Šaunus Auksinio Sakalo
skrydis
Mylėkime gimtąją žemę
- mūsų Tėvynę
Vytautas AŽUŠILIS
Neseniai skaitytojus pasiekė
prof. dr. Vytauto Ažušilio keturių tomų epinis kūrinys Auksinis
Sakalas. Jį parašė ne profesionalas rašytojas, bet mokslininkas
ekonomistas, gamtos apdovanotas puikia atmintimi, nepaprastu darbštumu
ir rašytojo talentu. Žodyje skaitytojui romano rašymą autorius
aiškina taip: (
) Romano tikslas papasakoti būsimoms kartoms
apie vieno iš kitų niekuo neišsiskiriančio Rytų Lietuvos kaimo,
patekusio į okupacijų gniaužtus, žmonių likimus. Tikiuosi nors
mažu trupinėliu būsiu prisidėjęs prie atminties išsaugojimo.
Tas vienas Vilnijos kaimas tai autoriaus gimtasis Pašaminės
kaimas, romane pavadintas Eglyne. Nesant profesionaliu rašytoju,
reikėjo nepaprasto pasitikėjimo savo jėgomis, imantis tokio didžiulio
darbo.
Imponuoja romano autoriaus epinis užmojis, išmonė, sugebėjimas
valdyti daugybės romano veikėjų charakterius, mąstyseną, elgseną
pilkoje kasdienybėje ir ekstremaliose situacijose, išradingas
romano herojų vedimas autoriaus jiems skirtais gyvenimo keliais.
Verta pagarbos romano veikėjų lūpomis ir elgsena išreikšta autoriaus
asmeninė pilietinė, moralinė ir dorovinė nuostata, tokia reikalinga
nūdienos gyvenime, kada atsiranda reali grėsmė, jog visuomenė
gali nusigręžti nuo amžinųjų vertybių
Žavi romano autoriaus rašymo maniera: rašyti paprastai, bet įtaigiai,
rašyti be pretenzijų į tariamą intelektualumą, rašyti skaitytojui,
kurį autorius gerbia.
Auksinis Sakalas perdėm autobiografinis kūrinys. Rašyti apie
jį keblu todėl, kad neaišku, apie ką rašyti: ar apie romano herojaus
Antano Zlatausko-Auksinio šeimos, ar apie knygos autoriaus tėvo
Anupro Zabarausko-Ažušilio šeimos likimą. Abiejų šeimų idealai,
gyvenimo būdas, kova už teisingumą ir lietuvybę, šviesesnio ir
prasmingesnio gyvenimo paieškos, netgi tų šeimų narių likimai
tapatūs. Autobiografiškumas didžiulė kūrinio vertybė, suteikianti
jam istorinio romano statusą.
Daugeliui vyresnės kartos skaitytojų romanas primins jų pačių
prabėgusius gyvenimus, paženklintus sunkia kova už būvį ir šviesą,
gyvenimus, visų okupantų negailestingai traiškytus. Jaunajai ir
ateities kartoms Auksinis Sakalas išliks sakme apie tėvų ir
protėvių likimus XX a. pirmojoje pusėje kruviniausiame mūsų
tautos istorijos tarpsnyje, kada tėvynės padangėje siautėjo ereliai:
baltasis, juodasis ir dvigalvis, laikinai pasivadinęs komunizmu.
Auksinis Sakalas kol kas vienintelė knyga, kurios autorius
savųjų herojų mąstysena ir elgsena pateikia aiškų mūsų tautos
požiūrį ir visų erelių siaubingus nusikaltimus mūsų tautai ir
žmogiškumui.
Romanas keturių dalių. Pirmoji dalis pavadinta Gimtoji žemė.
Joje aprašomas pavergto Vilnijos krašto Eglynės kaimas. Gamta
sentimentaliai graži, bet gyvenimas rūstus ir skurdus. Jį dar
sunkina tamsumas, pavydas ir kitos žmogiškosios silpnybės. Gyvenimą
nuodija ir okupacinės valdžios politika, pasišovusi sunaikinti
viską, kas dar yra išlikę lietuviška.
Centrinė Eglynės figūra Antanas Zlatauskas-Auksinis, pirmasis
kaime sulietuvinęs savo pavardę, už lietuviškos mokyklos įkūrimą,
vadovavimą Ryto švietimo draugijai, lietuviškų laikraščių prenumeravimą
ir lietuvybės sergėjimą gavęs Smetonos pravardę. Ragavęs šiek
tiek mokslo, Antanas nenori taikstytis su skurdu ir tamsa, kuri
anuo metu kaimo žmogų lydėjo nuo lopšio iki karsto. Jis šviesesnio
ir prasmingesnio gyvenimo siekia ne tik savo šeimai, bet ir visai
kaimo bendruomenei. Dirba Antanas pasiaukojamai, netausodamas
savęs, nesiekdamas sau naudos, svajonėse regėdamas laisvę, laimingą
ir klestinčią Lietuvą.
Antrasis tomas Žemės šauksmas. Anot autoriaus, tikroji žmogaus
laimė pajusti ir suprasti gimtosios žemės šauksmą. Šiame tome
vaizduojami audringi Eglynės kaimo įvykiai trumpu, vos pusmetį
trukusiu nepriklausomybės laikotarpiu ir pirmosios bolševikų okupacijos
metais. Kaime atsirado žmonių, kurie patikėjo šviesaus gyvenimo
iliuzija ir nuėjo tarnauti okupantams. Antanas, visą gyvenimą
troškęs žmonėms gero, tikėjosi,kad naujieji okupantai bus geresni.
