Pakalbėkim apie gyvenimą
Rašytojų Vytauto Čepliausko ir Roberto Keturakio
pokalbis
|
Rašytojai Robertas Keturakis ir Vytautas
Čepliauskas
Algirdo KAIRIO nuotrauka
|
Robertas Keturakis. Pakalbėkim
apie gyvenimą.
Vytautas Čepliauskas. Apie savo gyvenimą?
R. K. Ne tik. Juk žinome, kad rašytojas nesugeba pasakoti apie
savo gyvenimą, nes nepastebi, kaip ima perpildyti realybę viskuo,
kas po ranka pastebėjimais, būsenomis, sapnais, vienu žodžiu
fikcijomis.
V. Č. Taip įdomiau
R. K. Kam įdomiau skaitytojui ar kruopščiam faktų kūrėjui? Štai
atsiverčiu Kauno vainikus, kurių 48-49 puslapiuose slūgso Vytauto
Čepliausko Autobiografija ir ką? Ar sužinojau tavo tėvų vardus,
ar supratau, kiek turėjai seserų ar brolių, ar įžvelgiau tavo
paminėtos (tačiau bevardės) lietuvių kalbos mokytojos veidą, ar
atsekiau, iš kur gaudavai Tave dominančias knygas?..
Todėl ir sakau: pasikalbėkim apie gyvenimą.
V. Č. Kodėl sakai slūgso? Ar ji taip išsiskiria iš kitų? Ar
kiti atviriau kalba apie savo gyvenimą? Na, bet tiek to. Tai ką
norėtum išgirsti?
R. K. Daug ką. Toje pačioje Autobiografijoje užsimeni, kad, dienoms
vis greičiau rikiuojantis į metus, apima nerimas ir baimė: ar
suspėsiu?
Ką tau būtina suspėti?
V. Č. Matai, aš vėlai atėjau į literatūrą. Visą gyvenimą ja domėjausi,
rinkau man patinkančius eilėraščius, prozos fragmentus. Būdamas
penkiolikos ėmiau rašyti eilėraščius. Juos skaitė gimnazijos sienlaikraščiuose,
vieną kitą išspausdino Lietuvos pionierius, tačiau, skaudžiai
gavęs per nagus, buvau priverstas visą savo kūrybą išmainyti į
gyvenimą. Baimės pojūtis buvo stipresnis už norą kurti. Eilėraščius
rašydavau slapčia ir tuojau pat sunaikindavau. Na, o paskiau mokslai,
šeima
Baimė kaip varganas šunytis nuo manęs neatstojo, ir tik
prasidėjus Sąjūdžiui galėjau laisviau atsikvėpti, per dvejus metus
apgyniau disertaciją ir su didžiausiu nekantrumu bei užsidegimu
ėmiau rašyti. Beveik per metus parengiau poezijos knygą ir, tavo
padedamas bei prof. V. Daujotytės paskatintas, ją išleidau. Paklausęs
tavo patarimo ėmiau rašyti romaną Ražienos, tačiau gavęs skaudų
sprigtą nuo J.Apučio ir tik po to, kai tas pats romanas buvo premijuotas
Dr. K. Griniaus Fondo (Montgomery, JAV) literatūros kūrinių konkurse,
atgavau pasitikėjimą ir per gana trumpą laiką parašiau ir išleidau
(Kauno rašytojų sąjungai padedant) visą trilogiją. Atsidėjau kūrybai
ir
išsigandau. Gyvenimas pragyventas, o aš vaikštau sprogdinamas
minčių ir sumanymų nelyginant nėščia moteris. Štai tada ir suabejojau:
ar spėsiu išauginti krūtinėje likimo pasėtus daigus, kurie šaukte
šaukiasi dienos šviesos, gyvenimo? Ta mintis neapleidžia manęs
ir dabar.
R. K. Iš to, ką išgirdau, susidaro įspūdis, kad tau neteko būti
jaunuoju rašytoju. Pameni, buvo toks literatūros statusas, tokia
stovykla su vedliais, konsultantais, savo spauda, savais apžvalgininkais,
kritikais, premijomis ir privilegijomis.
