Reikšmingas romanas
Iš lėto tolstantis pokaris garbingas
lietuvių tautos pasipriešinimo kruviniausiai tironijai metas
neišsemiamas šaltinis nemarumo vertai meninei kūrybai.
Geras žmogus, mylimas poetas, atidus eseistas Robertas Keturakis,
visiems ir visada atrandantis gerą žodį, sukūrė savo pirmąjį,
labai originalų, labai reikšmingą meninės prozos kūrinį romaną
Kulka Dievo širdy.
Dievo vardu nedera piktnaudžiauti, todėl skaitytojas nepaliekamas
nežinioje:
stribai užmetė plačpalatkę ant mūkos, kad Dievas
nematytų, kas pakelia prieš Jį dar nenudžiūvusias rankas, ir šaudė
į taikinį
Viena kulka pataikė Jėzui į pačią širdį. Kas galėtų
būti paprasčiau ir stipriau išsakyta šiuo niekingų priešų grupiniu
portretu?
Apmaudu, kad ir dabar, kai bolševikų įpėdiniai postmoderno hedonistai
bando manyje įterpti ardymo, griovimo, naikinimo, išdavystės
nuodus, nežmoniškumo užkratą, stengiasi suskaldyti ir sunaikinti
dieviškumo atpažinimą, ieško būdų, kaip į maldos žodžius, mano
sielos laikomas mišias, įsprausti keiksmą, šlykštynę, abejonių
nuodus įspėjančiai skamba anuomet pasakytos pagrindinio romano
herojaus Gimnazisto mintys.
Tiesa ir didelis menas amžinai aktualūs. Tikrai gražu, stipru,
garbinga tai, apie ką mąsto, kuo gyvena Gimnazistas. Jo mintyse,
jo balse žeminamos ir kankinamos pokario Lietuvos išgyvenimai
ir kančios. Jo žūtis priesakas mums ištesėti. Kovotojo žvaigždė
ideali: Mane galite užmušti, bet mano dvasios nenužudysite.
Garbė būti savimi, išlikti savimi pornografinių parodijų antikūrybiniais
(pastišo) laikais, nes tu stipresnis, nei galvoji
neturi teisės
palūžti
į tave kiti atsirems. Pasaulis aiškus, nes šviesus
ne Gėrį ir blogį suliejanti pilkuma. Kovotojo pasišventimas įgyja
religinį pobūdį, siekia ryšio su Amžinybe, su Dievu.
Tobulybės Poezija Lyrika čia dabar ir amžinai yra tam tikra
rezistencija. Idealizmas amžinas kūrybos ir pažangos šauklys.
Pilkuma kaukė, slapstanti deksnių, markulių niekingą išdavystę.
Šviesoje Tiesa.
Išeivijos laikraščio Lietuvos balsai premijuotas R.Keturakio
romanas taurios sielos jauno kovotojo vidinis monologas išpažintis
Dievo ir tautos akivaizdoje, malda (Viešpatie, padėk man apginti
dieviškumą).
Kada banalėjantis vartotojo mąstymas besuvoks šios šventos maldos
prasmę?
Tautai laisvai, nenugalėtai nenugalimųjų bendruomenei reikia
knygų, kurias ji skaitys lėtai ir atidžiai, tarsi Šventąjį Raštą,
ras atramą, gimtosios, širdy išlaikiusios priegaidės muziką, tūkstantmetės
kalbos lobius.
Romano veiksmas vyksta Lietuvos mieste ir kaime, partizanų stovyklose,
tardymo kabinetuose ir mirtininkų vienutėse, bet visų svarbiausia,
reikšmingiausia tai, kas vyksta Gimnazisto sieloje. Mes lyrikų
tauta. Visas lietuvių menas lyriškas.
Čia kiekvienas žodis, kiekviena frazė Meile ir tobulumo ilgesiu
alsuoja. Ne pergalių džiaugsmu, ne kruvinų kovų vaizdais (kaip
mūsų liaudies dainose), bet raudų, maldų už mirusius didvyrius
jautrumu Lietuva didinga. Didžiosiomis raidėmis išryškinamos miniatiūrų
mozaikos savo poetine galia primena Šarlio Bodlero eilėraščius
proza.
