Knyga Broliai Juškos
ir jos autorius
Dabar kone kiekvienas mokslininkas,
apgynęs disertaciją, per dvejus trejus metus ją papildo nauja
medžiaga ir išleidžia atskira knyga. Dažniausiai autoriui už tai
suteikiamas docento vardas, o skaitytojas praplečia savo akiratį
iš tos mokslo srities, kuri jį labiausiai domina. Kitaip atsitiko
su dr. Antano Mockaus (1918-1995) disertacija.
Daugiavaikės žemaičių šeimos (Krioklių k., Papilės vls.) ketvirtasis
vaikas tapo žymiu žmogumi, visą gyvenimą paskyrusiu Lietuvos kultūrai:
tautosakininkas, pedagogas, dainų švenčių tvarkdarys, ilgametis
Pedagogikos instituto vicedirektorius. Kone du dešimtmečius su
šiuo žmogumi teko dirbti po vienu stogu. Todėl visiškai pritariu
jo aštuoniasdešimtmečiui skirtos knygos rengėjų pastebėjimams:
Visos darbo sritys tai be galo darbštaus, valingo Lietuvos
patrioto, tvirto žemaičio, okupacijos metų lituanisto ir pedagogo
siekimas dirbti tai, kas svarbiausia, ten, kur įmanoma, nepalūžti
pačiam, paremti, paskatinti kitus.
A.Mockus pirmosios Vilniaus universiteto pokario lituanistų
laidos absolventas. 1949 metais visose srityse trūko kvalifikuotų
darbuotojų vieni pasitraukę į užsienį, kiti Sibiro gulaguose.
A.Mockus tęsė studijas Universiteto aspirantūroje, priimamas dirbti
į Lietuvių kalbos ir literatūros institutą, 1953 metais paskiriamas
besikuriančio Tautosakos sektoriaus vadovu.
A.Mockus disertacijai pasirinko sovietmečiu nepopuliarią, bet
mažai tyrinėtą ir lietuvių kultūrai itin svarbią temą: Broliai
A.ir J.Juškos lietuvių liaudies dainų rinkėjai ir leidėjai.
Vadovaujant prof. Vincui MykolaičiuiPutinui, disertaciją apsigynė
1956 metais. Kadangi darbas atliktas sąžiningai ir kruopščiai
išvažinėti ir išvaikščioti pedagogo ir kalbininko Jono Juškos
(1815-1886) bei kunigo, tautosakininko, etnografo, kalbininko
Antano Juškos (1819-1880) keliai, daug laiko praleista archyvuose
buvo siūlyta disertaciją parengti spaudai ir išleisti. Tačiau
skaitytojus ši studija pasiekė tik šiais metais, praėjus keturiasdešimt
septyneriems metams nuo gynimo ir aštuoneriems metams nuo autoriaus
mirties.
Brolių Juškų asmenybės A.Mockų domino iki pat jo gyvenimo pabaigos.
Rašydamas disertaciją, jis 1954 metais parengė spaudai ir išleido
A.Juškos Lietuviškas dainas (trys tomai), parašė platų įžanginį
straipsnį, o 1955 metais Lietuviškas svotbines dainas (du
tomai). Žinodamas tuomečio Lietuvių kalbos ir literatūros instituto
direktoriaus Kosto Korsako skeptišką požiūrį į tautosaką, A.Mockus
ne tik nepakvietė direktoriaus būti šių darbų formaliu bendraautoriumi,
kaip anuomet buvo įprasta, bet netgi leidimo neprašė. Institute
buvo surengtas parodomasis A.Mockaus veiklos svarstymas, dalyvaujant
LKP CK, Mokslų akademijos, Aukštojo ir specialiojo vidurinio mokslo
ministerijos, instituto partinės ir profsąjungos organizacijos
atstovams
kaltino visi, kas tik norėjo įsiteikti tuometės ideologijos
atstovams. Sprendimas nulemtas iš anksto A.Mockus netinka vadovauti
Tautosakos sektoriui. Kaip prisiminimuose rašo Kazys Grigas, kaltinamasis
savo projektų perspektyvumą įrodinėjo labai atkakliai, aiškino,
kad rezultatai būtų geri, jei jam būtų leista laisvai veikti.