V. Č. Palauk kaip čia susieti tavo klausimą apie subjektyviai
suvokiamą laiką ir tą statusą?
R. K. Reikalas paprastas jaunasis rašytojas išmokomas ar pats
išmoksta turėti savąjį laiką tokią darnią amžinybę.
V. Č. Kuri labai greitai sutraiško
R. K. Ne visados. Bet žvilgtelėkime į tą pusę, kur tavo kūrybinio
kelio pradžia. Ar tada, ar šiandien, kada, regis, esi savo užmojų
vidukelyje ir jau turi svarią ne tik gyvenimo, bet ir kūrybinę
patirtį, Tu gali pasakyti: gyvenimas yra svarbesnis už literatūrą?
Arba atvirkščiai.
V. Č. Man regis, aš jau atsakiau į šį klausimą.
R. K. Puikiai žinau nerašytą nuostatą: rašytojui užginta daug
kalbėti. Tai man pabrėždavo Juozas Grušas, nors pats atidžių klausytojų
būrelyje, dėkui Dievui, atsiverdavo ir noriai balsu mąstydavo
(tarp kitko: kuo gilesnė būdavo mintis, tuo ilgiau jis kalbėdavo
užsimerkęs). Kur suku? Ogi noriu pasidomėti: ar tau užtenka laiko
kūrybai, skaitymui, paprasčiausiam žvelgimui į debesis, pro kuriuos
retsykiais praneria ugniniai įkvėpimo aitvarai?
V. Č. Pats gerai žinai, kad juo toliau, tuo trumpesnės darosi
dienos. Greta tiesioginio darbo, koncertų, išvykų esu susietas
su Enciklopedijos leidiniais, kurioje bendradarbiauju nuo 1978
metų. Tai užima daug laiko, nes kartais prie mažo straipsnelio
tenka prasėdėti kelias dienas ar savaitę, kol randi atitinkamus
duomenis apie tą ar kitą asmenį. Rašau straipsnius, galų gale
reikia bendrauti ir su žmonėmis, negali užsidaryti tarp keturių
sienų. Žinoma, stengiuosi neatsilikti nuo gyvenimo, daug skaitau,
seku naujienas... Esu vyturys, todėl nuo šeštos ryto iki dvyliktos
valandos stengiuosi atsidėti kūrybai. Jeigu mintys būna nesudrumstos,
tai per tą laiką nemažai padarau. Na, o į debesis
kaip Tu taip
gražiai pasakei: ugniniai aitvarai
Nebent prieš eidamas gult
žvaigždes paskaičiuoju
R. K. Neliūdėk. Apskritai mudviem kuo mažiau reikėtų rūpintis
darbui, gyvenimui, dykinėjimui skiriamu ar iš kitų nugvelbiamu
laiku. Dėl sėkmės ir pripažinimo taip pat nederėtų plūktis. Tai
ne nuo mūsų priklausantys pernelyg įtaringi ir trukdantys rimtam
darbui dalykai.
Ar galėtum nuoširdžiai atsakyti į tokį klausimėlį: ar literatūros
kritika įžvelgė, ką Tu atskleidei savo trilogija, o gal jauties
paliktas pilkame literatūros kritikų užnugaryje?
V. Č. Nesu dėmesio centre, bet negaliu sakyti, kad eilėraščių
knyga Įklimpęs laikas ir trilogija Ražienos liko nepastebėtos.
Recenzijos buvo spausdinamos Kauno dienoje, Literatūroje ir mene,
Caritas, XXI amžiuje, jas rašė prof. E. Bukelienė, rašytojai J.
Mikelinskas, R. Marčėnas, gražiu žodžiu prisilietė prie romano
J. Sprindytė, Lietuvos aklųjų sąjunga įrašė ir išleido trilogijos
Ražienos kompaktinę plokštelę (skaitovas J. Šalkauskas), knygos
buvo pristatomos įvairiose Lietuvos bibliotekose
R. K. Iš tavo atsakymo susidaro toks prieštaravimais apniktas
įspūdis. Vienaip žvelgiant ir suvokiant (įsigilinus) atrodo, kad
puikiai supranti savo kūrybinių galių papėdes ir viršūnes, todėl
žinai, kas iš tavo kūrinių dar yra papėdėje, o kas jau siekia
viršūnę. Bet tuo pačiu galima jausti, kad kitų nuomonė tau taip
pat svarbi.