Lakoniškai ir aiškiai, tarsi nejučiomis, perteikta asmenybės dvasinio
pasipriešinimo priespaudai prasmė tampa tarsi jaunų rezistentų
mokymo priemone vadovėliu, šventa knyga tam, kuris nori augti
ir bręsti tėvynės tarnybai. Bevilčiam laikinumui šėlstant (Dabar
tokie laikai, kad turime stovėti ten, kur sunkiausia).
Džiugina autoriaus jautrumas, atidumas žodžiui, jausmui, spalvoms,
kvapams. Jo poetinė patirtis padeda sukurti nepamirštamas charakteristikas,
ištraukti į dienos šviesą tas pragaro juodumo šių urvų (KGB
V.N.) šeimininkes, patvirtinti, kad, pamynęs kito sielą, tik
žiauriai atbuksi, išeitis bus mirtis, pajusti, jog pragaro apsuptis
tokia baisi, kad mūsų maldos nepasiekia Dievo, suprasti, jog
vienišumo kryžius slėgė Kristaus pečius, įžiūrėti, kaip vėlės
švietė negyvybės baltumu. Gilus Laisvės suvokimas viską pasako
apie pagrindinį romano veikėją: Laisvė buvo panaši į sielą
jos neįmanoma atimti, pakeisti kita, patogesne ir sukalbamesne,
neįmanoma sunaikinti! Laisvė yra amžinybės dalis, jis ėjo amžinybėn
nieko nebijodamas ir išdidus
Nors kur kas kraupesni nei F.Kafkos
kūryboje čia šmėkšo milžiniško kalėjimo labirintai, kur ant balto
padėklo sukasi melsvai rožinės žmogaus smegenys. Čia perteikiami
KGB kalėjimo tardymų, kankinimų, gundymų išduoti vaizdai kraupiai
detalūs ir kartu pabrėžtinai lakoniški.
Lietuva žaliosios rūtelės, tūkstantmetės augalijos kultūros
šalis gali džiaugtis ir didžiuotis autoriaus eleginiu atidumu
žodinėje peizažų tapyboje: viksva vilkašiorė su snapučiu užtraukė
pievą, kupstinės švilio salelės, salsvas pelkinio gailio alsavimas.
Kokie gilūs, kokie talpūs aforizmai! Taip ir norisi kartoti, niekad
nepamiršti;
Gyvenimas svarbiausia, o ne mirtis. Yra vertybės, kurių neįveikia
nė pragaras. Atsakomybė šviesiausioji dvasios dalis. Žmogų išduoda
ne kančia, o neviltis. Sunkiausia mintis ir baimė, ir manymas,
kad esi vienas. Gūdžiausia baimės pusė manymas, kad kančia niekada
nesibaigs. Bijo tas, kuris nežino, ką daryti. Patyčios ir užbaigia
virtimo į kiaulėną ciklą.
Koks poetas be vaizdingo žodžių žaismo, be metaforų šviežumo?
Grėsmė stiprėja, kai klastingumo dumsa atidengs gyvatės guogę,
kai prasismelks kerštingas minčių šmelkštimas.
Šios poemos proza dosniai dalija skaitytojui vaizdingus veiksmažodžius:
oras ribuliavo, tirtėjo klyksmas, tursena įkandin, švampė suktinę,
gruzdančią tarp lūpų, juodos akys stebeilėjosi, patėžtas bryzas
lašinių.
Didieji dalykai reikalauja didžiųjų raidžių, jų čia nešykštima:
Mama, Namas, Gimtinė, Tėvynė, Mokytojas, Kūrėjas nusipelnė Pagarbos.
Poetiniu nuostabios Pievos vaizdu nutrūksta likviduojamo kovotojo
gyvybė: Ten, kur auksinė migla lietė pasakišką saulės spindėjimą,
skrido Angelas. Kai Jis atsisuko ir pastebėjo mane, pamačiau,
kaip spindulių gijelės artėja vos vos paliesdamos žydinčios Pievos
vilnis, dabar jau nebetolstančias, o atsivejančias žaismingai
švelniais sūkuriais, tačiau yra tik gyvos Tėvynės amžinybė.
Tėvynė turi savo Tiesą. Mums ją paliudyti, apginti.
Vytautas NARAŠKEVIČIUS
© 2003 "XXI amžius"