Deja, naujajai valdžiai dori žmonės nebuvo reikalingi.
Patyręs siaubingus čekistų kankinimus, Antanas, kaip ir daugybė
tauriausių mūsų tautiečių, kankinio mirtimi žūva kelyje į tremtį.
Likimo draugai palaidojo jį griovyje šalia geležinkelio, minutėlę
parymojo prie supilto kauburėlio, linkėdami nekaltai teroro aukai
svetimoje žemėje išgirsti gimtosios žemės šauksmą
Trečiasis tomas Žemės žaizdos. Antrojo pasaulinio karo baisumai
Eglynę aplenkė. Po patirto sovietinių okupantų teroro dauguma
Eglynės gyventojų vokiečius sutiko kaip išvaduotojus. Deja, netrukus
paaiškėjo, kad ir naujieji okupantai verti ankstesniųjų. Prasidėjo
žydų naikinimas, žiaurios baudžiamosios akcijos už raudonųjų partizanų
diversijas ir vokiečių karių žudymus. Eglynės apylinkių miškuose,
kaip ir visoje Vilnijoje, susikūrė daug raudonųjų partizanų, liaudies
banditais vadintų. Pamiškėje gyvenusiems Auksiniams teko balansuoti
lyg ant skustuvo ašmenų: dieną siaučia vokiečiai, naktį raudonieji
banditai. Įžūlėjant banditams, Eglynės gyventojams teko rinktis:
talkininkauti hitlerininkams, laukti sugrįžtant sovietų ar rinktis
tėvynės gynėjų kelią. Antano vyresnysis sūnus Mindaugas pasirinko
tėvynės gynėjo kelią, grįžus išvaduotojams, įsitraukė į partizanų
gretas. Sakalas, supratęs visų pavergėjų kėslus, rinkosi savąjį
pasipriešinimo kelią.
Trečiasis tomas baigiamas išvaduotojų grįžimu. Eglynės gyventojų
laukė raudonasis teroras.
Ketvirtasis tomas Žemės kraujas. Pavadinimo esmę autorius
aiškina taip: Už Tėvynės laisvę pralietą kraują sugeria žemė.
Tai žemės kraujas.
Vos tik Vilnijoje antrą kartą pasirodė išvaduotojai, Eglynės
vyrai tuoj pat gavo mobilizacinius šaukimus. Kaimo vyrams teko
skubiai apsispręsti: eiti kariauti už Staliną ar stengtis išlaukti
karo pabaigos, tikintis, kad, karui pasibaigus, kils konfliktas
tarp Vakarų sąjungininkų ir sovietų, o Lietuvai pavyks atgauti
laisvę. Jie juk nežinojo, kad nei Jaltos, nei Potsdamo konferencijose
apie Baltijos valstybių laisvę nebuvo net užsiminta.
Į mobilizacinius punktus nuėjo tik vienas kitas vyras. Visi likusieji
laikinaisiais namais pasirinko mišką. Miško broliams vadovauti
ėmėsi narsus, sumanus ir ryžtingas vadas Karijotas (istorinė asmenybė).
Visoje Lietuvoje vyko aršus partizaninis karas, kokio Europoje
anuo metu nebuvo. Tačiau jo tragiška baigtis buvo neišvengiama:
vienui vieniems teko kovoti su galinga jėga, sutraiškiusia Hitlerio
puikybę.
Ketvirtasis tomas baigiamas Karijoto ir jo būrio karių bei daugelio
patriotų didvyriška žūtimi nelygioje kovoje su galingu ir klastingu
priešu. Iš Auksinių šeimos išliko tik Natalija, Antano žmona.
Mindaugas ir jo dvi seserys žuvo, o Sakalas visiems laikams buvo
priverstas pasitraukti iš Eglynės. Paskutinį kartą pažvelgęs į
gimtąjį kaimą, Sakalas išvydo didžiulio gaisro pašvaistę degė
jo gimtasis lizdas. Anuo metu visoje Lietuvoje būta daugybės gaisro
pašvaisčių: degė laisvės gynėjų ir jų rėmėjų namai, degė ištisi
kaimai, degė ir gyvi žmonės
Romanas Auksinis Sakalas tam ir
parašytas, kad didžioji XX amžiaus barbarystė niekad nebūtų užmiršta,
kaip ir ŽEMĖS KRAUJAS, kuriuo persunkta mūsų šventoji žemė.
Pagrindinis romano Auksinis Sakalas herojus Antano jaunėlis
sūnus Sakalas kovų už laisvę, tiesą ir teisingumą simbolis.
Per visus keturis tomus romano autorius sumaniai ir intriguojamai
verpia Sakalo gyvenimo giją, veda jį sudėtingu ir komplikuotu,
siaubingomis netektimis paženklintu ir tėvynės gynėjų krauju permirkusios
gimtosios žemės keliais ir takeliais. Dėl teisybės, tenka priminti,
kad romano autorius Sakalą veda savo paties jaunystėje praeitais
erškėčiuotais keliais, todėl viskas, apie ką rašoma romane, alsuoja
tiesa, artima skaitytojo širdžiai ir stiprina jo dvasią.
V.Ažušilis, parašęs šį įsimintiną epinį kūrinį, pelnytai atsistojo
šalia mūsų literatūros klasikų, rašiusių apie lietuvišką kaimą:
Juozo Paukštelio, Juozo Baltušio, Jono Avyžiaus ir kt. Belieka
palinkėti gerbiamam rašytojui lengvos rankos ir aštrios plunksnos
materializuojant savo talentą naujuose kūriniuose.
Kazys BLAŽEVIČIUS
© 2003 "XXI amžius"