Visus kaltinimus atmetė, nesitraukdamas nė per žingsnį
Stebėjausi
Antano užsispyrimu, jo valios tvirtumu. Išeidamas iš salės, jis
neatrodė sugniužęs. Knygos Broliai Juškos: lietuvių liaudies
dainų rinkėjai ir leidėjai parengėjas prof. Stasys Skrodenis
rašo: Tada, ką tik baigęs Vilniaus universitetą, nesusigaudžiau
tose peripetijose, tačiau Mockaus pavardė buvo beveik neminima,
o jei kas užsimindavo, tai tik neigiamai.
1959 metais A.Mockus pradėjo dirbti besikuriančiame Mokyklų mokslinio
tyrimo institute (vėliau Pedagogikos institutas) Meninio auklėjimo
sektoriaus vedėju. Nuo 1960 metų jis direktoriaus pavaduotojas
mokslo reikalams. Direktoriai keitėsi, o jis šiame poste išsilaikė
dvidešimt metų. Šios įstaigos darbuotojų prisiminimai apie jį
tik geri: Imponavo erudicija, kūrybiškumas ir iniciatyvumas.
Tai buvo veržlus, ieškantis, nerimstantis žmogus, tikras idėjų
generatorius. Be to, negalima buvo nepastebėti ir jį puošusių
moralinių savybių principingumo ir geranoriškumo, stropumo ir
subtilaus takto
Jo veikla direktoriaus pavaduotojo poste pranoko
paprastą pareigų vykdymą (Adelė Darginavičienė). Antanas Mockus
buvo tiesiog šaknimis įaugęs į PMTI kolektyvą, labai aktyviai
įsitraukęs į jo veiklą, dirbo negailėdamas nei jėgų, nei laiko.
Visų darbuotojų buvo labai gerbiamas Institutas jam buvo antrieji
namai (Vladas Rajeckas). Šviesaus, darbštaus, pareigingo, plačių
užmojų A.Mockaus veikla daug davė PMTI suklestėjimui ir pedagogikos
mokslo brandai (Juozas Parnarauskas). Į mūsų sektoriaus renginius
dažniausiai ateidavo A.Mockus. Ir mes jo nuoširdžiai laukdavome,
nes mums visiems patikdavo neformalus, nepaviršutiniškas požiūris
į mokslinį tiriamąjį darbą. Dalyvaujant A.Mockui, galėdavome ne
tik be baimės pateikti mokslinio darbo ataskaitas, bet ir visiškai
atsiversti: išsakyti savo problemas, abejones ar rūpesčius. Jis
visada sugebėdavo mus išklausyti, įsigilinti į tai, kas mums daugiausia
rūpėjo ir paskatinti naujesnes iniciatyvas ar jų įžvalgas (Vanda
Aramavičiūtė). Direktoriaus pavaduotojo A.Mockaus pranešimuose,
pasisakymuose, diskusijose subtiliai buvo skatinama, žadinama
tautinė savimonė, kuri glaudžiai siejosi su muzika, folkloru,
literatūra, istorija. Visa tai buvo perteikiama ir bendrojo lavinimo
mokykloms, nes programos, vadovėliai daugiausia buvo rengiami
institute, aptariami ir svarstomi leidybinėje taryboje, kuriai
ilgus metus vadovavo A.Mockus (Rimantas Kontvainas).
Netenka abejoti, kad disertacijos tekstą parengti spaudai trukdė
laiko stoka. Juk reikėjo ne tik pačiam dirbti mokslinį darbą,
bet ir vadovauti viso instituto moksliniam tiriamajam darbui.
Tačiau buvo dar viena priežastis, A.Mockaus manymu, svarbesnė
už knygos leidimą. (J.Juška, įgijęs aukštąjį pedagoginį išsilavinimą
Charkovo universitete, carinės valdžios metais dirbti Lietuvoje
neturėjo teisės. Paskutinė jo gyvenimo stotelė buvo Kazanė, kur
vienoje gimnazijoje iki pensijos dėstė lotynų kalbą. Be to, intensyviai
rengė spaudai brolio kun. A.Juškos surinktas lietuvių liaudies
dainas. Norėdamas paspartinti šį darbą, 1879 metais į Kazanę atvyko
kun. A.Juška. Tačiau darbavosi neilgai 1880 m. lapkričio 1 d.
mirė, buvo palaidotas Kazanės kapinėse, katalikams skirtoje vietoje.
