Lietuvos Katalikų Bažnyčia
sovietinės okupacijos metais
Katalikų Bažnyčia yra pagrindinis
reakcijos ramstis Lietuvoje
Antanas Sniečkus, 1963 m.
Praėjusių metų pabaigoje išleista
Arūno Streikaus knyga Sovietų valdžios antibažnytinė politika
Lietuvoje (1944-1990) (Vilnius, LGGRTC, 2002, 374 p.) parašyta
autoriaus disertacinio darbo pagrindu. Knygos anotacijoje rašoma:
Šis darbas - tai pirmas nuodugnus sovietų valdžios pastangų sugriauti
Lietuvoje Bažnyčią tyrimas, apimantis visą sovietinės okupacijos
laikotarpį. O empyrinį pagrindą sudaro archyviniai dokumentai,
kurių daugumos iki šiol nebuvo mokslinėje apyvartoje. Darbe taikyti
politinės istorijos tyrimams būdingi aprašomasis, lyginamasis
ir probleminės analizės metodai.
Tyrimo objektas
Autorius tyrimų tikslą apibrėžia
taip:
1) aptarti sovietų režimo antibažnytinės politikos genezę;
2) išnagrinėti 1944-1990 metų Lietuvoje prieš Katalikų Bažnyčią
taikytas veiklos formas: kišimąsi į Bažnyčios valdymą, pastoracinės
veiklos varžymą ir kontrolę, izoliavimą nuo visuomenės, trukdymus
rengti dvasininkus, ekonominį spaudimą, represijas prieš dvasininkus;
3) išryškinti antibažnytinės politikos pokyčius, atskleisti jų
priežastis ir kiekvieno laikotarpio ypatumus;
4) apibūdinti Katalikų Bažnyčios reakciją į religinio suvaržymo
ypatumus ir nustatyti, kokią įtaką ji darė sovietų valdžios veiksmams;
5) atskleisti sovietų valdžios institucijų požiūrį į antireliginės
veiklos būdų skirtumus.
Darbą sudaro įvadas, keturios dalys, išvados ir priedai.
Vyresnio amžiaus skaitytojai iš savo gyvenimiškos patirties žino,
kad blogio ir skurdo imperija egzistavo tik visomis masinės informacijos
priemonėmis profesionaliai eskaluojamo melo dėka. Tas melas buvo
taip sumaniai pateikiamas, kad patiklūs Vakarai, ypač vakariečiai
inteligentai, tuo dažnai tikėjo. Toje melo lavinoje sovietiniai
ideologai ypač daug dėmesio skyrė vadinamajai religijos laisvei
sovietų kontroliuojamoje pasaulio dalyje. Iš tikrųjų jokios religijos
laisvės nebuvo, o buvo tik totalinė kova prieš visas religijas,
o ypač - Katalikų Bažnyčią. Tarp SSRS pavergtųjų valstybių Lietuva
buvo katalikiškiausioji šalis. Todėl nuo pat pirmųjų okupacijos
dienų buvo pradėta planinga ir arši kova prieš Bažnyčios hierarchus,
kunigus ir eilinius tikinčiuosius.
Kova prieš Katalikų Bažnyčią prasidėjo kartu su kova prieš partizaninį
pasipriešinimą. Tai kovai vadovavo tos pačios represinės struktūros,
įgijusios didžiulę patirtį Sovietų Sąjungoje. Šios kovos politinę
ir ideologinę strategiją bei taktiką daug metų formavo tautų
tėvas Stalinas. Lietuvoje jo nurodymus vykdė Antanas Sniečkus.
Jeigu strateginė linija - kontroliuoti ir valdyti Bažnyčią - visą
SSRS gyvavimo laiką išliko nepakitusi, tai taktika įvairavo: priklausė
nuo politinės situacijos pasaulyje, SSRS vykdomos ardomosios veiklos
pasaulyje rezultatų, įtakingų valstybės vadovų kaitos, suartėjimo
ar atšalimo su Vakarų pasauliu procesų ir daugelio kitų veiksnių.