Jei taip, tai kuo svarbi žvilgsniu iš pašalio?
V. Č. Svarbiausia žinoti, kad mano kūryba randa kelią į skaitytojų
širdis. Mano knygos bibliotekose jau gerokai nuskaitytos, gal
net vertėtų pagalvoti apie papildomą leidimą. O dėl vertintojų,
kurie nesistengia ar nenori įsigilinti į kūrinio esmę, į psichologinius
momentus, o ieško klaidelių ar sentimentalių nukrypimų, tai jų
pastabos dėl gilesnio įspūdžio man nepalieka. Pavyzdžiui, kompozitorius
G. Rosinis, kuris kūrė muziką labai greitai ir per skubėjimą nespėdavo
ištaisyti klaidų, paraštėse parašydavo: Pedantų malonumui.
R. K. Žinai, ką dabar nuo manęs nuslėpei? Tu, kaip ir kiekvienas
likimiškai pasinėręs kūrybon, esi apsėstasis. Ir ne tik apsėstasis
(nors ir to pakaktų galvos palingavimui: nelaimingas esi, broli,
Tavęs niekados nepažins ramybė), bet ir vienišumui iki gyvos galvos
atiduotas individas. Tavo pasaulį giedrinantys artimieji, tavo
muzika (esi muzikologas), tavo pastangos siekti tobulumo, nors
žinai, kad jis nepasiekiamas, tavo blaškymasis ir skausmingas
atodūsis: ir vėl nesuprato, ir vėl nepastebėjo, iš kur tas aklumas
ir kurtumas, tavo šventės ir tavo kasdienybės yra tik tavo vienišumo
fonas
V. Č. Tokių minčių, manau, būna kiekvienam, tačiau iš esmės taip
nėra. Sutinku, kad rašytojai esti daugiausia vienišiai, arba,
kaip Tu sakai, apsėstieji, bet kad nesuprato, nepastebėjo
Galų
gale nepastebėjimas yra taip pat įvertinimas, ar Tu kitaip manai?
R. K. Vadinasi, galima manyti, kad svarbiausia tavo veikalų tema
tikėjimas žmogumi, tikėjimas jo galia, įveikiančia pagundas
ir pražūtingas aplinkybes, net savo žiaurėjantį likimą.
V. Č. Ne visai taip
Man regis, prieš likimą, kaip prieš vėją,
nepapūsi. Gali būti labai valingas, ryžtingas ir drąsus, bet likimas
tave pasiglemžia tarsi srauni upė šapelį, ir tu esi bejėgis ką
nors pakeisti.
R. K. Šitą atsakymą galima sieti ir su tavo naujuoju romanu Lūžis,
kurio ištrauką neseniai spausdino Literatūra ir menas?
V. Č. Taip.
R. K. Matai, paprasčiausiai norėjau patikrinti, kiek autorius
atsakomybės sukrauna ant vieno ar kito personažo pečių. Skaitydamas
tavo trilogiją ir romaną Lūžis pastebėjau, kad kiekviename tavo
kūrinyje yra bent vienas personažas, kuris niekada netampa šilta
vilna likimo rankose. Be to, net tie, kurie pralaimi, vis dėlto
stengiasi padaryti daugiau negu gali, iš paskutiniųjų mesdami
iššūkį pralaimėjimui.
Tai filosofinė tavo nuostata?
V. Č. Taip, iš dalies taip. Bet tik iš dalies, nes kartais specialiai
to nesieki, tačiau vidinis balsas nuveda mintį ten, kur ji ir
turi būti. Na, o tai, kad jie kovoja, bet vis tiek juos likimas
pasiglemžia ar bent suluošina, galbūt siejasi su mano paties likimu.
R. K. O tie personažai, kurie, regis, neturi teisės gyventi per
savo negailestingumą kitiems, egoizmą ir nužmogėjimą? Iš kur jie?
Ar yra galimybė išpirkti jiems savo kaltes ir patekti skaistyklon?
