkliavos visoje
Europoje iniciatyvą kovai prieš turkus finansuoti.
Suprasdamas karinės strategijos reikšmę, nuolat būdamas mūšių
laukuose, tėvas Markas taip pat matė austrų karinio vadovavimo
operacijoms trūkumus. Savo turima įtaka imperatoriui Leopoldui
jam pavyko įtikinti, kad kariuomenės vadovavimas būtų perduotas
patiems žymiausiems vokiečių aristokratams - Lotaringijos hercogui
Karoliui, Bavarijos vyriausiajam kunigaikščiui Maksimilionui Emanueliui
ir Badeno markgrafui Liudvikui, kurie sugebėjo karius sutelkti
svarbiausiems mūšiams ir juos laimėti. Visur šiose kovose karius
ir jų vadus lydėjo ir aktyvia sielovada palaikė pats kapucinas
M.dAvianas, kurį galima laikyti savo laikotarpio didžiuoju kariuomenės
kapelionu.
Pagarba Vienos išlaisvinimo
įkvėpėjui
Kaip žinoma, tuomet, XVII amžiuje,
pietryčių Europa vis dėlto nebuvo galutinai išvaduota iš turkų
jungo, nes per dideli buvo susiskaldžiusių feodalinių valdovų
tarpusavio nesutarimai ir daugelis kilmingų aristokratų buvo pasirengę
kovoti su islamo agresoriais tik tada, kai pavojus beldėsi į jų
pačių duris. Austrijos valdančiose viršūnėse tuomet vyko ginčai
tarp vadinamosios Vakarų partijos, kuri siekė kovos su Prancūzija
dėl Habsburgams priklausiusios Ispanijos karūnos išlaikymo, ir
Rytų partijos, kuri telkė dėmesį į karą su Turkija bei politinę
imperijos ateitį matė pietryčių Europoje. Dėl asmeninių šeimos
interesų imperatorius Leopoldas vėliau nepaklausė M.dAviano,
karšto Rytų partijos rėmėjo, patarimo ir įsivėlė į kovą dviem
frontais (su Prancūzija ir Turkija), ir tai susilpnino Austrijos
pajėgumą.
Žinoma, bažnytiniame kapucino kunigo M.dAviano įvertinime pirmiausia
iškeliama ne tik jo, kaip karinio stratego ir talentingo diplomato,
veikla, bet jo minėtas apaštalavimas vienuolijos įkūrėjo šv. Pranciškaus
Asyžiečio dvasia. Pažymėtinas vienuolio ypatingas pamaldumas Dievo
Motinai: kai 1697 metų pavasarį Vienai iškilo nauja turkų įsiveržimo
grėsmė, jis pasirūpino, kad į Austrijos sostinę iš rytinės Vengrijos
Pioso vietovės būtų perkeltas stebuklingasis Dievo Motinos paveikslas,
žinomas Maria pocs ikonos vardu. Šis paveikslas didelėmis procesijomis
buvo lydimas pagarbinimui po įvairias Vienos bažnyčias, kol galutinai
rado vietą centrinėje Šv. Stepono katedroje, pradėdamas iki šiol
neišblėsusio austrų tautos pamaldumo Dievo Motinai laikotarpį.
1699-ųjų gegužę M.dAvianas paskutinį, keturioliktąjį, kartą atvyko
į imperijos sostinę. Buvo aiškiai matyti, kad jo sveikata ypač
susilpnėjusi, todėl savo aktyvią sielovadinę bei politinę veiklą
jau buvo priverstas nutraukti. Tų metų rugpjūčio pradžioje jį
Vienos kapucinų vienuolyne dar kartą aplankė imperatoriaus šeima
ir kitos svarbios šalies asmenybės. Visiems buvo matyti, kad garsiojo
sielovadininko žemiškasis gyvenimas artėja į pabaigą. Rugpjūčio
12 dieną apaštališkasis nuncijus perdavė jam asmeninį popiežiaus
Inocento XII palaiminimą. Priėmęs Ligonio sakramentą ir atnaujinęs
vienuolinius įžadus, dalyvaujant imperatoriui Leopoldui I ir jo
žmonai Eleonorai, 1699 m. rugpjūčio 13 d. atsisveikino su šiuo
pasauliu, rankose tvirtai laikydamas kryžių.
Didžiulės žmonių minios ėjo paskutinį kartą atsisveikinti su jau
pašarvotu tėvu Marku. Rugpjūčio 17 dieną imperatorius jam surengė
iškilmingas laidotuves ir davė nurodymą palaikus perkelti į imperatoriškos
šeimos kriptą. Leopoldas I taip pat rūpinosi, kad būtų pradėtas
M.dAviano kanonizacijos bylos tyrimas. Tuo pagrindu po ketverių
metų tėvo Marko palaikai buvo perkelti į Vienos kapucinų bažnyčios
koplyčią, kur ilsisi iki šiol. 1935 metais tuometis Vienos arkivyskupas
kardinolas Teodoras Iniceris pašventino jam pastatytą monumentalų
paminklą, kurio papėdėje matyti paties imperatoriaus savo bičiuliui
ir dvasiniam vadovui M.dAvianui sukurtas antkapinis įrašas: Vienos
išlaisvinimo siela (Die Seele der Befreiung Wiens).