Okupantai ir jų talkininkai Katalikų Bažnyčią laikė tokiu pačiu
priešu kaip ir laisvės kovotojus. Todėl ir kova prieš Bažnyčią
buvo tokia pati negailestinga kaip ir prieš partizanus.
Sovietų antibažnytinės
politikos Lietuvoje prielaidos
Pagal bolševizmo ideologijos
kūrėją Vladimirą Uljanovą-Leniną, pakeitus visuomenės socialinę
sanklodą, turėtų išnykti tos visuomenės sąmonės reliktas - religija.
Bolševikai senąją sanklodą naikino ugnimi, kalaviju ir kartuvėmis,
tomis pačiomis išbandytomis priemonėmis bolševikų šalyje buvo
kovojama ir prieš bet kokią religiją - liaudies opijų. Teorinis
pagrindas tam vandalizmui buvo toks: Kiekvienas dvasininkas yra
antirevoliucionierius, kiekvienas religinis aktas yra antisovietinis,
kiekvienas, einantis į cerkvę, išduoda revoliuciją ir jos principus.
SSRS okupuotoje teritorijoje Lietuva buvo labiausiai katalikiškas
kraštas. Tarp gyventojų Bažnyčia iki okupacijos turėjo didžiulį
autoritetą, Lietuvoje buvo daug katalikiškų organizacijų, Krikščionių
demokratų partija buvo įtakinga politinė jėga, krikščioniškoji
spauda buvo labai populiari ir paplitusi visuomenėje, tautinė
mokykla auklėjo patriotus, kurių moralę formavo krikščioniškosios
vertybės.
Okupantų sudaryta sovietinė valdžia Lietuvoje - A.Sniečkus,
J.Paleckis, M.Gedvilas ir kiti Kremliaus statytiniai, pradėję
vadovauti 1940-ųjų birželį, suprato, su kokiu galingu priešu
jai teks tuoj pat susiremti. Tuo metu apie partizaninį pasipriešinimą
liaudies vadai net negalvojo - jų priešas Nr. 1 buvo Bažnyčia.
Birželio 26 dieną liaudies vyriausybė, Maskvos paraginta, vienašališkai
nutraukė 1927 metais tarp Lietuvos Respublikos ir Vatikano pasirašytą
konkordatą, kuris garantavo valstybės paramą Bažnyčiai ir saugojo
ją nuo nepagrįsto pasaulietinės valdžios kišimosi į Bažnyčios
vidaus gyvenimą. Tuoj pat buvo uždraustos visos religinės organizacijos,
likviduota katalikiškoji spauda, apribota kunigų veikla, o Bažnyčia
išstumta iš viešojo gyvenimo. Maskvos emisaras N.Pozdniakovas
susitikime su vyskupais V.Borisevičiumi ir V.Brizgiu oficialiai
pareiškė: Kas Rusijoje buvo padaryta per 20 metų, Lietuvoje bus
įgyvendinta per dvejus ar trejus. Šias šėtoniškas užmačias ir
NKVD pradėtą terorą bei represijas sutrukdė 1941-ųjų birželį prasidėjęs
Antrasis pasaulinis karas.
Antibažnytinės politikos
modulio paieškos Lietuvoje 1944-1949 metais
1944-ųjų vasarą į Vilnių grįžęs
A.Sniečkus suprato, kad po 1940-1941 metų sovietų valdžios siaubingų
nusikaltimų jis ir jo svita Lietuvoje nelaukiami. Tuo pat paaiškėjo,
kad šį kartą Maskvos statytiniams Lietuvoje teks kovoti su dviem
priešais: visos tautos remiamais laisvės gynėjais ir Katalikų
Bažnyčia, kuri niekad nesitaikstys su nusikaltėliais prieš žmoniškumą
ir savo tautos žudikais.