J.Juška mirė 1886 metais ir buvo palaidotas šalia brolio. Abiejų
kapai paženklinti kryžiais, palaidojimo vieta aptverta dailia
metaline tvorele. 1951 metais, rinkdamas medžiagą disertacijai,
A.Mockus apsilankė Kazanėje, surado Juškų kapą. Suradęs išgyvenau
ne tik džiaugsmą, bet ir liūdesį: kapo tvorelė sulaužyta, stovi
tik vienas J.Juškos paminklas. A.Juškos paminklo nėra. Kiek buvo
įmanoma, patvarkiau tvorelę, - rašo A.Mockus. Tikriausiai, stovėdamas
prie šio niokojamo kapo, jis prisiekė brolių Juškų palaikus parvežti
į Lietuvą. Tas rūpestis truko per keturiasdešimt metų. Sovietmečiu
buvo dedama daug pastangų, tačiau pasiekta nedaug: Totorijos Ministrų
Tarybos nutarimu Juškų kapas įtrauktas į valstybės saugomų kultūros
paminklų sąrašą. Reikalai pajudėjo 1989 metais, šviesų ir viltingą
Atgimimo rudenį. 1990-ųjų spalio pabaigoje brolių Juškų palaikai
buvo parvežti į Vilnių, lapkričio 3 dieną Vilniaus Arkikatedroje
buvo aukotos šv. Mišios. Po to A. ir J.Juškų palaikai buvo vežami
į Veliuoną, kur po iškilmingų pamaldų palaidoti Veliuonos Švč.
M.Marijos Ėmimo į dangų bažnyčios šventoriuje. Dabar kapas atrodo
panašiai kaip Kazanės kapinėse XX a. pradžioje. (Pravertė anuomet
daryta, iki šiol išlikusi Antano Jaroševičiaus nuotrauka).
Išsipildė ilgametė A.Mockaus svajonė tuos du garbingus vyrus palaidoti
Lietuvos žemėje. Be to, 1992 metais Veliuonos vidurinei mokyklai
buvo suteiktas A. ir J.Juškų vardas. Dėl A. ir J.Juškų noro ilsėtis
Lietuvos žemėje išpildymo A.Mockus labai džiaugėsi. Švytinčiu
veidu apie ilgą ir sudėtingą šios kelionės odisėją iš Kazanės
į Vilnių pasakojo PMTI bendradarbių susirinkime, Kultūros baruose
paskelbė straipsnį Brolių Juškų sugrįžimas į Lietuvą.
Po A.Mockaus mirties (1995 02 21) jo kūrybinio palikimo išsaugojimu
ir skelbimu rūpinasi žmona lituanistė Valerija Mockienė. 1998
metais išleista jos ir R.Norkevičienės sudaryta prisiminimų knyga
Antanas Mockus: tautosakininkas, pedagogas, kultūros veikėjas,
šiais metais S.Skrodenio parengta spaudai A.Mockaus disertacija
Broliai Juškos: lietuvių liaudies dainų rinkėjai ir leidėjai.
Ši knyga visuomenei pristatyta kovo pabaigoje Marijos ir Jurgio
Šlapelių name-muziejuje Vilniuje, kur dažnai vyksta turiningi
kultūros vakarai.
Verčiu puslapį po puslapio. Atsiveria plati XIX amžiaus politinio,
kultūrinio, visuomeninio gyvenimo panorama, kurios fone parodoma
brolių Juškų veikla. Antanas Juška yra vienas žymiausių lietuvių
liaudies dainų rinkėjų ne tik XIX a. antrojoje pusėje, bet ir
visoje lietuvių liaudies dainų rinkimo istorijoje. Jis užrašė
apie 7000 dainų tekstų ir 1852 jų melodijas. Ypač svarbu tai,
kad dainų rinkimo srityje jis pateikė daug naujovių, kurios buvo
novatoriškos ano meto lietuvių tautosakos moksle ir turėjo teigiamos
įtakos vėlesniems lietuvių liaudies dainų rinkėjams. Šiek tiek
dainų lietuvių kalbos mokslo reikalui užrašė ir brolis Jonas Juška
Broliai Juškos, padedami rusų mokslininkų, paskelbė žymią dalį
savo surinktų dainų (2772 vienetus). Surinktas dainas rengdamas
ir spausdindamas daug rūpesčio ir pastangų įdėjo Antano brolis
Jonas Juška, daugiau reiškęsis kaip kalbininkas, - skaitome knygoje.
Kun. A.Juška intensyviai dainas ėmė rinkti klebonaudamas Pušalote,
į kurį buvo perkeltas 1855 metais. Užrašinėjo ne tik dainas, bet
ir papročius, patarles, vestuvių apeigas, padavimus ir visa kita,
ką šiandien vadiname etnine kultūra, ir kas anuomet buvo dar gyva
ir ryšku Lietuvos kaime. Klebonas daug laiko praleisdavo kartu
su valstiečiais. Jis būdavo ten, kur šienaujama, kertami rugiai,
kur švenčiamos vestuvės ar krikštynos. Ateidavo kviečiamas ir
nekviečiamas. Taigi dainos ir papročiai užrašyti natūralioje aplinkoje.