V. Č. Manau, kad taip, jeigu jie laiku praregės, nes Šventajame
Rašte pasakyta: Kiekvienas, kuris prašo, gauna, kas ieško, randa,
ir beldžiančiam atidaroma.
R. K. Lauksiu tavo eseistikos ir publicistikos rinkinio, nes esu
iš tų, kurie visados stengiasi papildyti esmių žinojimą, kelio
prie tų esmių suvokimus. Be to, publicistika yra betarpiškiausias
gyvenimo atskleidimas ir apmąstymas.
Skaitydamas tavo studijas Muzikos baruose pagalvojau, jog tau
rūpėjo ne tik konkreti asmenybė ir jos veikla, bet ir tos asmenybės
pastangos sukurti tai, ko nebuvo ir daugiau niekada nebus. Tau
įdomūs einantieji į tuščias vietas ir viską pradedantys iš tikėjimo
savo visagalybe.
Ar teisingai supratau tavo eseistikos rinkinio Kitu kampu pagrindinį
tikslą?
V. Č. Sutinku, kad TOS asmenybės siekia naujumo, stengiasi sukurti
iki tol niekieno nenaudotas, savitas kūrybos priemones (tai galbūt
daugiau tinka dramaturgijai ir muzikai), tačiau nenorėčiau pritarti
tavo minčiai daugiau niekada nebus. Jie yra naujovės pradininkai,
vedliai arba, kaip taikliai yra pasakęs Napoleonas: Didieji žmonės
- tai meteorai, kurie patys susidegina, norėdami apšviesti pasaulį.
Taigi jų darbas nenueina veltui. Jais, nori ar nenori, seka kiti.
Ar jie pasieks tas aukštumas, ar įkops dar aukščiau, ar nusiridens
nuo pusiaukelės parodys laikas. Be abejo, įdomu stebėti, kai
bjaurusis ančiukas tampa puikia gulbe. Per kančias ir sukrėtimus,
per prieštaravimus, smerkimą ir pažeminimą jie eina tvirtai tikėdami
savo visagalybe, kaip tu teisingai pastebėjai, ten, kur juos šaukia
protas, jausmai ar dar bala žino kas. Bet jie tvirtai tiki ir
eina nesidairydami, neklausinėdami, neieškodami atsvaros kitų
nuomonėms ar pageidavimams, nes jie, be jokios abejonės, turi
tą vidinį užtaisą, kurio neturi eilinis mirtingasis.
R. K. Norėčiau dar kartą sustabdyti prie šito klausimo, atkreipdamas
dėmesį į mįslingą reiškinį, įprastai vadinamą provincija. Pamenu,
kartą Viktorija Daujotytė pasakė, jog provincija yra nelaiminga
vieta, nes ją apleido kurianti dvasia. Kad ir kaip tau būtų keista,
per visą gyvenimą nesu užtikęs tokios nelaimingos vietos. Kartą
lyg ir užčiuopiau tokios dvasios apleistuosius (tai buvo Vologdos
miškuose, prikimštuose gulago lagerių griaučių, viskas buvo užnuodyta
kančia ir beprasmybe, galima buvo girdėti, kaip inkščia nukankintas
pasaulis), bet mane tuojau sustabdė apskuręs žmogus, ašarotomis
akimis žvelgiantis į gūdų Šiaurės pašvaistės žėrėjimą ir be perstojo
kartojantis: Dieve, Dieve, Dieve!
Atsimenu tavo publicistiką ir klausiu: ar tiki, kad yra dvasios
apleistųjų vietų ir žmonių? O gal yra tik savo valandos, savo
pašaukimo lūkuriuojanti, likiminei būtinybei budinti dvasia?
V. Č. Sudėtingą klausimą Tu man pateikei. Manyčiau, kad į dvasinį
pasaulį kiekvienas žiūri iš savo aukštumų, be to, priklauso nuo
išsilavinimo, nuo gyvenimo patirties. Manau, kad eilinis žmogelis,
kuris per savo gyvenimą perskaitė vieną, o gal ir nė vienos knygos,
nieko nenutuokia apie dvasinį pasaulį, net jam mintis tokia nekyla
(turbūt tai ir turėjo omenyje V. Daujotytė), tačiau nereiškia,
kad jo dvasinis pasaulis yra miręs. Kad ir keista, Robertai, bet
aš buvau sutikęs besielių žmonių, buvau, bet apie tai ilga kalba.