Kol Antrasis pasaulinis karas nebuvo pasibaigęs, Stalinas, nenorėdamas
aštrinti santykių su sąjungininkais, Bažnyčios per daug neterorizavo.
1945 metais Lietuvoje buvo 711 veikiančių bažnyčių ir 1232 kunigai,
į kurių veiklą valdžia per daug nesikišo.
Stalinui reikalaujant, prieš Lietuvos partizanus buvo išvystytas
tikras karas, kuris tęsėsi apie dešimt metų. Palaužti partizaninį
pasipriešinimą pavyko todėl, kad buvo organizuota didžiulė šnipų,
seklių, provokatorių ir informatorių armija, į laisvės gynėjų
gretas buvo inkorporuoti išdavikai ir pasisekė organizuoti fiktyvų
neva partizaninei kovai vadovaujantį Centrą, kuris padarė didžiulių
nuostolių partizaniniam karui. Aišku, partizaniniam pasipriešinimui
palaužti lemiamos įtakos turėjo priešų reguliarioji kariuomenė,
siaubingas teroras, tremtys, kolektyvizacija ir kt. Kovai su Bažnyčia
viso to nereikėjo.
Bažnyčią pajungti savo valiai ir perimti į savo rankas jos veiklos
kontrolę buvo verbuojami dvasininkai, tarp jų - aukšto rango,
buvo ieškoma karjeristų, pasirengusių tarnauti valdžiai, sukalbami
valdžios buvo remiami, proteguojami ir t.t. Principingi dvasininkai
buvo terorizuojami, teisiami, tremiami, žudomi.
Intensyvėjant laisvės gynėjų kovai, valdžia pareikalavo, kad Bažnyčios
vadovai pasmerktų partizaninį pasipriešinimą. Vyskupijų valdytojų
nuomonės tuo klausimu išsiskyrė. Atsirado tokių, kurie išdrįso
partizanus pavadinti banditais. Tačiau kai kurių vyskupų atsisakymą
pasmerkti partizaninį pasipriešinimą vysk. T.Matulionis 1945-ųjų
birželį motyvavo taip:
1) daug žmonių ginkluotuose būriuose atsidūrė gelbėdami savo gyvybę
ar laisvę;
2) pasipriešinimą paskatino politinės priežastys, o Bažnyčia,
nesiveldama į politiką, gali tik įspėti dėl religinės moralės
įpareigojimų (šie įspėjimai turėjo galioti ir priešingai pusei);
3) netolima praeitis ir šiurpi dabartis neleidžia pasitikėti valdžios
pažadais nebausti sudėjusių ginklus partizanų.
Tokia Bažnyčios vadovų pozicija siutino A.Sniečkų. Savivalės,
prievartos ir represijų ilgai laukti neteko. Nepaklusę valdžiai
vyskupai ir kunigai buvo persekiojami, kalinami gulaguose, žudomi
Tuskulėnuose.
Sukalbamiems vyskupijų valdytojams padedant, valdžiai pavyko
primesti savo valią Bažnyčiai, suvaržyti dvasininkų veiklą, uždaryti
daug bažnyčių, perimti savo kontrolėn Bažnyčios veiklą, pavyko
net į Vatikaną nusiųsti savo agentus.
1948 metų sausį LSSR MGB 0 skyrius, kontroliavęs religinių organizacijų
veiklą, katalikų dvasininkams sekti turėjo 142 agentus (iš jų
57 kunigus) ir 630 informatorius. KGB dėjo didžiules pastangas
suskaldyti ir supriešinti dvasininkus, pasėti tarp jų nepasitikėjimą
vienų kitais, ir tai jiems pavyko.