Net klausykloje klebonas turėdavęs užrašų knygelę, kurioje pasižymėdavo
įdomesnį penitento žodį ar posakį. Daugiau dainų padainavusias
moteris jis praminė dainų karalienėmis. Ne viena parapijietė
sekmadienį po pamaldų užsukdavo į kleboniją ir pasisiūlydavo dainuoti.
Klebonas ne tik užrašydavęs tekstą ir melodiją, bet ir dar daug
ką: iš ko daina išmokta, kokiomis aplinkybėmis ji dainuojama ir
t.t.
Netrukus pasklido garsas apie klebono darbus. Vyskupas Motiejus
Valančius, 1861 metais vizituodamas vyskupystę, Pušalote užtruko
net keletą dienų. Jis žavėjosi surinkta tautosakine, etnografine
medžiaga ir skatino dirbti toliau. Be to, patarė, kaip galima
greičiau visa, kas surinkta, išleisti, kad nedingtų.
Kitas dainų aruodas buvo Veliuona, kurioje kun. A.Juška darbavosi
1864-1871 metais. Manoma, kad šią parapiją jam specialiai parinko
vyskupas M.Valančius, žinodamas veliuoniečių dainingumą ir senųjų
papročių laikymąsi. Per penketą metų čia užrašyta apie pusšešto
tūkstančio dainų ir vestuvių papročiai, gavę Svotbinės rėdos
pavadinimą.
1951 metais knygos autoriui A.Mockui veliuoniečiai pasakojo tai,
ką buvo girdėję iš savo tėvų ir senelių. Kun. A.Juška mokėjęs
gražiai bendrauti su žmonėmis, buvo jų mylimas. Kunigą dominęs
visas žmonių gyvenimas buitis (drabužiai, valgiai, įranga),
dvasinės kūrybos turtai dainos, šokiai, žaidimai, papročiai
Pastebėjęs, kad žmonės mėgsta pajuokauti, stengdavosi prisiderinti
prie jų skonio: krėsdavo išdaigas vestuvėse, šiaip apsilankęs
Nesipuošdavęs, neturėjęs gerų drabužių. Pas žmones kartais ateidavęs
apsiavęs gražiomis vyžomis. Neturėjęs ir pinigų, nes, sutikęs
neturtingą, atiduodavęs paskutinį rublį. Buvęs linksmas, išdaigininkas,
dainininkas, blaivus, draugiškas. Žmonės jį mėgę, eidavę pas jį
pasitarti. Knygos autorius daro išvadą: A.Juškos didžiulis nuopelnas,
kad jis savo gyventu laiku tokią daugybę dainų užrašė Veliuonoje
ir jos apylinkėse. A.Juška savo dainų rinkiniais ir Svotbine
rėda, kurių leidimu rūpinosi brolis Jonas, įamžino veliuoniečius
ir jų dvasinės kūrybos lobius paliko lietuvių tautos kultūros
istorijai. A.Juškos Veliuonoje gyventas laikotarpis jo gyvenime
buvo pats produktyviausias, reikšmingas jam pačiam ir veliuoniečiams.
Jie pagerbė A.Jušką 1936 metais, pavadindami gatvę, kurioje jis
gyveno, A.Juškos vardu. Todėl iš Kazanės parvežtų brolių Juškų
palaikai palaidoti Veliuonoje.
Visos knygos skyrius pasakoja lietuvių liaudies dainų leidimo
istoriją sunkiais carizmo priespaudos metais, kai buvo uždrausta
spauda lotyniškais rašmenimis. Šioje istorijoje svarbiausias vaidmuo
teko J.Juškai. Jam talkininkavo Rusijoje dirbę mokslininkai prof.
J.Boduenas de Kurtenė, akad. G.Grotas, akad. I.Sreznevskis ir
kt. Apie šį nepaprastą reiškinį, kaip Juškų rinkiniai, apimtimi
didžiausi visoje lietuvių liaudies dainų literatūroje, pasiekė
Lietuvą originalo kalba, plačiau sužinosime skaitydami A.Mockaus
knygą Broliai Juškos. Ji bus įdomi kiekvienam, besidominčiam
mūsų tautos kultūra.
Aldona KAČERAUSKIENĖ
© 2003 "XXI amžius"