Dvasinio palikimo istorinis
vertinimas
Kalbant apie Atvelykio sekmadienį
beatifikuoto kapucino kunigo dvasinį palikimą, svarbu pabrėžti,
jog M.dAviano paskelbimas Bažnyčios palaimintuoju nebuvo koks
nors prieš islamą ar Turkiją nukreiptas aktas. Dėl to, kad po
2001 m. rugsėjo 11-osios pastebima tam tikra įtampa Vakarų civilizacijos
ir islamo tarpusavio santykiuose, reikia prisiminti, jog popiežius
Jonas Paulius II ir visa Bažnyčia griežtai atmeta bet kokias antiislamistines
apraiškas. Šventojo Tėvo tvirtas nusistatymas prieš karą Irake
ir kitus konfliktus Artimuosiuose Rytuose aiškiai pabrėžia politinio,
kultūrinio ir tarpreliginio dialogų poreikį.
Vienos kapucinai neseniai paskelbtame pareiškime taip pat pabrėžė,
jog jų didžiojo brolio M.dAviano paskelbimą palaimintuoju reikia
vertinti istoriniu aspektu. Prieš daugiau kaip 300 metų vykęs
išsivadavimas iš osmanų ekspansijos mirtinos grėsmės buvo to
momento neatidėliotinas būtinumas, svarbi sąlyga patvariai taikai
laisvės sąlygomis Europoje. Šiandien laikai yra visiškai kiti,
daugiau turkai nebėra mūsų priešai ir netgi sprendžiamas Turkijos
priėmimo į Europos Sąjungą klausimas.
Pokalbyje su italų žurnalistais dabartinis Vienos arkivyskupas
kardinolas Christofas Šionbornas irgi perspėjo, kad M.dAviano
beatifikavimas nebūtų panaudojamas politiniams tikslams. Jis pabrėžė,
kad tėvas Markas neturėjo jokio fanatizmo ar religinės neapykantos
musulmonams. Pažymėtina, kad, 1688 metais užėmus Belgradą, kariuomenę
lydėjęs tėvas Markas dėjo pastangas, jog būtų išgelbėta pasidavusios
turkų įgulos karių gyvybė. Jis tuo klausimu specialiai pasiuntė
laišką imperatoriui Leopoldui I, pabrėždamas, kad turkai musulmonai
taip pat yra Dievo vaikai ir jų reikia pasigailėti. Taip pat
jis gynė Budapešto (tuomet šis miestas vadintas Buda) ir Venecijos
žydus nuo neteisingų kaltinimų ir plėšikavimo.
Žinoma, palaimintasis M.dAvianas buvo savo laikotarpio vaikas,
kada demokratijos siena tarp religijų ir konfesijų buvo labai
ryški ir apie ekumenizmą ar tiesioginį tarpreliginį dialogą dar
nebuvo galima kalbėti šiuolaikiniu to proceso supratimu. Tarpreliginis
apsikeitimas ir bendravimas vyko daugiau komercijos, filosofijos,
mokslo ir kultūros lygmenyse. Tėvas Markas savo garsiuosiuose
pamoksluose įsiliejo į tuometinę kontrreformaciją, tačiau teigiamai
vertino protestantų gilias Šventojo Rašto studijas ir siekė katalikų
bei protestantų feodalinių valdovų susitaikymo Vidurio Europoje.
Į turkų musulmonų ekspansiją jis taip pat daugiau žvelgė ne iš
politinių, bet iš religijos pozicijų, vadindamas tai krikščionių
nutolimo nuo tikėjimo ir nuodėmingumo pasekme. Tai, ko gero, aktualu
ir šiandien, matant islamo stiprėjimą Europos krikščionių sekuliarizmo
akivaizdoje.
Be abejonės, palaimintojo tėvo Marko darbai lieka svarbiu įnašu
stiprinant krikščioniškąjį europiečių tapatumą, kontinento vienybę
krikščionybės dvasiniame audinyje. Juk būtent dabartiniame integracijos
kelyje kalbama apie Europos sielos paiešką, kuri remtųsi krikščioniškosiomis
šaknimis ir Evangelijos vertybėmis - taika, teisingumu, laisve
ir solidarumu. Šis pamaldusis keliauninkas Europos keliais savo
drąsaus pamokymo, lydimo kitų pastangų, dėka buvo tikruoju dvasinio
atsinaujinimo pažangos centru, - kalbėjo beatifikacijos iškilmių
homilijoje popiežius Jonas Paulius II. - Palaimintasis Markas
dAvianas primena Europos žemynui, kuris pastaruoju metu atsiveria
naujoms bendradarbiavimo perspektyvoms, kad jo vienybė bus stipresnė,
jeigu remsis bendromis krikščioniškomis šaknimis.
Mindaugas BUIKA
© 2003 "XXI amžius"