Netvirta koegzistencija
1950-1964 metais
Visi Religinių kultų reikalų
tarybų vadovai Lietuvoje buvo pakankamai buki ir aršūs, nuosekliai
vykdė LKP CK biuro nutarimus. Vienas bukiausių buvo B.Pušinis,
kuris savo iniciatyva nevengdavo perlenkti lazdos. Už per didelį
uolumą valdžia jį įspėjo: Jūsų uždavinys visai ne tas, kad kuo
greičiau ir kuo daugiau būtų uždaryta bažnyčių, o valdyti padėtį
ir pasiekti, kad katalikų dvasininkija nesipriešintų ir netrukdytų
valstybinėms priemonėms. Respublikos valdžiai teko įsiklausyti
ir į paties Stalino pilkajam kardinolui M.Suslovui 1949 m. gegužės
13 d. pasakytą pastabą: Reikia vengti viešais pareiškimais ir
šiurkščiais veiksmais kelti tikinčiųjų nepasitenkinimą, religines
institucijas geriau griauti iš vidaus, užmaskuotais būdais. Keista,
kad ne visi bolševikai buvo įsisavinę šį kertinį komunizmo postulatą.
1949-1950 metais padidėjus šaltojo karo įtampai, SSRS propagandiniais
sumetimais išvystė plačią kovą už taiką. Dalyvauti šioje komedijoje
buvo priversti ir mūsų vyskupijų valdytojai. Propagandinė taikos
kampanija buvo nukreipta prieš imperialistines valstybes, neva
jos yra suinteresuotos karais ir kursto juos.
Tikėdamiesi sušvelninti valdžios spaudimą Bažnyčiai, vyskupijų
valdytojai gan aktyviai įsitraukė į taikos šalininkų sąjūdį.
Po Stalino mirties SSRS vadovai bandė gerinti santykius su Vatikanu,
švelnino tikinčiųjų persekiojimą. Lietuvos valdžia tuo pasinaudojo,
leido patikimiems vyskupams lankytis Vatikane, dalyvauti II
Vatikano Susirinkimo sesijos darbe, įsigudrino studijoms į Romą
išsiųsti du agentus - Pušį ir Saulę.
Tačiau netrukus viskas grįžo į senas vėžes. 1957 m. rugpjūčio
12 d. LKP CK biuras priėmė nutarimą Apie mokslinės-ateistinės
propagandos padėtį respublikoje ir jos pagerinimo priemones.
Tuoj pat sustiprėjo represijos prieš aktyviuosius kunigus. Pakartotinai
buvo represuoti kunigai K.Vasiliauskas, A.Svarinskas, M.Dobrovolskis
ir kt. Pabijota represuoti vysk. T.Matulionį - jis 1958-aisiais
iškeltas (ištremtas) į Šeduvą. 1959 metais į Nemunėlio Radviliškį
ištremtas vysk. V.Sladkevičius, 1961 metais į Žagarę - vysk. J.Steponavičius.
Režimui palankūs kunigai ir vyskupai buvo palaikomi, proteguojami,
jiems buvo skiriamos geresnės vietos, sudaromos palankesnės darbo
ir veiklos sąlygos.
1959-1964 metais LSSR periodinėje spaudoje pasirodė apie 300 antireliginio
turinio publikacijų ir apie 200 knygų bei brošiūrų.
Antibažnytinė politika
iššūkio akivaizdoje 1965-1990 metais
Septintojo dešimtmečio viduryje
prasidėjo intensyvios Vatikano derybos su beveik visomis Europos
socialistinio lagerio valstybėmis dėl Katalikų Bažnyčios padėties
jose normalizavimo. Maskva šios derybose spaudė Vatikaną, reikalaudama,
kad būtų uždaryta Lietuvos atstovybė prie Šventojo Sosto, būtų
uždrausta per Vatikano radiją transliuoti lietuviškas radijo laidas,
kritikuojančias sovietų režimą ir atskleidžiančias jo nusikaltimus
lietuvių tautai. Be to, Maskva stengėsi, kad nauji vyskupai Lietuvoje
būtų skiriami tik iš jos rekomenduotų žmonių. Šiose derybose Maskva
nemažai laimėjo, šį tą laimėjo ir Katalikų Bažnyčia Lietuvoje.