Ir dar. Man teko daug patirti gyvenime, pačiam pajusti savo kūnu
šiurpinantį mirties šešėlį, todėl drįsčiau sakyti, kad kalėjimuose,
lageriuose tremtyje, žodžiu, tose vietose, kurias supa ne tik
spygliuotos vielos, bet ir keiksmažodžių, neapykantos bei kraujo
ištroškusių siena, sušiurpintų žmonių, kurie pasmerkti mirčiai
ar šiurpiai nežinomybei, jų dvasinis pasaulis yra labai turtingas.
Esu įsitikinęs, kad dvasingumas, tikėjimas gerumo pradais ir Viešpaties
palaima buvo stipresni už tamsiąsias jėgas.
R.K. Štai ir šnekėjome apie gyvenimą. Tačiau man rūpi dar viena
smulkmena nesmulkmena. Pastebėjau, kad ėmiau nejausti, negirdėti,
nežinoti, kad yra skaitytojas mano, tavo, kitų. Kurį laiką tokį
pojūtį tapatinau su savo bejėgiškumu ką nors iš esmės keisti,
provokuoti kokį nors psichologinį, buitinį, transcendentinį lūžį.
Dabar matau, kad skaitytojo nejaučiu todėl, kad nieko dar nebaigiau.
Juk nėra pradėtų darbų vertinimo, juolab literatūroje.
Ar tau ką nors sako tas prisipažinimas?
V. Č. Tu teisus, juk niekas nemėto akmenų į bevaisę obelį.
R. K. Gal tavo žingsnis į vaikų literatūrą ir yra pačios rimčiausios
pastangos ne tik siekti naują skaitytoją (savo!), bet ir jį užsiauginti?
V. Č. Gal tokio tikslo ir neturėjau, tiesiog knietėjo pabandyti.
Pasirodo, vaikams rašyti įdomu ir sunku.
R. K. Norėjau sužinoti, ar tau sunku pasiekti save tokį, kokį
įsivaizdavai jaunystėje savojo AŠ idealą? Čia pat norėčiau pateikti
skaudų V.Folknerio prisipažinimą: prozininkas tai poetu netapęs
literatas, pasakojantis praeities istorijas. Kaip tokį prisipažinimą
komentuotum?
V. Č. Jaunystės aš neturėjau, ji liko užspeista Sibiro taigose,
tačiau tuo metu buvo didžiausias troškimas, idealas ir siekis
sugrįžti į tėvynę. O dėl Folknerio
Kiek žinau, jis savo kūrybos
kelią pradėjo eilėraščiu Fauno popietė, už kurį ir pirmą, kaip
rašytojo honorarą gavo, vėliau išleido dvi eilėraščių knygas Marmurinis
faunas ir Žalia šaka, taigi eilėraščius jis rašė gana ilgą laiko
tarpą. O kodėl jis taip sakė? Galbūt todėl, kad kritika tų knygų
nepastebėjo. Tiesa, tiek jo eilėraščiai, tiek pirmieji romanai
pasisekimo neturėjo, bet tai nereiškia, kad jie buvo blogi. Jeigu
spręsčiau pagal save, tai būna dienų, kada aš nuskęstu eilėraščiuose,
o po kiek laiko vėl užvaldo proza, rašau apsakymą ar tęsiu pradėtą
romaną.
R. K. Taigi tu jau esi: tavo gyvenimas, tavo knygos, tavo paslaptingumas,
niekam nežinomas, tačiau visados daug ką gyvenime veikiantis pasaulis.
Daug to ar per mažai?
V. Č. Vien tas žodis ESI jau reiškia daug.
R. K. To paties Tavęs paklausiu po dviejų dešimtmečių. Jauti,
ką galėsi atsakyti?
V. Č. Po dviejų dešimtmečių?! Juokauji
R. K. Gaila, kad nepavyks klausimo pakartoti po šimto metų. Nors
kas žino?
V. Č. Taigi, kas žino juk gyvenimas pilnas netikėtumų
© 2003 "XXI amžius"