Tačiau aktyvių kunigų, kovojančių už Bažnyčios teises, persekiojimas
niekad nebuvo nutrūkęs. Tokiomis sąlygomis 1972 metų kovo mėnesį
pasirodė pirmasis Lietuvos Katalikų Bažnyčios kronikos numeris,
radęs pritarimą tarp Rusijos disidentų ir šokiravęs valdžios atstovus,
jau patikėjusius, kad Bažnyčios veiklos kontrolė yra jų rankose.
Netrukus pasirodė ir daugiau katalikiškos pakraipos pogrindžio
leidinių: Aušra, Dievas ir Tėvynė, Rūpintojėlis ir kt.,
kurie parodė, kad palaužti krikščioniškomis vertybėmis apsiginklavusią
tautą neįmanoma. Palaužus partizaninį pasipriešinimą, Katalikų
Bažnyčia Lietuvoje tapo tautinio išsivadavimo lydere. Tuo laiku
buvo plačiai paplitęs teiginys, kad tikru patriotu gali būti tik
katalikas, o išnykus katalikybei, neliks ir lietuvių. Tai siutino
valdančiuosius, demoralizavo komunistus per prievartą.
1978 m. lapkričio 13 d. buvo įsteigtas Tikinčiųjų teisėms ginti
katalikų komitetas Lietuvoje. Jo steigėjai buvo kunigai J.Kauneckas,
A.Svarinskas, S.Tamkevičius, V.Vėlavičius ir J.Zdebskis. Vėliau
komitetą papildė kunigai L.Kalinauskas, A.Keina, V.Stakėnas, K.Žilys
bei pasaulietis V.Skuodis.
Analogiškas komitetas 1976 metais buvo įsteigtas Maskvoje. Komitetai
buvo viešai įsteigti tam, kad būtų galima kontroliuoti, kaip Rusijoje
ir Lietuvoje vykdomi SSRS tarptautiniai įsipareigojimai tikinčiųjų
laisvėms užtikrinti. Kova tarp tikinčiųjų ir valdžios vyko nuolatos,
tik kartais dėl įvairių priežasčių ji prislopdavo, tačiau neilgam.
Laimei, jokiomis priemonėmis valdžiai palaužti Bažnyčios ir tikinčiųjų
nepavyko - pergalės ji nė karto nešventė.
Vienas paskutiniųjų valdžios desperatiškų bandymų sumenkinti Bažnyčios
vaidmenį tautos gyvenime buvo trukdymai organizuoti iškilmingą
Lietuvos krikšto 600 metų paminėjimą. Nepaisant to, krikšto jubiliejaus
paminėjimas tapo svarbiu įvykiu Lietuvos Katalikų Bažnyčios gyvenime
ir dar kartą visuomenei bei pasauliui pademonstravo sovietinės
valdžios negalią ir menkystę.
Netrukus Sąjūdžio vadovaujama dainuojanti revoliucija padėjo galutinį
tašką pusę amžiaus trukusioje bolševikų valdžios beprasmiškoje
antibažnytinėje politikoje.
A.Streikaus knyga Sovietų valdžios antibažnytinė politika Lietuvoje
(1944-1990) sudomins kiekvieną skaitytoją, kuris prieštarauja
komunizmo nusikaltimams žmoniškumui ir tautai. Knyga mokslinė,
parašyta labai kvalifikuotai. Joje gausu šokiruojančių faktų apie
Bažnyčios hierarchų santykius su KGB, kunigų bendradarbiavimą
su represiniais organais, Maskvos ranką, sugebėjusią pasiekti
Vatikaną ir ten įkurdinti savus žmones. Tai tokia buvo nesena
istorija, kurios padarinius jaučiame ir šiandien.
Kazys BLAŽEVIČIUS
© 2003 "XXI amžius"